المركزى المصرى: نعمل على انجاز مؤشر للجنية مقابل العملات والذهب

(تطعم المنطقة جميعها منذ ثلاثة الاف عام..) يا رجل كبر مخك 🙂

اما سالفة ٨ ملايين لاجي ايضا غير صحيحة لانهك مقيمين وعايشين بفلوسهم محد يصرف عليهم!
مش حقيقي اخر نقطة مصر بتدى للاجءين حقوق المصريين نفسهم مش بياخدوها

كل الصفحات دية و محدش اتكلم عن تحليل الخبر الاساسي اللي الموضوع مفتوح عنه و تأثير هذة الخطوة علي الاقتصاد و العملة المصرية و التضخم .... باسلوب علمي

روح نام الله لا يسيئك وانت عامل نفسك كوايتي وانا مسدئك 😔

لا تكفى اذا ما صدقتني بتعب نفسياً
لا تكفى صدق اني كويتي
لا ارجوك عاد لازم تصدق
لحوووول انكشفت اني مصري

يا عمي طير انت الثاني 😂

هوا فعلا قلقان علشان كان كل التقديرات والتقارير الأمنية الى فاتت من الدولة كانت متشائمه بس مش هيحصل حاجة الداخلية نزلت لمت كل تجار المخدرات من كل المناطق وكل المسجلين خطر والديلرز وحجزاهم عندها فى الأقسام بدون اتخاذ إجراء ضدهم فى خطوة تعجبت لها لما انتم تعرفو تلمو الأشكال الضالة دى وبسرعة كده كنتم طالقينهم على المجتمع ليه وده ان دل يدل انهم شغالين مع بعض وشركاء وأعتقد فى حال حدوث حاجة هيتم الاستعانة بيهم زى ايام الثورة كان البوكس بينزل وحوليه مجموعة من المسجلين خطر بتحميه هما خايفين ليتم استأجرهم من جهات تانية فقررو يحجزوهم من دلوقت لنفسهم🤣 ومن ناحية تانية فى امتيازات كتيرة عمالة تتقدم للشرطة والجيش والأجهزة المختلفة فى الفترة الى فاتت علشان كان فى تململ وقرف داخلى من بعض أجهزة الدولة من سياسات السيسي وكانو عاوزين يضحو بيه لكن ظبطهم جامد فى الأيام الى فاتت وتم تصفية مجموعات تانية مستجبتش اما المجموعات المشاركة فى أحزاب سياسة وكان عندهم بعض المعتقلين من اصدقائهم وكان ف تخطيط من الإنتقام من النظام الحالي لحبسهم مدد طويلة واعتقالهم افرجو عن مجموعة كبيرة منهم علشان يهدو أهلهم والمجموعات الى معاهم وطبعا قبل مايخرجوهم اتعملهم برنامج ارهاب معنوى علشان يضمنو مش هيحصل حاجة منهم وكان فى قرارات اقتصادية صعبة جدا على المواطن كان المفروض هتتاخد الشهر ده والشهر الى بعده تم تأجيلها لبعد مرور الموضوع ده بالتحديد 4قرارات بس كانو هيقلبو الدنيا لكن المره دى جهاز سيادى وقف للسيسي بغباء وطلبو منه عدم تطبيق القرارات دى او تأجيلها فقرر تأجيلها وخطة الهاء إعلامية ممنهجة بيتم تنفيذها من مده بأخبار كتير ومختلفة تلهى الناس وتشتت الترندات فى السوشيال ميديا ولسه هنسمع اخبار غريبة الفترة الجاية زى شاهد اب يغتصب بناته السبعه ثم يحرقهم ويقتلهم هما وعم إبراهيم طب حرام عليك يا ظالم قتلت عم إبراهيم ليه وفى نفس اليوم عم إبراهيم بيطلع يقول انا بخير يجماعة ممتش انا ايوا ممتش🤣 او أمام مسجد يحرق مسجد من أجل 3جنيه او شاهد المذيع الفلاني يمسح بكرامه الوزير الفلاني الأرض او الممثل الفلانى يقول على نفسه انو طلع كذا وكله بيتعاون فى الآخر سواء بمزاجه او غصب عنه ده مش عشانهم ده علشان خاطر مصر الأخبار الجميله دى بيتم إرسالها وصناعتها من قسم واحد فى أحد الأجهزة السيادية بتوقيتات مدروسة وتم السيطرة على الشوارع والميادين وده طبعا غير ان السيسي ظهر فى الخطاب الأخير بوش مش انا دى أختى منى 😂 علشان يلعب على معنويات جزء من الشعب ويخلط المفاهيم فى بعض لكن مجرد ما هيتفض المولد هيلبس الوش الخشب بتاعة تانى .
مشكلة مصر المالية لسه بتبتدى للأسف
أدى أول قرار طلع النهاردة وده اخف واحد بالرغم ان كان فى تأكيدات ان السيسي وافق على تأجيلهم لكن من الواضح انه قرر يلعب لوحده بدون ما يستشير حد وميسمعش نصيحتهم تانى فاضل3 قرارات ودول هيكونو مؤلمين جدا ربنا يستر على الناس منهم

هذي هي مصر تلميع للناصريه واكل حقوق الملكيه في مصر بس نسو التناقض العجيب

معروف ان الحركه التعليميه صارت في عهد محمد علي التركي

يعني المفروض مستمره الى الملك فاروق لكن حسب المسلسل يقول الاميه ايام الملكيه كانت 90٪ وهذا يكذب الشائعات عن مصر انها بلد علم وعلماء ويبطل كذبت تاريخ محمد علي التركي في رفع مصر ثقافيا

وانا اميل ان المسلسل كتب لشتم الملكيه المصريه ومدح ما بعدها

وهذي الطريقه في الاعلام هي اللي ضيعت اقتصاد مصر

تطبيل سياسيا مو مشكله لكن تطبيل اقتصادي كذا وسعت منهم

وتطبيل حصل لحكومة الرئيس السيسي على اخطاء والنتيجه قرار المركزي اليوم

سقوط حر ل25لحد لما يتدخل البنك ويوقفه هنشوف هيقف فين ونعرف

اللي معاة دولار احسن من اللي معاة دهب دلوقتي :ROFLMAO:
الدهب هيغلى هوا كمان لسه حاصل فيه ارتفاع إمبارح ب72جنيه مره واحدة فى الجرام 😘🤗 ولسه ده مش آخر إرتفاع أزمة العملة لسه هتسمع فى السوق وهيرفع اكتر لو حصل ارتفاع عالمى هيكسب لو حصل انخفاض عالمى هيفضل محافظ على سعره بسبب أزمة الدولار ده غير ان التجار هتقعد سايقة المستهبله لشهر قدام بسبب أزمة الدولار يعنى مكسب من كل الاتجاهات 😂
لكن للأسف اى مكاسب هتحققها هتتاكل فى إرتفاع الأسعار القادم بنتكلم عن نسبة بين 25الى30%إرتفاع على كل السلع ده غير أسعار الخدمات الحكومية وغير الحكومية 🤪

الدهب هيغلى هوا كمان لسه حاصل فيه ارتفاع إمبارح ب72جنيه مره واحدة فى الجرام 😘🤗 ولسه ده مش آخر إرتفاع أزمة العملة لسه هتسمع فى السوق وهيرفع اكتر لو حصل ارتفاع عالمى هيكسب لو حصل انخفاض عالمى ده غير ان التجار هتقعد سايقة المستهبله لشهر قدام هيفضل زى ما هوا فى مصر بسبب أزمة الدولار يعنى مكسب من كل الاتجاهات 😂
لكن للأسف اى مكاسب هتحققها هتتاكل فى إرتفاع الأسعار القادم بنتكلم عن نسبة بين 25الى30%إرتفاع على كل السلع ده غير أسعار الخدمات الحكومية وغير الحكومية 🤪
خربها اللي في باللي

خربها اللي في باللي
مش اخر خراب إرتفاع السنه دى لتحديات السنه دى فقط بداية من السنه الجديده هيكون فى تحديات جديدة هيكون عندنا سعر برميل بترول جديد وبالتالي تكلفة برميل النفط فى الموازنة هتتغير وبالتالي هنحتاج دولار اكتر ده غير ان السيسي ورجالته مش هيبخلو على نفسهم ولسه هنشوف مشاريع تدلعهم هما وجيوبهم وشركاتهم الناس محتاجة فلوس كتير الفترة الجاية الدنيا غلا 🤣 يعنى لو الدولار وصل لل25 بدون دعم المركزي هنحتاج على 2024 فى حدود 5 جنيه كمان عليهم يعنى يكون ب30جنيه

قرار راح يطلع الناس يوم 11/11 يتظاهرون ضده هذي اللي يسمونها رقصة الموت لو قلل الضريبه ارحم له وللناس
محدش هيطلع أنا على ثقة تامه حتى لو حصل هتكون تظاهرات محدودة وهتتقابل بقوة غاشمة أصل انت مش شايف التأمين عامل ازاي على الطرق الى بتربط المحافظات ده ان دل يدل ان فى حالة طوارئ عند الأجهزة دلوقت وكلهم فى أشد درجات الاستعداد ده من كتر ما هما مصحصحين على مراقبة المواقع الإلكترونية دلوقت كل السيرفرات بتعلق فى خليه نحل شغالة

مش اخر خراب إرتفاع السنه دى لتحديات السنه دى فقط بداية من السنه الجديده هيكون فى تحديات جديدة هيكون عندنا سعر برميل بترول جديد وبالتالي تكلفة برميل النفط فى الموازنة هتتغير وبالتالي هنحتاج دولار اكتر ده غير ان السيسي ورجالته مش هيبخلو على نفسهم ولسه هنشوف مشاريع تدلعهم هما وجيوبهم وشركاتهم الناس محتاجة فلوس كتير الفترة الجاية الدنيا غلا 🤣 يعنى لو الدولار وصل لل25 بدون دعم المركزي هنحتاج على 2024 فى حدود 5 جنيه كمان عليهم يعنى يكون ب30جنيه
الله يبشرك بكل خير :rolleyes:

يا جماعه صفقوله كشفني اني مصري عامل نفسي كويتي واو يا المحقق كونان كيف كذا جبت التايهة

اتمنى انك مبسوط بالانجاز اللي حققته
لا خلاص صدقت انك مو مصري، والدليل نشبتك لي 😂

عودة
أعلى