560 جنية رسوم دخول المصريين للكويت

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بلاش وصلة ردح من المظلومية، ده أنت حالتك صعبة قووووي.
انا لم اردح ولن اردح...انا مش زيك :giggle:
أنا لستُ في حرب على النت، دخولي للمنتدى قليل جداً ومتقطع ومشاركاتي قليلة لأن عندي مهام وأشغال كثيرة، ومحد يمارس الحروب والمعارك على النت غيركم، ده أنتوا ملوك الحرب على النت، معروووف عنكم هالشي، صبح مسا 24/7 على النت والفيسبوك يشهد ذلك، وهات هري وحروب ومعارك، والحمدلله كله على الفشوش.
لا فعلا ماهو واضح ان انتى مش فى حرب و تعليقات اللى كلها ديفيسنف و نابعة من الانسكيورتى اللى انت عايشاها اكبر دليل
والله كلنا مشغولين و كلنا شغالين فى تخصيب اليورانيوم زي حضرتك بالظبط...فا لو انتى فعلا مش عارفة توفقى مابين الاتنين فا ده مش مشكلتى

وما يحدث الآن منكم معي خير دليل وبرهان على ذلك، كل هذه الحرب والمعارك والمشادات الكلامية فقط لأنني رفضت أن نجلب عمالة عربية للمهن المتدنية للعمل في وطني وكأنني كفرت لا سمح الله ..
فعلا ده انا برضه اللى بدعى المظلومية:giggle: محدش اتنيل وقال احنا بنعترض على "كلامك" ده اولا
ثانيا انا اعتراضى على التعالى و الغطرسة و التحقير الممارس من حقك على الناس المحترمة الشريفة اللى بيشتغلو اشغال ذات العائد المائد القليل و على تعرضك لمصر و المصريين بكل سوء فقط لانك اتلسعتى من الشربة السخنة "الايرانية" اذا مش عاجبكم العمالة المصرية...اطلعو كده بربطة المعالم و اعملو مشوار الى الديوان الملكى و خلو المسئوليين و المعنيين بالموضوع يسرحو العمالة المصرية اما التبكى و التقليل من العمال المصرية اللى
"مبتوطيش رأسها فى الارض" زى الهندى و النبغالى والجنسيات الاخرى فهذا هو الغلط بعينة

من حقي أن أرفض أي شيء أرى بأنه غير صحي لوطني، وطني وأنا حرة فيما أريد وما لا أريد، أنت شكو؟!! وأنت كوجا مرحبا؟!!.
نعم من حقك ان تعترضى لكن تعترضى بأدب و بدون التقليل او الاستهزاء بالعاملين اصحاب الاجور الضعيفة كونك تقبضين اكثر منهم او كونك متعلمة لا يعنى انهم طبقة عبيد او ذو شأن متدنى وهذا لا يجعلك افضل منهم...المال لا يصنع "البنى ادم"
معرفش يعنى ايه كوجا ارجو التوضيح

أنا لم أكفر - لا سمح الله - عندما عبرت عن رأي وقناعتي بعدم جلب العمالة العربية للمهن المتدنية للعمل في وطني،
بالرغم من أنني قلت: "لا مانع أن نجلب الكوادر العربية للمهن العليا أصحاب الشهادات والدرجات العلمية الرفيعة وأهلاً ومرحباً بهم"، إلا أنك لم تلتفت إلى هذه العبارة ولم تقدرها ولم تحترمها ولم تقل كثر الله خيركم .. أصريت على العمالة للمهن المتدنية تلك العمالة التي لا خير فيها، تريد أن ترمي علينا المتردية والنطيحة، وأما الكوادر العليا تريد أن تحتفظ بهم لنفسك أو ترسلهم إلى أوروبا وأميركا وكندا، يالا تناقضكم ونفاقكم الممجوج.
والله يا استاذة عبير....هو انتو بتجيبوهم "صدقة او معروف" ولا بتجيبوهم عشان انتو "محتاجينهم"؟ انتى تقولى اننا نصدرهم عن "قصد" وكاءن مصر بتصدرهم غصب عنكم! اين المسئولين الذين يستجلبون هذه العمالة؟ لما لا يحاسبون؟ هل هم محميين؟ ما تقولينة "بدون قصد" ان البحرين دولة لا سيادة لها و ان مصر "تجبرها" على الاستعانة بما تصفينهم"المتردية و النطيحة" انتى تسيئن الى الملك و دولة البحرين و الى المسئولين فى امور العمالة الوافدة قل انت تكونى بتغلطى فى مصر...و لو انتو مش عاوزينهم طلعو قرار بتسريجهم من بكره الصبح و جيبو العمالة اللى"رأسها دائما فى الارض" حتى لو هتدفعو فلوس اكتر بس على الاقب هتبقو مستريحين نفسيا و هتبقو ساعتها بتعملونا خدمة وانا "هشكرك" بنفسى فى حال حدوثة
بص حضرتك يا سي لؤي ..
آه احنا بنقدس الأشخاص، عندك مانع؟!!
لا معنديش مانع خالص و كل واحد حر...بس انا بس صعبان على شخصك الكريم بتحبى المسئولين اللى اذينكم نفسيا و معنويا و مستخسرين فيكم انهم يطرود "العمالة المتدنئة" انا شايف ان ده اقل حاجة ممكن المسئولين يعملوهالكم انهم "يريحوكو" مننا
احنا بنقدس جلالة الملك المعظم حمد بن عيسى آل خليفة حفظه الله تعالى ورعاه، عندك مانع؟!!
لا معنديش مانع و ربنا يحفظة يا رب احنا ماننساش وقوفه معانا اطال الله فى عمره و حفظه
احنا بنقدس صاحب السمو الملكي الأمير سلمان بن حمد آل خليفة ولي العهد ورئيس مجلس الوزراء حفظه الله تعالى ورعاه، عندك مانع ؟!!
لا معنديش مانع و ربنا يحفظة يا رب احنا ماننساش وقوفه معانا اطال الله فى عمره و حفظه
وقبل ذلك كنا نقدس المغفور له بإذن الله تعالى صاحب السمو الملكي الأمير خليفة بن سلمان آل خليفة طيب الله ثراه، ولازلنا نقدس الرؤى والاستراتيجيات التي وضعها المغفور له الأمير خليفة بن سلمان وسارت عليها البحرين لأكثر من 5 عقود، عندك مانع؟!!
nop
ملوكنا وحكامنا وشيوخنا وأمرائنا نقدسهم، أنت شكو؟!!
لا شكو
هذه هي سلومنا وعاداتنا وتقاليدنا ونهجنا منذ زمن الأجداد التي أنت لا تعرفها،
للاسف:cry:
وطالما مش عاجبك سلومنا وعاداتنا وتقاليدنا ونهجنا لماذا تصر على أن ترسل لنا عمالك من عمالة المهن المتدنية؟!! من لا يعجبه سلوم وعادات وتقاليد ونهج أي دولة عليه أيضاً أن لا يرسل لهم عمال وعمالة. وإلا دي تبقى بجاحة وقلة أدب لامؤاخزة.
انا معنديش مانع فى ارسال عماله طالما لا يقل التقليل من اعمالهم و الاهم من شخصيتهم
و مثلما قلت انتم ما "مجبارين" على استقبالهم روحو خدو التانين اللى "رأسهم فى الارض" حتى لو هتدفعو اجر اكثر فا احنا والله مش ايران عشان يكون لينا نفوذ فى دول تانية وكذلك ارجو من المسئولين انهم يفكرو فى الشعب البحرينى اللى على كلام حضرتك بيمثل "الاغلبية" و يسرح كل العمال اصحاب الاجور القليلة من المصريين اللى مابينزلوش رأسهم للارض و احنا والله هنبقى فرحانين بقرار زى ده اكثر منك:giggle:

انا عارف ان ردك القادم هيكون مثل اللى قبليه و اللى قبليه و اللى قبليه هيكون فيها حساسية و غالبا هيبقى فيها برضه تصغير و تحجيم و تقليل من العمالة اللى حضرتك بتوصفيهم بالمتدنئن رغم انك تقدرى تستخدم لفظ احسن من ده بس قشطة يعنى...و هيبقى برضه فيها انسكيورتى بجرعة عاليه "كالعادة" بس عاوزك تعرفى ان انا والله برد و انا مش عاوز ارد لأنى مش سابق لعصرى زى المسئول البحرينى اللى كان سابق لعصره منذ ثمانيات القرن الماضى "بس" بس انا فعلا قمت بهذة النوعيه من النقاشات مئات المرات و عارف انها بتلف و بتدور و محدش بيغير رأية لان البعض بيبقىفاكر ان تغيير لفكره او اعتقاد انه عمل سئ "حتى" لو كان للاحسن و انا كنت كده فى "فترة سابقة" و عارف ان النقاشات اللى هنا اغلبها ان لم تكن اكثرها بتنتهى بنفس الطريقة ده اللى "حلقة مفرغة" و بتزيد.... فا تانى هقولها و ارجو اننا نخلص من النقاش البيزنطى ده عشان بقى ممل جدا و تقريبا نفس الكلام بيتكرر تانى...انا معنديش اى اعتراض على كلامك..فقط عندى اعتراض على اختيارك للكلمات اللى للاسف لا تليق بشخص كبير و عاقل زى حضرتك حتى لو نيت حضرتك سليمة فا الاهم من الكلام هى صيغة الكلام....و انا عارف ان اللى بيتلسع من الشربة بينفخ فى الزبادي
بس مصر مش ايران و مفيش اى حاجة من الكلام العبيط بتاع تويتر ان المصريين عاوزن الشر لاى حد...احنا والله ورانا اقتصاد بيمر بفترة صعبة بنركز عليه و مش فاضين نوزع شكل للبيع..انا متأسف لحالتكم فى البحرين من "الاشخاص" اللى بسيئو ليكم و انا ضدهم بس ده عمره ما معناه انكم توزعون الاتهامات يمين و شمال اننا بنروح البحرين غصب او اننا ماسكين سيديهات على المسئولين فا الافضل التوجه الى المسئولين اللى بيسمحو بكده وليس العمالة مهما كانو جيين منين..ويا رب ماتشوفو اللى حصل فى 2011 تانى بس انتو "حربكم" مع ايران مش مصر..... شكرا:giggle:

انا لم اردح ولن اردح...انا مش زيك :giggle:

لا فعلا ماهو واضح ان انتى مش فى حرب و تعليقات اللى كلها ديفيسنف و نابعة من الانسكيورتى اللى انت عايشاها اكبر دليل
والله كلنا مشغولين و كلنا شغالين فى تخصيب اليورانيوم زي حضرتك بالظبط...فا لو انتى فعلا مش عارفة توفقى مابين الاتنين فا ده مش مشكلتى

بص حضرتك
سمعني صياحك ..

فعلا ده انا برضه اللى بدعى المظلومية:giggle:محدش اتنيل وقال احنا بنعترض على "كلامك" ده اولا
ثانيا انا اعتراضى على التعالى و الغطرسة و التحقير الممارس من حقك على الناس المحترمة الشريفة اللى بيشتغلو اشغال ذات العائد المائد القليل و على تعرضك لمصر و المصريين بكل سوء فقط لانك اتلسعتى من الشربة السخنة "الايرانية" اذا مش عاجبكم العمالة المصرية...اطلعو كده بربطة المعالم و اعملو مشوار الى الديوان الملكى و خلو المسئوليين و المعنيين بالموضوع يسرحو العمالة المصرية اما التبكى و التقليل من العمال المصرية اللى
"مبتوطيش رأسها فى الارض" زى الهندى و النبغالى والجنسيات الاخرى فهذا هو الغلط بعينة

نعم من حقك ان تعترضى لكن تعترضى بأدب و بدون التقليل او الاستهزاء بالعاملين اصحاب الاجور الضعيفة كونك تقبضين اكثر منهم او كونك متعلمة لا يعنى انهم طبقة عبيد او ذو شأن متدنى وهذا لا يجعلك افضل منهم...المال لا يصنع "البنى ادم"
معرفش يعنى ايه كوجا ارجو التوضيح

أووووص ... أووووش .. ولا كلمة.
مش أنت اللي تعلمنا الأدب والأخلاق،
أول تعليق لي بالموضوع كان في منتهي الذوق والأخلاق والأدب، وثاني تعليق لي بالموضوع أيضاً كان في منتهى الذوق والأخلاق والأدب، وحتى كتبت عبارة لطيفة ومحترمة "مع حبي واحترامي وتقديري للدول العربية ولمصر الحبيبة"، لكن كان ردك وردود الآخرين كان سيئ للغاية ورفضت العبارة اللي أقول فيها "مع احترامي وتقديري للدول العربية". فمن فضلك داري خيبتك وأسكت.

والله يا استاذة عبير....هو انتو بتجيبوهم "صدقة او معروف" ولا بتجيبوهم عشان انتو "محتاجينهم"؟ انتى تقولى اننا نصدرهم عن "قصد" وكاءن مصر بتصدرهم غصب عنكم! اين المسئولين الذين يستجلبون هذه العمالة؟ لما لا يحاسبون؟ هل هم محميين؟ ما تقولينة "بدون قصد" ان البحرين دولة لا سيادة لها و ان مصر "تجبرها" على الاستعانة بما تصفينهم"المتردية و النطيحة" انتى تسيئن الى الملك و دولة البحرين و الى المسئولين فى امور العمالة الوافدة قل انت تكونى بتغلطى فى مصر...و لو انتو مش عاوزينهم طلعو قرار بتسريجهم من بكره الصبح و جيبو العمالة اللى"رأسها دائما فى الارض" حتى لو هتدفعو فلوس اكتر بس على الاقب هتبقو مستريحين نفسيا و هتبقو ساعتها بتعملونا خدمة وانا "هشكرك" بنفسى فى حال حدوثة

بص حضرتك ..
واضح أن فهمك على قدك وبسيط،
كتبت مليون مرة في هذا الموضوع أن ليس لدينا عمالة مصرية بأعداد كبيرة، كل المصرييين الموجودين في البحرين ومعظمهم من الكوادر العليا أصحاب الشهادات والدرجات العلمية عددهم أقل من 16 ألف مصري فقط لا غير.

ثانياً هؤلاء العمالة نحن لسنا بحاجة لهم لكن مجاملات سياسية بين الدول لا أكثر،
البحرين ليست بحاجة لهم إطلاقاً إطلاقاً إطلاقاً لأن الشعب البحريني من أكثر شعوب العالم تعليماً وثقافةً ويشهد العالم على ذلك، نسبة الأميّة في البحرين صفر zero هل تعرف ما معنى ذلك؟ معنى ذلك أن حتى جدتي وجدي درسوا في المدارس النظامية ويحملون شهادات عليا، غالبية الشعب البحريني يحملون الشهادة الجامعية على أقل تقدير بل وغالبيتهم يحملون الشهادات العليا من ماجستير ودكتوراه ومن جامعات عالمية مرموقة في أميركا وأوروبا، التعليم في البحرين قديييييييييييييييييم جداً، يا رجل نحن في البحرين نصدر الكوادر إلى بقية دول الخليج العربي، لكن كما قلت أن جلب هؤلاء العمالة المصرية هي مجرد مجاملات سياسية لا أكثر.

لا معنديش مانع خالص و كل واحد حر...بس انا بس صعبان على شخصك الكريم بتحبى المسئولين اللى اذينكم نفسيا و معنويا و مستخسرين فيكم انهم يطرود "العمالة المتدنئة" انا شايف ان ده اقل حاجة ممكن المسئولين يعملوهالكم انهم "يريحوكو" مننا

مرة أخرى تثبت لي أن فهمك بسيط وعلى قدك،
يا عم إذا أنت من الناس اللي فهمهم بسيط وعلى قدهم روح وسع مدارك عقلك وفهمك لاستيعاب ما يكتبه الآخرين.
قلت لك ليس لدينا عمالة مصرية بأعداد كبيرة، عددهم لا يتجاوز 16 ألف عامل، وهذا العدد نقطة في بحر العمالة الآسيوية والأجنبية.
الحمدلله المسؤولين عندنا يعرفون أي نوع من العمالة الوافدة يجلبونهم إلينا، صحيح أحياناً يجاملون لكن أيضاً لا يجاملون بكثرة ولا يجلبون بأعداد مهولة.

nop

لا شكو

للاسف:cry:

غصباً عنك ما يكون عندك مانع،
وغصباً عنك تدعوا لهم بطولة العمر والحفظ.

انا معنديش مانع فى ارسال عماله طالما لا يقل التقليل من اعمالهم و الاهم من شخصيتهم
و مثلما قلت انتم ما "مجبارين" على استقبالهم روحو خدو التانين اللى "رأسهم فى الارض" حتى لو هتدفعو اجر اكثر فا احنا والله مش ايران عشان يكون لينا نفوذ فى دول تانية وكذلك ارجو من المسئولين انهم يفكرو فى الشعب البحرينى اللى على كلام حضرتك بيمثل "الاغلبية" و يسرح كل العمال اصحاب الاجور القليلة من المصريين اللى مابينزلوش رأسهم للارض و احنا والله هنبقى فرحانين بقرار زى ده اكثر منك:giggle:

أكرر لك مرة أخرى ففي التكرار يعلم الشطار،
ليس لدينا عدد كبير من العمالة المصرية في البحرين،
عددهم لا يتجاوز 16 ألف عامل، وهو عدد ضئيل جداً قياساً بعدد العمالة الآسيوية والأجنبية من الدول الأخرى.

بص حضرتك .. عدد العمالة الوافدة في البحرين بحسب أحدث احصائية لعام 2022 تقريباً 750 ألف عامل .. والمصريين عددهم 16 ألف عامل .. شفت الفرق يا سي لؤي؟!!

أراك تدندن على أسطوانة مشروخة بالقول "المسئولين يفكرو في الشعب البحريني" .. بص حضرتك المسؤولين في البحرين تاج الراس أولى أولوياتهم الشعب البحريني، لعل اختلط عليك الأمر تظن بأن المسؤولين في البحرين زي المسؤولين في مصر، فهنا أنت وااااااااهم وواقع في الخيــــــــــــــــال ولذلك نقول لك اصحى يا جدع.

انا عارف ان ردك القادم هيكون مثل اللى قبليه و اللى قبليه و اللى قبليه هيكون فيها حساسية و غالبا هيبقى فيها برضه تصغير و تحجيم و تقليل من العمالة اللى حضرتك بتوصفيهم بالمتدنئن رغم انك تقدرى تستخدم لفظ احسن من ده بس قشطة يعنى...و هيبقى برضه فيها انسكيورتى بجرعة عاليه "كالعادة"

بص حضرتك ..
عمالة للمهن المتدنية والرخيصة.
أضيف عليها كلمة "رخيصة"
هذا هو المصطلح المستخدم لهذه النوعية من المهن، عجبك أو مش عجبك هو ده المصطلح الذي يستخدم، ده مش من اختراعي ولا من راسي، ده المصطلح الذي يستخدم في وصف هذه المهن.

بس عاوزك تعرفى ان انا والله برد و انا مش عاوز ارد لأنى مش سابق لعصرى زى المسئول البحرينى اللى كان سابق لعصره منذ ثمانيات القرن الماضى

ولله الحمد هذه ميزة حباها الله لنا في البحرين،
ميزة نمتاز بها نحن أهل البحرين ويمتاز بها المسؤولين في البحرين نسبق التوقعات.
واضح أنك مقهوووور جــــــــــــداً من المسؤول البحريني الذي وضع استراتيجية جلب العمالة الوافدة منذ سبعينيات القرن الماضي وليس ثمانينيات، مباشرة بعد الاستقلال المسؤول البحريني وضع خطة واستراتيجية لجلب العمالة الوافدة وبالخصوص للمهن المتدنية وذلك بالابتعاد عن العمالة العربية للمهن المتدنية، وخير ما فعل.
واضح أنك محموق ومقهوووور واااايد
ده أنت صنعت يومي، يكفي أنك مقهووور من المسؤول البحريني.

"بس" بس انا فعلا قمت بهذة النوعيه من النقاشات مئات المرات و عارف انها بتلف و بتدور و محدش بيغير رأية لان البعض بيبقىفاكر ان تغيير لفكره او اعتقاد انه عمل سئ "حتى" لو كان للاحسن و انا كنت كده فى "فترة سابقة" و عارف ان النقاشات اللى هنا اغلبها ان لم تكن اكثرها بتنتهى بنفس الطريقة ده اللى "حلقة مفرغة" و بتزيد.... فا تانى هقولها و ارجو اننا نخلص من النقاش البيزنطى ده عشان بقى ممل جدا و تقريبا نفس الكلام بيتكرر تانى...انا معنديش اى اعتراض على كلامك..

الفقرة دي كلها بلا بلا بلا
لا تنهي عن خلق وتأتي بمثله،
كنت تُعيب على مشاركاتي بأنها طويلة وفيها تعبير ومش عارفة إيش، والآن كل ردودك وتعليقاتك هي مثل المعلقات،
الجدل البيزنطي أنتم من اختلقتوه .. أنتم أصحاب الجدل البيزنطي،
كل ما في الأمر أنا عبرت عن رأيي ووجهة نظري برفضي جلب العمالة العربية للمهن المتدنية والرخيصة للعمل في البحرين،
كان ينبغي عليكم أن تحترموا رأيي ووجهة نظري حتى لو لم تتقبلوها، حتى لو كان مثل المرَّ والعلقم على قلوبكم، لكنكم اشتطتم غضباً وغيضاً ووصل صراخكم وصياحكم كوكب المريخ وزحل وعطارد، احترموا رأي الآخرين حتى لو لم يكن بحسب أهوائكم، حاولوا أن تتعلموا أداب اختلاف الآراء ووجهات النظر.

فقط عندى اعتراض على اختيارك للكلمات اللى للاسف لا تليق بشخص كبير و عاقل زى حضرتك حتى لو نيت حضرتك سليمة فا الاهم من الكلام هى صيغة الكلام....و انا عارف ان اللى بيتلسع من الشربة بينفخ فى الزبادي

أنت معترض على مصطلح "العمالة للمهن المتدنية"؟!!
طب خذ هي عمالة للمهن المتدنية والرخيصة كمان.

بس مصر مش ايران و مفيش اى حاجة من الكلام العبيط بتاع تويتر ان المصريين عاوزن الشر لاى حد...احنا والله ورانا اقتصاد بيمر بفترة صعبة بنركز عليه و مش فاضين نوزع شكل للبيع..

وهل قلنا أن مصر هي إيران؟!!
أنتوا بتجيبوا الكلام ده من فين؟!!
بالزمة ده كلام بئه؟!!
في حد قال أن مصر هي إيران؟!!
على العموم، ربنا معاكم والله يعينكم واحنا نتمنى لكم كل الخير والازدهار الاقتصادي.

انا متأسف لحالتكم فى البحرين من "الاشخاص" اللى بسيئو ليكم و انا ضدهم

حالتنا في البحرين زي الفل ومية مية ولله الحمد والمنَّة،
وأما الأشخاص اللي بتقول عنها فأعتقد تقصد "الشيعة الولائييين" .. يا عم كن صريح ودغري على طول، بلاش استخدام مصطلحات مبهمة .. قول الشيعة أو الولائيين،
أبشرك .. ولله الحمد البحرين بخير وبنعمة ورفاه وعز ورخاء، صحيح أن البحرين صغيرة المساحة لكنها كبيرة بأهلها وشعبها رجال ونساء وبقيادتها وملكها وحكومتها.

*** سؤال ع الماشي: بالزمة أثناء أحداث البحرين 2011م أنت كنت ضدهم؟!!
أقطع دراعي إذا في ذلك الوقت كنت ضدهم.

بس ده عمره ما معناه انكم توزعون الاتهامات يمين و شمال اننا بنروح البحرين غصب او اننا ماسكين سيديهات على المسئولين فا الافضل التوجه الى المسئولين اللى بيسمحو بكده وليس العمالة مهما كانو جيين منين..

أنت بتجيب الكلام ده من فين؟!!
أنت عايش في وهم وخيال وبتجيب تخيلات وأوهام؟!!
متى وزعنا الاتهامات يمين وشمال؟!!
متى قلنا أنكم تروحوا البحرين غصب؟!!
عيب الكلام ده يا سي لؤي .. والله عيب .. شرف ميدان النقاش ليس عبر استخدامك هذا الأسلوب الرخيص من الادعاءات الكاذبة والتلاعب بالكلمات.
أكرر لك مرة أخرى العمالة المصرية في البحرين عددها قليل جــــــــــــــــــداً جـــــــــــــــــــداً، طوال العقود الخمسة الماضية المسؤولين في البحرين لم يسمحوا بتكاثر العمالة المصرية في البحرين بأعداد مهولة، وبالتالي كلامك كله خراط في خراط.

ويا رب ماتشوفو اللى حصل فى 2011 تانى بس انتو "حربكم" مع ايران مش مصر..... شكرا:giggle:

ويا رب أنتوا كمان ماتشوفو زي اللي حصل لكم من اضطرابات سياسية وحزبية وقلاقل وعدم استقرار خلال السنوات 2011 و 2012 و 2013
يا راجل ده أنتو دخلتوا في ثورتين خلال سنتين فقط ..!!
ويا رب ما تشوفو زي اللي حصل في السنوات التالية من اضطرابات اقتصادية.

كلمة أخيرة .. لم نقل أن حربنا مع مصر. رجاءً التزم بشرف ميدان النقاش، ولا تحاول اللعب بالكلمات واستخدام أسلوب المظلومية والادعاءات الفارغة بغرض التعاطف، لأن ده أسلوب وحش خالص.

بص حضرتك
سمعني صياحك ..

أول تعليق لي بالموضوع كان في منتهي الذوق والأخلاق والأدب، وثاني تعليق لي بالموضوع أيضاً كان في منتهى الذوق والأخلاق والأدب، وحتى كتبت عبارة لطيفة ومحترمة "مع حبي واحترامي وتقديري للدول العربية ولمصر الحبيبة"، لكن كان ردك وردود الآخرين كان سيئ للغاية ورفضت العبارة اللي أقول فيها "مع احترامي وتقديري للدول العربية". فمن فضلك داري خيبتك وأسكت.

بص حضرتك ..
كتبت مليون مرة في هذا الموضوع أن ليس لدينا عمالة مصرية بأعداد كبيرة، كل المصرييين الموجودين في البحرين ومعظمهم من الكوادر العليا أصحاب الشهادات والدرجات العلمية عددهم أقل من 16 ألف مصري فقط لا غير.

البحرين ليست بحاجة لهم إطلاقاً إطلاقاً إطلاقاً لأن الشعب البحريني من أكثر شعوب العالم تعليماً وثقافةً ويشهد العالم على ذلك، نسبة الأميّة في البحرين صفر zero هل تعرف ما معنى ذلك؟ معنى ذلك أن حتى جدتي وجدي درسوا في المدارس النظامية ويحملون شهادات عليا، غالبية الشعب البحريني يحملون الشهادة الجامعية على أقل تقدير بل وغالبيتهم يحملون الشهادات العليا من ماجستير ودكتوراه ومن جامعات عالمية مرموقة في أميركا وأوروبا، التعليم في البحرين قديييييييييييييييييم جداً، يا رجل نحن في البحرين نصدر الكوادر إلى بقية دول الخليج العربي، لكن كما قلت أن جلب هؤلاء العمالة المصرية هي مجرد مجاملات سياسية لا أكثر.

يا عم إذا أنت من الناس اللي فهمهم بسيط وعلى قدهم روح وسع مدارك عقلك وفهمك لاستيعاب ما يكتبه الآخرين.
قلت لك ليس لدينا عمالة مصرية بأعداد كبيرة، عددهم لا يتجاوز 16 ألف عامل، وهذا العدد نقطة في بحر العمالة الآسيوية والأجنبية.
الحمدلله المسؤولين عندنا يعرفون أي نوع من العمالة الوافدة يجلبونهم إلينا، صحيح أحياناً يجاملون لكن أيضاً لا يجاملون بكثرة ولا يجلبون بأعداد مهولة.

غصباً عنك ما يكون عندك مانع،

عددهم لا يتجاوز 16 ألف عامل، وهو عدد ضئيل جداً قياساً بعدد العمالة الآسيوية والأجنبية من الدول الأخرى.

بص حضرتك .. عدد العمالة الوافدة في البحرين بحسب أحدث احصائية لعام 2022 تقريباً 750 ألف عامل .. والمصريين عددهم 16 ألف عامل .. شفت الفرق يا سي لؤي؟!!

أراك تدندن على أسطوانة مشروخة بالقول "المسئولين يفكرو في الشعب البحريني" .. بص حضرتك المسؤولين في البحرين تاج الراس أولى أولوياتهم الشعب البحريني، لعل اختلط عليك الأمر تظن بأن المسؤولين في البحرين زي المسؤولين في مصر، فهنا أنت وااااااااهم وواقع في الخيــــــــــــــــال ولذلك نقول لك اصحى يا جدع.

بص حضرتك ..
أضيف عليها كلمة "رخيصة"
هذا هو المصطلح المستخدم لهذه النوعية من المهن، عجبك أو مش عجبك هو ده المصطلح الذي يستخدم، ده مش من اختراعي ولا من راسي، ده المصطلح الذي يستخدم في وصف هذه المهن.

واضح أنك مقهوووور جــــــــــــداً من المسؤول البحريني الذي وضع استراتيجية جلب العمالة الوافدة منذ سبعينيات القرن الماضي وليس ثمانينيات، مباشرة بعد الاستقلال المسؤول البحريني وضع خطة واستراتيجية لجلب العمالة الوافدة وبالخصوص للمهن المتدنية وذلك بالابتعاد عن العمالة العربية للمهن المتدنية، وخير ما فعل.
واضح أنك محموق ومقهوووور واااايد

كنت تُعيب على مشاركاتي بأنها طويلة وفيها تعبير ومش عارفة إيش، والآن كل ردودك وتعليقاتك هي مثل المعلقات،
كل ما في الأمر أنا عبرت عن رأيي ووجهة نظري برفضي جلب العمالة العربية للمهن المتدنية والرخيصة للعمل في البحرين،
كان ينبغي عليكم أن تحترموا رأيي ووجهة نظري حتى لو لم تتقبلوها، حتى لو كان مثل المرَّ والعلقم على قلوبكم، لكنكم اشتطتم غضباً وغيضاً ووصل صراخكم وصياحكم كوكب المريخ وزحل وعطارد، احترموا رأي الآخرين حتى لو لم يكن بحسب أهوائكم، حاولوا أن تتعلموا أداب اختلاف الآراء ووجهات النظر.

بالزمة ده كلام بئه؟!!
على العموم، ربنا معاكم والله يعينكم واحنا نتمنى لكم كل الخير والازدهار الاقتصادي.

وأما الأشخاص اللي بتقول عنها فأعتقد تقصد "الشيعة الولائييين" .. يا عم كن صريح ودغري على طول، بلاش استخدام مصطلحات مبهمة .. قول الشيعة أو الولائيين،
أبشرك .. ولله الحمد البحرين بخير وبنعمة ورفاه وعز ورخاء، صحيح أن البحرين صغيرة المساحة لكنها كبيرة بأهلها وشعبها رجال ونساء وبقيادتها وملكها وحكومتها.

عيب الكلام ده يا سي لؤي .. والله عيب .. شرف ميدان النقاش ليس عبر استخدامك هذا الأسلوب الرخيص من الادعاءات الكاذبة والتلاعب بالكلمات.
أكرر لك مرة أخرى العمالة المصرية في البحرين عددها قليل جــــــــــــــــــداً جـــــــــــــــــــداً، طوال العقود الخمسة الماضية المسؤولين في البحرين لم يسمحوا بتكاثر العمالة المصرية في البحرين بأعداد مهولة، وبالتالي كلامك كله خراط في خراط.

ويا رب أنتوا كمان ماتشوفو زي اللي حصل لكم من اضطرابات سياسية وحزبية وقلاقل وعدم استقرار خلال السنوات 2011 و 2012 و 2013

كلمة أخيرة .. لم نقل أن حربنا مع مصر. رجاءً التزم بشرف ميدان النقاش، ولا تحاول اللعب بالكلمات واستخدام أسلوب المظلومية والادعاءات الفارغة بغرض التعاطف، لأن ده أسلوب وحش خالص.
كل دي مشاركة يا ست الكل ؟!!

صدق اللي قال من يعادي النساء خسران

كل دي مشاركة يا ست الكل ؟!!

صدق اللي قال من يعادي النساء خسران

يا عم العريف أسعد الله مساءك بالخير ..

كل ما في الأمر أنا عبرت عن رأيي ووجهة نظري برفضي جلب العمالة العربية للمهن المتدنية للعمل في البحرين، فهل أنا كفرت لا سمح الله؟!!
كان ينبغي على البعض ممن لم يروق لهم رأيي أن يحترموها حتى لو كان مثل المرَّ والعلقم على قلوبهم، لكن للأسف اشتطتوا غضباً وغيضاً ووصل صراخهم إلى كوكب المريخ وزحل وعطارد،

احترام رأي الآخرين حتى لو لم يكن بحسب أهوائنا قيمة وخلق حضاري.

بص حضرتك
سمعني صياحك ..
انا لا اصيح فا الصياح من خصالكم و انا عاوز اقولك انك you're not doing yourself any favors بتكرار "اسائتك لى" فا الافضل ان تتخلى عنه... نحن هنا كل واحد بيتكلم بالاسلوب اللى اتعلمه و للاسف انتى مش مديا منظر كويس لمجتمعك :cry:
للاسف قلة الادب هذة.....هى ما تجعل كلامك اسوء كل مره:cry:
والله انا مش حابب اصلا...بس اعمل ايه؟ واحده المفروض انها فى مقتبل العمر و تتكلم كا الفتيات فى عمر السابعة ليس منظر يليق ب اى احد فا مابلك بانسانة متعلمة و حاصلة على لقب خبير منتدى....somebody gotta do it:cry:
للاسف اسلوب"دق السم فى العسل" لا يجدى هذه الايام و كون ان حضرتك بدأتى كلامك بكلام جميل فلا يعنى اى شئ انه لن ينتهى بقلة ادب...وده اللى انا بقوله انتى بتسئ الى نفسك و الى بلدك "بدون قصد" فا انتى مش مدركة لحجم الكلام اللى انتى بتقولية
بص حضرتك ..
حاجة مؤسفة لما تكون ده اخلاق الخبراء...ماذا تركتم للعضويات الانتحارية؟
ليست مشكلتى هذا مشكلتكم فى تعيين الغير اكفاء و كل من سهل هذا الامر...و انا هكتب تانى و تالت انا مش هاممنى رأيك على قد ما متأسف لسردك لرأيك بكلام لا يليق بشخص عاقل و كبير
اولا الاعمال اللى حضرتك بتتهجمى عليهم وبتوصيفهم بوصف سئ انتو متقدروش تعملوها عشان كده بتجيبو عمالات من دولة ناميه و جنسيات كثيرة اما ان كنتم فعلا تقومو بهذة الاعمال اذا من الاولى الذهاب الى مسئولينكم و التعبير لهم عن مشاكلمك فا هم فى الاول و الاخر شغلهم هو "خدمتكم" بس مش عشان انتو متعرفوش تاخدو ولا حق ولا باطل منهم يبقو تيجو هنا و تجرو فى شكلنا بعد خيبة الامل فى التغيير
good for you

و مره اخرى تثبتى لى صحة رأي
shame:cry:
والله انا مجبتش سيرة اى عمالة و لا جيبت سيرة 16 الف ولا جيبت سيره "واحد" ها انا من اول مداخلة و انا مبتكلمش عن "رأيك" لانه مش هاممنى انا كده كده عارف ان مش كل الناس بتتفق على شئ واحد بس طريقة سردك للكلام فعلا جى من منطقة وحشة جدا كله اهانة واستخفاف بالعمال اللى بيتقاضو مرتبات قليلة فلا اعلم سبب تحويرك لكلامى..ربنا الهادى
غصباً عنك ما يكون عند مانع،
لا عزيزتى مش غصب عنى انا لست مثلك
انا اسف ولكنى لست مثلك مرغم على قول هذا الكلام....انا كلامى من طرف ثالث و نابع من تربيتى ومن خلقى ....ارجو ان ينولك بعض منه بعد الانتهاء من اللف و الدوران
"if only"... للاسف تجربتى معاكى يثبت فشل هذا المثل

برضه تودينى الى نقطة العمالة....انا بتكلم عن "طريقة الكلام"
يا استاذة انتو كلكم جامدين جدى متى بقى ستحل المشكلة؟

بص حضرتك ..
أضيف عليها كلمة "رخيصة"

عاوزا تقولى رخيصة او قليلة الاجر الاتنين مقبولين لكن قولك "متدنئة" فهذة قبيحة جدا
و يعنى ايه لو الكل بيقولها؟ هل هذا يبرر استخادمك لها؟ طب يا ستى هما ناس مش متربية و ناس عندهم نقص هل انتى تعملى زيهم ولا تبقى احسن منهم؟ من فضلك لا تخلى طريقة كلامك هكذا فهى سيئة جدا

واضح أنك
محموق ومقهوووور واااايد
والله انا فعلا زى ما قولت انتى شايفانى انى شرير و شايفة نفسك انك الخير..ربنا يهديكى فعلا كلام لا يليق لا بشخص كبير او بعضو من اعضاء خبراء المنتدى you give a bad example

والله انتى هتصنعى يومى و يوم جميع الاعضاء لو تخلصتى من هذه اللغة السيئة فى الحوار و من هذة المشاحنات اللى بلا هدف

والله ردودك لكها بلا بلا بلا بس ده عمره ما منعك
ما طبيعى ان ردودى تبقى كثيرة هو انتى مش شايفى بتستخدمى كام جملة عشان تعمل جملة واحدة؟ انتى فعليا تكتبين موضوع كبير و للاسف بلا هدف
كان ينبغي عليكم أن تحترموا رأيي ووجهة نظري حتى لو لم تتقبلوها، حتى لو كان مثل المرَّ والعلقم على قلوبكم، لكنكم اشتطتم غضباً وغيضاً
ووصل صراخكم وصياحكم كوكب المريخ وزحل وعطارد، احترموا رأي الآخرين حتى لو لم يكن بحسب أهوائكم، حاولوا أن تتعلموا أداب اختلاف الآراء ووجهات النظر.
والله معندناش مانع نسمع ردود تخلينا نعرف نوع الشخصيى اللى بتكلمنا بس على الاقل اعمليها "بشياكة" مش لينا بس لنفسك
بم قصف جبهه؟؟؟
بالزمة ده كلام بئه؟!!
لما حضرتك تبقى كل شويه تسئ الى مصر و بتستخدمى شماعة 2011 فا حضرتك بتقولى ان مصر هى ايران...هذا اللى يوصل
عشان كده بقولك انت بتسئ و انت مش واخد بالك و انا بقالى كذا رد بحاول افهم ده ولكن برضه مش عاوزا تستمعى لي

ولكم بالمثل
ربنا يديمها نعمة
أبشرك .. ولله الحمد البحرين بخير وبنعمة ورفاه وعز ورخاء،
صحيح أن البحرين صغيرة المساحة لكنها كبيرة بأهلها وشعبها رجال ونساء وبقيادتها وملكها وحكومتها.
و الله انا مش متابع الاحوال و انا اصلا لسه تامم سنة فى المنتدى من كام يوم...انا اعرف اذناب ايران و الفرس المجوس انما "ولائيين" ديه جديدة اول مره اشوفها

فعلا البحرين صغيرة فى المساحة و لكن كبيرة بشعبها بس طريقة كلامك للاسف تسئ ولا تجمل وانا مش عارف ليه انتى متمسكة بيها والله الطريقة ده وحشة جدا بتدى معانى كثيرة انتى نفسك مش واخدا بالك منها....و انا بحاول انصحك لكنك شايفانى خصم فا مش متقبلة اى كلام و بتجادلى فى جدال بدون هدف

اولا كده انا مش فاكر اكلت ايه امبارح ثانيا حضرتك بتكلمينى عن حدث حصل فى نفس توقيت احداث حصلت فى مصر و فضلنا سنة ونص ماشين ببركة دعا الوالدين.....بس تأكدى و بدون ان تقطعى دراعك احنا مع استقرار البحرين...ولا انتى شايفه اننا هنكون فى صف اتباع ايران؟؟smh

عيب الكلام ده يا سي لؤي .. والله عيب .. شرف ميدان النقاش ليس عبر استخدامك هذا الأسلوب الرخيص من
الادعاءات الكاذبة والتلاعب بالكلمات.
أكرر لك مرة أخرى العمالة المصرية في البحرين عددها قليل جــــــــــــــــــداً جـــــــــــــــــــداً، طوال العقود الخمسة الماضية المسؤولين في البحرين لم يسمحوا بتكاثر العمالة المصرية في البحرين بأعداد مهولة، وبالتالي كلامك كله
خراط في خراط.
برضه نفس النقطة اللى انا قولتها فى الفقرات اللى فاتت حضرتك بتقولى كلام حضرتك مش واعيه ليه و هذا و انا بعتبرها giving "the benefit of the doubt" بدون قصد منك ..... فى كلام اسمه "كلام مابين السطور" انتى اه بتقولى كلام و لكن فى نفس الوقت تقولين كلام اخر معاه فى نفس الوقت بدون اداراك وده اللى انا عمال احافى عشن انبهك ليه و لكن لا تأخين كلامى على انه "نصيحه"

ازاى لما يسمحو وحضرتك بتشتكى منهم انت حضرتك قولتى بنفسك ان المسئولين لديكم بيجيبوهم "مجاملة" رغم انى اشك فى الرواية ده بس قشطة هعتبرها صح....طب ما ده سوء ادارة و يصل الى حد الفساد.انتو مش عاوزن عمالة كثير و احنا مش عاوز كلام كتير يبقى المفروض يحصل تدقيق فى الموضوع ده مابين مسئولينكم اللى بيسبقو العالم من سبعينيات القرن السابق مع المسئولين المصريين النورميز
و ازيدك من البيت شعر و اضطرابات شرق المتوسط و الاضطرابات فى ليبيا و فى الحدود السودانية و حرب المياه مع اثيوبيا و مع التوترات فى فلطسين و اسرائيل و الحرب الاوكرانية وتأثيرها و طبعا كورونا و طبعا ما ننساش الارهاب فى سينا.... فا قشطة احنا عارفين مشاكلنا و عارفين ان دولة كبيرة زى مصر اكيد بيبقى ليها مشاكلة كبيرة فى اى حركة هى بتعملها..... ده قدرنا....امين يا رب
و انا والله ماقولتش انكم قولتم ان حربكم معنا انا قولت ان حربكم مع ايران مش مصر "حضرتك بس اختلط عليكى فهم كلامى" honest mistake" عشان كده بقول مره و اتنين وتلاته انا مش "خصم" و حضرتك لازم تتقبلى الكلمة ديه عشان كلامى يقدر يوصلك بصورته الحقيقة و يبقى فى تقبل له......

التعديل الأخير:
انا لا اصيح فا الصياح من خصالكم و انا عاوز اقولك انك you're not doing yourself any favors بتكرار "اسائتك لى" فا الافضل ان تتخلى عنه...ا نحن هنا كل واحد بيتكلم بالاسلوب اللى اتعلمه و للاسف انتى مش مديا منظر كويس لمجتمعك :cry:

للاسف قلة الادب هذة.....هى ما تجعل كلامك اسوء كل مره:cry:

والله انا مش حابب اصلا...بس اعمل ايه؟ واحده المفروض انها فى مقتبل العمر و تتكلم كا الفتيات فى عمر السابعة ليس منظر يليق ب اى احد فا مابلك بامراة كبيرة....somebody gotta do it:cry:

للاسف اسلوب"دق السم فى العسل" لا يجدى هذه الايام و كون ان حضرتك بدأتى كلامك بكلام جميل فلا يعنى اى شئ ان كان سينتهى بقلة ادب...وده اللى انا بقوله انتى بتسئ الى نفسك و الى بلدك "بدون قصد" فا انتى مش مدركة لحجم الكلام اللى انتى بتقولية

حاجة مؤسفة لما تكون ده اخلاق الخبراء...ماذا تركتم للعضويات الانتحارية؟

ليست مشكلتى هذا مشكلتكم فى تعيين الغير اكفاء و كل من سهل هذا الامر...و انا هكتب تانى و تالت انا مش هاممنى رأيك على قد ما متأسف لسردك لرأيك بكلام لا يليق بشخص عاقل و كبير

اولا الاعمال اللى حضرتك بتتهجمى عليهم وبتوصيفهم بوصف سئ انتو متقدروش تعملوها عشان كده بتجيبو عمالات من دولة ناميه و جنسيات كثيرة اما ان كنتم فعلا تقومو بهذة الاعمال اذا من الاولى الذهاب الى مسئولينكم و التعبير لهم عن مشاكلمك فا هم فى الاول و الاخر شغلهم هو "خدمتكم" بس مش عشان انتو متعرفوش تاخدو ولا حق ولا باطل منهم يبقو تيجو هنا و تجرو فى شكلنا بعد خيبة الامل فى التغيير
good for you

و مره اخرى تثبتى لى صحة رأي

shame:cry:

والله انا مجبتش سيرة اى عمالة و لا جيبت سيرة 16 الف ولا جيبت سيره "واحد" ها انا من اول مداخلة و انا مبتكلمش عن "رأيك" لانه مش هاممنى انا كده كده عارف ان مش كل الناس بتتفق على شئ واحد بس طريقة سردك للكلام فعلا جى من منطقة وحشة جدا كله اهانة واستخفاف بالعمال اللى بيتقاضو مرتبات قليلة فلا اعلم سبب تحويرك لكلامى..ربنا الهادى

لا عزيزتى مش غصب عنى انا لست مثلك

انا اسف ولكنى لست مثلك مرغم على قول هذا الكلام....انا كلامى من طرف ثالث و نابع من تربيتى ومن خلقى ....ارجو ان ينولك بعض منه بعد الانتهاء من اللف و الدوران

"if only"... للاسف تجربتى معاكى يثبت فشل هذا المثل

برضه تودينى الى نقطة العمالة....انا بتكلم عن "طريقة الكلام"
يا استاذة انتو كلكم جامدين جدى متى بقى ستحل المشكلة؟

عاوزا تقولى رخيصة او قليلة الاجر الاتنين مقبولين لكن قولك "متدنئة" فهذة قبيحة جدا
و يعنى ايه لو الكل بيقولها؟ هل هذا يبرر استخادمك لها؟ طب يا ستى هما ناس مش متربية و ناس عندهم نقص هل انتى تعملى زيهم ولا تبقى احسن منهم؟ من فضلك لا تخلى طريقة كلامك هكذا فهى سيئة جدا

والله انا فعلا زى ما قولت انتى شايفانى انى شرير و شايفة نفسك انك الخير..ربنا يهديكى فعلا كلام لا يليق لا بشخص كبير او بعضو من اعضاء خبراء المنتدى you give a bad example

والله انتى هتصنعى يومى و يوم جميع الاعضاء لو تخلصتى من هذه اللغة السيئة فى الحوار و من هذة المشاحنات اللى بلا هدف

والله ردودك لكها بلا بلا بلا بس ده عمره ما منعك

ما طبيعى ان ردودى تبقى كثيرة هو انتى مش شايفى بتستخدمى كام جملة عشان تعمل جملة واحدة؟ انتى فعليا تكتبين موضوع كبير و للاسف بلا هدف

والله معندناش مانع نسمع ردود تخلينا نعرف نوع الشخصيى اللى بتكلمنا بس على الاقل اعمليها "بشياكة" مش لينا بس لنفسك

بم قصف جبهه؟؟؟

لما حضرتك تبقى كل شويه تسئ الى مصر و بتستخدمى شماعة 2011 فا حضرتك بتقولى ان مصر هى ايران...هذا اللى يوصل
عشان كده بقولك انت بتسئ و انت مش واخد بالك و انا بقالى كذا رد بحاول افهم ده ولكن برضه مش عاوزا تستمعى لي

ولكم بالمثل

ربنا يديمها نعمة

و الله انا مش متابع الاحوال و انا اصلا لسه تامم سنة فى المنتدى من كام يوم...انا اعرف اذناب ايران و الفرس المجوس انما "ولائيين" ديه جديدة اول مره اشوفها

فعلا البحرين صغيرة فى المساحة و لكن كبيرة بشعبها بس طريقة كلامك للاسف تسئ ولا تجمل وانا مش عارف ليه انتى متمسكة بيها والله الطريقة ده وحشة جدا بتدى معانى كثيرة انتى نفسك مش واخدا بالك منها....و انا بحاول انصحك لكنك شايفانى خصم فا مش متقبلة اى كلام و بتجادلى فى جدال بدون هدف

اولا كده انا مش فاكر اكلت ايه امبارح ثانيا حضرتك بتكلمينى عن حدث حصل فى نفس توقيت احداث حصلت فى مصر و فضلنا سنة ونص ماشين ببركة دعا الوالدين.....بس تأكدى و بدون ان تقطعى دراعك احنا مع استقرار البحرين...ولا انتى شايفه اننا هنكون فى صف اتباع ايران؟؟smh

برضه نفس النقطة اللى انا قولتها فى الفقرات اللى فاتت حضرتك بتقولى كلام حضرتك مش واعيه ليه و هذا و انا بعتبرها giving "the benefit of the doubt" بدون قصد منك ..... فى كلام اسمه "كلام مابين السطور" انتى اه بتقولى كلام و لكن فى نفس الوقت تقولين كلام اخر معاه فى نفس الوقت بدون اداراك وده اللى انا عمال احافى عشن انبهك ليه و لكن لا تأخين كلامى على انه "نصيحه"

ازاى لما يسمحو وحضرتك بتشتكى منهم انت حضرتك قولتى بنفسك ان المسئولين لديكم بيجيبوهم "مجاملة" رغم انى اشك فى الرواية ده بس قشطة هعتبرها صح....طب ما ده سوء ادارة و يصل الى حد الفساد.انتو مش عاوزن عمالة كثير و احنا مش عاوز كلام كتير يبقى المفروض يحصل تدقيق فى الموضوع ده مابين مسئولينكم اللى بيسبقو العالم من سبعينيات القرن السابق مع المسئولين المصريين النورميز

و ازيدك من البيت شعر و اضطرابات شرق المتوسط و الاضطرابات فى ليبيا و فى الحدود السودانية و حرب المياه مع اثيوبيا و مع التوترات فى فلطسين و اسرائيل و الحرب الاوكرانية وتأثيرها و طبعا كورونا و طبعا ما ننساش الارهاب فى سينا.... فا قشطة احنا عارفين مشاكلنا و عارفين ان دولة كبيرة زى مصر اكيد بيبقى ليها مشاكلة كبيرة فى اى حركة هى بتعملها..... ده قدرنا....امين يا رب

و انا والله ماقولتش انكم قولتم ان حربكم مع انا قولت ان حربكم مع ايران مش مصر "حضرتك بس اختلط عليكى فهم كلامى" honest mistake" عشان كده بقول مره و اتنين وتلاته انا مش "خصم" و حضرتك لازم تتقبلى الكلمة ديه عشان كلامى يقدر يوصلك بصورته الحقيقة و يبقى فى تقبل له......

كلامك سليم مليون في المائة و بصراحة ردودك كلها مقنعة و باحترام و ادب شديد ياريت البعض يتعلم منك اخي لؤي

و الله لو انا رئيس حكومة لعينتك وزير الهجرة صراحة اتعبت من بعدك اظن كده مبقاش في داعي لاي ردود بعد ما انت وضحت الامور بشفافية و عقلانية للجميع شكرا و تحياتي لك برو

كلامك سليم مليون في المائة و بصراحة ردودك كلها مقنعة و باحترام و ادب شديد ياريت البعض يتعلم منك اخي لؤي

و الله لو انا رئيس حكومة لعينتك وزير الهجرة صراحة اتعبت من بعدك اظن كده مبقاش في داعي لاي ردود بعد ما انت وضحت الامور بشفافية و عقلانية للجميع شكرا و تحياتي لك برو
الله يكرمك يا استاذى و انا والله كلامى كله نابع من حبى للحوار الهادى و الهادف الذى اصبحنا لا نراه موخرا.... بالمواضيع الفرعية بصورة عامة و بالمواضيع التى تخص مصر بصورة خاصة

اتمنى فقط اخذ كلامى بحسن نيه و ان تتجه بوصلة الحوار الى اتجاه هادف "for a change"...شكرا لك على اهتمامك بالحوار

Bla Bla Bla Bla Bla

و انا والله ماقولتش انكم قولتم ان حربكم معنا انا قولت ان حربكم مع ايران مش مصر "حضرتك بس اختلط عليكى فهم كلامى" honest mistake" عشان كده بقول مره و اتنين وتلاته انا مش "خصم" و حضرتك لازم تتقبلى الكلمة ديه عشان كلامى يقدر يوصلك بصورته الحقيقة و يبقى فى تقبل له......

بص حضرتك ..
روح استحمى في الترعة عشان تصحصح شوية بدل المعلقات بالألوان الفوسفارية اللي أنت كاتبها، وكلها bla bla bla.
اللي مش متربي زيك يحتاج لجرعة استحمام في الترعة،
خلاص مش عاوزين العمالة المتدنية الرخيصة بتوعكم، هي بالعافية؟!!
قلنا لك مش عاوزينهم .. غير مرحب بهم .. يعني بالعافية تروج بضاعتكم الفاسدة علينا؟!!

خد القصة دي عشان الضغط عندك يرتفع أكثر وأكثر وأكثر .. قصة عشان بس الضغط عندك يرتفع .. قصة حقيقية وواقعية حصلت قبل كم يوم، كنت في هايبرماركت كبير لقيت ست هندية باين عليها زوجة مدير، من شكلها كان واضح أنها من الطبقة الهنود الهاي، وكانت واقفة عند الفواكه وبالتحديد عند البرتقال لقيت مكتوب على التكيت برتقال مصري، قلت للست الهندية أوعى تشتري من البرتقال ده لأن في مصر يسقون الفواكه والخضار بماية المجاري ومفيش حد من البحرينيين يشتري فواكه وخضار مصرية، ومنعرفش ليه لغاية دلوقتي الحكومة بتجامل مصر وبتجيب منهم الفواكه والخضروات، قلت لها بصي هناك في برتقال استرالي ونيوزلندي ومغربي اختاري واحد من دول بس ابتعدي عن أي فواكه وخضار من مصر .. الست الهندية شكرتني شكر شديد وقالت لي أنا مكنتش أعرف الكلام ده، ولازم أنشره في النادي الهندي بتاعنا عشان يحذروا، قلت لها آه خذوا بالكم أوعى تشتروا خليه يخيس ويحمض ويترمي في الزبالة.

كلمة أخيرة .. واضح أنك مهتم قوي بالألقاب في المنتديات وفي الفضاء الافتراضي، واضح أنك مقهووور ومحموووق قوي، على عكسي تماماً لا أهتم بالألقاب في المنتديات والفضاء الافتراضي، وكثر الله خير المنتدى ومشكورين أنهم عطوني لقب "خبيرة الدفاع"، وللأمانة أخذتها بجدارة وكفاءة مش زي زمان لما كانوا بتوع الترعة يوزعوا الألقاب على بعضهم.

بص حضرتك ..
روح استحمى في الترعة عشان تصحصح شوية بدل المعلقات بالألوان الفوسفارية اللي أنت كاتبها، وكلها bla bla bla.
اللي مش متربي زيك يحتاج لجرعة استحمام في الترعة،
خلاص مش عاوزين العمالة المتدنية الرخيصة بتوعكم، هي بالعافية؟!!
قلنا لك مش عاوزينهم .. غير مرحب بهم .. يعني بالعافية تروج بضاعتكم الفاسدة علينا؟!!

خد القصة دي عشان الضغط عندك يرتفع أكثر وأكثر وأكثر .. قصة عشان بس الضغط عندك يرتفع .. قصة حقيقية وواقعية حصلت قبل كم يوم، كنت في هايبرماركت كبير لقيت ست هندية باين عليها زوجة مدير، من شكلها كان واضح أنها من الطبقة الهنود الهاي، وكانت واقفة عند الفواكه وبالتحديد عند البرتقال لقيت مكتوب على التكيت برتقال مصري، قلت للست الهندية أوعى تشتري من البرتقال ده لأن في مصر يسقون الفواكه والخضار بماية المجاري ومفيش حد من البحرينيين يشتري فواكه وخضار مصرية، ومنعرفش ليه لغاية دلوقتي الحكومة بتجامل مصر وبتجيب منهم الفواكه والخضروات، قلت لها بصي هناك في برتقال استرالي ونيوزلندي ومغربي اختاري واحد من دول بس ابتعدي عن أي فواكه وخضار من مصر .. الست الهندية شكرتني شكر شديد وقالت لي أنا مكنتش أعرف الكلام ده، ولازم أنشره في النادي الهندي بتاعنا عشان يحذروا، قلت لها آه خذوا بالكم أوعى تشتروا خليه يخيس ويحمض ويترمي في الزبالة.

كلمة أخيرة .. واضح أنك مهتم قوي بالألقاب في المنتديات وفي الفضاء الافتراضي، واضح أنك مقهووور ومحموووق قوي، على عكسي تماماً لا أهتم بالألقاب في المنتديات والفضاء الافتراضي، وكثر الله خير المنتدى ومشكورين أنهم عطوني لقب "خبيرة الدفاع"، وللأمانة أخذتها بجدارة وكفاءة مش زي زمان لما كانوا بتوع الترعة يوزعوا الألقاب على بعضهم.

طبعاً أنا لم أقل للست الهندية سوى الحقيقة ..
أحدث فيديو لسقي الخضار والفواكه في مصر 👇
حتى الطيور في الفيديو طاروا سريع سريع من شدة الروائح 😷

طبعاً أنا لم أقل للست الهندية سوى الحقيقة ..
أحدث فيديو لسقي الخضار والفواكه في مصر 👇
حتى الطيور في الفيديو طاروا سريع سريع من شدة الروائح 😷

ع حسب قولك مملكة البحرين العظمي ما زالت تستورد وتطرح فواكه المجاري لشعبها في الأسواق!!!؟؟؟

لعلمك كلها فيتامينات ومعادن

ع حسب قولك مملكة البحرين العظمي ما زالت تستورد وتطرح فواكه المجاري لشعبها في الأسواق!!!؟؟؟

لعلمك كلها فيتامينات ومعادن

والله محد يشتريهم وغالباً المحلات خسرانيين من استيرادهم لفواكه وخضار المجاري من جمهورية مصر العظمى،
لكن الحكومة الله يهديها تحب السيسي وتعشق السيسي وتبي تسوي أي شيء للسيسي وقاعدة تسوي خير باستيرادها فواكه وخضار المجاري اللي مصيرها الزبالة وأنت بكرامة.

والله محد يشتريهم وغالباً المحلات خسرانيين من استيرادهم لفواكه وخضار المجاري من جمهورية مصر العظمى،
لكن الحكومة الله يهديها تحب السيسي وتعشق السيسي وتبي تسوي أي شيء للسيسي وقاعدة تسوي خير باستيرادها فواكه وخضار المجاري اللي مصيرها الزبالة وأنت بكرامة.
بس دا غير مبرر ان يتم طرح فواكه مجاري للشعب البحريني العظيم؟!!

من اجل مجاملة؟
يعني تجاملونا وعفاكم لله تاكلو مجاري؟

ولله ناس طيبين اوي

من اجل مجاملة؟

الشعب البحريني العظيم واعي ومحد يشتريهم.
على الله المجاملة والخير اللي تسويها حكومتنا تثمر وتصنع المعروف في أهله.

من اجل مجاملة؟

ولله ناس طيبين اوي

قليل من يشتريهم واكثر من يشتريها المقيمين

بالنسبه لي ولكثير من الناس نتبضع من المزارع اللي تفتح على اطرافها محل كبير لمنتجاتها
سوا خضار او فواكة وحليب و زبادي وزبد وكلها طبيعي 100% مافيه ولا مجال تنقي

الشعب واعي ومحد يشتريهم.
على الله المجاملة والخير اللي تسويها حكومتنا تثمر وتصنع المعروف في أهله.
من البداية تفهمت رأيك فيما يخص عدم تفضيل العمالة المتدنية للجنسيات العربية

لكنك الان خرجتي عن الصواب فقط من اجل الجدال

حاضر هيثمر ويصنع المعروف
وهنتوصي زيادة بالمجاري لكم
😂

من البداية تفهمت رأيك فيما يخص عدم تفضيل العمالة المتدنية للجنسيات العربية

لكنك الان خرجتي عن الصواب فقط من اجل الجدال

حاضر هيثمر ويصنع المعروف
وهنتوصي زيادة بالمجاري لكم 😂

عليك نوووور ياعم العريف،
أنت جبتها من الآخر.
هذه هي شخصيتي لا أحد يجي ينكشني، وكلمة ينكشني بالبحريني يعني يستفزني أو يدوس على طرف مني، لأن عندها سأتحول 180 درجة مئوية، حلاتي لما أكون هادية بدون نكشة من أحد.
في أول تعليق لي كنتُ في منتهى اللطف والاحترام والذوق، ويشهد الله على نيتي الخالصة عندما كتبت عبارة "مع حبي واحترامي وتقديري لجميع الدول العربية ولمصر الحبيبة" لم تكن نفاق أو رياء أو دس السم في العسل كما قال عنها لؤي، كانت خالصة نابعة من قلبي.
لكن دخلوا أصحاب الصراخ والعويل ووصل صوتهم للمريخ وزحل وعطارد فقط لأنني عبرت عن رأيي بكل شفافية وفي نفس الوقت بأدب وباحترام، وقاموا برمي الاتهامات بأننا عنصريين كل كلمة والثانية عنصرية تجاه مصر وعنصرية وعنصرية.

وبالمناسبة في تعليقي الأول وحتى الثاني القصد من كلامي ليس فقط العمالة المصرية، بل هناك دول عربية أخرى لديهم عمالة للمهن المتدنية وقد بدأنا نرى البعض البعض البعض القليل منهم في البحرين، وهنا يجب أن ندق جرس الإنذار ونتكلم بصوت عالي للحكومة بعدم التعويل على هذه النوعية من العمالة، ليس لأننا لا نحب هذه البلدان العربية وإنما للمحافظة على المكتسبات التي حققناها خلال الخمسة عقود الماضية من خلال بناء بنى تحتية سليمة ومميزة كالشوارع والطرق والجسور، وهذا ليس بناءً على كلامي وإنما بناءً على شهادات السياح والزوار للبحرين يقولون أن شوارع البحرين والاسفلت عمل مميز ورااائع جداً ويمدحون البنى التحتية، وكلها عمل وبناء وتشييد العمالة الهندية والفلبينية والتايلندية.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى