مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .

تخيل يارعاك الله ان في مصر 222 الف مستشار وخبير على قول المرحوم وهذا حالها كيف لو لم يوجد بها كل هذا العدد كخبراء 🙃 كانت اسوء من الصومال نشكر الخبراء اكيد على حنكتهم الاقتصاديه 222 الف شخص يفكر طبيعي النتيجه بيض

كل مواضيع مصر في المنتدى اصبحت عن الفلوس وان مصر بتخسر و الخ ....

و بعد يومين تشوف دول الخليج تتبرع او تستثمر في مصر

المصيبه ان دول الخليج هي نفسها محتاجه كل دولار لتبني نفسها في ظل تطور كل دول العالم

اتمنى بمقابل الدولارات التي تدفعها دول الخليج نستأجر جيش مصر المخضرم الشجاع الجبار و نوديه اليمن

بدل ما يشتغل سباكه و نجاره و يبيع تلاجات في مصر على الاقل يكون فعليا جيش و يخلي الغلابى يشتغلون المهن هذه

كلامي يمكن يزعل البعض و لكن الوضع في مصر قاعد يتدهور بشكل مخيف و سقوط مصر بياثر جدا على اغلب الدول العربيه

طيب ما ترسلو الشيخ محمد بن راشد يدير لنا البلد أفضل بس بدون خرابيط الدين الأبراهيمي،وابرهام...

كنت فى بنده ماركت من شوية مبيبعوش غير قطعتين من اى منتج هيا خطوة كويسة متزعلش حد علشان تمنع التخزين لكنها فى نفس الوقت بتحمل دلالات كبيرة ان الوضع سئ جدا وان المحلات التجارية بتحاول تتمسك بالمخزون لحد لما تعرف الدولار رايح على فين علشان تعرف تسعر على هذا الأساس

الناس النهاردة فى الماركت ماشيه شبه الزومبي بالظبط انا أول مره أشوف المنظر ده

طيب ما ترسلو الشيخ محمد بن راشد يدير لنا البلد أفضل بس بدون خرابيط الدين الأبراهيمي،وابرهام...
انت شفت المصيبه الي حصلت على الكوبري في مصر و الا ايه

فخلينا ندور لك حلول في اقتصاد بلدك افضل من التهكم في الاديان

مشكلة مصر المالية تم حلها بنجاح

الدولار من 7 جنيه إلى 27 جنيه وسط ضوضاء الطبلة التي تصم الآذان وزعيق أنصاف المثقفين التي تخبرنا ان ما تبصره أعيننا من كارثة مقبلة ليست كارثة بل ذروة عبقرية الجنرال الهاديء الذي أنقذ العالم، الرئيس العنيد، صاحب الرؤيا الكونية الكاملة.

بينما الحقيقة انه هدم اقتصاد بلده ووضع كلبشات البنك الدولي في رقاب مواطنيه بينما يسمي أتباعه هذا الدمار الممنهج "حلول ناجحة".

اشبع حلول.

الدولار من 7 جنيه إلى 27 جنيه وسط ضوضاء الطبلة التي تصم الآذان وزعيق أنصاف المثقفين التي تخبرنا ان ما تبصره أعيننا من كارثة مقبلة ليست كارثة بل ذروة عبقرية الجنرال الهاديء الذي أنقذ العالم، الرئيس العنيد، صاحب الرؤيا الكونية الكاملة.

بينما الحقيقة انه هدم اقتصاد بلده ووضع كلبشات البنك الدولي في رقاب مواطنيه بينما يسمي أتباعه هذا الدمار الممنهج "حلول ناجحة".

اشبع حلول.
هل تري الدولرة حلا في ظل الوضع الكارثي أسوة بلبنان

هل تري الدولرة حلا في ظل الوضع الكارثي أسوة بلبنان

والله ياخي لا اعرف بالتحديد. لكني منزعج من السنين الماضية التي كنت انا وغيري نقول ان ما يحدث سيقود لمصيبة ويتم شتمنا بأبشع الألفاظ والدخول في نوايانا وافتراض اننا خايفين من عبقرية الرئيس العنيد الخ من البروباجاندا التي كانت تحلق في عنان السماء ثم خبطت في الأرض وسط الواقع الأليم لسوء التصرف وسوء تقدير العواقب والرؤية الإقليمية المنقوصة بشكل خطير.

المبرراتية لا استطيع مسامحتهم لأنني اعتقد انهم كانوا يعلمون أين تتجه الامور ومع هذا برروا وهاجموا كل من كان يقول الحقيقة.

بالنسبة لي، أعتقد أن المصريين يجب ان يجدوا مستشارين تكنوقراط (ناس محترفة مش هواة لا يحسنون ادارة سوبرماركت).

لا يوجد مهرب اليوم من انكماش الاقتصاد المصري. ما كان يخشاه فريق السيسي سيحدث خلاص.

لا مفر منه.

والله ياخي لا اعرف بالتحديد. لكني منزعج من السنين الماضية التي كنت انا وغيري نقول ان ما يحدث سيقود لمصيبة ويتم شتمنا بأبشع الألفاظ والدخول في نوايانا وافتراض اننا خايفين من عبقرية الرئيس العنيد الخ من البروباجاندا التي كانت تحلق في عنان السماء ثم خبطت في الأرض وسط الواقع الأليم لسوء التصرف وسوء تقدير العواقب والرؤية الإقليمية المنقوصة بشكل خطير.

المبرراتية لا استطيع مسامحتهم لأنني اعتقد انهم كانوا يعلمون أين تتجه الامور ومع هذا برروا وهاجموا كل من كان يقول الحقيقة.

بالنسبة لي، أعتقد أن المصريين يجب ان يجدوا مستشارين تكنوقراط (ناس محترفة مش هواة لا يحسنون ادارة سوبرماركت).

لا يوجد مهرب اليوم من انكماش الاقتصاد المصري. ما كان يخشاه فريق السيسي سيحدث خلاص.

لا مفر منه.
قول و الله

دة انت بعد التعويم الاول 😂

عندي اختلاف بسيط.

لو استطاع المواطن المصري عبور هذه المرحلة بهذه الضغوط الاقتصادية فإن مصر ستكون دولة قوية جدا اقتصاديا في المستقبل.

معظم دول العالم تخفف من الدعم المباشر لمواطنيها، تحرير سعر الصرف يعني انه لن يكون هناك ضغط عكسي على سوق العملة وستترك البلد الجنيه والدولار ليستجيبا للعرض والطلب مباشرة. هذا سيشجع الاستثمار الخارجي والتوظيف. في النهاية مصر مستفيدة.

الغريب ياحج Nighthawk @Nighthawk ان في التعويم الاول الاخ عزت اللي قولت علية مؤيد للحكومة اعترض و قال انه كارثة في حين الاخ الوكارد قال انه حلو 😂😂😂😂

ماشاء علي الزيطة بتاعتكم

اصبروا يامواطنين مع الرئيس

قول و الله

دة انت بعد التعويم الاول 😂

مشاهدة المرفق 540505

مشاهدة المرفق 540506

الغريب ياحج Nighthawk @Nighthawk ان في التعويم الاول الاخ عزت اللي قولت علية مؤيد للحكومة اعترض و قال انه كارثة في حين الاخ الوكارد قال انه حلو 😂😂😂😂

ماشاء علي الزيطة بتاعتكم

اصبروا يامواطنين مع الرئيس

مشاهدة المرفق 540507

التعويم كويس. تحرير الاقتصاد من قبضة اوليغاركيات الجيش كويس. شبكة الحماية الاجتماعية كويسة. دي التلاتة لازم تيجي مع بعض.

التعويم وسط القروض وسط عشوائية الحماية الاجتماعية مش كويس.

احراق مئة مليار دولار كاش مش كويس. تكبيل الناس بشروط البنك الدولي مش كويس.

لا تعارض بين كلامي السابق والحالي.

تحية،

التعويم كويس. تحرير الاقتصاد من قبضة اوليغاركيات الجيش كويس. شبكة الحماية الاجتماعية كويسة. دي التلاتة لازم تيجي مع بعض.

التعويم وسط القروض وسط عشوائية الحماية الاجتماعية مش كويس.

احراق مئة مليار دولار كاش مش كويس. تكبيل الناس بشروط البنك الدولي مش كويس.

لا تعارض بين كلامي السابق والحالي.

تحية،
حطيتلي تقييم سلبي 😂

الاختلاف هو تطبيل لفخامته و لتعويم العملة و برنامج الصندوق و اصبروا.

تطبيلك كان لبرنامج الصندوق في ٢٠١٦ 😂😂😂😂 و بدأ العمل بشروط الصندوق 😂😂😂 و فخامة الرئيس

التعويم الاول تم للحصول علي القروض و ترجعك التكتكي في هذا الموضوع و موضوع قطر مثير للسخرية

الان تبكي علي تكبل الدول لدي الصندوق و انهيار قيمة الجنية و ان فخامته و حش 😂 و ضيع البلد

دة ابو التناقد نفسة

حطيتلي تقييم سلبي 😂

الاختلاف هو تطبيل لفخامته و لتعويم العملة و برنامج الصندوق و اصبروا.

تطبيلك كان لبرنامج الصندوق في ٢٠١٦ 😂😂😂😂 و بدأ العمل بشروط الصندوق 😂😂😂 و فخامة الرئيس

التعويم الاول تم للحصول علي القروض و ترجعك التكتكي في هذا الموضوع و موضوع قطر مثير للسخرية

الان تبكي علي تكبل الدول لدي الصندوق و انهيار قيمة الجنية و ان فخامته و حش 😂 و ضيع البلد

دة ابو التناقد نفسة

مشاهدة المرفق 540509

كلامك غير دقيق. انت تريد مني أن يكون رأيي ثابت بتغير المعطيات والظروف.

غلط. عندما تظهر معلومات جديدة يتم تحديث التقييم.

انتا حتى لو عندك عامل كويس ومتفائل بيه وبعدين يبدأ يهلفط بالكلام ويضيع فلوس الشركة تقوم ترفده.

عادي يعني.

بالنسبة لقطر لا اريد حرف الموضوع ولكنني مسرور كيف آلت الأمور بين السعودية ومن في معيتها وقطر وذكرته في حينه وله اسباب موضوعية تدعو للسرور لكل من يحب المملكة.

تحية،

Hossam Hamed دا بتاع السيسي جامد نار وحراق بيلسع ومن جماعة كيمت الأرض السودا جت الأول ثم مجرة درب التبانه وكنا بخير حتى استعربونا

كلامك غير دقيق. انت تريد مني أن يكون رأيي ثابت بتغير المعطيات والظروف.

غلط. عندما تظهر معلومات جديدة يتم تحديث التقييم.

انتا حتى لو عندك عامل كويس ومتفائل بيه وبعدين يبدأ يهلفط بالكلام ويضيع فلوس الشركة تقوم ترفده.

عادي يعني.

بالنسبة لقطر لا اريد حرف الموضوع ولكنني مسرور كيف آلت الأمور بين السعودية ومن في معيتها وقطر وذكرته في حينه وله اسباب موضوعية تدعو للسرور لكل من يحب المملكة.

تحية،
انت أيدت فكرة الاقتراض و برنامج الصندوق من أول يوم يا صاحبة فخامة الرئيس و اصبروا شوية

و دلوقتي غيرت من تبرير عدم التناقض الي ان رايك بتغيير بسبب المعطيات و الظروف.

و التنمر بتاع تقييم سلبي دة مش هيأثر فيا حضرتك 😂

فخامة الرئيس 😂😂😂😂 دة انا الي معارضين الاحة بيقولوا عليا مطبلاتي لم اذكر هذا التطبيل 😂

بلاش الحديث عن موضوع قطر لان سجلك اتباعه من قبل دخولي للمنتدي في موضوع مقاطعة قطر 😂😂😂😂 و هو كوميديا سوداء

مارس الماضي كان غطاء العملة في مصر ينقصه اربعة مليار غطتها السعودية. والان مصر ستحتاج في فبراير غطاء جديد بتسعة مليار حتى لا تنكشف المؤسسات المالية.

للاسف الشديد من اداروا الاقتصاد المصري حتى الان مجموعة هواة.

السيسي يحتاج مستشارين اقتصاديين محترفين.
اسف البلد تحتاج الخلاص من السيسى نفسه .. هو اس البلاء واساس الديكتاتوريه والراي الواحد.. لا يوجد شخص مسموح له يعترض على الديكتاتور ومساريعه وخططه الاقتصاديه عدو العلم والدراسات .. بادارته الفاشله للدوله .. الكارثه في عقليه الجنرال نفسه لا يقبل النقاش ولا يعترف بالخطا .. بل يرمى فشله على غيره .. كل مقومات الفشل مجتمعه في عقليه هذا الديكتاتور الفاشل

Hossam Hamed دا بتاع السيسي جامد نار وحراق بيلسع ومن جماعة كيمت الأرض السودا جت الأول ثم مجرة درب التبانه وكنا بخير حتى استعربونا
الى زييه قلوا كتير اوى الحمد لله ..

شوف ايام 2014 وشوف الايام دى الكل بيحسبن على الديكتاتور الفاشل
حتى اللشقاء العرب والخليج كلهم غيروا وجه نظرهم من النتيايج الاقتصاديه الكارثيه بلسان الجنرال نفسه وهو بيشتكى من تغير موقف الخليج وتشاؤومهم لادراه الجنرال للاقتصاد المصري ..

الحمد لله ناس كتير فاقت واستردت عقولها سيبك من بواقي المطبلاتيه هنا .. 😉😉

عودة
أعلى