مصر تضع شرطاً قبل سفر مواطنيها للسعودية

لاينسى يشتري الاحرام من سوق العتبة
لانه بسعر الجملة

والله شيء مؤسف، الله يعين الاخوة المصريين.

حتى المسيحي اجبروه يطلع اذن عمره 🤣💔

تهديد خطير لو الدوله تعقل ان يكون المواطن يشعر بالولاء الدينى لاماكن خارج البلد
ارض مصر اطهر من اى مكان

فلوس الحج والعمره اللى تاخدها السعوديه بحجه الدين الدوله اولى بيها لازم تحرير فكر الناس وميكونش فى دول خارجيه مسيطره على تفكير شعبك مصر فيها العديد من الامكان المقدسه يمكن زيارتها والتنزه فيها واللى عايز يصلى ويتعبد يعمل كده فى اى مكان مش لازم يروح يقدم الولاء والطاعه لدوله اجنبيه
الموضوع ده عايز قرار سياسى شجاع بغض النظر عن وجه النظر الاقتصاديه
بس طبعا النظام الحالى غارق فى العماله للخليج ومنتوقعش منه اى حاجه تخدم الدوله ومصالحها
انتا يا ابو صنافير مسلم او مسيحي عشان اعرف ارد عليك ؟

فلوس الحج والعمره اللى تاخدها السعوديه بحجه الدين الدوله اولى بيها لازم تحرير فكر الناس وميكونش فى دول خارجيه مسيطره على تفكير شعبك مصر فيها العديد من الامكان المقدسه يمكن زيارتها والتنزه فيها واللى عايز يصلى ويتعبد يعمل كده فى اى مكان مش لازم يروح يقدم الولاء والطاعه لدوله اجنبيه
بس طبعا النظام الحالى غارق فى العماله للخليج ومنتوقعش منه اى حاجه تخدم الدوله ومصالحها

تهديد خطير لو الدوله تعقل ان يكون المواطن يشعر بالولاء الدينى لاماكن خارج البلد
ارض مصر اطهر من اى مكان

طبعاً بدال ماء زمزم.أكيد بيره ستيلا

السبب انه اذا استخرجت وحجزت عبر بوابة نسك بتدفع فقط 4800 جنية ( سكن و خدمة و مواصلات و رسوم التأشيرة )
اما اذا بتاخذها بركود من مكتب سياحي بمصر تصل التكلفة الى 25000 جنية مصري .

حتى الدين يتاجرون به ويشفطون الغلبان ويلقون التهم ان سبب الغلاء هو السلطات السعودية .

كثير من المصريين الان يحجز عبر نسك ثم يطير الى الامارات او لبنان ومنها يتجه للسعودية لتفادي حكاية الباركود .

قسم بالله اليهود مايسوون بشعبهم كذا

سعر تذكرة الطيران لحاله اكثر من 500 ريال يعني 4000 جنية كيف يصير سعر العمرة شامل كل حاجة ب 585 ريال ؟ اعتقد فيه خطىء مستحيل السعر 4800 جنية

سعر تذكرة الطيران لحاله اكثر من 500 ريال يعني 4000 جنية كيف يصير سعر العمرة شامل كل حاجة ب 585 ريال ؟ اعتقد فيه خطىء مستحيل السعر 4800 جنية
خلاص فهمت ما تشمل الطيران

معلش بس الاخوة السعوديين مالهم

الرسوم في السعودية غير طبيعيه اطلاقا

لدرجة انها بتفرض رسوم علي المرافقين 4800 ريال سنويا يعني تقريبا 10 اضعاف 4800 جنيه

ومع ذلك لم يعترض احد لان دا شأن سعودي خالص

انا لم اقل تشمل التذكرة

معلش بس الاخوة السعوديين مالهم

الرسوم في السعودية غير طبيعيه اطلاقا

لدرجة انها بتفرض رسوم علي المرافقين 4800 ريال سنويا يعني تقريبا 10 اضعاف 4800 جنيه

ومع ذلك لم يعترض احد لان دا شأن سعودي خالص
كلامك صحيح ولكن نحن نتكلم فقط عن ( العمرة ) ورفع الاسعار في مصر والصاقها في السعودية لتبرير فشلهم وسرقة الغلابا الراغبين بالعمرة .
اما مايخص رسوم الوافدين فهدة ليس لها علاقة في الموضوع وهذا شأن خاص سعودي يتبع تنظيمات معينة .

يقولون السعوديه تاخذ فلوس العمره والحج

دولتهم مفلسة وتحاول جمع المال بشتى الطرق

ههههه واخيراً سقطت كذبة ان السعودية عايشه على فلوس الحج والعمرة وهي من يرفع الاسعار لتسرق الزائرين لبيت الله

كثير من الدعايات الكاذبة تسقط تباعاً

باقي يحلفهم واللهي واللهي مش رايح عمرة

كلامك صحيح ولكن نحن نتكلم فقط عن ( العمرة ) ورفع الاسعار في مصر والصاقها في السعودية لتبرير فشلهم وسرقة الغلابا الراغبين بالعمرة .
اما مايخص رسوم الوافدين فهدة ليس لها علاقة في الموضوع وهذا شأن خاص سعودي يتبع تنظيمات معينة .
المملكة تفرض ضريبة القيمة المضافة علي الحج 15 %
لماذا لم يتم اعفاء الحج من ضريبة القيمة المضافة

التعديل الأخير:
عودة
أعلى