مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
الرواتب على قد الموارد. انت دولة شحاته صحرا هتقارن نفسك ازاي بدول تانية. بص على اوروبا من خرايط جوجل وبص على مصر هتلاقي اوروبا خضرا ومصر صفرا يا باشا
سعر الدولار مقابل الين اليابانى =١٣٠
سعر الدولار مقابل الراند الجنوب افريقى =١٧
سعر الدولار مقابل الصينى =٧
سعر الدولار مقابل التركى = ١٨
سعر الدولار مقابل الموريشى = ٤٠
سعر الدولار مقابل المغربى =١.٦٠

كل الدول دى عملتها اقل من الدولار وتعرضت لهزات عنيفة تدهورت فيها العملة … بس حلولها الاقتصادية فعالة اليابان تمسكت بالتكنولوجيا والابتكار، جنوب افريقيا نجحت تجذب استثمارات عالمية وتحتكر التصدير لافريقيا .. فيتنام نجحت توظف العمالة الرخيصة وتعمل كثافة انتاج .. تركيا طورت سياحتها رغم فقر معالمها السياحية وطورت صادراتها لدول الجوار .. موريشيوس جزيرة فقيرة بحرها سئ لكن طورت سياحتها ونظامها المالى .. المغرب فقيرة الموارد طورت صادرتها وجذب صناعات كثيفة واستثمارات اجنبية واشتغلت على السياحة

كل الناس دى اشتغلت اقتصاد فى المقام الاول وبعدها حلول مالية .. مصر لديها عقول تستوعب التكنولوجيا وايدى عاملة هى الارخص مقابل امكانياتها ولديها معالم سياحية تناسب كل الاذواق وتمتلك اتفاقيات تجارية تخلينا نغزو اسواق العالم ونجيب مستثمرين …

مصر محتاجة مطور وليس أمني

إذا لماذا لا يطبق هذا المبدأ على الجميع ليه فى جهات فى مصر بتحتكر لنفسها أعلى الرواتب بدون وجه حق وتستخسر ده لغيرها يعنى ايه الى بيؤهل شاب صغير لسه بالغ أول إمبارح انه ياخد أضعاف أضعاف شباب كتير بقالهم سنوات فى سوق العمل ومبيوصلوش حتى لربع المبالغ دى وانا هنا بكلمك عن شباب متكلمتش عن الأكبر منهم رواتب لا تتخيل ان دولة زى مصر بتدفعها
قصدك مين بالناس اللي بتاخد مرتبات خرافية؟ الجيش والشرطة والقضاء؟

قصدك مين بالناس اللي بتاخد مرتبات خرافية؟ الجيش والشرطة والقضاء؟
إذا كان الظلم هيعم على الجميع فالمساواه فى الظلم نوع من أنواع العدل أما غير كده ده استغفال للشعب

تعقيم الناس عمدا جريمة ضد الانسانية. الامر لا يحتمل المزاح او حتى افتراض حلول محلقة. هذا تصرف لم يفعله غير النازية واليابان في الصين اما احتلوها وفي بعض مراكز اليوجينكس الامريكية.

مجرمي الحرب السفاحين قتالين القتلة هم فقط من يتصرف بهذا الشكل.

#جريمة.

لا احد ينكر انه فعل سئ لكن ما البديل؟

- السلطة الدينية باقية.
- السلطة العسكرية باقية ومستمر معها سوء الإدارة.
- الاثرياء وأصحاب النفوذ يعيشون حياتهم ولن يقبلو بإزاحة الحكم العسكري كرهاً في البديل الديني.
- الشعب يرفض رفع الدعم.
- الشعب يريد الإنجاب بدون حساب.

في النهاية لا يوجد حل غير صراخ الفقراء.

ده نوع من أنواع الحوافز الى بتقدمها الحكومات للشعب الى لسه متكلمين فيه من يومين فى موضوع بوابة مصر الاقتصادية للي حضر النقاش

مركب Bisphenol A هو مركب كيميائي يؤدي الى العقم عند النساء.

اذا كانت الحكومة تخشى من ردة فعل الشعب المتدين بطبعه (صاحب مقولة العيل بيجي برزقه) على اصدار قانون يقيد الإنجاب ، لماذا لا يتم استخدام هذا المركب - او غيره من المركبات المعروفه بإحداث العقم - في تعقيم الفئات الاكثر انجابا (الفقراء)؟
يمكن بسهولة وضع هذه المركبات سراً في الدقيق المدعم مثلا او في زيت التموين او غير ذلك.

نعم هو إجراء قد يبدو قاصي لكنه ضروري، لأن الامور زادت عن حدها في مصر ولم يعد هناك مجال للعواطف.

لا حل مش لطيف
الأفضل بيع اعضائهم في السوق الدولية ونأسس صندوق تحيا مصر لقطع الغيار البشرية
ويكون شعاره (( من مصر للعالم حياة دائمة ))
وكذا تدخل أم الدولارات في الخزينة وتقفل خطوط القمبري والمكرونه لأن مافيه فقراء يأكلونها
وتبيع جلودهم ملابس فاخرة ومحافظ جلد طبيعي بحشوة قطن مصري 100% ..

الحلول كثيرة قال أيش قال تعقيم نسوان في دقيق مدعوم
وإذا لابد من التعقيم نبدأ بنسوان الحكومة والقوات المسلحة والرئاسة يعني قدوة للشعب الفقير التعبان .

عقم مراتك تكسب حياتك

Ufuk Özkan Staff GIF by WASS Medya

انا مش بكرهك وانت عارف انا بكره لما بتحجر دماغك وأخر سطر مش تبعك لكن مينفعش نفضل نبرر الفشل الأولى أيه أمشي صاحب البيت ولا الضيف الى خد واجب ضيافتة وزيادة حبتين
انا قولت نحدد النسل و انت بالمناسبة اللي قولت نعمل زاي اثيوبيا و نمشي العدد السكاني الزيادة يروح يشتغل برة و يجيب فلوس. اللي هما أصحاب البيت كتعويض عن نقص المياه!!!! لما نوصل ل 160 مليون علي حصة 60 مليار مت مكعب مياة

و عوز اعرف من الفشيخ او المدير العبقري اللي هيوفر مياه ل 160 مليون بني أدام. و يحول حصة مصر من 60 مليار مت مكعب الي 160 مليار متر مكعب و يكفي ليهم محاصيل زراعية و يعمل اكتفاء ذاتي في القمح....

انت بتكرهي ياسطي و بقيت زي باقي المهوسيين بالجنرال و المهوسسين بملاحقة المطبلاتية 😂 لدرجة انهم بيحلموا بيهم.

اولا : اني اكون ضدك قي رأي و يحصل حوار بينا قي دة شئ جيد و عادي لو كنت عنيد و لي رأي مخالف ليك، انت مثل شوفتني بحاول اغير رأيك و بقول عليك عنيد، لاني بحترم رأيك و كلامك و كل شخص له حرية الاختيار....

انت لما كنت كلمتني عن موضوع الهجرة و الافارقة سابقا و انا اهملت الموضوع دة.... اول لما لقيت مصادر رسمية بعد احصأ من الامم المتحدة.... مين اول واحد جيت وقولت لية عندك حق و كلامك صح... و الكارثة اني كنت رافض اصدق الموضوع دة بسبب ان المعارضة كذبت السيسي لما قال عندنا 5 مليون مهاجر و المعارضة اكدت انهم 300 الف بس

شوف الدماغ العنيدة 👇

ثانيا : و للمرة المليون انا لست اؤيد او اعارض اشخاص و اللي انت عوز تشيلة و تحطة براحتك انا بقيت متفرج من 2012 و العبوا الكراسي الموسيقية زي ماتحبوا كمان

و مش لازم اني اتكلم عن تغيرات سياسية و أشخاص علشان اعجب البعض.

و ياميدو انا بحترمك و بحب اتكلم معاك و خصوصا انك بخلاف المهوسيين بالجنرال و رمي الاتهامات و الكلام الفاضي دة بتناقش طبيعي و بترد علي كلامي و حججي بكلام و حجج من غير هري.

لا حل مش لطيف
وكذا تدخل أم الدولارات في الخزينة وتقفل خطوط القمبري والمكرونه لأن مافيه فقراء يأكلونها

وإذا لابد من التعقيم نبدأ بنسوان الحكومة والقوات المسلحة والرئاسة يعني قدوة للشعب الفقير التعبان .

عقم مراتك تكسب حياتك

و بالمرة نستعين بخبرة الاشقاء في عملية تقطيع المواطنين و شحنهم. و التظيف بالكلور لباقي المخلفات

إذا لماذا لا يطبق هذا المبدأ على الجميع ليه فى جهات فى مصر بتحتكر لنفسها أعلى الرواتب بدون وجه حق وتستخسر ده لغيرها يعنى ايه الى بيؤهل شاب صغير لسه بالغ أول إمبارح انه ياخد أضعاف أضعاف شباب كتير بقالهم سنوات فى سوق العمل ومبيوصلوش حتى لربع المبالغ دى وانا هنا بكلمك عن شباب متكلمتش عن الأكبر منهم رواتب لا تتخيل ان دولة زى مصر بتدفعها

ماشي معاك بس هو يعني فرق الفلوس ده هو اللي هيصلح مصر؟
يعني لو القاضي بياخد ٥٠ الف جنية مرتب ، وخلناه اخد ٢٠ الف بس، يبقى وفرنا ٣٠ الف في كام قاضي في مصر وكام ظابط جيش وكام ظابط شرطه؟
لو حسبتها يعني مش هيكملو ١٠٠ مليار جنية، يعني ولا حاجة. فمش دي الفلوس يعني الي هتحول مصر لاوروبا.

احنا مشكلتنا الأساسية في التعليم وصعب يكون عندك تعليم وانت بتخلف.
يعني انا ابويا مخلف اربعه ومرتبه على قده فاحنا طلعنا متعلمين تعليم نص كم وبالتالي مرتباتنا كحيانه. لو ابوبا كان خلف واحد بس وصرف على تعليمه كان الوضع بقى احسن بكتير تخيل بقى لو كل المصريين بيعملو كده

ماشي معاك بس هو يعني فرق الفلوس ده هو اللي هيصلح مصر؟
يعني لو القاضي بياخد ٥٠ الف جنية مرتب ، وخلناه اخد ٢٠ الف بس، يبقى وفرنا ٣٠ الف في كام قاضي في مصر وكام ظابط جيش وكام ظابط شرطه؟
لو حسبتها يعني مش هيكملو ١٠٠ مليار جنية، يعني ولا حاجة. فمش دي الفلوس يعني الي هتحول مصر لاوروبا.

احنا مشكلتنا الأساسية في التعليم وصعب يكون عندك تعليم وانت بتخلف.
يعني انا ابويا مخلف اربعه ومرتبه على قده فاحنا طلعنا متعلمين تعليم نص كم وبالتالي مرتباتنا كحيانه. لو ابوبا كان خلف واحد بس وصرف على تعليمه كان الوضع بقى احسن بكتير تخيل بقى لو كل المصريين بيعملو كده
تخيل المبلغ ده لو أتوجه للبحث العلمى او التعليم انت تعرف ان الفترة القادمة فى اخبار هتطلع ان مصر قللت ميزانية التعليم او مش هتتطلع 🤣🤷🏻‍♂️

التعديل الأخير:
لا حل مش لطيف

عقم مراتك تكسب حياتك

لو نسوان الحكومة والقوات المسلحة والرئاسة بياخدو زيت ودقيق مدعم اهلا وسهلا بتعقيمهم.

كلم لنا انت بس الأول حد من شيوخ السلطة الدينية يطلع بفتوى تبيح بيع الأعضاء في السوق الدولية واحنا نبقى ندرس المقترح بتاعك العبقري.

مركب Bisphenol A هو مركب كيميائي يؤدي الى العقم عند النساء.

اذا كانت الحكومة تخشى من ردة فعل الشعب المتدين بطبعه (صاحب مقولة العيل بيجي برزقه) على اصدار قانون يقيد الإنجاب ، لماذا لا يتم استخدام هذا المركب - او غيره من المركبات المعروفه بإحداث العقم - في تعقيم الفئات الاكثر انجابا (الفقراء)؟
يمكن بسهولة وضع هذه المركبات سراً في الدقيق المدعم مثلا او في زيت التموين او غير ذلك.

نعم هو إجراء قد يبدو قاصي لكنه ضروري، لأن الامور زادت عن حدها في مصر ولم يعد هناك مجال للعواطف.
أكيد انت تمزح. طيب انا عندي مزحة أفضل لك، لما لا تقوم الدولة بإخصاء الذكور وتبدأ بك أنت كأول متطوع؟

التعديل الأخير:
تخيل المبلغ ده لو أتوجه للبحث العلمى او التعليم انت تعرف ان الفترة القادمة فى اخبار هتطلع ان مصر قللت ميزانية التعليم او مش هتطلع 🤣🤷🏻‍♂️
والله ما يعمل حاجة. دول حتى مايكفوش علشان تبنى مدارس جديدة تكفي الزيادة السكانية كل سنة

والله ما يعمل حاجة. دول حتى مايكفوش علشان تبنى مدارس جديدة تكفي الزيادة السكانية كل سنة
متستهونش بعدد الأجهزة المصرية حرفيا فى مرتبات خيالية مش زى ما انت قلت 50 الف ده كان فى 2016 ده غير الحجات الجانبية خارج الأجور

التعديل الأخير:
لو نسوان الحكومة والقوات المسلحة والرئاسة بياخدو زيت ودقيق مدعم اهلا وسهلا بتعقيمهم.

كلمنا انت بس الأول حد من شيوخ السلطة الدينية يطلع بفتوى تبيح بيع الأعضاء في السوق الدولية واحنا نبقى ندرس المقترح بتاعك العبقري.

نبيع عينات في السوق وإذا مشت الأمور الفتوى موجودة لاتشيل هم

الشيخ عطية يحب النسوان أوي أوي
بيعي كليتك ياختي معاك وحده ثانيه

متستهونش بعدد الأجهزة المصرية حرفيا فى مرتبات خيالية مش زى ما انت قلت 50 الف ده كان فى 2016 ده غير الحجات الجانبية خارج الأجور
والله انا لسه مخلص جيش وكنت عسكري افراد وعارف مرتبات الظباط كام.

مرتب المقدم والله ما كان بيعدي 25 الف. سيبك من الكلام العايم ده.

الفلوس اللي بياخدها الناس دي لو فرقتها على الشعب وخليتهم يشتغلو ببلاش والله ما هتعمل حاجة

والله انا لسه مخلص جيش وكنت عسكري افراد وعارف مرتبات الظباط كام.

مرتب المقدم والله ما كان بيعدي 25 الف. سيبك من الكلام العايم ده.

الفلوس اللي بياخدها الناس دي لو فرقتها على الشعب وخليتهم يشتغلو ببلاش والله ما هتعمل حاجة
والله ما كلام عايم وبقلك انت ما عارف حاجة 😂

طائفة المستشارين الحكوميين اللي في الوزارات بتاخد عشرات المليارات لوحدهم وده منصب شرفي يعني بيتعين علشان يقبض فقط والسفارات اللي بتقبص بالدولار ولو نصري اختاحهم في الغربة بيعذبوه بس تقريبا ما حدش قالهم أننا فقراء قوي

عودة
أعلى