هل تخطط مصر من الحصول على حاملة طائرات مقاتلة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ضربت لك مثل لأفراد الخدمه للاستدلال على توافر كوادر ممكن تأهيلها .
وثانيا انت ما تجيب فرد وترميه على قطعه حربيه لابد من التأهيل وبناء الحامله يستغرق مش اقل عن 6 سنوات وخلال هذه المدة تكون كونت كوادر كافيه تحت اشراف وقيادة ضباط البحريه ..
ممكن وممكن بس الإمارات كده حتضطر لو حتجيب الحاملة لرفع تعداد البحرية عندها بشكل كبير لانك حتحتاج لأفراد أضعاف الرقم ده لاختيار الصالح منهم

محروقين يا عيني من موضوع ايران ومن بعدها عودة العلاقات مع سوريا
انا مكسوفلهم والله حالهم كرب
حد يعمل حملة تعليمية للعربية في ايران او الفارسية في السعودية يعضه يتكلمه و يشتمه في بعض بعيد عننا. انا مش فاهم عملنالهم ايه عشان الحقد ده كله

مصدر من فضلك
جوجل مليان مصادر

ومصر عندها فلوس علشان تشتري

مصر دوله عندها مشاكل اقتصاديه خطيره

ربما يصل الى مشارف للانهيار الاقتصادي
مستقبلا الغواصات الفرنسية ليس لها مكان الان ولا حاملة الطائرات لكن في المستقبل لها الاهمية.كنا نتكلم لماذا هناك اولوية للبحرية في التسليح مع ان الاولية نسبة لنا كهواة الطيران و بعدها ظهر غاز المتوسط. البرنامج التسليحي له موارده ثابتة لا علاقة لها بالاقتصاد

تحلف بالله العظيم بأن السعودية لم تدعم الجيش المصري في صفقاته العسكرية
مش كلها فى البداية ايوه بعد كده لا كل الصفقات بعد 2016من القروض الأوروبية أو بتندفع كل فترات طويلة بفوائد

مش كلها فى البداية ايوه بعد كده لا كل الصفقات بعد 2016من القروض الأوروبية أو بتندفع كل فترات طويلة بفوائد
الرافال والمسترال من دعمها!!

ممكن وممكن بس الإمارات كده حتضطر لو حتجيب الحاملة لرفع تعداد البحرية عندها بشكل كبير لانك حتحتاج لأفراد أضعاف الرقم ده لاختيار الصالح منهم
لو رغبت ... القدرة الماليه والبشريه متوفرة بالمختصر

كلامك صحيح لو قلته فترة السبعينات والثمانينات

من العبث فتح موضوع عن شراء مصر لحامله طائرات بهديه تزكاريه
وأصلا الظروف الماديه واللوجستيه لا تسمح

اللجان بتنشر صفقات وهميه نفس صفقات شراء شارل ديجول و البركودا النوويه والصواريخ النوويه اللي تحت الارض

وبالنسبه للاخوه العرب فمرحبا بهم للي عايز يتعلم معني بحريه

images (100).jpeg

أتمني من @الاداره إغلاق الموضوع

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى