شركة "إكسترا" تعلن إيقاف خططها التوسعية في مصر

مذيع قناة الشرق 😂

الحالة بقت صعبه قوي عند البعض انه بقي متابع لاعلام الاخوان في تركيا 😂 و اللي بيهاجم الخليج.

احسن من اعلام المصاروة اللي كله يمدح فشل حكومته وجيشه ويجذب ليل نهار كأن المتابع اثول ما يفهم.

اكسترا وجرير كلاهما يقدّمان خدمة البيع أون لاين انا اشتريت هاتف ايفون من جرير اون لاين ووصل إلى منزلي ، واكسترا لديهم خدمة إضافية أيضاً وهي التقسيط عبر شركة تمويل اسمها تسهيل تملكها إكسترا تشتري من خلالها بالأقساط كل ماتريد من جميع السلع وبأي سعر ، وبالمناسبة الأون لاين ليس معوّق لمتاجر التجزئة كما قد يظنّ اخونا

m2abuassi m2abuassi

هي خدمة ، وأحيانا كثيرة كما في الصورة التي رفعتها تعكس واقع الطلب اون لاين فالناس بعد تجربة الاون لاين خصوصاً في مايتعلّق بالملابس والأحذية او السلع الإلكترونية والمستلزمات المنزلية باتت تفضّل الذهاب للمتاجر والشراء منها وانا واحد منهم.

أنا مثلك مالي في الأزنلاين حتى لو أغلى شوي.
بس اللي لفت نظري مثلا أونلاين لشراء الكتب أرخص بالنصف من الشراء من المتاجر.

احسن من اعلام المصاروة اللي كله يمدح فشل حكومته وجيشه ويجذب ليل نهار كأن المتابع اثول ما يفهم.
طيب اطلب من الخلايجية يتابعوا هذا الاعلام العظيم

و ممتاز انك بتعمل له دعاية... فهو اعلام ممتاز جدا...

هو الاعلام اللي وضح لنا ان الحكومة المصرية الحالية جاءت بسبب دعم الخليج للجيش المصري 😁 ماليا و سياسيا و ان الخليج باموالة هو جزء من كارثة مصر

و كمان الاخر اللي شير لجمال سلطان مطبلاتي اردوغان

استمروا من اجل رفع الوعي الخليجي

استبدال الاستثمار الاستهلاكي بالاستثمار الانتاجي و هذا هو الطريق الصحيح

مصر ليست دولة لفتح شركات سمسرة لبيع منتجات مستوردة او عمل كمبونتدات فارهة مثل بتاعت سويرس

مصر بلد تصلح للانتاج و التصدير و صناعات القيمة المضافة.... حيث يسطيع المصنع استغلال عمالة جيدة و رخيصة و طاقة رخيصة و بنية تحتية و عمله محلية رخيصة و خدمات رخيصة .... ثم يقوم بإعادة التصدير للخارج...

السوق الاستهلاكي مكانه الخليج و السعودية و ليس مصر....

هذا اسمه تمكين القطاع الخاص بالتنافس ..

إذا الدولة مكنت قطاع خاص ما و انشئت له جهة حكومية تشرف عليه و تحدد قوانين للاحتكار بيطلع معك نفس اللي حاصل عندنا ..

قبل ١٠ سنين لو تقول باقة مفتوحة بدون حد للسرعة يوميا بقولك مستحيل لكن بسبب ان الشركات تبي مكاسب و فيه تنظيم حكومي اللحين كل شي مرتب و سهل جدا ..

الخاصة (( شغل حكومة ))

هذا القصد من كلامي التنافس مهم

الاتصالات السعودية كانت بتدخل مصر بس ماعرف وش صار الحين

مصر بيئة طاردة رسميا للاستثمار

ليس للمستثمرين الاجانب بل حتى التجار المصريين بانفسهم توقفو عن الاستثمار بمصر

ولازال البعض غير مستوعب ان المشكلة بمصر نفسها

لما دول الخليج تقول كيف نستثمر والان المصريين بانفسهم يتحدثون عن ذلك

+ الروتين الممل
+ اللوبي العسكري التجاري

لو طورته لفايبر

بتعرف الفرق بين انترنت يمر عبر سلك نحاسي وبين كيبل اشبه بالزجاجي ضوئي:sot4:

بس لو وضعك انترنت تصفح ويوتيوب بس خلك على وضعك
لا هذا نت الجوال شريحه اما نت البيت اقوى من ذا بكثير

ولا يهمك هات مليار وابني اي حاجة
وافرجك على الانجاز

لا انا اللي خططت ولا انا اللي بنيت ولا انا من ضمن العمال
فين الانجاز الشخصي !؟
يا ابني انت بتناقض نفسك بنفسك ليه ؟

من شوية كنت بتقول اديني 100 مليار مساعدات و أعمل زيها و احسن

و لما رديت عليك بإنعدام المنطقية في طرحك جاي تقول دلوقتي اديني مليار و انا ابني أي حاجة و في نفس ذات الوقت بتقول لا انا خطط و لا بنيت و لا انا من العمال . . .

انت مين فيهم يا ليمبي

انت اللي عاوز 100 مليار و لا اللي عاوز مليار ولا اللي عاوز يبني أحسن من اللي اتعمل ولا اللي مش بيخطط ولا يبني ولا من العمال . .

و بعد كل دة جاي تسأل و تقول فين الإنجاز . . . .

يا ابني اعقل الكلام اللي بيقع منك :LOL:

يا ابني انت بتناقض نفسك بنفسك ليه ؟

من شوية كنت بتقول اديني 100 مليار مساعدات و أعمل زيها و احسن

و لما رديت عليك بإنعدام المنطقية في طرحك جاي تقول دلوقتي اديني مليار و انا ابني أي حاجة و في نفس ذات الوقت بتقول لا انا خطط و لا بنيت و لا انا من العمال . . .

انت مين فيهم يا ليمبي

انت اللي عاوز 100 مليار و لا اللي عاوز مليار ولا اللي عاوز يبني أحسن من اللي اتعمل ولا اللي مش بيخطط ولا يبني ولا من العمال . .

و بعد كل دة جاي تسأل و تقول فين الإنجاز . . . .

يا ابني اعقل الكلام اللي بيقع منك :LOL:

وانا قلت لك بلاش 100 مليار
وهات مليار واعمل بنيان حلو

انت احول !

وانا قلت لك بلاش 100 مليار
وهات مليار واعمل بنيان حلو

انت احول !
صحيح هتعمل اية السيسي معمولش ب 100 مليار

تغطية للعجز الشديد في الطاقة اللي كان بدأ في 2011 و انتهي في 2015 و اصبح فائض للتصدير.. و توفير بديل للمازوت للعمل بالغاز الطبيعي و مشاريع الطاقة المتجددة...

هتجدد البنية التحتية للطاقة و توصيل الغاز الطبيعي و اللي كان قبلها المصانع لا تعمل و تتوقف بالساعات و الكهرباء بتقطع عليها

هتسدد ديون شركات البترول

هتدفع دعم السلع و الطاقة (محروقات و غاز و بنزين و سولار و كهرباء) و دعن الخبز بكل مشتقاته من 2013 الي 2019 بعد ازلة الدعم

كنت هتصل البنية التحتية في مصر و اللي كانت متهالكة و لا تصلح من طرق و نقل كان الشاحنات و الموظفين و الطلاب محشورين في الطرق المكسره و الضيقة بالساعات

كنت هتجدد المواني و المطارات

هتجدد القوات المسلحه المتهالكة من عهد مبارك و اللي كانت عايشة غلي المعونه و تسليحها سئ جدا و دخلت حرب فس سيناء باسلحة سيئة

بند الاسلحة لوحدة في العشر سنوات صرفنا فوق ال 100 مليار دولار

كنت هتعمل منطقة امتياز شرق السويس و تربطها بمجموعة انفاق محترمة... لدرجة انها جذبت مدينة صناعية صينية فيها.

كنت هتبطن الترع و تبني محطات ضخمة لتحلية المياه و محطات تدوير المياة و صوب زراعية و.... لمواجهة العجز المائي و زيادة الانتاج الزراعي

كنت هتعمل عاصمة ادارية جديدة و مدينة العاملين و الجالالة و مدينة الاسمارات و غيرها... و اللي لوحدهم بردوا باكثر من 100 مليار

كنت هتقضي علي العشوائيات الغير امنه و العشوائيات عموما في القاهرة!!

كنت هتعمل مصانع البتروكيماويات الضخمة

مصانع الاسمدة الجديدة

مصانع الصلب و الألومنيوم الجديدة

مصانع الأسمنت و الحديد الجديدة

مصانع المنسوجات.... منهم مصنع من اكبر مصنع المنسوجات في العالم بيتم انشاءه

مصانع تصنيع الوقود محليا (كنا بنستورد الوقود من الخارج، دوقتي اكتفاء ذاتي)

كنت هتوفر مرتبات للمصريين و عدد ضخم من الموظفين... و اللي لو حاولت تشيلهم...

كنت هتواجة فيروس كورونا في بلد فيها 100 مليون مواطن

كنت هتعمل منح صحية ضخمة و تجدد مستشفيات و مدارس متهالكه

كنت هتجنب مصر حروب قذرة في المنطقة

ادخل اختار التصنيف و عرفني كنت هتعمل اية و هترفض اية

و ازاي كنت هتعمل دة كله في بلد استهلاكي و عدد سكنها 110 مليون و مستورد ضخم للغذاء بسبب الفقر المائي

السيسي فلس بمصر والمصارة يقولوا انتم المسئولين وبعد شوي يقولوا لا ما فلس هذا نوخذة وعبقري ونجاحاته بكل مكان واللي تشوفونه مو افلاس لا هذا شي احسن من الجي تونتي.

.

السيسي فلس بمصر والمصارة يقولوا انتم المسئولين وبعد شوي يقولوا لا ما فلس هذا نوخذة وعبقري ونجاحاته بكل مكان واللي تشوفونه مو افلاس لا هذا شي احسن من الجي تونتي.

.
انت عيان ؟

عودة
أعلى