الكويت إيقاف ربط القوى العاملة مع مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عدد العمالة المصرية بالسعودية فى حدود 2مليون ونصف عشان اقول الأغلبية فأنا هنا بتكلم عن اكتر من مليون وربع حد عنده دليل على الارقام دى يحطه لاكن هبد وعبط بلاش منه

انت صح

خلاص خوش ونام

:ROFLMAO:

قول انك مش عايز تسمع حقائق تزعلك وخلاص

انا قلت لك من الاول

وسماع اراء الاعضاء مش عاجبك :(

معناتها انك بس عاوز تسمع "كله تمام افندم 🤦‍♂️
يا حبيبي اى أعضاء انتا بتتكلم عن كام واحد سءلتك عن دليل محترم جبت كلام فاضى انتا عاوزنى اتقبل بالعافية كلام غير حيادى وأغلبها هبد وكلام فاضي على أنه حقيقة مسلمة حط مصدر محترم اتقبله مش تجارب من كام واحد عاوز تحطها دليل بالعافية على كام مليون فى منتدى الاعمى يشوف أنه غير حيادى نهائيا عدد العمالة الطبية المصرية فى السعودية تدخل فى 100الف طبيب وصيدلى وممرض لو الارقام دى أغلبها لا. يصلح يبقى انقلبوا وزارة الصحة عندكم محمصة لب وترمس حتبقى افيد ولا انتا شايف أن حكومتك تتاجر بصحة الشعب عن عمد عشان تجيب الارقام دى كلهاوهى لا تصلح ومازال الجلب مستمر وبكثرة

سبحان الله انتم دائماً كلكجيه :ROFLMAO:
خير يابني ايه مالك تعبان
قلنا ليك هما احرار يفتحوا بلدهم يقفلوه هما احرار
لازم تعمل فيها المفتح والي فاهم
مش عجباك العماله المصريه قفل أو شوف ليهم عماله من بلد ما العماله عندكم على قفى مين يشيل وكلها مهاره وخبره وتخصص ابراج ومنظير
هيه مش نقصه هبل يابني

:ROFLMAO:

قول انك مش عايز تسمع حقائق تزعلك وخلاص

انا قلت لك من الاول

وسماع اراء الاعضاء مش عاجبك :(

معناتها انك بس عاوز تسمع "كله تمام افندم 🤦‍♂️
لا انت كلامك صح بس العمالة المصرية وحشة هو الشب المصري كله وحش ده ال انت عاوز تقوله بس ياتري ضربة الكام دكتور مصري المزعلينك دول بالنار ولا لا

ده كان اسمه هاني عبد التواب

كل قضية غير التانية كلهم قضايا مختلفة و غيرهم
يا استاذ Saud06 @Saud06 ايه رايك الدولة عندكم مش جنة شوفت حد هنا اتهمكم انكم قتله و عمم زيك و انت بتعمم على المصريين و احنا كمان مش ملائكة كلنا
لاكن كلامك العنصري ده من وجهت نظري ده اثره على الأرض فخلى بالك انت بتقول ايه و بلاش تعميم
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم «وَإِنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالكَلِمَةِ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ، لاَ يُلْقِي لَهَا بَالًا، يَهْوِي بِهَا فِي جَهَنَّمَ» [رواه البخاري من حديث أبي هريرة]

كل جنسيه فيها الجيد والسيئ من الظلم التعميم على جنسيه معينه حتى في اوروبا وامريكا يوجد اطباء ومهندسيين سيئين

ولكن نقول كلمة حق اغلب الأطباء في السعوديه من الدول العربيه لانقول سيئين
ولكن لايرقى عملهم للمستوى تقول جيد فيه
ونستثني منهم اطباء الأسنان اغلبهم جيدين
والسبب لأنهم يعملون في مستشفيات خاصه
والنتائج ظاهريه للطب الأسنان لذا التقييم سهل وعملهم عليه مراقبه بس التخصصات الأخرى من الأطباء دون ذكر جنسيه معينه
وخاصه الباطنيه حدث ولاحرج

وطبعا يعود الأمر للكليات او الجامعات التي درس فيها وتأسيسه من كل النواحي وليس طبيا فقط ولكن نقص في التوعيه ان الطب ليس داء ودواء بل مهنه انسانيه ايضا

هذا رأيي والله اعلم

انت لامؤاخزه عاوزني اديلك تسجيل فيديو لحضرة جنابك
ترى اغلب الخليجيين عارفين العيب الشرعي بالعمالة المصرية "اطباء ومهندسين" مستواهم اقل من ضعيف

هم والبنغال أسوأ عمالة مرت على الخليج، مع فارق أن البنغالي لا يعمل إلا في مجاله بينما صاحبنا المصري بتاع كله، سباك شيال مهندس ويفهم كمان في الطب والفلسفة 😏

هم والبنغال أسوأ عمالة مرت على الخليج، مع فارق أن البنغالي لا يعمل إلا في مجاله بينما صاحبنا المصري بتاع كله، سباك شيال مهندس ويفهم كمان في الطب والفلسفة
بالرغم من ان ردك فيه الكثير من العنصرية ولكن ان كان هناك ضعف في الكوادر المصرية العاملة بدولة الكويت فهو يعود في المقام الاول لضعف عدم كفائة و فساد الجهات الرقابية و القائمين علي التوظيف في دولة الكويت لاستقدامهم فئات دون خبرة في مجال التخصص كحديثي التخرج مثلا او تكليفهم بمهام اكبر من امكانياتهم وطبعا الشخص المغترب الي ترك اسرته و بلده من اجل زيادة دخله و التغلب علي اعباء الحياة لن يقول لا اعرف او يرفض في سبيل استمرار مصدر دخله و هذا ايضا تصرف غير سليم

بالرغم من ان ردك فيه الكثير من العنصرية ولكن ان كان هناك ضعف في الكوادر المصرية العاملة بدولة الكويت فهو يعود في المقام الاول لضعف عدم كفائة و فساد الجهات الرقابية و القائمين علي التوظيف في دولة الكويت لاستقدامهم فئات دون خبرة في مجال التخصص كحديثي التخرج مثلا او تكليفهم بمهام اكبر من امكانياتهم وطبعا الشخص المغترب الي ترك اسرته و بلده من اجل زيادة دخله و التغلب علي اعباء الحياة لن يقول لا اعرف او يرفض في سبيل استمرار مصدر دخله و هذا ايضا تصرف غير سليم

ليست عنصرية بل صراحة وواقعية دون تكلف أو مجاملة كما يفعل الآخرون !!! الرأي العام في الخليج وليس في الكويت فقط يرى أن العمالة المصرية سيئة وغير كفوءة حتى على مستوى التخصصات النادرة إذا جاز لنا التعبير كالطب مثلا، الغالبية وليس الجميع بالتأكيد تعمل بلا وازع أو معرفة جيدة (ربما بسبب رداءة وسوء مخرجات التعليم هناك) رغم المغريات المادية التي تقدمها دول الخليج لهم.. أتحدث عن واقع نعايشه كل يوم مع تلك العمالة.

تعديل التركيبة السكانية مطلب الأمة.

ماشاء الله ربنا يزيد المصريين في الخليج ويجعلهم ذخرا للوطن العربي في كل المجالات♥️

هو ده اسمه المنتدي العربي للدفاع والتسليح ما بال هذه المواضيع بغرض المنتدي الأساسي ناقش المواضيع دي في جروباتك الخاصة هو أي هبد ورغي وخلاص فراغ غريب والله

هم والبنغال أسوأ عمالة مرت على الخليج، مع فارق أن البنغالي لا يعمل إلا في مجاله بينما صاحبنا المصري بتاع كله، سباك شيال مهندس ويفهم كمان في الطب والفلسفة 😏
ليه هو انت جبتلك سباك مصري في البيت وشالك واتفلسف عليك وعمل مهندس ودكتور
لا دي غلطتك يا معلم متجيبش سباك مصري تاني

ليست عنصرية بل صراحة وواقعية دون تكلف أو مجاملة كما يفعل الآخرون !!! الرأي العام في الخليج وليس في الكويت فقط يرى أن العمالة المصرية سيئة وغير كفوءة حتى على مستوى التخصصات النادرة إذا جاز لنا التعبير كالطب مثلا، الغالبية وليس الجميع بالتأكيد تعمل بلا وازع أو معرفة جيدة (ربما بسبب رداءة وسوء مخرجات التعليم هناك) رغم المغريات المادية التي تقدمها دول الخليج لهم.. أتحدث عن واقع نعايشه كل يوم مع تلك العمالة.
بص ما دام اتكلمت جد يبقي هرد عليك بشكل علمي بما انك متأكد ان التعميم ظلم يبقي العيب عندكم لازم يكون في اختبارات شفوية وعملية لكل العمالة الوافدة سواء مصري او غيره وفي كل المجالات خصوصا الطب لان دي ارواح ناس ومفهاش لعب ولا فهلوة ما دام المواطن بيشتكي من سوء الكفائة والتدريب يبقي الخلل من عندكم انته
اقولك انا مثلا في بلدي في 50 دكتور باطنة لكن الدكاترة الشاطرة ميجوش خمسة ومعروفين بالاسم وكشفهم غالي فأنا بدفع الكشف الغالي غصب عني لاني متأكد ان دا دكتور شاطر
بالنسبة لمستشفيات الحكومة انا وحظي سعات بوقع علي دكتور شاطر وسعات بوقع مع حمار بس الحمد لله بعرفهم البهايم من نظرتة ومش بوافق علي اي شيئ يقوله وبعيد الكشف من تاني طبعا مش بروح مستشفى حكومي الا لو الظروف مش سامحة للدكتور العيادة الخاصة

سنكون أكثر سعادة في الكويت لو أتخذت الحكومة المصرية قرارا مماثلا بمنع الطلبة الكويتيين من الدراسة في الجامعات المصرية !!! الشهادات المضروبة والتعليم الفاشل كان له أثر سلبي على قيم ومدخلات المجتمع الكويتي !!! أصبحنا نميز بسهولة من خلال العمل بين خريجي الجامعات المصرية ومثليهم من الجامعات الغربية المرموقة !!! بإختصار، كل معوق ذهنيا أو فاشل في الدراسة، يذهب مصر ليحضر أفضل شهادة مختومة ومصدقة من إدارة الجامعة وربما بتفوق مع مرتبة الشرف 🤔
لسببين الاول اما شراء الشهاده

او السبب الثاني قلة الرسوم

معا ذلك التعليم في مصر سيء جدا يعاني منه المصريين

وفي النهايه الثقافه الخليجيه مازال يعشش في راسها ان الجامعات المصريه واللبنانيه والسوريه وغيرهم افضل وهذا تفكير خاطئ ودليل جامعات السعوديه غلبة الجامعتين الامريكيه في مصر ولبنان

ومعروف الجامعتين الامريكيه في لبنان ومصر يدخلها علية القوم (اللي يعوجون لسانهم من الترم الاول😂)حتى المسلسلات في الدولتين توضح ذلك وهذا دليل ان علية القوم هناك يتلقون تعليم سيء مقارنه معا الخليجي البسيط

لسببين الاول اما شراء الشهاده

او السبب الثاني قلة الرسوم

معا ذلك التعليم في مصر سيء جدا يعاني منه المصريين

وفي النهايه الثقافه الخليجيه مازال يعشش في راسها ان الجامعات المصريه واللبنانيه والسوريه وغيرهم افضل وهذا تفكير خاطئ ودليل جامعات السعوديه غلبة الجامعتين الامريكيه في مصر ولبنان

ومعروف الجامعتين الامريكيه في لبنان ومصر يدخلها علية القوم حتى المسلسلات في الدولتين توضح ذلك وهذا دليل ان علية القوم هناك يتلقون تعليم سيء مقارنه معا الخليجي البسيط
وسوف تبقى الجامعات المصرية الافضل على المستوى العربي

وسوف تبقى الجامعات المصرية الافضل على المستوى العربي
🤔

احصاء 2023 CNN

شوف كيف الجامعات السعوديه اعطت بشلوت الجامعات الامريكيه في مصر ولبنان

اه مهو انا اشتكيت لكن من غير نتيجة 🤬
@Alucard Hegesias @Hegesias @Medic اللي يعرف منكم احد بالصحة يوجهني "مع اني اشتكيت لكن من غير تجاوب"
عن طريق الرقم الموحد 937 ؟ تراه مخصص لهذه الحالات و يراعي الخصوصيه.

هذا رقم الشؤون الصحيه. يبتون في القضيه و اذا تم تأكيد الخطأ الطبي فنيا, تحال للجنه الطبية الشرعيه لاصدار اي عقوبات او تعويض.

بستغرب من الجهل ..

المفروض ان في اختبارات تقيميه للعماله قبل السفر ،، لو انت بتستقدمه وبترجع تقول ان كفاءته مش قد كده يبقى المشكله عند انت مش عنده هو

هقولك حاجه يمكن متعرفهاش ، خبره الخليج بالنسبه لأي مغترب لا يعتد بيها في مصر ،، يعني لو شغال في الكويت 10 سنين وبقيت رئيس قسم
بترجع مصر الناس بتعتبرها سنتين وبتتعامل على انك خريج جديد ..

- لو أنت عايز الشخص الكفاءه بنسبه 100 % موجود - أكيد مفيش دوله عربيه عندها كوادر مؤهله في كل المجالات زي مصر - بحكم التعداد وعراقة التعليم والسبق في صناعات كتير ( سيبك من الشوو اللي معمول آخر 10 سنين في بعض الدول ) ،، نرجع لموضوع الكفاءات ،، عايز كفاءه طيب هتقدر
تدفع تمنها

- مشكلة البعض أنهم بيقيسوا الموضوع بفارق العمله ،، يعني الدكتور في الكويت بياخد 2000 دينار يعني 200000 مصري وبيسأل نفسه هل لو هو في مصر دخله هيوصل ل 200 ألف !!

أسال أي موظف أتش آر هل صاحب العمل بيدور عند التوظيف على الآوفر كوليفايد ! هيقولك لاء طبعا لأن تكلفته هتخسر النشاط وهو مش محتاجه

الدكتور اللي أنت مستكتر عليه 2000 دينار ممكن تمشيه وتجيب الأكفأ ب 5000 دينار ،، روح أتعاقد مع الأوروبي أو الآسياوي وأديله 10000
السوق قدامك ،، بس أنت عايز الناس تروح تاخد أقل مرتب وتديك أعلى انتاجيه ومتخيل اننا بنستنزف خير البلد ،، ياحبيبي مشي كل العماله واقعد دوره بنفسك أنت ( كنت لسه أمبارح بترعى غنم وجاي تقييم أطباء و مستشاريين وماليين ومهندسيين )

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى