مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
لا اريد تخفيض العدد نهائيا لكن ظبط معدل الزيادة مع معدلات النمو الاقتصادي نمو الموارد

صحيح جدا ، لكن انا كان قصدي عن الخرج الصناعي و القطاع الخدمي من اكثر الحجات اللي بتوفر وظائف حاليا اكثر من الصناعه

اتفق

حكيت عن الموضوع دة سابقا ل @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ ان المصانع عندنا بتجيب مكن جديد من الصين و مكن مستعمل من المانيا و المكن الالماني المستعمل افضل من الصيني الجديد

و الله خسارة مجهود و نمو خمس سنوات تعثر هذا العام بسبب السياسيات النقدية و المالية الفاشلة 😢

بالظبط و لذلك ذكرت ان الحكومة فشلت في تطبيق ذلك و مكافحة النمو السكاني بهذة الطريقة.

لازم ترفع التعليم و تحارب الفقر و قتها هتنخفض معدلات النمو ، و الاتنين هيسمعوا في بعض.
انا سعيد اننا وصلنا لاتفاق اخيرا 🤣

لا اريد تخفيض العدد نهائيا لكن ظبط معدل الزيادة مع معدلات النمو الاقتصادي نمو الموارد

صحيح جدا ، لكن انا كان قصدي عن الخرج الصناعي و القطاع الخدمي من اكثر الحجات اللي بتوفر وظائف حاليا اكثر من الصناعه

اتفق

حكيت عن الموضوع دة سابقا ل @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ ان المصانع عندنا بتجيب مكن جديد من الصين و مكن مستعمل من المانيا و المكن الالماني المستعمل افضل من الصيني الجديد

و الله خسارة مجهود و نمو خمس سنوات تعثر هذا العام بسبب السياسيات النقدية و المالية الفاشلة 😢

بالظبط و لذلك ذكرت ان الحكومة فشلت في تطبيق ذلك و مكافحة النمو السكاني بهذة الطريقة.

لازم ترفع التعليم و تحارب الفقر و قتها هتنخفض معدلات النمو ، و الاتنين هيسمعوا في بعض.

لو مش عايزين زياده ماتقطعوش الكهربا

تتقطع من هنا
الناس تلعب صلح من هنا

٧٠ تريليون واين ذهبت مبالغ الدعم السابقه !!
للعداله هو قال 70 عشان فى 7 ترليون اتصرفو على البنيه التحتية فا مثال ال70 جه فى ثياق ان الدولة محتاجة مشاريع بنيه تحتيه عشان تنافس فا طخ ال70 على اثاث انه 10 امثال ال7....واحقاقا للحق كلامه جه عشان شكوى بعض المصريين ان الدولة بتعمل مشاريع بنيه تحتيه كتيرة
مصر حاليا لا تملك عدو خارجي حقيقي...
مصر لديها العدو الصهيونى وهو عدو "اذلى" اسأل اى امصرى و هيقولك ان اسرائيل هى العدو الاول لينا هذه عقيدة الشعب و الجيش المصرى
نهم لدينا اعداء وهم الاتراك فى شرق المتوسط و فى غرب مصر فى ليبيا و لدينا الاثيوبيين فى مشاكل المياه
كل اللى حاصل الان هو الهدوء ما قبل العاصفة ليبيا و تركيا و اليونان و بحر المتوسط و سد النهضة هى كلها ملفات مفتوحة ولم تغلق فقط "هديت" بس متقفلتش فا متحاولش تخلينا نغض الطرف عنها
جمال مبارك شخصية ذات كاريزما وعلى الأقل ابن سياسي مخضرم ومثقف وفاهم مصر يصلح لها ايه...
عادى جدا و فى مليون واحد احسن منه......ابن فاسد.....على اساس انه ماكنش بيتلاعب بالبرصة و على اساس انه ماكنش بيخصخص شركات و بيضرب تمنها فى جيبه؟ على اساس انه مش كل فترة و التانية تظهرلو هو واخوه فلوس متلتلة فى بنوك بره؟
انت عايزة خده ليكم و هنديكم فوقيه بوسه

اتمنى بمقابل الدولارات التي تدفعها دول الخليج نستأجر جيش مصر المخضرم الشجاع الجبار و نوديه اليمن
تستأجر الجيش المصرى؟ انت انسان واعى وعاقل وناخد كلامك على محمل الجد ولا انت شخص صغير وبتدب اى كلام فى الهوا وخلاص؟
كنت روحتو انتو اولى تساعدو السعودية اللى مع اول صاروخ على دبى خلعتو وسيبتو السعودية لوحدها

و سقوط مصر بياثر جدا على اغلب الدول العربيه
عشان تكون دقيق فى كلامك.......سقوط مصر هيأثر على 8 دول عربية

يا راجل ياطيب .. دور بس و هتلاقي سرقة و نصب و تحرش و شحاته في كل مكان هناك اي حد بيشفوه لون بشرته ابيض لازم يميد ايده و يشحت ده عرف عندهم.

لكن محدش بيتكلم او بيتداول الامور دي بشكل كبير لان anticipation او الامال مبتبقاش كبيرة زي مصر مثلا فبيحصل صدمة احيانا.

لكن ان متفق مع مبدأ ان عمر الفقر ما كان مداعة لانعدام الاخلاق و اكبر دليل ابائنا و اجدادنا الله يجزيهم كل خير و يرحم المتوفيين منهم.
دول متغربلين سرقة بص اتفرج على القناة دى وبالمقارنة مع مصر المصريين ملايكه والله انا ليا صديقة كويتية بتحكى لى على الى بيحصل فى تركيا من النصب على السياح انتظر اولاد عثمان احمد عثمان يدخلو يتخانقو معايا علشان الخليفة بعد ولاد السيسي 🤣 النهاردة يوم تدمير الابهات

مصر وهتلاقي فديوهات كتير لاكتر من دولة

الدولارات اللي الخليج بوديها مصر
يا اما بيشتري أصول الدولة يعني بيستثمر
او قروض ربوية
يعني الخليج مش بيتبرع

كلامك دا كان صحيح ايام الملك عبد الله رحمه الله

لكن الاسطوانة دي بلاش تكررها دلوقتي عشان زمانها فات

يا رجل استثمار الخليج في مصر مجرد مجامله

مليار دولار في الخليج تقدر تفتح فيه مصفاه بترول او غاز تدر عليك المليارات بدال ما تشتري شركه تبيع سبانخ معلبه

توكل على الله

مركب Bisphenol A هو مركب كيميائي يؤدي الى العقم عند النساء.

اذا كانت الحكومة تخشى من ردة فعل الشعب المتدين بطبعه (صاحب مقولة العيل بيجي برزقه) على اصدار قانون يقيد الإنجاب ، لماذا لا يتم استخدام هذا المركب - او غيره من المركبات المعروفه بإحداث العقم - في تعقيم الفئات الاكثر انجابا (الفقراء)؟
يمكن بسهولة وضع هذه المركبات سراً في الدقيق المدعم مثلا او في زيت التموين او غير ذلك.

نعم هو إجراء قد يبدو قاصي لكنه ضروري، لأن الامور زادت عن حدها في مصر ولم يعد هناك مجال للعواطف.
انت فكرت هكذا ببساطة لانك تعلم يقينا انك لست حر الارادة وتتم معاملتك معاملة قطيع.

حتى الذين يؤيدون الاجهاض لن يوافقوا على هكذا اراء منحطة

اليمن لو الله فكها منكم ومن معزبكم كان انتهي وتقفل موضوع الحوثي من سنين

تستأجر الجيش المصرى؟ انت انسان واعى وعاقل وناخد كلامك على محمل الجد ولا انت شخص صغير وبتدب اى كلام فى الهوا وخلاص؟
كنت روحتو انتو اولى تساعدو السعودية اللى مع اول صاروخ على دبى خلعتو وسيبتو السعودية لوحدها

عشان تكون دقيق فى كلامك.......سقوط مصر هيأثر على 8 دول عربية

هو في صاروخ وئع على دبي و انا معرفشش

الستم انتم القائلين ان جيش مصر لمصر

كذلك الستم القائلين ان دول الخليج خط احمر بالنسبه لمصر

عاوز افكرك و الا انت تروح تشوف اليوتوب على راحتك يا باشا

مسافة السكة...

دول متغربلين سرقة بص اتفرج على القناة دى وبالمقارنة مع مصر المصريين ملايكه والله انا ليا صديقة كويتية بتحكى لى على الى بيحصل فى تركيا من النصب على السياح انتظر اولاد عثمان احمد عثمان يدخلو يتخانقو معايا علشان الخليفة بعد ولاد السيسي 🤣 النهاردة يوم تدمير الابهات

مصر وهتلاقي فديوهات كتير لاكتر من دولة

فعلا و عندي اصدقاء اشتغلوا في افريقيا تبع شركات مصرية بيقولوا ان الشحاته هناك زي السلام عليكوا غير السرقة طبعا.

و تركيا معروفة بالنصب و الفهلوه و الضحك علي السياح في كل حاجة و خصوصا في مواضيع السيكوسيكو 🤣🤣🤣🤣

يا رجل استثمار الخليج في مصر مجرد مجامله

مليار دولار في الخليج تقدر تفتح فيه مصفاه بترول او غاز تدر عليك المليارات بدال ما تشتري شركه تبيع سبانخ معلبه

توكل على الله
بالعكس انا اثق في الرؤية الاقتصادية لقيادات الخليج

تصحيح: وقع على ابو ظبى

اه احنا اللى قلنا

اه احنا اللى قلنا و ثابتين على كلامنا.......بس مش معنا كده اننا نروح نحارب فى حروب "فرعيه"........... لما الايرانيين يخشو عليكم ابقى اشتكى ان مصر مش واقفة معاكم...... بس ماتقوليش ان انت زعلان عشان مصر رفضت تودى "مشاه" فى حرب عبثية يمكن الانتهاء منها فى غضون ايام و بدون تدخل مصرى

روحت و شوفت

التعديل الأخير:
تعقيم الناس عمدا جريمة ضد الانسانية. الامر لا يحتمل المزاح او حتى افتراض حلول محلقة. هذا تصرف لم يفعله غير النازية واليابان في الصين اما احتلوها وفي بعض مراكز اليوجينكس الامريكية.

مجرمي الحرب السفاحين قتالين القتلة هم فقط من يتصرف بهذا الشكل.

#جريمة.
الهند سبق حاولت فعلها وفشلت فشل ذريع بل انتشرت بين الناس الامراض بسبب امتناع الناس عن كافة اللقاحات

لا حل مش لطيف
الأفضل بيع اعضائهم في السوق الدولية ونأسس صندوق تحيا مصر لقطع الغيار البشرية
ويكون شعاره (( من مصر للعالم حياة دائمة ))
وكذا تدخل أم الدولارات في الخزينة وتقفل خطوط القمبري والمكرونه لأن مافيه فقراء يأكلونها
وتبيع جلودهم ملابس فاخرة ومحافظ جلد طبيعي بحشوة قطن مصري 100% ..

الحلول كثيرة قال أيش قال تعقيم نسوان في دقيق مدعوم
وإذا لابد من التعقيم نبدأ بنسوان الحكومة والقوات المسلحة والرئاسة يعني قدوة للشعب الفقير التعبان .

عقم مراتك تكسب حياتك

Ufuk Özkan Staff GIF by WASS Medya
هو متعود ان تتم معاملته معاملة البهائم

ريحتك فاحت
🙂
لماذا...؟؟؟
ان اتفاعل مع الكلام الذي أجده منطقيا بعيدا عن التحزب والكلام الفاضي...
انا ارى ان تحطيم الجنيه بهذا الشكل دون الالتفات للشعب امر مخزي والاستماع لاوامر البنك الدولي بتحرير الجنيه على الرغم من عدم توفر على احتياطي كبير من الدولار امر مخزي...
اذا كنت لا ترى هذا فأنت اما جاهل للامور الاقتصادية او مستريح ماديا او طبال...

لماذا...؟؟؟
ان اتفاعل مع الكلام الذي أجده منطقيا بعيدا عن التحزب والكلام الفاضي...
انا ارى ان تحطيم الجنيه بهذا الشكل دون الالتفات للشعب امر مخزي والاستماع لاوامر البنك الدولي بتحرير الجنيه على الرغم من عدم توفر على احتياطي كبير من الدولار امر مخزي...
اذا كنت لا ترى هذا فأنت اما جاهل للامور الاقتصادية او مستريح ماديا او طبال...
ما دخلك انت بمسافة السكة؟
هل كان وعد لك؟
هل مسافة السكة سبب في انهيار الجنيه؟
لماذا تحرض اهل الخليج ضد مصر بجملة مسافة السكة؟

هل انت فعلا حزين على الأوضاع الاقتصادية؟
ام تستغل تلك الأحوال للبكاء على أطلال الإخوان؟

عودة
أعلى