مناورة النجم الساطع 2023

يتدرب الجنود المصريين و السعوديين و الاردنيين و الهنود و الامريكان على احتواء الدرونات التى قد تكون ملوثة
part1

توضح مجموعة التخلص من الذخائر المتفجرة التابعة للبحرية الأمريكية استخدام الروبوتات فى عمليات التخلص من العبوات الناسفة

حصل اكثر من تجربه للتعامل مع الدرون والكشف عن وسائل للتصدى لها

يتدرب الجنود المصريين و السعوديين و الاردنيين و الهنود و الامريكان على احتواء الدرونات التى قد تكون ملوثة
part1
مشاهدة المرفق 620271

مشاهدة المرفق 620272

مشاهدة المرفق 620273

مشاهدة المرفق 620274

العديد من التدريبات الظرفية، أو situational training exercises، أثناء تمرين النجم الساطع 23. و ركز هذا التدريب على مكافحة الطائرات بدون طيار، والقناصة/القناصين، ومكافحة العبوات الناسفة، والعلاج الطبي

جنود الجيش الأمريكي و المصرى يتدربون على تطهير المعدات فى الوضع الوقائي الموجهة/mission oriented protective posture (MOPP
أثناء التدريبات على الحروب الكيميائية والبيولوجية والإشعاعية والنووية والمتفجرات/chemical, biological, radiological, nuclear, explosives (CBRNE)
بحضور اعضاء من الجيش السعودى

1000w_q95 (4).jpg

1000w_q95 (5).jpg

جنود الجيش الأمريكي و المصرى يتدربون على تطهير المعدات فى الوضع الوقائي الموجهة/mission oriented protective posture (MOPP
أثناء التدريبات على الحروب الكيميائية والبيولوجية والإشعاعية والنووية والمتفجرات/chemical, biological, radiological, nuclear, explosives (CBRNE)
بحضور اعضاء من الجيش السعودى

مشاهدة المرفق 620607

مشاهدة المرفق 620608

مشاهدة المرفق 620609

1000w_q95 (2).jpg

1000w_q95 (3).jpg

1000w_q95 (1).jpg

لؤى النوبى @لؤى النوبى ماهي الآليات التي يستخدمها الجيش المصري
لأدوار IFV و FSV سواء مدولبة او مجنزرة

لؤى النوبى @لؤى النوبى ماهي الآليات التي يستخدمها الجيش المصري
لأدوار IFV و FSV سواء مدولبة او مجنزرة
انا مالحظتش غير الm113.....كون انا اغلب التركيز كان على الاقتحامات و مكافحة الطائرات بدون طيار والقناصة ومكافحة العبوات الناسفة والعلاج الطبي الجوى و الميدانى و الامن السيبرانى و الطلعات جوية و التزود بالوقود......انا شوفت اكتر حد استفاد هما قوات انقاذ الرهائن التابعة للشرطة المصرية......لسه فاضل يومين ممكنش نشوف فى المناورة الكبيرة

بص ده فيديو موحد لاول اسبوع من بدايه المناورة شوف كده لو تعرف تخرج منها حاجة غير الm113 انا اتفرجت عليه كله بس يمكن يكون فاتنى

كده كده هيبقى فيه تطوير كامل للقوات البريه و هو بالفعل ابتدى من بداية دخول عائلة التمساح و بناء سيناء200 و التعاقد على المدفع الكورى k9
تطوير القوات البرية لسه مخلصش احنا بس مستنين الازمة الاقتصادية تخلص بإذن الله و نكمل اللى بدأناه

البرادلي الجميلة😍

لو سمحت، هل عندك مصدر الصورة؟ لاني ابغاها بجودة عالية
اوى اوى يا حبيبى اتفضل

بس مش هتعرف تنزل الصورة بنفس جودة التصوير عشان لازم تشترك فى الموقع و لازم تكون ظابط فى الجيش

وادى صورة تانية حاولت اخليهالك احسن من الاولانيه

قوات الحرب الكيميائية و القوات الامريكية و السعودية و الاردنية اثناء تدريب غرفة الغاز
1000w_q95 (1).jpg

1000w_q95 (7).jpg

1000w_q95 (5).jpg

1000w_q95 (2).jpg

عودة
أعلى