مناورة النجم الساطع 2023

counter improvised explosive device tactics (5).jpg

counter improvised explosive device tactics (9).jpg

counter improvised explosive device tactics (8).jpg

counter improvised explosive device tactics (6).jpg

أعلنت القوات الجوية الهندية أن تمرين النجم الساطع يدخل مرحلته النهائية، والتي ستشمل جميع القوات المشاركة في مهام مشتركة أكثر تعقيدا

تدريبات على الاقتحام مع قوات المارينز وكتيبة المهندسين القتالية و قوات انقاذ الرهائن المصرية

🇪🇬🇸🇦🇯🇴🇮🇳🇺🇸

عرض ثابت للتدابير الوقائية فى التعامل مع الهجمات الكيميائية والبيولوجية والإشعاعية والنووية

part1

مشاهدة المرفق 618744

مشاهدة المرفق 618748

مشاهدة المرفق 618747

مشاهدة المرفق 618746

مشاهدة المرفق 618745

التحضير من قبل القوات الامريكية

الله ينعل اول مره ضربت فيها نار بعد ما روحت الفوج من مركز التدريب....بعد ما ضربنا نار قالو اللى هيلاقو فوارغ ليه يومين زيادة و احنا طبعا مستجدين فا فضلنا ندور و نحرت فى الرمل... محدش لاقى غير 3 من دفعتى و فى الاخر محدش فيهم خد حتى تلت ساعة فوق السبع ايام بتوع الاجازة

مشاهدة المرفق 619803
طب احمد ربنا انها رست علي شويه فوارغ
احنا كان عندنا صف ظابط اول ما دخلنا مستجدين بعد ما خلانا لحسنا ارض الكتيبه وملقاش حاجه يعملها
خلانا نطلع نلم ظلط من الصحرا قدام باب الكتيبه :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
شغل كفار ياعم

طب احمد ربنا انها رست علي شويه فوارغ
احنا كان عندنا صف ظابط اول ما دخلنا مستجدين بعد ما خلانا لحسنا ارض الكتيبه وملقاش حاجه يعملها
خلانا نطلع نلم ظلط من الصحرا قدام باب الكتيبه :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
شغل كفار ياعم
:oops::oops: انت دفعة اوائل الالفينات؟

لا ياعمنا انا دفعتي 2013
انا كنت في مركز التدريب واعتصام رابعه كان بينفض
انا الصراحة ماشوفتش المهلبية ديه......سمعت عنها من ناس زمان خدمو زمان ايام التسعينات بس ماشوفتهاش ولا حد من صحابى كمان
السيسى فعلا ظبط الدنيا عن الاول

انا كنت مجنن ظباط السرية.....زعلت لما جاتلى دعم لسرية تانية عشان كنت عارف انهم هيرتاحو منى:kappa:

انا الصراحة ماشوفتش المهلبية ديه......سمعت عنها من ناس زمان خدمو زمان ايام التسعينات بس ماشوفتهاش ولا حد من صحابى كمان
السيسى فعلا ظبط الدنيا عن الاول

انا كنت مجنن ظباط السرية.....زعلت لما جاتلى دعم لسرية تانية عشان كنت عارف انهم هيرتاحو منى:kappa:
هيا الدنيا اختلفت فعلا عن الاول حتي علي ايامي كانو بيقولو ان الامور اختلفت عن الاول
بس انتا فاهم مهما كانت الدنيا احسن دا برضه جيش

تضمنت الفعاليات تدريبات للمشاركين على الرمايات الحية النمطية وغير النمطية باستخدام مختلف أنواع الأسلحة، إضافةً إلى استعراض معدات الحرب الكيميائية، وتنفيذ تدريبات في مجال القوات الخاصة ومحاضرات في الأمن السيبراني، بهدف تبادل الخبرات بين المشاركين في التمرين

عودة
أعلى