القاهرة بصدد تصنيع عدد ٢ كورفيت جويند للبحرين

انا لا اكذب ولا اهبد مثلك

من غير تحوير فين المصدر على انها مقابل الديون؟!

اصلا صفقات البحرية المصرية معظمها كانت بضمان خليجي لذلك طبيعي مصادرة بعض الاصول التي تملكها البحرية المصرية اذا ارتأى الدائن او الضامن فيها منفعة.
😂😂😂😂😂😂😂

اولا ضامن لنص الصفقة من فرنسا و انتهي هذا العقد و تسديدة من زمان.. الصفقة من ٢٠١٥ و حاليا مصر دخلت صفقة. جديدة مع فرنسا بعد سداد القديمة.

ثانيا ، كانت السعودية و الامارات و لا علاقة للبحرين بالقضية.

واللذي لا اله الا هو حبيبك متعلق من رجليه

يعني معفيش مصدر و مجرد هري من عندك عن انها مقابل الديون 😂 و بقولك لا اكذب 🤣

و شكلك هيبقي وحش لما نشوف ان المصدر مجرد توقعات و انت عملت فيلم من خيالك عنه

انا لا اكذب ولا اهبد مثلك
اصلا صفقات البحرية المصرية معظمها كانت بضمان خليجي لذلك طبيعي مصادرة بعض الاصول التي تملكها البحرية المصرية اذا ارتأى الدائن او الضامن فيها منفعة.

واللذي لا اله الا هو حبيبك متعلق من رجليه
كدبة واسعة دى الفريم الايطالى والميكو الألمانى والغواصات بضمانات ألمانية إيطالية من البنوك فقط صفقة واحدة بضمان خليجى وهو صفقة الميسترال والفريم الفرنسى

كدبة واسعة دى الفريم الايطالى والميكو الألمانى والغواصات بضمانات ألمانية إيطالية من البنوك فقط صفقة واحدة بضمان خليجى وهو صفقة الميسترال والفريم الفرنسى
انا لا اكذب مثلك

سابقا صفقة الميكو تم تعليقها بسبب تمويل السعودية لها

هو بيقول اي كلام و خلاص

اصلا السعودية و الامارات اكبر داعم لزيادة قوة البحرية المصرية و لن يفرق معهم الديون في هذة الحالة

و غير مستبعد انهم يدعموا تمويل صفقات جديدة للبحرية المصرية لزيادتها

التعاون الاستراتيجي بالذات بينهم و بين سلاح البحرية معروف للجميع

هو بيقول اي كلام و خلاص

اصلا السعودية و الامارات اكبر داعم لزيادة قوة البحرية المصرية و لن يفرق معهم الديون في هذة الحالة

و غير مستبعد انهم يدعموا تمويل صفقات جديدة للبحرية المصرية لزيادتها

التعاون الاستراتيجي بالذات بينهم و بين سلاح البحرية معروف للجميع
انا لا اقول اي كلام

صفقة الميكو علقتها الحكومة الالمانية على خلفية قضية خاشقجي لكن لاحقا في 2019 تم الموافقة عليها من البرلمان الالماني.

انا لا اكذب مثلك

ملهاش علاقة

احنا عوزين مصدر عن ان البحرين هتاخدها مقابل الديون، غير كدة انت بتلف و تدور و بتكذب

كمان مصدرك بيهري في ايام حجب المانيا تسليح السعودية بعد مقتل الصحفي... نفس الالمان اللي قالوا ان مصر كانت بتقصف في اليمن!!!

انا لا اقول اي كلام

صفقة الميكو علقتها الحكومة الالمانية على خلفية قضية خاشقجي لكن لاحقا في 2019 تم الموافقة عليها من البرلمان الالماني.
صحيح يبقي انت كنت جالس مع صناع القرار الخليجي 😁

يا رب ننقل تكنولوجيا الصاري و الرادارات ليكتمل البدن . وعقبال الميكو ان شاء الله
ده ممكن يحصل لو هتزود اعداد الجويند وبأعداد افضل وده ممكن يحصل لو القيادة هتعمل عملية تحديث القديم كله واللى أقصده لانشات الصواريخ لأن ومع مرور الوقت فكرة التخصصية فى القطع البحرية بتنقرض واعتقد حتى الكومار و الاوسا وحتى رمضان واكتوبر كلاس ومعاهم القطع الصينى أصبحت متهيالى تصلح لعمليات دورية ساحلية وممكن تعديلها للغرض ده مش مهام قتالية بالمعنى الحرفي لأن لا التصميم ولا تكنولوجيا ط
وسعت منك دى قوى عشان فيه دول كتير ممكن تشترى واغلى من البحرين بصراحة انتا كلامك كله توقعات شخصية لا اكتر ولا أقل ومش مستندة على اى مصدر
ده ممكن ندى هبات زى ما حصل مع ليبيا والميج ٢١ والميل ٨

انا لا اكذب مثلك

ورجعت حبيبى بعد اخد الضمانات من بنوك المانيا يا كذاب أفندى العبرة بالنهاية انت قلت اغلب الصفقات بتمويل مش كانت تتكون بتمويل

صحيح
مثل ما اخذت سابقا صفقة الاوليفر هازارد بيري المستعملة هي ومصر من امريكا والتي كانت تعاني من تشققات بالبدن لذلك انتهى بالبيري المطاف بالبحرين ومصر وتايلند
ولاتنسى تركيا

لو ربطنا معدل تسليح الدول الى حولينا مع وصول حكومة نتنياهو مع الضربة لإيران الى لسه حاصلة ولو خبر تسليح البحرين ده صحيح مش فشنك يبقا ممكن تكون المنطقة بتجهز نفسها لحرب مع إيران او ضربات بسيطة وبيستعدو لرد فعل عنيف من إيران بالتالى إسرائيل أكيد هتبتدى تجهز نفسها على جبهة حماس كده علشان الموضوع يكمل ناقص بس مناوشات مع حزب الله ويبقا المنطقة لبست رسمي فى حرب جديدة 🙇‍♂
يارب خلي الدنيا تولع🔥🔥🔥

ملهاش علاقة

احنا عوزين مصدر عن ان البحرين هتاخدها مقابل الديون، غير كدة انت بتلف و تدور و بتكذب

كمان مصدرك بيهري في ايام حجب المانيا تسليح السعودية بعد مقتل الصحفي... نفس الالمان اللي قالوا ان مصر كانت بتقصف في اليمن!!!
انت لست كذابا مثلك
صفقة الميكو المصرية معروف ان تمويلها سعودي. واحضرت مصدر على ذلك. اما مصدر صفقة البحرين فهو لاتريبيون

انا لا اكذب مثلك

مصدر على موافقة المانيا على الصفقة بعد اعتراضاها سابقا

يارب خلي الدنيا تولع🔥🔥🔥
مش وقتها خالص الصراحة لو حصلت حرب زى دى فى إحتمال كبير نعلن إفلاس ممكن من3سنين كنت أقلك ماشي دا انت بتبقا حرب فى آخر الكوكب وتلاقى الاحتياطي عندك زى ما كنا بنتريق يقلك باموت🤣 مبالك لو جنبك ده انا بقالي 3 مده قاعد بفكر وضعنا هيكون عامل إزاى لو حصلت مناوشات مع الصيندى أوكرانيا الى ملهاش تى قيمة والحكومة عندنا مصدقت ولقتها حجه تلزق لها كل بلاويها مبالك الصين الى معظم مواد الخام الصناعية للعالم من عندها وجزء مهم من اقتصاد العالم

لن يتكرر ذلك لاختلاف الظروف

سابقا كان طلب القوات المصرية والسورية لاضفاء شرعية عربية على تدخل قوات الولايات المتحدة الامريكية وبريطانيا. ولذلك تم اسقاط الديون.

لان صدام حسين قبيل الحرب بايام اهدى سيارات مرسيدس E200 لصحفيين مصريين واردنيين وعرب اخرين لحشد الموقف الداعم له في خلافه ضد الكويت والامارات.

الان كل هذا لا يهم ولن يتك اصلا طلب قوات مصرية في حالة اي حرب مستقبلية.

المهم اعتقادك بأن الامور تسير هكذا هو امر جيد فهو يعد اقرارا منك على ان قوات بلدك مرتزقة وهذا امر معيب
حرب كبيره كحرب يشترك فيها كل دول المنطقه سيترتب عليها دعم واعادة جدوله ديون الدول الناميه المتضرره وكذلك ستتلقي الحكومه دعم كبير من دول الخليج

ازمة فلسطين واسرائيل (جنين)

مصر طرف تهدئة في الازمة الفلسطينية كعادتها وهناك احتقان من جانب الاردن بسبب عدم ادخالها كطرف في الامر للمرة الثانية.

المهم يعني انت فرحان اوي ببلينكن ده؟ ده ولا يسوى حتى تعريفة 😂 طرطور زي بايدن بالزبط كده
من أضعف وزراء الخارجيه الأمريكان

حرب كبيره كحرب يشترك فيها كل دول المنطقه سيترتب عليها دعم واعادة جدوله ديون الدول الناميه المتضرره وكذلك ستتلقي الحكومه دعم كبير من دول الخليج
لا غير صحيح واوضحت ذلك

حسب ما اعلم
مصر ليس لديها القدرة على تصنيع الجويند
والثلاث سفن التي تم بنائها في مصر
تم تجميعها في مصر

عودة
أعلى