مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
لا يامعتز مطر و دة بسبب سطحيتك للكلام و انك متعود علي رمي الكلام و خلاص و اسطوانة احمد موسي ، و فيه معارضة نظيفة اكيد حضرتك لا تسمع لها.

و ردك دة بيعرفك لية المعارضة فاشلة حتي الان 😤

الفكرة ان قبل ثورة يناير لما كانت المعارضة نظيفة و غير مركوبة من اموال دول خارجية و متحكم فيها شوية اطفال هدفهم التسخين فقط، كانت المعارضة بتعرف توازن بين المعارضة و دفع جرعة امل للمواطن انه يسعي للتغير حتي لو التغيير دة طلب منه تضحيات و ممكن حتي يؤدي لموته في مظاهرة كمان
او لو التغيير دة هياخد سنوات هيضيعها الإنسان من عمره

كنت هتلاقي اتزان قوي في المعارضة و طريقة تواصلها و خطابها مع المواطن و كانت بتعرف تغرز مبدئ الانتماء للوطن

لذلك الشباب كان عندها استعداد للتغير و مواجه التحديات كلها و كانت شايفة. ان مصر محتاجة شوية مجهود مننا و هتتغير للافضل. و ان فيه امل بس اننا نسعى

دلوقتي انت كمعارضة التسخين قتلت الامل جواهم و جعلت كل شخص يفكر في نفسة و مصلحته اولا

باختصار شديد المعارضة اللي في الخارج و اللي تم فتح قنوات لها و صحف اليكترونية باموال مشبوه من قطر و تركيا و غيرهم كان هدفهم الاول هو حث الناس علي تغيير النظام الحاكم و خصوصا بثورة 😏

هما بقي بدل مايدفعوا الناس لكدة دفعوهم لفقدان الامل و الهجرة باسرع وقت و كراهية البلد الظالم اهله و مفيش فايدة و هنموت لو فضلنا هنا

تخيل لما تطلع تطعن في التاريخ و كل شئ يخص البلد دي و كمان تقعد تهول كل شئ و مفيش فايدة و كمان تعمل احباط لكل شئ و تحقر في اننا ناس جبانه و مش عايشين و البلد الظالم اهلها و احنا رخاص قوي ياعم الحج

و يقولك الدولة العميقة و كل شوية يفكرك بالظلم و يحط التاتش بتاعه عن البلاوي اللي في مصر و كمان يقولك ان الجيش بيجيب سلاح علشان يموت الشعب و انه بيوسع الطرق و بيعمل كباري علشان الدبابات و المدرعات تنتشر بسرعه و ان ازالة الاشجار علشان الاقمار الصناعية الجديدة ترصد اي تجمعات 😂

وو بعدها تدخل بشعار ان العالم برة افضل و الدولارات و التعليم و الصحة و الحرية و اسلام بلا مسلمين 😁

تتفكر انا كشاب هفكر في تغيير هذا البلد التعيس و لا اذهب الي أوروبا حيث الاسلام بلا مسلمين و اليورو

و اترك البلد الظالم اهلها و هذا الوظن الزائف و شعارات الوطن التافه 😁 و انتظار الامل و ضياع شبابي في بناء هذا الكيان الضعيف

تتخيل حتي لو حصل تغيير لسه هقعد سنوات لحد لما التغيير دة يجيب نتيجة و انتظر و اضيع شبابي و لا اهاجر الي المانيا و امريكا و كندا و العب بالاموال و الانظمة الصحية و كل التطبيل بتاعهم

دة غير ان المعارضة التافه منظرها لا يبشر بالخير و كلنا متذكرين هبل ثلاث سنوات لخد منزلوا دبحوا بعض في الشوارع
كلامك سخيف وفيه تجني علي المعارضه وان كنت أرفض التعبير ده لانه (مصطلح فاضي) الشعب كله معارضه دلوقتي😉

وبعدين هو في شك أصلا ان الخارج والهجره أحسن فعلا ومستقبل أفضل ده كل الي هاجر نجح يبني

وبعدين هو في شك ان النظام فاشل وفاسد وقاتل؟؟؟؟؟
وبالنسبه لاتهام المعارضه بتلقي التمويل من الخارج ظهر خلال أخر عشر سنين مين الخاين وبينفذ أجندات وبيعمل علي إفقار مصر وبيع أصولها وزيادة ديونها ومين الي بيحذر وبيعارض ومتورطش في أي شئ😊😊

بدل مايدفعوا الناس لكدة دفعوهم لفقدان الامل و الهجرة باسرع وقت و كراهية البلد الظالم اهله و مفيش فايدة و هنموت لو فضلنا هنا

تخيل لما تطلع تطعن في التاريخ و كل شئ يخص البلد دي و كمان تقعد تهول كل شئ و مفيش فايدة و كمان تعمل احباط لكل شئ و تحقر في اننا ناس جبانه و مش عايشين و البلد الظالم اهلها و احنا رخاص قوي ياعم الحج
السيسي هو الي قال انتو فقرا اوي وهو الي قال دوله فقيره مواردها شحيحه وهو الي قال مش قادر اعلم وأكل وأعالج والسيسي هو الي قال ان دول الخليج اصبح عندها قناعه ان الدوله المصريه غير قادره علي الوقوف مره أخري يبقي مين الي بيحبط الناس وبيفقدهم الأمل

وفعلا المواطن المصري رخيص والنظام هو السبب وفعلا احنا مش عايشين
والنظام هو السبب
عيب إنكار الحقائق ده انسان كبير ومحترم وربنا أعطاك عقل

دعم مباشر غير الاستثمار يعني لو اذكر لك الاستثمار الخليجي مع ارقام الدعم لوصل الدعم الخليجي لمبلغ مهول حقيقة لا تنكر ذلك طبعا لا ننسى اسعار النفط التفضيلي لمصر ايضا طيب اتفضل يا عزيزي

حجم الاستثمار السعودي 53 مليار دولار في مصر
حجم الاستثمار الاماراتي 28 مليار دولار في مصر
حجم الاستثمار الكويتي والبحريني 18 مليار دولار
حجم الاستثمار القطري 5.5 مليار دولار
حجم الاستثمار العماني 0.5 مليون دولار

حجم الاستثمار الخليجي 105 مليار دولار جلها في اخر 10 سنوات + ما تلقته مصر من دعم تنموي وعيني"نفطي" وودائع ودعم مباشر اخر 10 سنوات 114 مليار دولار

229 مليار دولار استثمار ودعم يعني قرابة ربع ترليون دولار من الخليج وجله تركز في اخر عشر سنوات وانت تراه رقم بسيط !!

طبعا لم اذكر لك ارقام الدعم الخليجي في عهد مبارك

الاردن واضح الدعم الخليجي له اما مشاريع تنموية او ودائع او استثمارات في القطاع الخاص لكنه لا يقارن ابدا بما تلقته مصر او حتى لبنان .. اخر 5 سنوات الدعم الخليجي للاردن في قمة مكة 2018 للاردن ككل كان 2.5 مليار فقط دولار جلها ودائع
ده غير تحت الترابيزه😊

ياباشا احنا مابنتبعش انت بقى عاوز تبيع نفسك روح انت حر..بس متجرجرناش وراك مصر مش الاردن

بصراحة انا اكلمك بلغة ارقام وانت هذا ردك نحن كنا نتحدث عن الدعم الخليجي لمصر ان مصلحته استقرار مصر بالدرجة الاولى

يا عزيزي انا احترم مصر قيادة وشعبا لكن ردك فيه اساءة نحن ذكرنا ارقام دعم من الاشقاء في الخليج لا يوجد ما يغضب فيها

وفي النهاية على قصة البيع هل سمعت
بوثيقة بيع اصول الدولة المصرية ؟ مؤخرا

او بيع الشركات والمشاريع الحكومية المصرية

فقد أعلنت مصر قبل أيام استحواذ صندوق الاستثمارات السعودي على حصص أقلية مملوكة للدولة المصرية في أربع شركات رائدة ومدرجة بالبورصة بقيمة 1.3 مليار دولار، وأتى ذلك بعد أربعة أشهر من إعلان القاهرة بيع حصص في خمس شركات للصندوق السيادي الإماراتي مقابل 1.8 مليار دولار، وسبقها بيع حصص مصر في شركتين أخريين للصندوق الإماراتي.

بصراحة انا اكلمك بلغة ارقام وانت هذا ردك نحن كنا نتحدث عن الدعم الخليجي لمصر ان مصلحته استقرار مصر بالدرجة الاولى

يا عزيزي انا احترم مصر قيادة وشعبا لكن ردك فيه اساءة نحن ذكرنا ارقام دعم من الاشقاء في الخليج لا يوجد ما يغضب فيها

وفي النهاية على قصة البيع هل سمعت
بوثيقة بيع اصول الدولة المصرية ؟ مؤخرا

او بيع الشركات والمشاريع الحكومية المصرية

فقد أعلنت مصر قبل أيام استحواذ صندوق الاستثمارات السعودي على حصص أقلية مملوكة للدولة المصرية في أربع شركات رائدة ومدرجة بالبورصة بقيمة 1.3 مليار دولار، وأتى ذلك بعد أربعة أشهر من إعلان القاهرة بيع حصص في خمس شركات للصندوق السيادي الإماراتي مقابل 1.8 مليار دولار، وسبقها بيع حصص مصر في شركتين أخريين للصندوق الإماراتي.
بيع الشركات الحكوميه هى مطلب شعبى و ازيدك من البيت شعر شركات الجيش هتطرح فى البورصة عشان يبقى فى مجال للشركات الخاصة للتنافس لأن الكلام على اراء الناس ان القطاع الخاص عاجز عن منافسة القطاع الحكومى و رغى كتير
و مصر اصلا كانت بتخطط للامر ده من 2018 و كانت عاوزا تعملو واحده واحده لولا ان الظروف اللى بعد 2020 فرضت نفسها

و انا كمان والله بحبكم يا نشامى بس انت بتقول ان ردى فيه اساءة يبقى لازم تعرف ان ردئ هو "رد فعل" لكلام انت بتنطقة ومش حاسس بالاساءة اللى انت قولتها و فاكر انى ردى مالوش مبرر ......وهنا انت كنت المفروض تسأل انا متضايق ليه

محدش نكر ان مصر حصلت على مساعدات من الخليج و الناس مشكوره على وقوفهم معانا و احنا كمان مش بنتأخر و الرئيس السيسى شكرهم بدل المره مليون....نيجى بقى للنقطة اللى انت بتتكلم فيها و مش واخد بالك منها و انا هنا هفهمك ان كلام اللى بيحمل معانى انت مش متخيلو
انت بتقول ان الجيش المصرى "فيما معناه" ينسق مع الخليج عشان يختارو رئيس جديد و انت معدى جملتك وكاءنها حاجة "عادية" ديه اسمها التدخل فى الشئون الداخلية...وانا لا اسمح لأى حد بيها سواء بقى شامى او مغربى او خليجى.....ادونا استثمارات؟ شكرا و كتر الله خيركم و احنا متذكرين و شايليونا فوق راسنا بس مش عشان انت ادتنا 100 مليار و لا ترليون تبقى تتدخل فى شئونا الداخليه و تنظر علينا.....هل فى مصرى جه وقال والله انا شايف ان الامير الفلان الفلانى هو اللى يبقى ولى العهد؟ او قعد يهبد فى اى امر سعودى داخلى و نظر على السعوديين او الاردنيين؟

ياعم صلى النبى ده لما فى عربية بتتخبط فى مصر بيتم فتح ليها موضوع

بيع الشركات الحكوميه هى مطلب شعبى و ازيدك من البيت شعر شركات الجيش هتطرح فى البورصة عشان يبقى فى مجال للشركات الخاصة للتنافس لأن الكلام على اراء الناس ان القطاع الخاص عاجز عن منافسة القطاع الحكومى و رغى كتير
و مصر اصلا كانت بتخطط للامر ده من 2018 و كانت عاوزا تعملو واحده واحده لولا ان الظروف اللى بعد 2020 فرضت نفسها

و انا كمان والله بحبكم يا نشامى بس انت بتقول ان ردى فيه اساءة يبقى لازم تعرف ان ردئ هو "رد فعل" لكلام انت بتنطقة ومش حاسس بالاساءة اللى انت قولتها و فاكر انى ردى مالوش مبرر ......وهنا انت كنت المفروض تسأل انا متضايق ليه

محدش نكر ان مصر حصلت على مساعدات من الخليج و الناس مشكوره على وقوفهم معانا و احنا كمان مش بنتأخر و الرئيس السيسى شكرهم بدل المره مليون....نيجى بقى للنقطة اللى انت بتتكلم فيها و مش واخد بالك منها و انا هنا هفهمك ان كلام اللى بيحمل معانى انت مش متخيلو
انت بتقول ان الجيش المصرى "فيما معناه" ينسق مع الخليج عشان يختارو رئيس جديد و انت معدى جملتك وكاءنها حاجة "عادية" ديه اسمها التدخل فى الشئون الداخلية...وانا لا اسمح لأى حد بيها سواء بقى شامى او مغربى او خليجى.....ادونا استثمارات؟ شكرا و كتر الله خيركم و احنا متذكرين و شايليونا فوق راسنا بس مش عشان انت ادتنا 100 مليار و لا ترليون تبقى تتدخل فى شئونا الداخليه و تنظر علينا.....هل فى مصرى جه وقال والله انا شايف ان الامير الفلان الفلانى هو اللى يبقى ولى العهد؟ او قعد يهبد فى اى امر سعودى داخلى و نظر على السعوديين او الاردنيين؟

ياعم صلى النبى ده لما فى عربية بتتخبط فى مصر بيتم فتح ليها موضوع

انا اعتذر لكن لم اقصد الاساءة ويبدو ان كلامي فهم خطأ

حتى الرئيس السيسي عندما ترشح اتى بدعم وتوافق المؤسسة العسكرية المصرية وتأييد خليجي عربي بالمجمل لعملية ترشحه

القصد ان المؤسسة العسكرية المصرية لها ثقلها بالداخل المصري وهي متوافقة مع قضايا الامن القومي العربي والمصري

المقصد ان مصر هي صمام امان الامة العربية ككل ولاحظ الفراغ الذي حدث في الداخل العربي بعد دخول مصر في دوامات ما يعرف بثورة يناير

اي عدم استقرار يحدث في مصر فهو سوف يؤثر علينا جميعنا ..

وفي النهاية نامل الخير والاستقرار لمصر العزيزة على قلب كل عربي

انا اعتذر لكن لم اقصد الاساءة ويبدو ان كلامي فهم خطأ

حتى الرئيس السيسي عندما ترشح اتى بدعم وتوافق المؤسسة العسكرية المصرية وتأييد خليجي عربي بالمجمل لعملية ترشحه

القصد ان المؤسسة العسكرية المصرية لها ثقلها بالداخل المصري وهي متوافقة مع قضايا الامن القومي العربي والمصري

المقصد ان مصر هي صمام امان الامة العربية ككل ولاحظ الفراغ الذي حدث في الداخل العربي بعد دخول مصر في دوامات ما يعرف بثورة يناير

اي عدم استقرار يحدث في مصر فهو سوف يؤثر علينا جميعنا ..

وفي النهاية نامل الخير والاستقرار لمصر العزيزة على قلب كل عربي
الله يخليك و تسلم على كلامك و ذوق حضرتك
و انا ايضا اعتذر لحضرتك 🌹

دعم مباشر غير الاستثمار يعني لو اذكر لك الاستثمار الخليجي مع ارقام الدعم لوصل الدعم الخليجي لمبلغ مهول حقيقة لا تنكر ذلك طبعا لا ننسى اسعار النفط التفضيلي لمصر ايضا طيب اتفضل يا عزيزي

حجم الاستثمار السعودي 53 مليار دولار في مصر
حجم الاستثمار الاماراتي 28 مليار دولار في مصر
حجم الاستثمار الكويتي والبحريني 18 مليار دولار
حجم الاستثمار القطري 5.5 مليار دولار
حجم الاستثمار العماني 0.5 مليون دولار

حجم الاستثمار الخليجي 105 مليار دولار جلها في اخر 10 سنوات + ما تلقته مصر من دعم تنموي وعيني"نفطي" وودائع ودعم مباشر اخر 10 سنوات 114 مليار دولار

229 مليار دولار استثمار ودعم يعني قرابة ربع ترليون دولار من الخليج وجله تركز في اخر عشر سنوات وانت تراه رقم بسيط !!

طبعا لم اذكر لك ارقام الدعم الخليجي في عهد مبارك

الاردن واضح الدعم الخليجي له اما مشاريع تنموية او ودائع او استثمارات في القطاع الخاص لكنه لا يقارن ابدا بما تلقته مصر او حتى لبنان .. اخر 5 سنوات الدعم الخليجي للاردن في قمة مكة 2018 للاردن ككل كان 2.5 مليار فقط دولار جلها ودائع
مقارنة بحجم اقتصاد مصر كل الارقام دى ولا شىء ومصر لو دبرت الاقتصاد بحكمة تقدر استغنى عن أضعاف الرقم ده

تكلفة العاصمة وحدها وصلت ل٦٠مليار دولار و١٠مليار دولار تكلفة توسيع القناة لو قعدنا نحسب مشاريع البلد هنلاقيها وصلت لما يقارب ترليون دولار

الكل منتفع يا صديقي الا السمك ..
معرفش ليه حسيت بمسئولية و اني لازم احذره🤷‍♂️اقصد احذر السمك.
شوفت فديو لرجل أعمال مصري فاتح مصنع لتصنيع و تصدير الرنجه و التونه و بيصدر لامريكا و أوروبا

بيقول ان المصريين غير مهتمين بسمكة التونة بالرغم ان سعرها مرتفع جدا في الخارج زي اليابان و ان المصريين سايبنها تعوم في البحر المتوسط و محدش معبرها. و احنا محتاجين صناعات مكملة و نقدر نعمل شغل عالي

تكلفة العاصمة وحدها وصلت ل٦٠مليار دولار و١٠مليار دولار تكلفة توسيع القناة لو قعدنا نحسب مشاريع البلد هنلاقيها وصلت لما يقارب ترليون دولار
التريليون هو 1000 مليار، اما ماتقصدة هو 100 مليار... و هو تقريبا قد حجم مساعدات الخليج

و المستغرب اننا عملنا مصاريف كتير علي البنية التحتية و مدن عديدة و مشاريع في كل مكان و شراء الاسلحة و الديون ارتفعت ل 160 مليار شاملة قروض الخليج!!

خلاصة القول: إن الله لا يصلح عمل المفسدين و هذا الكلام عن المفسد صاحب الكفاءة و النية الصادقة في الإنجاز فما بالك بمفسد فاسد قزم مجرم تلطخت يدله القذرتان بدماء الأبرياء و مازال يسجن عشرات الالاف في سجونه دون وجه حق هذا دون الحديث أصلا عن افتقاره للكفاءة و الننية الحسنة.
كان الله في عون الشعب المصري ليستئصل هذا السرطان المستشري في جسد الدولة و كلما نجح في ذلك سريعا كلما استطاع تحمل تكلفة ذلك.

شوفت فديو لرجل أعمال مصري فاتح مصنع لتصنيع و تصدير الرنجه و التونه و بيصدر لامريكا و أوروبا

بيقول ان المصريين غير مهتمين بسمكة التونة بالرغم ان سعرها مرتفع جدا في الخارج زي اليابان و ان المصريين سايبنها تعوم في البحر المتوسط و محدش معبرها. و احنا محتاجين صناعات مكملة و نقدر نعمل شغل عالي

اه شوفته قبل كده ، و شوفت قبل كده برده علي ناشيونال جيوغرافيك ابوظبي وثائقيات مشهورة ممكن تكون انت كمان شوفتها لعملية صيدها اسمها سمكة التونة العنيدة 😂 و عرفت أن مش كل انواعها غالية و حتي الأنواع الغالية منها بيبقي ليها مواصفات معينة للتصدير لشرق اسيا ده غير أنها بتحتاج مراكب مجهزة كويس و أجهزة سونار لرصد و تتبع الاسراب يعني صيدها مش سهل اظن ده السبب و الله اعلم.

مش كان افضل تطوير البنية التحتية في القاهرة وكل الشعب بجميع المستويات يستفيد بدل من بناء عاصمة من الصفر في الصحرا ويعيش فيها الاغنياء فقط

التريليون هو 1000 مليار، اما ماتقصدة هو 100 مليار... و هو تقريبا قد حجم مساعدات الخليج

و المستغرب اننا عملنا مصاريف كتير علي البنية التحتية و مدن عديدة و مشاريع في كل مكان و شراء الاسلحة و الديون ارتفعت ل 160 مليار شاملة قروض الخليج!!
لا بتكلم عن كل مشاريع البلد عامين وعاصمة جديدة وتطوير الصعيد الخ الخ الخ كل المشاريع دى مجتمعة ممكن تتجاوز كمان الترليون قطار العلمين الكهربى لوحده تكلفة ٧مليار و٨٠٠مليون دولار

لا بتكلم عن كل مشاريع البلد عامين وعاصمة جديدة وتطوير الصعيد الخ الخ الخ كل المشاريع دى مجتمعة ممكن تتجاوز كمان الترليون قطار العلمين الكهربى لوحده تكلفة ٧مليار و٨٠٠مليون دولار
صعب جدا انه يوصل للرقم دة و الا حجم الاقتصاد المصري كان اصبح مقارب لهذا الرقم

عودة
أعلى