CNN:مصر تدرس فرض ضريبة على من يفوق دخله مليون جنيه سنوياً

غريبه الانقلابة بتاعتك ديه مع اني فاكرك و ياما دخلنا مشاحنات مع بعض في ٢٠١٦ تقريبا بسبب كرهك للاخوان و انهم السبب في كل حاجه .. مش انتا اللي عايش بالولايات المتحدة؟

بس للامانة رجل محترم جدا جدا

غريبه الانقلابة بتاعتك ديه مع اني فاكرك و ياما دخلنا مشاحنات مع بعض في ٢٠١٦ تقريبا بسبب كرهك للاخوان و انهم السبب في كل حاجه .. مش انتا اللي عايش بالولايات المتحدة؟

اولا انا امريكي و ليس فقط اعيش في امريكا - اسرتي هاجرت من مصر الي الولايات المتحده قبل قرنين تقريبا

ثانيا يخيل انك و غيرك تعودتم فقط علي الحزبيه : يا مع يا ضد - و تناسيتم ما يسمي بالتفكير المنطقي الحيادي

انا لم احب يوما تفكير الاخوان السياسي و لم اوافقهم ابدا في استغلال الدين كاداه للسياسه

اؤمن ان السبب في تدمير مكتسبات ثوره يناير هم الاخوان و كما انهم هم السبب فيما يحدث الان في مصر من قمع و فساد و تدهور علي كافه الاصعده

لو التزم الاخوان بوعودهم بعد الثوره( عدم الحصول علي اغلبية - عدم الترشح للرئاسه ) و لو لم يلقوا بانفسهم في احضان الدوله العميقه - و لو وقفوا مع ألشعب بدلا من البدأ في اخونه الدوله لمًا استطاع العسكر قلب الامور

بالمناسبه لدي الكثير من اصداقي من الاخوان المسلمين - و سقط في احداث رابعه العدوية صديقين عزيزين علي قلبي من الاخوان - ادعوا الله ان يتقبلهم في جناته
لذلك رغم انني ضد الاخوان فكريا لا يمكن ان اقبل ان يقتل ابرياء

ذلك لا يعني انني من الحزب الاخر : ان رأيت شيءا صائبا صفقت له و ان رأيت خطاء علقت عليه

ما يفعله السيسي لم يفعله حاكم اخر منذ المستنصر بالله

لذلك لا توجد انقلابيه بل رأي شخصي غير مؤدلج داءما

بس للامانة رجل محترم جدا جدا
علي راسي اخي
كل عام و انت و الاسره بخير بمناسبه شعبان و رمضان

منطقي جدا و هتلاحظ ان بعد كل مرة بيتم الحديث بقوة عن بيع الشركات بعد كل صدمة

في الخطاب دة بيقول بالحرف بيقولي بعد كل مشكلة طيب ماتسافر... و الخطب كان موجه بشكل قوي لترسيخ فكرة ان مفيش دعم و لازم نجيب من الداخل

المشكلة هذا الكلام لا يحتمل التأويل وبرأيي لايمكن البناء عليه، ويمكن يقصد اربطوا الاحزمه الوضع صعب فقط لاغير .​

إضافة مميزة ومعلومات بعضها جديدة علي

بخصوص مصر حسب إطلاعك هل يملك السيسي القدرة على إخراج الجيش من الاقتصاد المصري ؟

السؤال الحقيقي هو هل يريد السيسي ذلك؟
ان فعل سيكون مثل من بنا معبد علي اربع اركان تحمل المعبد كله ثم قرر ان يهدم الاركان .. هل سيستمر المعبد في الصمود بعد هدم اركانه ؟

السيسي بنا دولته بالجيش و اغدق علي الجيش خيرات مصر كلها - يستمد قوته من الجيش و قيادات الجيش مستفيدون من ذلك

ماذا سيحدث ان قطع السيسي ذلك ؟ هل سيستمر الجيش في مسانده السيسي كما يفعل الان دون اي سوال ؟

مجنون من يظن ان الجيش لا يعلم باوضاع الشعب و الغضب المكبوت داخلهم رغم ذلك الجيش مستمر في الوقوف خلف السيسي

لذلك لو كنت موضع السيسي الان ما فعلت ذلك

الله
هو في ايه يا جدعان

لما تريدو يعمل ضرايب ٤٠% تقولوا نجاشي كندا

و لما فخامة الرئيس التقي السيسي يفكر يعمل ضريبة ٢٧% تقولوا محصل ضرايب

شوية انصاف

ولما حضرتك تتكلم عن فخامة الرئيس السيسي ياليت يكون بأدب و بخشوع و محبه و رهبه
الخشوع والرهبة لله مش لأى حد تانى مهما كان ( سواء كان رئيس او ملك )
الأحسن انك تستخدم كلمات أخرى مثل احترام او تقدير ، وهكذا

اولا انا امريكي و ليس فقط اعيش في امريكا - اسرتي هاجرت من مصر الي الولايات المتحده قبل قرنين تقريبا

ثانيا يخيل انك و غيرك تعودتم فقط علي الحزبيه : يا مع يا ضد - و تناسيتم ما يسمي بالتفكير المنطقي الحيادي

انا لم احب يوما تفكير الاخوان السياسي و لم اوافقهم ابدا في استغلال الدين كاداه للسياسه

اؤمن ان السبب في تدمير مكتسبات ثوره يناير هم الاخوان و كما انهم هم السبب فيما يحدث الان في مصر من قمع و فساد و تدهور علي كافه الاصعده

لو التزم الاخوان بوعودهم بعد الثوره( عدم الحصول علي اغلبية - عدم الترشح للرئاسه ) و لو لم يلقوا بانفسهم في احضان الدوله العميقه - و لو وقفوا مع ألشعب بدلا من البدأ في اخونه الدوله لمًا استطاع العسكر قلب الامور
انا متعودتش علي الحزبية انا راجل مريح دماغي و وقفت مع الاخوان بسبب انهم كانو صح و حاليا واقف معاهم بسبب الظلم اللي وقع عليهم... كون اي حد يتهمني ان اخواني ده شيء عادي ، لاني واضح اني بدعمهم.

هما دمرو مكتسبات ثورة يناير ازاي ممكن تشرح.

و هما اضطرو يدخلو انتخابات الرئاسة بسبب رغبة الجيش في العودة للحكم عن طريق شفشق اللي هرب بعدها للامارات.

مين مرشح رئاسي كان يقدر يواجه الجيش وقتها غير تنظيم كبير زي الاخوان؟ صباحي ؟ ابو الفتوح؟ .. الجيش اضطر يدمر البلد اقتصاديا و فيديوهات رمي البترول و الجاو في الصحراء لسه موجوده ، عشان يخلق حالة من العداء من الشعب للاخوان انهم السبب في حالة البلد الاقتصادية السيئة.

انتا لسه محتاج تقرأ اكتر.

انا متعودتش علي الحزبية انا راجل مريح دماغي و وقفت مع الاخوان بسبب انهم كانو صح و حاليا واقف معاهم بسبب الظلم اللي وقع عليهم... كون اي حد يتهمني ان اخواني ده شيء عادي ، لاني واضح اني بدعمهم.

و هما اضطرو يدخلو انتخابات الرئاسة بسبب رغبة الجيش في العودة للحكم عن طريق شفشق اللي هرب بعدها للامارات.

مين مرشح رئاسي كان يقدر يواجه الجيش وقتها غير تنظيم كبير زي الاخوان؟ صباحي ؟ ابو الفتوح؟ .. الجيش اضطر يدمر البلد اقتصاديا و فيديوهات رمي البترول و الجاو في الصحراء لسه موجوده ، عشان يخلق حالة من العداء من الشعب للاخوان انهم السبب في حالة البلد الاقتصادية السيئة.

ساذهب لأقرأ اكثر لاكن لتفعل ذلك ايضا

لاكن ردي علي كل ما قلت: كما انجحوا مرسي كان لديهم القدره علي انجاح غيره
و لو لم يقسم مرسي الاصوات لنجح مرشح للثوره و ليس شفيق او غيره

ما قلته بخصوص الجيش هو ما قلته انا في مشاركتي السابقه و ساعيد:
١- خلفوا وعودهم في الحصول علي الاغلبيه و الرئاسه
٢- استاثروا بالمناصب القيادية و وضعوا انفسهم امام مدفع الشعب و اعطوا الدوله العميقه كل ما احتاجت لدفع الشعب الي الاتجاه الاخر

لنري ماذا كان سيحدث لو وقف الاخوان مع الحركات الثوريه الضعيفه وقتها و التزموا بعهدهم و جاء رءيس ليس اخوان ؟
لو جاءت حكومه اءتلافيه حقيقيه و ليست حكومه مقرها مركز الارشاد
لاكن جشعهم ادي الي نهايتهم
الخ

الموضوع طويل لاكن لا داعي للحديث عن الماضي
بالنسبه لي هم ليسوا ضحايا سياسيين - هم اغبياء و لا ضحايا في السياسه

الضحايا هم الابرياء الذين فقدوا حياتهم دون ذنب - سواء كانوا من الاخوان او مواطنيين عاديين

قيادات الاخوان حالها كحال العسكر و الدكتاتوريات : كلهم ايديهم ملطخة بالدماء

ساذهب لأقرأ اكثر لاكن لتفعل ذلك ايضا

لاكن ردي علي كل ما قلت: كما انجحوا مرسي كان لديهم القدره علي انجاح غيره
و لو لم يقسم مرسي الاصوات لنجح مرشح للثوره و ليس شفيق او غيره

ما قلته بخصوص الجيش هو ما قلته انا في مشاركتي السابقه و ساعيد:
١- خلفوا وعودهم في الحصول علي الاغلبيه و الرئاسه
٢- استاثروا بالمناصب القيادية و وضعوا انفسهم امام مدفع الشعب و اعطوا الدوله العميقه كل ما احتاجت لدفع الشعب الي الاتجاه الاخر

لنري ماذا كان سيحدث لو وقف الاخوان مع الحركات الثوريه الضعيفه وقتها و التزموا بعهدهم و جاء رءيس ليس اخوان ؟
لو جاءت حكومه اءتلافيه حقيقيه و ليست حكومه مقرها مركز الارشاد
لاكن جشعهم ادي الي نهايتهم
الخ

الموضوع طويل لاكن لا داعي للحديث عن الماضي
بالنسبه لي هم ليسوا ضحايا سياسيين - هم اغبياء و لا ضحايا في السياسه

الضحايا هم الابرياء الذين فقدوا حياتهم دون ذنب - سواء كانوا من الاخوان او مواطنيين عاديين

قيادات الاخوان حالها كحال العسكر و الدكتاتوريات : كلهم ايديهم ملطخة بالدماء
منا بقولك مين المرشح الرئاسي اللي كان ينفع الناس تقف خلفه؟ صباحي؟ نفسه صباحي اللي دعم السيسي .. ابو الفتوح؟ متهور و كلامنجي... البرادعي؟ كان ممكن البرادعي بس مشكلته في حاجه، انه علماني و البلد اغلبها اسلامية ، مكنش هينفع.
و بالتالي كنا محتاجين واحد مثقف و متعلم و خلفيته اسلاميه، و ده اتوافر في محمد مرسي بالصدفة بعد حدوث مشكلة خيرت الشاطر.

مكنش فيه حركات ثورية عليها القيمة وقتها ... كان فيه شباب و رجال و نساء و اطفال خرجو بس يسقطو الظلم و التنظيم الوحيد اللي كان منظم بطريقة صحيحة كانو الاخوان.

الاخوان بالمناسبة كل قياداتهم مسجونة و فيه منهم اتقتل هو و عياله ، ده في حالة انك مش شايفهم ابرياء.

الجريمة السذاجة السياسية

كل ماذكرته معقول ومتوقع من عدوك ماذا انت فاعل؟ هل تتوقع أن يسلم لك الأمور ببساطة؟!​

الجريمة السذاجة السياسية

كل ماذكرته معقول ومتوقع من عدوك ماذا انت فاعل؟ هل تتوقع أن يسلم لك الأمور ببساطة؟!​
السذاجه السياسية صح اتفق معاك بس بنسبة ٥٠ في المية

اول مره انتخابات مدنية و يدخل فصيل جديد للحكم امام اخطبوط الجيش اللي متحكم في اقتصاد مصر؛ تفتكر مين اللي هينتصر بدهائه؟

السذاجه السياسية صح اتفق معاك بس بنسبة ٥٠ في المية

اول مره انتخابات مدنية و يدخل فصيل جديد للحكم امام اخطبوط الجيش اللي متحكم في اقتصاد مصر؛ تفتكر مين اللي هينتصر بدهائه؟

اول غلطة كانت تشخيص الحالة بأنها ثورة وهي كانت بالكثير انتفاضة أسقطت الرأس وبقي كامل الجسد تخيل لم يعرفون طبيعية الحكم المصري وآلية عمله وهم أعمارهم من 60 وفوق، وكأنهم تفاجئوا بوجود الدولة العميقة !!​

حكومة أقل تعني دولة أفضل
حكومة أقل تعني اقتصاد افضل
حكومة أقل تعني اسعار أقل

حكومة اكثر تعني حكم شمولي
حكومة اكثر تعني فساد اكثر
حكومة أكثر تعني اسعار اكثر

حل مشاكل مصر الاقتصادية واضح النموذج الهندي أمامك
ليه ما هو النموذج الهندي؟

اول غلطة كانت تشخيص الحالة بأنها ثورة وهي كانت بالكثير انتفاضة أسقطت الرأس وبقي كامل الجسد تخيل لم يعرفون طبيعية الحكم المصري وآلية عمله وهم أعمارهم من 60 وفوق، وكأنهم تفاجئوا بوجود الدولة العميقة !!​
أصبت كبد وطحال وبهاريز الحقيقه
لكن همسه بسيطه الدوله العميقه تكونت منذ جمال عبدالناصر أفراد من مؤسسات عسكريه وقضائيه واعلاميه ورجال أعمال وعلمانين وحراميه ...الخ من معهم القوه والمال والإعلام
دخول فصيل ساذج كالإخوان للمشهد السياسي واحتكار مقعد سياسي علي روؤس الثعابين قضي عليهم في عام واحد بعد 80 عام من المعارضه السياسيه

اي حكومة تجي بعد ثورة رايي مصيريها الفشل وبتتلقى ضغوطات لن تتحملها

الثورة إذا لم تغيير كامل النظام وتاتي بنظام بديل لا تسمى من الاساس ثورة وغالبيتها دموية 99%

الثوره الأمريكية
الثوره الفرنسية
الثورة البلشفية

الذي حدث بمصر انقلب الجيش على مبارك بعد المظاهرات لا أكثر​

عودة
أعلى