الانتخابات المصرية 2024 🇪🇬 (متابعة مستمرة)

من برأيك المرشح الأبرز للفوز بانتخابات مصر 2024؟

• مجموع المصوتين
    193
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

انتخابات صورية والنتيجة معروفة .. مبروك يافخامة الرئيس مقدمًا

كم باقي على السباق الرئاسي اللي راح يفوز فيه الرئيس الحالي !

مصر والدول الافريقيه نظامها ملكى عسكرى دبموقراطى
بمعنى الحاكم لابد ان يكون عسكرى ومخلد حتى الموت كالملوك ولكن تحت ستاره الديمواقرطيه المفضوحه.

وهذا ايضا سر نجاح هذه الدول وتقدمها وازدهارها .. من كل نظام نقططف زهره

بمعنى الحاكم لابد ان يكون عسكرى ومخلد حتى الموت كالملوك ولكن تحت ستاره الديمواقرطيه المفضوحه.

الكلام حقيقي سبق وقلت كذا للي يقول على الاقل عندنا انتخابات
وهي اصلا محسومة

الكلام حقيقي سبق وقلت كذا للي يقول على الاقل عندنا انتخابات
وهي اصلا محسومة
الناس في مصر بتتكلم وبتعترض وفيه زخم كسبه طنطاوي حالياً بالرغم من عدم إقتناعي بيه، الجولة دي تحضيرية لطنطاوي عشان 2030 في رأيي لكن من غير المرجح إنه يكسب. احتمال ضئيل إلا لو حصلت في الأمور أمور. لكن مفيش مقارنة بالسعودية. خلي حد يطلع يجيب سيرة الملك سلمان أو ابنه وشوف هيحصله ايه! السعودية عندها مشكلة كبيرة لو الملك سلمان مات بدون ما يرتب الأوراق داخلياً. فيه كتير مترقب زي محمد بن نايف وغيره وغيره.

الناس في مصر بتتكلم وبتعترض وفيه زخم كسبه طنطاوي حالياً بالرغم من عدم إقتناعي بيه، الجولة دي تحضيرية لطنطاوي عشان 2030 في رأيي لكن من غير المرجح إنه يكسب. احتمال ضئيل إلا لو حصلت في الأمور أمور. لكن مفيش مقارنة بالسعودية. خلي حد يطلع يجيب سيرة الملك سلمان أو ابنه وشوف هيحصله ايه! السعودية عندها مشكلة كبيرة لو الملك سلمان مات بدون ما يرتب الأوراق داخلياً. فيه كتير مترقب زي محمد بن نايف وغيره وغيره.

انت تهزر صح !

يارجل مافيه مقارنة بين السعودية بالخدمات واحترام عقول شعبها
وبين نظام تسميه انت انتخابي

ايوه قلنا بقه حيعمل ايه محمد بن نايف !

انت تهزر صح !

يارجل مافيه مقارنة بين السعودية بالخدمات واحترام عقول شعبها
وبين نظام تسميه انت انتخابي

ايوه قلنا بقه حيعمل ايه محمد بن نايف !
حبيبي انا مجبتش سيرة الخدمات خدمات ايه واحترام عقول شعبها ايه انت هتحور على نفسك! أنت بتتساق زيك زي غيرك لو شوفت السلطة عملت حاجة غلط هتتطلع تتنفس؟ زي مرة كنت مع اتنين سعوديين وواحد منهم بيقولي مفيش عندكم ديموقراطية. استغربته جدا بصراحة لكن زميله اللي رد عليه وقاله وهو احنا اللي عندنا ديموقراطية أنت بتتكلم تقول ايه 😁

المصريين عموماً ليهم تاريخ من النضال ضد الاحتلال وضد السلطة لما بتغلط. أنت عاش الملك مات الملك ف مفيش مقارنة. وأنا مش معترض دي طبيعة بلدكم انتو حرين. جزء من دعم السعودية للمجلس العسكري والسيسي فيما بعد هو قتل ثورات الربيع العربي لخطورتها على الملكيات في الخليج ودي حاجة مش خافية على حد.

أنا بقولك البيت في الداخل السعودي غير مرتب وتنصيب محمد بن سلمان ولي للعهد كان فيه مشاكل وناس كتير مترقبة. لو مات الملك سلمان من غير ما يرتب البيت الداخلي هتبقى مشكلة كبيرة.

وأكبر كده يا حبيبي متعملش ايموجي على الكومنت أنت معندكش 15 سنة.

الناس اللي شغالة بتولول وتزغرط مهما كان فالزخم ده ارحم من وضع اللا وضع اللي احنا فيه مش هيحصل أسوأ من اللي عندنا والناس اللي برا خصوصا مش متضررة بدرجة كبيرة فسيبوا الناس تجرب محدش خسران حاجة ممكن ده يحرك المياه الراكدة أو جزء من الناس يفوق علي الاقل الجيل الجديد اللي مبعرفش حاجة عن مصر ما قبل يناير

الناس اللي شغالة بتولول وتزغرط مهما كان فالزخم ده ارحم من وضع اللا وضع اللي احنا فيه مش هيحصل أسوأ من اللي عندنا والناس اللي برا خصوصا مش متضررة بدرجة كبيرة فسيبوا الناس تجرب محدش خسران حاجة ممكن ده يحرك المياه الراكدة أو جزء من الناس يفوق علي الاقل الجيل الجديد اللي مبعرفش حاجة عن مصر ما قبل يناير
بالظبط. هو الزخم وإن الناس رجعت تتكلم تاني. ده أكبر مكسب أنا شايفه، لكن فرصة طنطاوي يكسب ضئيلة جداً في رأيي.

حبيبي انا مجبتش سيرة الخدمات خدمات ايه واحترام عقول شعبها ايه انت هتحور على نفسك! أنت بتتساق زيك زي غيرك لو شوفت السلطة عملت حاجة غلط هتتطلع تتنفس؟ زي مرة كنت مع اتنين سعوديين وواحد منهم بيقولي مفيش عندكم ديموقراطية. استغربته جدا بصراحة لكن زميله اللي رد عليه وقاله وهو احنا اللي عندنا ديموقراطية أنت بتتكلم تقول ايه 😁

المصريين عموماً ليهم تاريخ من النضال ضد الاحتلال وضد السلطة لما بتغلط. أنت عاش الملك مات الملك ف مفيش مقارنة. وأنا مش معترض دي طبيعة بلدكم انتو حرين. جزء من دعم السعودية للمجلس العسكري والسيسي فيما بعد هو قتل ثورات الربيع العربي لخطورتها على الملكيات في الخليج ودي حاجة مش خافية على حد.

أنا بقولك البيت في الداخل السعودي غير مرتب وتنصيب محمد بن سلمان ولي للعهد كان فيه مشاكل وناس كتير مترقبة. لو مات الملك سلمان من غير ما يرتب البيت الداخلي هتبقى مشكلة كبيرة.

وأكبر كده يا حبيبي متعملش ايموجي على الكومنت أنت معندكش 15 سنة.

الخدمات اقصد خدمات وزارية .. الخ على المواطنين ماحدش يقلب فلوسهم من الوزير لاصغر موظف
والمسؤول اللي يطلع بالاعلام يتكلم بعقل وويحترم المشاهد

حنا دولة ملكية بنظام شورى ماحد قال عندنا ديموقراطية اصلا
والسلطة الكل يعرف ان الاقتراب منها خطر ماجبت شي جديد

سيبك من النضال انت دلوقتي مش بتتساق زيك زي اكبر شنب بالمخابرات من من مؤسسة الجيش التجارية !!

ثورات الربيع العبري انطلت عليك مش علينا
قصة الخوف هذي دعاية

بالنسبة للترتيب انت قلت الكلام ده من شوية مع انك مش عارف انت الترتيب ده ايه
ايوه حيعمل ايه بقه محمد بن نايف .. انجز

غير صحيح هذا كلام لتنويم الشعوب الافريقية
اذا النظام الحاكم لم ينجح في مهمة تسيير البلاد يجب ان يتغير بالانتخابات

الراجل مبينمش وشغال لف طول اليوم غالبا بيبان في العربية من التنقلات العجيبة طوال اليوم

في تونس ممكن أما الباقي دكتاتوريات
غير صحيح هذا كلام لتنويم الشعوب الافريقية
اذا النظام الحاكم لم ينجح في مهمة تسيير البلاد يجب ان يتغير بالانتخابات

طنطاوي لن يستطيع جمع 25 ألف توكيل قبل اقفال باب الترشح.

مع أن الأعداد التي من الممكن أن تقف معه ستتجاوز هذا الرقم ولكن هناك شرط حد أدنى من التوكيلات من كل محافظة وهو ما لن يحدث برأيي.

طنطاوي ظاهرة موجودة اليوم مختفية غدا.

ولكن، لو وصل لمرحلة الاقتراع فسيكون مؤذي لسمعة الرئيس السيسي جدا لأنه سيشعر بنشوة القوة وأن الشارع معه وسيبدأ في الحديث بشكل أكثر خشونة مع الرئيس وهو ما لن يتقبله الرئيس أبدا لأنه يشعر أنه ليس فقط رئيس بل بطل أنقذ الأمة ومن الجحود الحديث عنه بسوء وهو ما لن يتقبله أبدا.

تحية،

في تونس ممكن أما الباقي دكتاتوريات
الشعب يريد و الشعب الذي يحكم و السلطة من الشعب الى الشعب
طبعا كل شعب و عاداته و تقاليده و تاريخه لكن الشيء المتفق عليه هو انه لا يجب الصمت امام الفساد و التدمير الممنهج و العمالة للخارج

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى