الكويت إيقاف ربط القوى العاملة مع مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
اللى حضرتك بتتكلم فيها ده يا صديقى هو "الفساد" و مشتقاته و اسبابه و انا عارفه و عايشه و انا "ضده" جملةً وتفصيلاً
يبقا متفقين
تزعل ليه لما أقول ان الفساد ده خلنا ارخص شعب فى الشرق الاوسط كله

المهم بقا مربط الفرس زى ما بيقوله
السبب فى الفساد ده مين ؟؟؟
أنا و انت و عامة الشعب
و لا اللى متحكم فى كل حاجه و بيشرع القوانين و بيدير
و فى ايده السلطات كله تشريعيه و قضائيه و تنفذيه و كمان الاعلام

الجميع يعلم لماذ يضطر البعض للاغتراب بسبب اكل العيش و الوضع الاقتصادي في بلده و يضطر البعض العمل لساعات طويلة في الشمس بسبب الاضطرار و احوال المعيشة.

تقوم حضرتك بسبب انه يسعي في الارض ليعمل و يكفي اسرته و حياته ترضي ان يتم اهانته لانه يريد عمل و مصدر رزق!!!!!! و تقول يرجع بلدة لو فيه عنصرية!!!!

و للعلم اعلم اطباء تركوا الكويت و اعلم اشخاص عادوا من الكويت ينصحوا الجميع بالذهاب الي اي دولة خليجية اخري اذا كان متاح الامر. (فرص العمل محدودة)

و حرفيا معظم الأطباء المصريين حاليا بيركزوا للسفر الي أوروبا و كندا و امريكا و ليس الخليج لاسباب متعددة

في الأخر سوف يتبقي لك العمالة السيئة التي سوف تتقبل العنصرية من اجل الفساد و اللي عندهم كرامة هيمشوا

و الاهم انك لو لم تبحث عن اسباب هذة الازمة المتزايدة، فعدا تشاهد طبقية بين الكويتيين نفسهم و مشاكل من هؤلاء العنصريين اللي انت تركتهم بدون علاج و اهملت المشكله الحقيقة

بلدي مصر نفسها خير دليل لما ننكر المشكلة شوف ماذا يحدث، و كيف انتشرت ظواهر نتيجة اهمالها و حدوث عملية انكار لها.

الكرامة فوق كل شي

و من اللى صعب العيشه عليهم ؟؟؟
الفساد اللى من الخمسينات و الحروب الكتيرة اللى دخلناها و الارهاب كا اسباب داخلية و فى اسباب عالمية زى كورونا و زى الحرب الروسية و زى زيادة الفايدة الفيدرالية اللى فى امريكا اللى بسببه فى حكومات صرفت اكتر من 400 مليار دولار عشان تقوى عمله بدلها

بص حضرتلك لو عاوز تقول ان السبب فى اللى احنا فيه ده "الحكومة" فا انا هتفقك مع حضرتك ان الحكومة طبعا ليها نصيب من الملامه و ده حاجة محدش يقدر يختلف عليها فيه..بس احنا المفروض كا مصريين نكون واقعيين و نفرق مابين العالم الواقعى و العالم اللى احنا بنصنعه بنفسنا عشان نتأقلم مع الحالة اللى احنا فيها

يبقا متفقين

أنا و انت و عامة الشعب
انا بزعل من طريقة معاملتنا مع الحدث مش مع الحدث نفسه اللى زى ما حضرتك ما قولت هو موجود بسبب الاسباب اللى حضرتك كتبتها

صحيح في اتجاه عام ضد المصريين في الكويت وله اسبابه

من بعد التحرير سيطر الاخوة المصريين على مناصب قانونية واستشارية لدى كبار المسؤولين ومشكلتهم ان اغلبهم يلوون عنق القانون لصالح المسؤول ( ترزية قوانين وتفسيراته ) وكثير من تفسيراتهم ليست لصالح المواطن العادي

مشكلتهم يستغلون معرفتهم بالقانون لتفسيره على هواهم

بالنهاية انا ضد التعميم على الجميع

خذ مثال واحد يحيى الجمل استاذ القانون في جامعات مصر اللي كان يطرد المنقبات من محاضراته يستفز المواطنين بهذا التصريح

مع العلم ان الصوت الواحد سبب مشاكل كبيرة بالبلد ومظاهرات وتهجير نواب ومواطنين
يأخي الكريم هنا تعترض علي الفاسدين سواء مصري او غيرة و دة امر طبيعي، لو فيه مصريين فاسدين في الكويت حاربهم و صلح الوضع بعيدا عن العنصرية

لكن انك تبقي عنصري ضد شخص لمجرد انه مصري فهنا الكارثة، اذكر لحضرتك اطفال مصريين تعرضوا للعنصرية. و شباب مسالم جدا اشتكي من العنصرية بالرغم انهم مجرد ناس في حالهم

الفساد اللى من الخمسينات و الحروب الكتيرة اللى دخلناها و الارهاب كا اسباب داخلية و فى اسباب عالمية زى كورونا و زى الحرب الروسية و زى زيادة الفايدة الفيدرالية اللى فى امريكا اللى بسببه فى حكومات صرفت اكتر من 400 مليار دولار عشان تقوى عمله بدلها

بص حضرتلك لو عاوز تقول ان السبب فى اللى احنا فيه ده "الحكومة" فا انا هتفقك مع حضرتك ان الحكومة طبعا ليها نصيب من الملامه و ده حاجة محدش يقدر يختلف عليها فيه..بس احنا المفروض كا مصريين نكون واقعيين و نفرق مابين العالم الواقعى و العالم اللى احنا بنصنعه بنفسنا عشان نتأقلم مع الحالة اللى احنا فيها
الفساد ابتدى و زاد و استشرى مع انقلاب يوليو 52
و نهاية الحياه السياسيه فى مصر بألغاء الاحزاب
و تدمير الاقتصاد بالتاميم المتعصف و خطط غير مدروسه
و السيطره على الاعلام

أم الحروب اللى دخلنها
فالعسكر هما اللى دخلوها بدايه من حرب اليمن و غيره و غيره

الكورونا و الفيدرالى !!!!
دول العالم اتأثرت زى مصر ؟؟؟
على سبيل المثال المغرب دوله فى نفس الظروف تقريبآ و فعلآ إتأثرت
بس مش كده يا راجل ده احنا كمصريين اطحنا حرفيآ و الطبقه الوسطى انتهت بسبب الخسف اللى حصل بعملتك
أخبار عملات المغرب و تونس و الجزائر و ليبيا ايه ؟؟؟
لاحظ ما بأسألش عن الخليج بسأل عن دول فى نفس اوضاعك

عايزنا نكون واقعيين ؟؟؟
الواقع بيقول ان القروض اللى الحكومه اخدتها و المليارات اللى اترمت فى الأرض هى اللى وصلتنا لكده
فشخره كدابه و مدن للمليونيرات
طب كنت اعمل مصانع شغل الناس و صدر منتجات و دخل دولار

الواقع بيقول ان الناس دى كفايه عليها كده لا عرف تحكم و لا عارفه تدير و احنا فى ازمه لأزمه و فى نفق اسود منيل بستين نيله مش عارفين نخرج منه
الناس دى لازم تخرج من المشهد خالص
العسكر يكون فى جيشه
و السياسى يكون فى السياسه و الاقتصادى يدير
و الصحفى و الاعلامى الحر يتكلم مش الامنجى البصمجى الجاهل

يبقا متفقين

أنا و انت و عامة الشعب
كلام صحيح، و الخطأ الاول للحكومات الفاسدة بتاعتنا

بس فيه حاجة عوز اضيفها اننا كشعب بردوا عملنا في نفسا كدة،. فيه شعوب داخلة من بلاد فيها حروب اهلية و حكومتها اسوأ من مصر و لن اذكر اسماء هذة الدول، و حالت شعوبهم افقر مننا كمان و مع ذلك لهم كرامة، احنا كمصريين قللنا من نفسنا جامد برة و نشرنا غسلينا القذر للدول دية و نبطل شغل الدنياوية اللي عيشينة ده.

ياراجل ناس طالعه من بلاد اسوا مننا و بحكومات عملت ابادة جماعية و قاعدين في مجاعة و كرامتهم في السماء و لم يرخصوا انفسهم مثل المصريين و مش عايشين شغل جلد الذات و الدنياوية الخرة بتاعتنا.

انا بزعل من طريقة معاملتنا مع الحدث مش مع الحدث نفسه اللى زى ما حضرتك ما قولت هو موجود بسبب الاسباب اللى حضرتك كتبتها
أنا بقا بأزعل من الحدث نفسه و من اللى اتسبب فيه
و ما بألومش على رد الفعل
و الحدث حكومة الجيش اللى ماسكه البلد من 70 سنه بداية من تعاون الاخوان معهم للإطاحه بالملك هما اللى أحدثوه
و انتقادى رد فعل على الفشل و على الظروف المنيله اللى احنا فيها
و اكيد لو حد بيفهم ما يلومنش

على فكره كمان علشان الاتهامات المعلبه انا بأعتبر جيش اخوان زى بعض مش فارقه
أنا رجل من أنصار العهد الملكى

استقدام المصريين او العرب و المسلمين عموما افضل بكثير جدا من استقدام جنسيا شرق آسيا مثل الهنود.

عدد المصريين كبير فطبيعي تتوفر عماله كثيرة تسطيع الكويت اختيار منهم ماتريد.
بشكل عام من غير المنطقي اي بلد في العالم ك امن قومي انه يكون لجنسيه معينه عدد كبير لان هذا امر خطير جدا بل يجب توزيع الجنسيات والعالم مفتوح على مصراعيه

ثانيا اللي يبغى يحافظ على مصالحه ما يهدد امن بلد ثم يزعل اذا اتخذو قرار لانه من حقهم فلو فاي بلد يصبح وجود اي جنسيه سواء مصري او هندي او برازيلي اصبح وجودهم يستخدم لاغراض سياسيا ومظاهرات وتهديد امني او ابتزاز ومحاولة عمل تكتل تنظيمي لابتزاز الدوله لتحقيق رغبات شخصيه ف طبيعي انه وزارة الداخليه راح ترفع لمجلس الامن القومي/الوطني بضرورة دراسة الوضع وان وجود هذه الجنسيه اصبح خطر على امن البلد ووجود نيه اليوم يعني انه ممكن يحصل مستقبلا وفي النهايه انت لست مجبور فالعالم مفتوح على مصراعيه ومن حق الدوله التعامل معه بجديه ففي النهايه الكويت او اي دوله خليجيه لمن توفر فرصة عمل لاي جنسيه هو دعم اقتصادي لها لانه العالم مفتوح ولست مجبر باي جنسيه معينه لكن المشكله اللي تعود وشاف نفسه 😎😎

كلام صحيح، و الخطأ الاول للحكومات الفاسدة بتاعتنا

بس فيه حاجة عوز اضيفها اننا كشعب بردوا عملنا في نفسا كدة،. فيه شعوب داخلة من بلاد فيها حروب اهلية و حكومتها اسوأ من مصر و لن اذكر اسماء هذة الدول، و حالت شعوبهم افقر مننا كمان و مع ذلك لهم كرامة، احنا كمصريين قللنا من نفسنا جامد برة و نشرنا غسلينا القذر للدول دية و نبطل شغل الدنياوية اللي عيشينة ده.

ياراجل ناس طالعه من بلاد اسوا مننا و بحكومات عملت ابادة جماعية و قاعدين في مجاعة و كرامتهم في السماء و لم يرخصوا انفسهم مثل المصريين و مش عايشين شغل جلد الذات و الدنياوية الخرة بتاعتنا.
يا صاحبى انا بأتكلم فى أساسيات
يعنى لو البلد بإداره جيده عندك تعليم و صحه و اقتصاد منتج و توسع فى مختلف المجالات
ماحدش من عندك أصلآ هيطلع يشتغل بره غير الناس المطلوبين

أما ما تتحدث انت عنه فده نتاج لسوء الاداره أصلآ
و اللى يرخص نفسه يستاهل اللى يحصل له

الفساد ابتدى و زاد و استشرى مع انقلاب يوليو 52
و نهاية الحياه السياسيه فى مصر بألغاء الاحزاب
و تدمير الاقتصاد بالتاميم المتعصف و خطط غير مدروسه
و السيطره على الاعلام

أم الحروب اللى دخلنها
فالعسكر هما اللى دخلوها بدايه من حرب اليمن و غيره و غيره

الكورونا و الفيدرالى !!!!
دول العالم اتأثرت زى مصر ؟؟؟
على سبيل المثال المغرب دوله فى نفس الظروف تقريبآ و فعلآ إتأثرت
بس مش كده يا راجل ده احنا كمصريين اطحنا حرفيآ و الطبقه الوسطى انتهت بسبب الخسف اللى حصل بعملتك
أخبار عملات المغرب و تونس و الجزائر و ليبيا ايه ؟؟؟
لاحظ ما بأسألش عن الخليج بسأل عن دول فى نفس اوضاعك
طبعا مصر اتأثرت مش فى 25 مليار دولار بتوع الهوت كاش طارو من بلدك و راحو لامريكا و فى مليارات برضه ضاعت كانت المفروض هتيجى بس مع كل زيادة للفدرالى محدش هيفكر يجى يحط فلوس غير لما تعالى الفايدة و ده برضه ضرر عليك جراء الفدرالى اللى مع كل زيادة بتزيدة قيمة الدولار و بتضعف العملات الباقية و مفيش عمله سلمت منها

الجزائر و ليبيا دول نفطية و اعدادهم ليست فى اعداد مصر....انا مش من محبين المقارنات لأنها زى ما بتنصف فى حاجات بتظلم فى حاجات اكتر
bandicam 2022-12-10 02-03-58-123.jpg

عايزنا نكون واقعيين ؟؟؟
الواقع بيقول ان القروض اللى الحكومه اخدتها و المليارات اللى اترمت فى الأرض هى اللى وصلتنا لكده
فشخره كدابه و مدن للمليونيرات
طب كنت اعمل مصانع شغل الناس و صدر منتجات و دخل دولار
المدن المليونيرات دول مش من موازنة الدولة و انا و انت عارفين انها من فلوسهم اختلافنا او اتفقنا
بس انت مش فعليا ماكنتش هتعرف تفتح مصانع او تعمل مشاريع غير لما يكون فى بيئة تحتيه "حقيقية" ده جودة الطرق مصر كانت المركز ال114 على العالم و ده غير المرافق و البنيه التحيتة اللى اتكهنت لأكثر من 40 سنة
الواقع بيقول ان الناس دى كفايه عليها كده لا عرف تحكم و لا عارفه تدير و احنا فى ازمه لأزمه و فى نفق اسود منيل بستين نيله مش عارفين نخرج منه
الناس دى لازم تخرج من المشهد خالص
العسكر يكون فى جيشه
و السياسى يكون فى السياسه و الاقتصادى يدير
و الصحفى و الاعلامى الحر يتكلم مش الامنجى البصمجى الجاهل
بص انا مابحبش اتكلم فى السياسة و مش عاوز كلامنا ينحرف ليها بس قشطة رأيك و حضرتك حر فيه

بشكل عام من غير المنطقي اي بلد في العالم ك امن قومي انه يكون لجنسيه معينه عدد كبير لان هذا امر خطير جدا بل يجب توزيع الجنسيات والعالم مفتوح على مصراعيه

ثانيا اللي يبغى يحافظ على مصالحه ما يهدد امن بلد ثم يزعل اذا اتخذو قرار لانه من حقهم فلو فاي بلد يصبح وجود اي جنسيه سواء مصري او هندي او برازيلي اصبح وجودهم يستخدم لاغراض سياسيا ومظاهرات وتهديد امني او ابتزاز ومحاولة عمل تكتل تنظيمي لابتزاز الدوله لتحقيق رغبات شخصيه ف طبيعي انه وزارة الداخليه راح ترفع لمجلس الامن القومي/الوطني بضرورة دراسة الوضع وان وجود هذه الجنسيه اصبح خطر على امن البلد ووجود نيه اليوم يعني انه ممكن يحصل مستقبلا وفي النهايه انت لست مجبور فالعالم مفتوح على مصراعيه ومن حق الدوله التعامل معه بجديه ففي النهايه الكويت او اي دوله خليجيه لمن توفر فرصة عمل لاي جنسيه هو دعم اقتصادي لها لانه العالم مفتوح ولست مجبر باي جنسيه معينه لكن المشكله اللي تعود وشاف نفسه 😎😎
يأخي الكريم انا اتحدث عن العنصرية ضد المصريين، لا اتحدث عن موصفات اختيار العمالة او من اي جنسية تريد الكويت تنويع عمالتها، الكويتيين احرار يشغلوا اي جنسية تعجبهم و في اي مكان يعجبهم

لكن اذا جاءت بمصري او اي عماله من اي بلد للكويت لا تسمح بارتكاب عنصرية ضدة. ان ارتكب خطأ حاسبة بالقانون و رحله لبلدة

لكن شخص مصر يعمل في الكويت او طفل مصر من ابناء العاملين يدرس في المدرسة و يتعرض للعنصرية!!!!

الأشخاص مجبرون للاسف بسبب محدودية الوظائف و غير هذا هو جاء للعمل مقابل راتب، لماذا يتعرض للعنصرية و الإهانة؟! و تبريرك للاهانة و العنصرية انه يمشي و هو غير مجبر؟! هل هذا تبرير

كلامك صح
بس الحقيقه ان نسبه كبيره من الكويتيين عنصريين
الحقيقه التانيه
ان العماله دى بتشغل الاقتصاد و بتقوم بأعمال المواطن ما بيقومش بيها
و بتدفع اقامه و ضرايب و كمان كفاله و ده يختلف عن اى مكان تانى

مافي أزمة اخلاق في الكويت

عدد العمالة كبير لازم تصير احداث السنه ٣٦٥ واليوم ٢٤ ساعه و اعداد العمالة بالملايين أكثر من المواطنين

طبيعيه الأمور
الغير طبيعي وصف شعب الكويت بالعنصري و الغير مودب و اهاليهم ماربوهم...الخ

عشان ايش قرار هم احرار في بلدهم يقررون كيفما شاؤ
هم مشكلتهم بجيحين يا توظفنا والا سبيناك كاننا خلفناهم ونسيناهم او ان بلدهم ليست المسؤول الوحيد عنهم 😂😂!!

عموما هذا غلط لمن تعطي سنين دون مقابل صار يعتقد انك لمن توظف عيال بلده والعالم مفتوح من كل الجنسيات انه هو صاحب الفضل 🤓🤓

يعني تقبل انه يشتغل في بلدك وخصوصا يكون من اكبر الجنسيات في بلدك يعني عدد اكبر وياخذ راتب اعلى من بلده بس سبحان الله هو صاحب الفضل يسطا 🥲🥲

يا صاحبى انا بأتكلم فى أساسيات
يعنى لو البلد بإداره جيده عندك تعليم و صحه و اقتصاد منتج و توسع فى مختلف المجالات
ماحدش من عندك أصلآ هيطلع يشتغل بره غير الناس المطلوبين

أما ما تتحدث انت عنه فده نتاج لسوء الاداره أصلآ
و اللى يرخص نفسه يستاهل اللى يحصل له
صحيح و انا شايف ان حكومتنا غبية جدا كانت تقدر تشغل الشباب دية كلها في مصانع و شركات و تعمل اقوي اقتصاد في المنطقة لكن نعمل اية.

العماله عندنا رخيصة و نقدر نصدر منتجات محترمة للخارج و نحصل دولارات و نشغل ولاد البلد و الكل هيستفيد حتى الحكومة هتحصل ضرائب و هتاخد دولارات تعمل بيها مشاريعهم و تشتوي طيارات كمان .

و نبعد عن الاهانة و العنصرية و المرمطة للناس و بلد اخري تهينك انها بتدعمك

بس نعمل اية غباء مستحكم

هم مشكلتهم بجيحين يا توظفنا والا سبيناك كاننا خلفناهم ونسيناهم او ان بلدهم ليست المسؤول الوحيد عنهم 😂😂!!

عموما هذا غلط لمن تعطي سنين دون مقابل صار يعتقد انك لمن توظف عيال بلده والعالم مفتوح من كل الجنسيات انه هو صاحب الفضل 🤓🤓

يعني تقبل انه يشتغل في بلدك وخصوصا يكون من اكبر الجنسيات في بلدك يعني عدد اكبر وياخذ راتب اعلى من بلده بس سبحان الله هو صاحب الفضل يسطا 🥲🥲
يا عم ما تدخلش البلد من الأول
ما تطلعش تأشيرات
أمنع تجارة الكفاله و الشركات الوهميه
أى عامل داخل هناك مواطن كويتى مستفيد من وراه
و العامل ده مش جاى يشحت و لا يقولك شغلنى لله ده دافع فلوس علشان يخلص اجراءت و ورق و يشتغل

و اللى تعطى سنين بدون مقابل ده كان أجداده برده بيعطو قرون بدون مقابل لنفس الناس اللى بتتعالى الوقت

بس أيام اجدادنا ماكانشى فى سوشيال ميديا علشان كده ما شوفناش القاذروات دى :)
:):)

صحيح و انا شايف ان حكومتنا غبية جدا كانت تقدر تشغل الشباب دية كلها في مصانع و شركات و تعمل اقوي اقتصاد في المنطقة لكن نعمل اية.

العماله عندنا رخيصة و نقدر نصدر منتجات محترمة للخارج و نحصل دولارات و نشغل ولاد البلد و الكل هيستفيد حتى الحكومة هتحصل ضرائب و هتاخد دولارات تعمل بيها مشاريعهم و تشتوي طيارات كمان .

و نبعد عن الاهانة و العنصرية و المرمطة للناس و بلد اخري تهينك انها بتدعمك

بس نعمل اية غباء مستحكم
شوفت بسبب سوء ادارة حكومتنا خلت شوية جاهله يعايرونا

الله يرزقهم ما طلعوا من دولهم الا بحث عن لقمة العيش بسبب قصور لعقود في التمنية في دولهم و استفشاء الفساد و الطبقية في بعض الدول

زيادة العمالة في الخليج بسبب ماوجدوه من ترحيب و فرص و حسن المعاملة والعدالة في الخليج

العمالة مشكورين على مساهمتهم في التنمية
ما ساهمو في شيء كله بفلوسنا ومشاريعنا وحنا اللي خططنا وسوينا الفضل لله ثم نحن ولو ماجو جبنا غيرهم لو فالحين كان ديارهم ابدى

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى