فرنسا تمنع تركيا من تصدير صواريخ SOM لاذربيجان

نرجع بقي لموضوع الصادرات الدفاعيه التركيه وخصوصا للولايات المتحده

صدرت غالبيه الشركات التركيه امثال TEI و TAI و TR وSAR و MEKE واحواض بناء السفن منتاجتها للولايات المتحده

فبالنسبه للاسلحه الصغيره كالبنادق الاليه والمسدسات والقناصات التركيه هي واحده من اكثر عشر اسلحه شيوعا في الولايات المتحده الامريكيه

( مرفق مصدر )
صدرت TEI و TR بعض من اجزاء المحركات وريش المحركات التربوفات والتربوجيت للشركات الامريكيه كمكون تركي وليس مكون خاص بشركات GE او Pratt and wittny

تبني احواض بناء السفن التركيه احواض البناء العائمه لصالح برنامج سفن السطح LCS الامريكيه بزاحه 9000Tons
مشاهدة المرفق 515550

مشاهدة المرفق 515551

استلمت الشرطه الامريكيه دفعه تجربيه من مدرعات بارس التركيه للعمل في وحدات التدخل السريع

مشاهدة المرفق 515552

بعض من مبيعات السلاح التركيه للخارج

بعض مبيعات السلاح التركيه في الولايات المتحدة الامريكيه

بعض من المبيعات الدوليه

يعني طلع كلامي صح ؟ و تركيا مجرد مصنع رخيص الثمن ؟

يا الله اعتذر عشان اسامحك.

هنا الجرح الغائر الصاروخ الجنوب افريقي فيه عيب مصنعي ولم يدخل الخدمة والمغول والباكا قالوا لهم مش مهم عطلان مايطير المهم عطونا التصاميم وحنا بنعدل عليه واحد يركب له جناحين طوال والثاني ادخل تقنيات صينية فيه وبالاخير بعد 22 سنة لم يدخل الخدمة وباقي هم في ارهاصات تحت البحث و التطوير والانتاج لسى ممكن الرعد الصيني بدى يطير لكن فيه مشاكل

لكن الحقيقة الغايبة ظهرت ولسى باقي صناعات المغول راح تنفضح 🫶🏻 والايام كفيلة بكشفهم 🤌🏻

من السذاجه القول ان الباكستانين والاتراك صنعو صواريخهم من مشروع جنوب افريقي فاشل لم ينجح

والاكثر سذاجه وسخريه القول بانهم اخذو تقنيات صينيه في تطوير هذا الصاروخ مع قدرتهم على اخذ صواريخ صينيه بالاصل وتطويرها مادامو قادرين على اخذ تقنيات الصواريخ الصينيه 😂

لو تركز سوي بكلامك بتضحك على نفسك يا عزيزي فا فاقد الشي لا يعطيه 😭

اسرد ماهي التقنيات اللي استخدموها من الصين وماهي اصلا التفاصيل اللي اخذت من مشروع فاشل لصناعه مشروع ناجح لايوجد بينهم لا تطابق بالشكل ولا بشيء مطلقا

يعني طلع كلامي صح ؟ و تركيا مجرد مصنع رخيص الثمن ؟

يا الله اعتذر عشان اسامحك.

فين كلامك الصح ياحيلتها 😂😂😂
اكبر دول العالم واكثرها ميزانيه هاتشتري منتجات تركيه علشان الرخص في الثمن 😂😂😂😂😂😂

انت مش طلبت قائمه ببعض المنتجات فين التصنيع فيهم برخصه او التجميع المحلي
هذا نقطه في بحر تحب اكمل 😂😂

من السذاجه القول ان الباكستانين والاتراك صنعو صواريخهم من مشروع جنوب افريقي فاشل لم ينجح

والاكثر سذاجه وسخريه القول بانهم اخذو تقنيات صينيه في تطوير هذا الصاروخ مع قدرتهم على اخذ صواريخ صينيه بالاصل وتطويرها مادامو قادرين على اخذ تقنيات الصواريخ الصينيه 😂

اسرد ماهي التقنيات اللي استخدموها من الصين وماهي اصلا التفاصيل اللي اخذت من مشروع فاشل لصناعه مشروع ناجح لايوجد بينهم لا تطابق بالشكل ولا بشيء مطلقا

وكيف نعرف انه فاشل !

هم استغلوا الوضع المالي للشركة ودخلوا معهم

في مرحلة التجارب مع الغروم لطشنا الفايل كله مع وقوده الصلب
مافيه مقارنة لكن يشبه الوضع المالي لهم

الموضوع هو بسبب المحرك الفرنسى

المحرك التركى شبه جاهز

خذ اقرأ و افهم القصه, يا ابو شكله كخه. و لا تنسى تشكر ماما افريكا

Torgos was offered in 1999 for co-development, as it neeeded further testing. Turkey and Pakistan showed interest in the transfer of technology. Turkey developed their SOM from the data and design information obtained from Kentron. Pakistan developed the design into the Ra'ad missile.

لن يذكر عضو منهم اي دليل ولا مصدر من الشركات سواء الصينيه او الجنوب افريقيه
رغم اني ذكرت لهم مشاريع اخري مشتركه التقنيه مع اوروبا
لكن الهبد لابد وان ياخذ مجراه 😅
قالك الصاروخ جنوب افريقي ! طيب فين يابني المصدر ؟ واخدلك اسكرين شوت من موقع مجهول ويقولك مصدر 😂
طيب انا ذكرت مصدر لمعلومه ذكرها typhon99 @typhon99 الخاصه بالمحرك السعودي
اين بقي مصادر محركات سوم
ومنتجات اسلسان
ياراجل دا Hegesias @Hegesias اخونا الكريم مش عايز اقول حاجه تانيه بيسمي مسمي جديد للتقنيه اسمها IP وبيقولك تصاميم مكتب اسلسان جنوب افريقيا خاصه بحكومه جنوب افريقيا 😭😭🙆🏼‍♂️

قالك الصاروخ جنوب افريقي ! طيب فين يابني المصدر ؟ واخدلك اسكرين شوت من موقع مجهول ويقولك مصدر 😂
اين بقي مصادر محركات سوم
ومنتجات اسلسان
ياراجل دا Hegesias @Hegesias اخونا الكريم مش عايز اقول حاجه تانيه بيسمي مسمي جديد للتقنيه اسمها IP وبيقولك تصاميم مكتب اسلسان جنوب افريقيا خاصه بحكومه جنوب افريقيا 😭😭🙆🏼‍♂️
يعني ما يكفي انك تهبد من اول الموضوع.. طلعت ايضا بليد في الانقليزي 🙃

خذ اقرأ و افهم القصه, يا ابو شكله كخه. و لا تنسى تشكر ماما افريكا

Torgos was offered in 1999 for co-development, as it neeeded further testing. Turkey and Pakistan showed interest in the transfer of technology. Turkey developed their SOM from the data and design information obtained from Kentron. Pakistan developed the design into the Ra'ad missile.

يعني انت لما ترجع بالمقالات بدل ٢٠٠٧ لسنه ١٩٩١ كده احنا هانخاف بقي ونصدق 😂
يابني ياحبيبي ياخويا الله يرضي عنك South African Kentron هي Denel dynamics
ودا موقعها 👇🏻

فين ياحبيبي التعاون مع تركيا او باكستان في المشروعين المحلين بتوعهم 😂

لو دخلت هاتلاقي الشركه ذاكره كل المشاريع اللي صممتها مش مخبين حاجه والله مش اسرار نوويه هي مثلا مشروع قنابل الطارق الامارتيه هما اصحاب التصميم

فين بقي المشاريع التركيه والباكستانيه
ياخي الله يهديك انا بنفسي ذكرت ليك مشاريع نقل تقنيه وتصاميم مع اروبا لكن معلوماتك عن افريقيا مضحكه والله توقف علشان انا مش هاتوقف 😂

اين بقي مصادر محركات سوم
ومنتجات اسلسان

بالمناسبة لم يذكر اي عضو نفي من جنوب افريقيا على ادعاء الصحف

اين بقي مصادر محركات سوم
ومنتجات اسلسان
اول مره تسمع بال IP , صح ؟ :ROFLMAO:

قصه اسلسان ماما افريكا 👇

Aselsan South Africa was established as a branch of the Turkish company in 2011 after Aselsan had acquired a local engineering firm which it had contracted to develop high end electro-optical systems for airborne military use.

و الله عيب عليكم, بر الوالدين من اعظم الفرائض. ما تستحون من عقوق ماما افريكا ؟!

بالمناسبة لم يذكر اي عضو نفي من جنوب افريقيا على ادعاء الصحف
اي فين اصل الخبر برده من موقع الشركه نفسه 🤨🤔

اهلا ياخبور المنتدي والله لاني استحي ان يطلق علي معرفك خبراء المنتدي 😂🙆🏼‍♂

يعني انت سبت هبده مركز الملك عبد العزيز المعلومه التي طعنت نفسك بها وجاي لهبده موقع تحت بير السلم طيب انا رديت علي الهبده دي يلا ساعد اخوك وهاتو من موقع الشركه الافريقيه مصدر الخبر المضروب

👇🏻

سبق وقلت لك اللي ماسك حساب المركز بشر يصيب ويخطي
وسبق صححنا اخبار لشركات ثانية
وعطيتك مثال الهبدة النووية التكتيكية

انت تقدر تجيب نفي للخبر اللي تم نشره ! نعم او لا
انت تقدر تجيب خبر من الشركة الاوكرانية الصينية مع السعودية لا

بالمناسبة كلكم بلا استثناء كنتم تطبلون ان البيرقدار صناعة تركية ولا زلتوا
مع انها تجميع من طوب الارض

اول مره تسمع بال IP , صح ؟ :ROFLMAO:

قصه اسلسان ماما افريكا 👇

Aselsan South Africa was established as a branch of the Turkish company in 2011 after Aselsan had acquired a local engineering firm which it had contracted to develop high end electro-optical systems for airborne military use.

و الله عيب عليكم, بر الوالدين من اعظم الفرائض. ما تستحون من عقوق ماما افريكا ؟!

ايوه برده فين بقي نقل تقنيه الصاروخ مش عيب رايح تجبلي شغل اوبتك

طيب ما TR استحوذت علي نصف اسهم شركه المحركات الاوكرانيه ولم يتم نقل تقنيه مسمار في محركاتهم حتي الان بسبب الحرب الروسيه
وشركه TEI بدات تخرج تصاميم افضل بمراحل من الاوكران
فين بقي دليلك مشروع واحد نقلت تقنيته اسلسان او روكتسان من جنوب افريقيا

وعيب تتكلم في الترجمه تاني علشان انا خريج لغات وترجمه ٢٠٠١ قسم لغه انجليزيه واسباني اللغه التانيه
لو عايز انت اترجملك اتفضل 😅

يعني انت لما ترجع بالمقالات بدل ٢٠٠٧ لسنه ١٩٩١ كده احنا هانخاف بقي ونصدق 😂
يابني ياحبيبي ياخويا الله يرضي عنك South African Kentron هي Denel dynamics
ودا موقعها 👇🏻

فين ياحبيبي التعاون مع تركيا او باكستان في المشروعين المحلين بتوعهم 😂

لو دخلت هاتلاقي الشركه ذاكره كل المشاريع اللي صممتها مش مخبين حاجه والله مش اسرار نوويه هي مثلا مشروع قنابل الطارق الامارتيه هما اصحاب التصميم

فين بقي المشاريع التركيه والباكستانيه
ياخي الله يهديك انا بنفسي ذكرت ليك مشاريع نقل تقنيه وتصاميم مع اروبا لكن معلوماتك عن افريقيا مضحكه والله توقف علشان انا مش هاتوقف 😂
يا اخي انت الله يهديك عبيط. اقرأ و حاول تفهم.

الاتفاق كان مع شركة kentron, و لاحقا تم دمجها مع دينيل بعد مصاعب ماليه. و اصلا لم تكن لتبيع المشروع - و الذى كان يحتاج لتطوير - لولا المصاعب الماليه. و بعد ما باعوا المشروع نسيوه كليا اما لانهم لا يتوقعون نجاحه تسويقيا و اما لانه معطوب و الحمد لله صرفوه لزبون ابله :ROFLMAO: .

فقط بقي المشروع حي في باكستان, و تركيا اذا الله سهل و لقيوا محرك مسروق لوحش فرانكنشتاين تبعهم :ROFLMAO:

الخبور تعال خاص. اعلمك وين تحطه 🤗

بعدين لو مدينة الملك عبدالعزيو تهبد، ليش الخروف هذا مستشهد بكلامهم

[/
لا الخبور دا واضح طالع من نفوخك 😂😂😂 لا انت عارف تثبت معلومه واحده ولا هبده واحده من الصبح
يعني كلامك عن ان المملكه سابقه تركيا في هذا المجال واستشهادك الطفولي بتقنيه برازيليه مشتركه تؤكد ان الخبور تاثيره علي تركيزك حتي 😂😂😂😂

فين بقي مصادرك عن نقل تقنيه الصاروخ التركي
او محركه
او توقف المشروع التركي رغم العقوبات الفرنسيه 🤭🤫

طيب ما TR استحوذت علي نصف اسهم شركه المحركات الاوكرانيه ولم يتم نقل تقنيه مسمار في محركاتهم حتي الان بسبب الحرب الروسيه

وعيب تتكلم في الترجمه تاني علشان انا خريج لغات وترجمه ٢٠٠١ قسم لغه انجليزيه واسباني اللغه التانيه
خريج لغات اجل..

واضح دارس هنا 👇😁

ارفع قضيه على الجامعه, غشوك منهم لله :ROFLMAO:

لا الخبور دا واضح طالع من نفوخك 😂😂😂 لا انت عارف تثبت معلومه واحده ولا هبده واحده من الصبح
يعني كلامك عن ان المملكه سابقه تركيا في هذا المجال واستشهادك الطفولي بتقنيه برازيليه مشتركه تؤكد ان الخبور تاثيره علي تركيزك حتي 😂😂😂😂

فين بقي مصادرك عن نقل تقنيه الصاروخ التركي
او محركه
او توقف المشروع التركي رغم العقوبات الفرنسيه 🤭🤫
جبنا لك مصدر.. لكن صامولة الحله شاقها الخابور.. ما نشره عليك الاستيعاب صفر

عودة
أعلى