مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
مش كل الفئات ولا على كل المناطق واكيد انت فاهمني
لكن كان فية انفاق مبالغ فيه من كل الوزارات و كان الاموال اصبحت ببلاش. البعض كان مستغرب جدا ازاي الحكومة قادرة تعمل كل دة

أموال الصناديق الجزء الأكبر منها بالجنيه لكن متضمنش الأيام اللي فاتت ايه حصل

أقل من 50% من إيرادات مصر بتصل للحكومه طبقا لكلام خبراء الاقتصاد المتداول علي السوشيل ميديا ده سبب رئيسي أن الحكومه حلولها ضيقه وبتستعين بتمويلات خارجيه وداخليه

طالما الطلب علي الدولار كبير قيمه العمله هتنخفض وعمرها ما هتتوازن الا لو الحكومه دعمت الجنيه وبرضو هيزيد في السوق السودا والمتضرر الأول المواطن ، لازم حلول قويه وعاجله وغير تقليديه والا هتحصل ثوره جياع.
كارثة عدم الإلتزام بمدأ وحدة الموازنة 😢

المفروض كمان ذكرنا منذ مارس انا و انت في النقاش لكن مفيش جديد و حتي الخطط اللي بيحطوها لا يتم تطبيقها علي ارض الواقع.

السبب الاساسي هو فساد الهيكل الاداراي للدولة

الدولار داخل على ٣٢ جنيه
والدينا الكويتي ٩٨ جنيه 👍
مشاهدة المرفق 541954
يعني اللي شغال في الكويت تنادوه معالي الخواجه 😂

1000 دينار

سيذكر التاريخ ..
اسوء من حكم مصر
ضيع مصر بجهله وعناده وديكتاتوريته

ادعو الاخوه لدخول صفحات الفيس بوك لصفحات معروفه و مشهوره للعامه .. ليشاهدوا كميه الفرحه في عيون الناس والشعب على حاله وحال مصر مع الفنان الاسطوره ياسر جلال في ادارته لاقتصاد مصر وحفاظه على اموال الشعب وتخليصهم من الفقر ورفع مستوى معيشتهم واسعار سلعهم اليوميه .. كميه دعا على الفنان ياسر جلال الان لا يمكن اى عاقل في 2014 كان يتوقعها احد 🤔🤔

لكن كان فية انفاق مبالغ فيه من كل الوزارات و كان الاموال اصبحت ببلاش. البعض كان مستغرب جدا ازاي الحكومة قادرة تعمل كل دة
الوزارات كانت من دقنة وافتلة
يعني مثال زيادة رسوم المرور = تحديث القسم او المنشأة او بناء مقر في التجمع
وهكذا
موضوع القروض كان لي اوجة صرف تانية خالص وتوزيعة غلط وفي حاجات اثبتت انها مش وقتها خالص

اللي عاملين تاق #الثوره_هي_الحل مجنانين ولا ايه !!

اي هزة بيشعلل الدولار اكثر

وأنا عاوز اقولك "شوفلك حتة ناشفة اقعد فيها إخوان مين وبدنجان مين ما كفاياكم عت. بقى ياسطا"اشاعات ايه اللي خلت الناس شحتت والبلد اتداينت واتباعت واترهنت ومن فشل لفشل عر... كم البهي.. عمال يتشقلب انتوا فشلة وكدابين وظل.. ة وحرام.. فاسدين واغ.. ياء وحصادكم جه وقته ودا واقع الناس كلها عايشاه فرطتم في الأرض والميه وقدرات الشعب وأصولها ودينتوا البلد ٣٠ سنة وقليتوا قيمتها وقزمتوها وبعتوا أصولها وجاي تقولنا كدب واشاعات جتكم القر.. أشكال و.س. ة
انا كاتب فى اول كلامى عاوز اقول حاجه للإخوان...انت ليه واخد الكلام على نفسك ورديت عليه
الرساله للإخوان ودول ارهابين قانونا فى مصر والإمارات والسعوديه اللي المنتدى ده تابع لقوانين
سؤال...هل انت عضو فى تلك الجماعه فى تلك الجماعه الارهابيه ...ألفاظك وشتايمك اللي سهل اوى انى اردها وانا بكتب ومفخد تحت الغطاء بتقول كده

اللي عاملين تاق #الثوره_هي_الحل مجنانين ولا ايه !!

اي هزة بيشعلل الدولار اكثر
البلد تعبت والناس تعبت والطموح مات والامل غاب والجيعات بيموت والعيان بيترمى
فعلا مجانين

عودة
أعلى