الانتخابات المصرية 2024 🇪🇬 (متابعة مستمرة)

من برأيك المرشح الأبرز للفوز بانتخابات مصر 2024؟

• مجموع المصوتين
    193
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ال opioids مثبطه يا دوك, من ضمن استخداماتها علاج الارق

الارق اللي يطير النوم احسن شي له

دش ويا سلام لو مطري :ROFLMAO:

للامانة بالاخبار اسمع تم القبض على مهرب او مروج عشان حبوب مصروفة او للتداول الطبي
بس ماعرف وش الفرق بين الحالتين
فيه ادويه كثييير طبيه يساء استخدامها. حتى في الاجنحه يوجد تنظيم صارم للتخلص من بقايا الادويه و لازم شاهد و محضر اتلاف. الموضوع عادي.

هات دبلوم غسيل الصحون, قالولي مآخذ مرتبة شرف 🤭
خد عندك 1 باكلوريوس 1 دبلومة 1 ماجستير
التلاته في مجالات مختلفة عن بعض
ده غير شهادات الاعتمادات الخارجية

انتا بقي عشان عيشت يومين بره في اوروبا , افتكرت نفسك مثقف او مثلا توب نوتش و للاسف ده اسمه نقص

ال opioids مثبطه يا دوك, من ضمن استخداماتها علاج الارق

في منشورة العلاج ان من اعراضه الجانبية السهر. كذلك اذكر شفت مريض ما نام فترة بسببه واخذ بنادول نايت عشان ينام وتجاوز العيار وجاء للطواريء عنده مشكلة فالكبد من الباراسيتامول.

اللي حافظه ان الترامادول من اعراضه الجانبية السهر. بس ممكن اكون مخطيء 🌹

في منشورة العلاج ان من اعراضه الجانبية السهر. كذلك اذكر شفت مريض ما نام فترة بسببه واخذ بنادول نايت عشان ينام وتجاوز العيار وجاء للطواريء عنده مشكلة فالكبد من الباراسيتامول.

اللي حافظه ان الترامادول من اعراضه الجانبية السهر. بس ممكن اكون مخطيء 🌹
الترامادول يستخدم اعتياديا في علاج الارق. كغيره من ال opioids.

اذكر مره ازعجني مريض في مناوبه و شحطه 8 ملي مورفين :ROFLMAO: . اليوم الثاني يصافحني و يقول انه حضي باحلى نومه في حياته :ROFLMAO:

المصالح والسياسة متقلبة
في يوم وليلة تم تدمير طائرات ميج واسر جنود وارباك وضع امني جنوبك
انت عارف من وراه ومستقبلا ماتعرف من يجي
ارباك؟
بص يا عم يا ديتر هنبقى نتكلم فى الموضوع ده لما "الوضع العام العربى يبقى اعقل"
الوضع في مصر بشكل عام جدا صعب وفيه تعاطف مع الناس
اللى عنده تعاطف يخلهوله احسن............ محدش طلب تعاطف و الكلام هنا للناس الشمال

kol sana we anta tayeb.jpg

اما ليك فا متشكرين على تعاطف حضرتك بس احنا فا انتخابات رئاسية مش ثوران بركان او زلزال او تسونامى

بس كلامي عن ثورة لمواجهة الجيش ماراح تكون سهلة
و انا ليه اواجهه الجيش؟مين العبيط اللى يعمل كده؟ده غباء أمنى قبل ما يكون سياسى
شوفنا ايه اللى بيحصل فى الدول اللى بيقع جيشها و العبيط اللى
مايتعظش

السياسة سهلة جدا جدا جدا و بالذات فى الشرق الاوسط بصورة عامه و فى الدول العربية بصورة خاصة......بس اللى يشغل دماغه

ارباك؟
بص يا عم يا ديتر هنبقى نتكلم فى الموضوع ده لما "الوضع العام العربى يبقى اعقل"

اللى عنده تعاطف يخلهوله احسن............ محدش طلب تعاطف و الكلام هنا للناس الشمال

مشاهدة المرفق 625961

اما ليك فا متشكرين على تعاطف حضرتك بس احنا فا انتخابات رئاسية مش ثوران بركان او زلزال او تسونامى

و انا ليه اواجهه الجيش؟مين العبيط اللى يعمل كده؟ده غباء أمنى قبل ما يكون سياسى
شوفنا ايه اللى بيحصل فى الدول اللى بيقع جيشها و العبيط اللى
مايتعظش

السياسة سهلة جدا جدا جدا و بالذات فى الشرق الاوسط بصورة عامه و فى الدول العربية بصورة خاصة......بس اللى يشغل دماغه

لا يروح بالك بعيد
كلمة تعاطف مطاطية تشيل اكثر من معنى

طيب نغيرها انا أقر ان الوضع المصري اقتصاديا صعب ويحتاج تغير

حلوة الصيغة دي

بعد مرور 10 سنوات ومازالت شماعة الاخوان حاضرة !!!
الاخوان مانتهوش و مش هينتهو......... لأن ببساطه لو اختفى الاخوان هينتهى طلب الاستعانه بالامنيين لمواجهتهم
مفيش هيرو من غير villain

اقول لك شيء لكل مسار ثمن وتحديات ليس هناك طريق مفروش بالورود.
بالظبط

الثورة السياسية تحتاج لنخبة تؤمن بالديمقراطية كحل وحيد للوصول الى السلطة شخصيا كنت متتبع للمشهد المصري بشكل دقيق منذ الثورة لاكن منذ ان انقلبت النخبة السياسية خاصة الليبرالية على المسار الديمقراطي واختارت مسار السقوط الحر غسلت يدي منها نهائيا البلد تحتاج نخبة جديدة .
كلام حضرتك مظبوط..........و على فكره التيارات صاحبه الشعارات الاسلاميه عملت نفس القلبة على التيارات الديمقراطية اول لما وصلو للحكم

من أكثر الاعراض الجانبية شيوعا لمخدر الترامادول هو السهر وعدم القدرة على النوم.

ايه المورفين عظيم الترالمال يعتبر 10% من قوة المورفين. دماغه الى اليوم يدعي لك 😄

الترامادول يستخدم اعتياديا في علاج الارق. كغيره من ال opioids.

اذكر مره ازعجني مريض في مناوبه و شحطه 8 ملي مورفين :ROFLMAO: . اليوم الثاني يصافحني و يقول انه حضي باحلى نومه في حياته :ROFLMAO:

الكورتيزون من اسوء العلاجات و اللي اعراضها الجانبية بعد مرور وقت مصيبة.

اتق الله الكورتيزون سيء؟؟؟؟؟

الكورتيزون نعمة نازلة من السماء. والله انه يعالج مشاكل مستعصية بكل اريحية. Magic.

مش ذنب الكورتيزون ان الناس لا تستخدمه بناء على الجداول الخاصة به. الكورتيزون بالمعيار الصحيح يعتبر سحر وعلاج عبقري.

لا يروح بالك بعيد
كلمة تعاطف مطاطية تشيل اكثر من معنى
هههههههههه
لا الكلام مش ليك خالص انا فاهم وضعك و متفهمو
طيب نغيرها انا أقر ان الوضع المصري اقتصاديا صعب ويحتاج تغير

حلوة الصيغة دي
😂🤣😂حلوه الصيغة ديه......... و انا متفق معاك فيها

سؤال لصيَع المنتدى او من عنده معلومة عن المادة هذي

سمعت انها تصرف كـ دواء وبنفس الوقت ممنوعة
كيف الوضع !
واحد من زملائي كان دورة وتعب وودوه مستشفى الرجال عطوه ترامادول وبعدها بساعه طلعوه وجالس على رصيف شوي قام يرفع رجلة ويضحك وش بلاك يا فلان قال من اليوم جالس اوزن رجلي بنص راس النخله الي قدامي لكن جريد النخل يردني .

من أكثر الاعراض الجانبية شيوعا لمخدر الترامادول هو السهر وعدم القدرة على النوم.

ايه المورفين عظيم الترالمال يعتبر 10% من قوة المورفين. دماغه الى اليوم يدعي لك 😄
مع ال chronic use, نوع من ال dependency لانه يحوس ال REM. الي يتناول الاوبيويد فعليا يصير جثه و ممكن حتى يوقف التنفس. ال OD في الهروين بسبب فشل تنفسي كمثال ( نفس العائله ) ظاهرة شائعه.

الشاهد انه مثبط, downer كما يقول اولاد اليوم :)

و فعلا الرجال طلب التعرف و يصر لليوم انني افضل طبيب في العالم :ROFLMAO:

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى