مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
البلد تعبت والناس تعبت والطموح مات والامل غاب والجيعات بيموت والعيان بيترمى
فعلا مجانين

الله يكون بالعون والحل من عنده ويسخر عباده

لكن خروج في وقت مثل هذا مصيبة

انا كاتب فى اول كلامى عاوز اقول حاجه للإخوان...انت ليه واخد الكلام على نفسك ورديت عليه
الرساله للإخوان ودول ارهابين قانونا فى مصر والإمارات والسعوديه اللي المنتدى ده تابع لقوانين
سؤال...هل انت عضو فى تلك الجماعه فى تلك الجماعه الارهابيه ...ألفاظك وشتايمك اللي سهل اوى انى اردها وانا بكتب ومفخد تحت الغطاء بتقول كده
عشان اللي بيتكلم لسه عن الاخوان وبيمجد في الخ.. التاني معاق ذهنيا

الوزارات كانت من دقنة وافتلة
يعني مثال زيادة رسوم المرور = تحديث القسم او المنشأة او بناء مقر في التجمع
وهكذا
موضوع القروض كان لي اوجة صرف تانية خالص وتوزيعة غلط وفي حاجات اثبتت انها مش وقتها خالص
لو راجعت البوستات اللي كنت بنزلها علي بواية مصر الاقتصادية هتلاقي جزء كبير من المشاريع اللي عملتها مختلف الوزارات كانت جاية بقروض مباشرة للمشاريع دية و قروض من البنك الدولي و البنك الأوروبي و..... (منها مشاريع طاقة و مشاريع مياه و مشاريع زراعية)

كمية الانافق كانت شديدة جدا. الامر دفع الدولة للطباعة و الاستدانه بارقام مرعبة لحتقيق كل هذة المشاريع

ما تم فعله فقط في مشاريع الطرق و الكباري في كل مصر يخرب اي موازنة في العالم كله

أظن انني فهمت ماذا فهم الرئيس السيسي.

الرئيس السيسي سيخفض قيمة الجنيه بمعدل اكبر من سعر السوق السوداء. وبهذا يمتص كل دولار في السوق السوداء حتى اذا قضى على سماسرة السوق السوداء سيبدأ في ترك الجنيه امام الدولار لسعره الطبيعي.

مستحيل ... السوق السوداء سيرفع الثمن تدريجيا كلما رفع البنك
الجنيه كان ب 33 في السوق السوداء لما كان السعر في البنك 27 - 26
الجنيه حاليا ب 36 و في البنك رايح على 30

لو راجعت البوستات اللي كنت بنزلها علي بواية مصر الاقتصادية هتلاقي جزء كبير من المشاريع اللي عملتها مختلف الوزارات كانت جاية بقروض مباشرة للمشاريع دية و قروض من البنك الدولي و البنك الأوروبي و..... (منها مشاريع طاقة و مشاريع مياه و مشاريع زراعية)

كمية الانافق كانت شديدة جدا. الامر دفع الدولة للطباعة و الاستدانه بارقام مرعبة لحتقيق كل هذة المشاريع

ما تم فعله فقط في مشاريع الطرق و الكباري في كل مصر يخرب اي موازنة في العالم كله
بست بست ياسطا انتا مش كنت بتقول دي مشاريع بنيه تحتيه واحنا جهلة ومابنفهمش

اعذرني ولكن من هو المجنون الي يروح للبنك عشان يباع عن حالو ويقولو أنو أنا عندي دولارات
بهذه الطريقة هو سيسلم نفسو تقريبا لأنو الحكومة ستاتيه وتقولو من أين لك هذا وهنا الغباء الاستراتيجي في اتخاذ قرار غبي
من له دولارات لن يذهب الى السجن برجليه
أظن انني فهمت ماذا فهم الرئيس السيسي.

الرئيس السيسي سيخفض قيمة الجنيه بمعدل اكبر من سعر السوق السوداء. وبهذا يمتص كل دولار في السوق السوداء حتى اذا قضى على سماسرة السوق السوداء سيبدأ في ترك الجنيه امام الدولار لسعره الطبيعي.

بست بست ياسطا انتا مش كنت بتقول دي مشاريع بنيه تحتيه واحنا جهلة ومابنفهمش

مشاريع البنية التحتية ممتازة لكن تم المبالغة فيها

و كمان احنا هنا بنتكلم عن الانفاق و اللي تم بشكل خطأ

لكن المشاريع نفسها ممتازة و لا جدال فب أهمية الانفاق علي البنية التحتية المهم جدا للصناعة و كل شئ حتي مفيدة بشكل مباشر على التعليم و الصحة و بتقلل اهدار الاموال في الازدحام و تلوث البيئة

لكن الحكومة فشلت الي جانب هذة المشاريع في رفع الانتاج الصناعي و كمان فشلت في عمل توازن في الانفاق و حدث مبالغات في عملية الانفاق علي الكباري منهم كباري تم إنشاءها بدون داعي.

و لم اقول علي شخص في حياتي انه مبيهمش، دة اسلوبك انت 😁، اسلوب الشخصنة و الهجوم المستمر و رفض الحوار و الاختلاف

التضخم في مصر دائما اعلي من قيمة انخفاض العملة و لذلك لايوجد وعاء ادخاري حمي المصريين من التضخم لكن بيقلل الصدمة فقط.

و الله يكون فب عون المصريين في الكويت لان حالهم اصلا صعب جدا
لانه بيتقيم بسعر السوق السودا..
المغتربين في الكويت هم الأفضل حظا حاليا.

لانه بيتقيم بسعر السوق السودا..
المغتربين في الكويت هم الأفضل حظا حاليا.
بيتهيأليك و بلاش اتكلم عن الكويت و ندخل في حوار اخر و مكن نلبس حظر بسببه.

بس من الاخر اللي جاي علي قد اللي رايح

و المحظوظ حاليا هو اللي عارف يستغل الازمة و يشغل فلوسة صح و يرفع من قيمة اصول مع دخل مستمر منها.

مشاريع البنية التحتية ممتازة لكن تم المبالغة فيها

و كمان احنا هنا بنتكلم عن الانفاق و اللي تم بشكل خطأ

لكن المشاريع نفسها ممتازة و لا جدال فب أهمية الانفاق علي البنية التحتية المهم جدا للصناعة و كل شئ حتي مفيدة بشكل مباشر على التعليم و الصحة و بتقلل اهدار الاموال في الازدحام و تلوث البيئة

لكن الحكومة فشلت الي جانب هذة المشاريع في رفع الانتاج الصناعي و كمان فشلت في عمل توازن في الانفاق و حدث مبالغات في عملية الانفاق علي الكباري منهم كباري تم إنشاءها بدون داعي.

و لم اقول علي شخص في حياتي انه مبيهمش، دة اسلوبك انت 😁، اسلوب الشخصنة و الهجوم المستمر و رفض الحوار و الاختلاف
مشاريع بدون جدوي مشاريع بدون إحتياحات أوليه مشاريع لفئه معينه مشاريع للإعلام
أين إحتياجات الناس المهمه والتخطيط للمستقبل الإقتصادي وتعظيم الانتاج وتحويل البلد من اقتصاد ريعي لاقتصاد انتاجي.

عشان اللي بيتكلم لسه عن الاخوان وبيمجد في الخ.. التاني معاق ذهنيا
هيادى الحقيقه...بيحاولوا يسقطو البلد بكل الطرق من ساعه مالسيسى حفظه الله لبس قعدتهم الطرح ولن يحدث بإذن الله

بص من وجهة نظري هتزود الازمة لو رفعت المرتبات لانك بكدة هتزود السيولة في السوق و هترفع التضخم..... هذا ما حدث في تركيا و الحكومة قضلت تطبع فلوس لرفع المرتبات و التضخم فضل يطلع بسبب زيادة المعروض النقدي.

المشكلة الحالية اهم من زيادة المرتبات ان الحكومة تظبط الانفاق الخاص بها (خصوصا الدولاري) و تبدأ عمليات توفير قوية للعملة الصعبة لحل مشكلة نقص المعروض و دة اهم سبب في الازمة

اما المواطن فالدولة تدعمه بشكل سريع علي هيئة منتجات محلية مدعومة او بالتقسيط المريح (و تكون محلية الصنع بالكامل) و ده هيكون افضل من الدعم المالي

لكن ابقي قابلني لو الحكومة نفذت اي حاجة و هيستمر نفس المسلسل
غريب كلامك اليائس .إن الحكومة مستحيل تتغير. انت ممكن تكون اخر واحد باقي في المنتدى يدافع عن السياسات السابقة. هل وصلت هذه القناعة لغالبية المصريين؟

اعتقد أنو احسن حل المصريين حاليا تغيير العملة

أمر آخر المخابرات والشرطة المصرية عليهم الاشتغال حساب سوق السوداء والدولار الي يدور برا البنوك

أمر آخر على مصر ترشيد المصاريف وايقاف الاقتراض لبناء المدن الجديدة وشراء سلاح عاجز الجيش كمية تسليح رهيبة حصلت في مصر

غير صحيح التضخم في مصر غير مستورد
هذي الحكومه قاعده تسحب اموال القروض عشان تبني مشاريع غير منتجه بغير سياحه لان يغلب على مشاريعهم الخرسانات وليس المصانع لذلك افتتاحه من عدمه واحد واسعار الخدمات الجديده عاليه بناء على دخلهم المحلي يعني حكومه معتمده على السياح وليس 100 مليون مصري عكس شعوب الخليج تفتح مشروع تعتمد درجه اولى على المواطنين والخليجيين اما مصر تعتمد على سياحه عالميه بعيده واما الخليجي هو نفسه بيزور الاماكن العديده ✖️ ش يصثسءف

اشرح هذا الكلام للاعضاء مو لي .. اما الاقتراض ليس فية مشكلة.. المشكلة فى التعثر والتخلف عن السداد فقط ومصر مستمرة فى الاقتراض والمشاريع وسداد القروض .

الدولار اذا حاول تجريب سعر 32 جنيه
لمرة ثانية هذا الاسبوع فقط يتجاوز هذا السعر و ربما يدخل في مرحلة اكتشاف سعر جديد
في منطقة ما فوق 35

مشاريع بدون جدوي مشاريع بدون إحتياحات أوليه مشاريع لفئه معينه مشاريع للإعلام
أين إحتياجات الناس المهمه والتخطيط للمستقبل الإقتصادي وتعظيم الانتاج وتحويل البلد من اقتصاد ريعي لاقتصاد انتاجي.
بنتكلم عن مشاريع النبية التحتية كانت جيدة و بشهادة الجميع لكن حدث مبالغات فيها و اهمال لباقي القطاعات

اما المشاريع اللي انت بتتكلم عنها زي مثلا ابراج العاصمة. الادارية او الجلالة او غيرها من مشاريع دعاي و بدون تخطيط فهي شئ أخر

اشرح هذا الكلام للاعضاء مو لي .. اما الاقتراض ليس فية مشكلة.. المشكلة فى التعثر والتخلف عن السداد فقط ومصر مستمرة فى الاقتراض والمشاريع وسداد القروض .

صحيح ... لكن بعض الشيوعيين هنا يحاولون ايهام الناس بان الاقتراض شيء سيء
حتى دولهم بالمناسبة تقترض داخليا

بنتكلم عن مشاريع النبية التحتية كانت جيدة و بشهادة الجميع لكن حدث مبالغات فيها و اهمال لباقي القطاعات

اما المشاريع اللي انت بتتكلم عنها زي مثلا ابراج العاصمة. الادارية او الجلالة او غيرها من مشاريع دعاي و بدون تخطيط فهي شئ أخر
مشاريع الطرق تمام رغم المبالغه في عدد الكباري لكن أستنزاف الدولار تم في مشاريع المدن الجديده

صحيح ... لكن بعض الشيوعيين هنا يحاولون ايهام الناس بان الاقتراض شيء سيء
حتى دولهم بالمناسبة تقترض داخليا
الاقتراض من صندوق أمر كارثي بإمتياز
اكثر من 15 دولة تسبب صندوق النقد في تفليسها وتحويع شعبها
سياستهم تقوم على تدميرك وسرقتك
يعني لما يطلب منك انك تعوم العملة و أنني الدعم هذا قضاء على الشعب

عودة
أعلى