مصر تتفاوض علي شراء 6 غواصات باركودا ب 5 مليار يورو

في حالة ان الخبر حقيقي عندها اكيد بنك Crédit Agricole سيكون الممول لهذه الصفقة. نفس البنك قام بتمويل جزء من صفقة الرافال.
👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
كلامك صحيح ولكنه لا يذكر كامل تفاصيل الأمر, الدول الخليجية كانت فعلاً تريد تمويل كامل صفقة مقاتلات Rafale لصالح جمهورية مصر العربية.

ولكن بدلاً من ذلك, ما يقارب من 20$ مليار دولار أميركي كحزمة مساعدات مالية خليجية للبنك المركزي بجمهورية مصر العربية في 2015 لتخفيض عجز الموازنة المصري من 17.7% إلى 12.5%. بعد ذلك إنتهى الأمر على ضمان الدول الخليجية لنسبة 50% من تمويل صفقة مقاتلات Rafale, في حين قامت شركة تأمين الإئتمان Coface الفرنسية بتأمين نسبة 50% الأخرى.

* وأيضًا قامت شركة تأمين الإئتمان الفرنسية Coface بتمويل نصف مبلغ الصفقة عن طريق البنك الإستثماري الفرنسي Crédit Agricole.

* البنك الإستثماري الفرنسي Crédit Agricole مصنف في المرتبة الثامنة على مستوى العالم من حيث حجم الأصول الإجمالي.

والله انا حر اقول اللى انا عايزه. لكن انت لا.

لو تمت الصفقة اكيد هتكون دفع تقليدي
وصواريخ اقل من 300 كم

يعني بلح

كنا اشترينا 4 تايب من المانيا من المعونة و خلصنا

بس نقول ايه عقلية بن ستين ...........
وهل يوجد صلاة جمعة يوم الثلاثاء ؟

مانشترى من الصين بالمرة وكله من المعونة

فى غواصات هتيجى لاسرائيل من المانيا متطورة جدا و انت "غصب" عنك لازم تجاريهم زى ما بتجارى الاتراك..... انا مش معترض على الغواصة بس كنت حابب ان يبقى فى نقل تكنولوجيا

مع كامل الاحترام لك ... لكن هذا التفكير قد يسبب ضرر كبير لمصر ... اسرائيل لديها خصائها و مصر لديها خصائصها و تركيا كذلك... محاولة مجارات الوضع العسكري و غض الطرف عن جوانب اخرى قد تسبب مشاكل كبيرة ....

هناك اولويات اخرى غير مجارات الوضع العسكري ... التماسك الشعبي و الاستقرار الامني هو اكبر قوة ردع ضد أعدائك في الوقت الراهن

دا يهمني اكتر من 6 غواصات ب 5 مليار ... دا يجيب 40 غواصة ! حرفيا بنخسر كل الفرص الاستثمارية المهمة في توقيت حرج لن يعوض بعد صرف كل فلوسنا في بنية تحتية لنفس الفرص

كنا اشترينا 4 تايب من المانيا من المعونة و خلصنا

علي حد علمي المعونة لشراء الاسلحة من الشركات الامريكية

هل في يوم اشترينا سلاح بواسطة المعونة من دولة اخري ؟

و علي حد علمي احنا صرفنها علي الشينوك و C130

وهل يوجد صلاة جمعة يوم الثلاثاء ؟

مانشترى من الصين بالمرة وكله من المعونة
شكلك لسا مبتدأ

علي حد علمي المعونة لشراء الاسلحة من الشركات الامريكية

هل في يوم اشترينا سلاح بواسطة المعونة من دولة اخري ؟

و علي حد علمي احنا صرفنها علي الشينوك و C130
ال 4 تايب اللي موجودين اساسا من المعونة الامريكية
وبعد ما ايران هتاخد السوخوي 35 المصرية هيكون الموضوع اسهل بكتير
ان امريكا تمول التايب تعويضا عن السوخوي

شكلك لسا مبتدأ

وبعد ما ايران هتاخد السوخوي 35 المصرية هيكون الموضوع اسهل بكتير

ان امريكا تمول التايب تعويضا عن السوخوي
حضرتك جي تهزر ....المعومة الامريكية من السلاح الامركي مصر لا تأخذ اموال وانما سلاح من امريكا

عليا النعمه احنا ما فاهمين ف ايه

هو الناس دى جايبه قلب منين لدا كله ف الأوضاع الحاليه ... هو ف حاجه منعرفهاش ولا فعلا الناس دى نائمه على جبل دهب

مع كامل الاحترام لك ... لكن هذا التفكير قد يسبب ضرر كبير لمصر ... اسرائيل لديها خصائها و مصر لديها خصائصها و تركيا كذلك... محاولة مجارات الوضع العسكري و غض الطرف عن جوانب اخرى قد تسبب مشاكل كبيرة ....

هناك اولويات اخرى غير مجارات الوضع العسكري ... التماسك الشعبي و الاستقرار الامني هو اكبر قوة ردع ضد أعدائك في الوقت الراهن
انا مقصدش بكلامى ان الحوار يبقى تسابقى "عددى" انا اقصد ان الاعداء بيتسلحو يبقى احنا كمان نتسلح قبل ما يقع الفاس فى الراس

انا مقصدش بكلامى ان الحوار يبقى تسابقى "عددى" انا اقصد ان الاعداء بيتسلحو يبقى احنا كمان نتسلح قبل ما يقع الفاس فى الراس

ان كنت تقصد بالفاس على الراس بالهجوم على مصر بالنسبة لي هذ ضرب من الجنون الى حدود اللحظة { ما لم يحدث اضطراب عالمي يخلط الاوراق }
خصوصا إسرائيل اظنها تفضل ان يكون جوارها اكثر استقرارا على ان يكون مشتعل ....

التسليح المصري بالنسبة لي هو لضمان المصالح الاستراتيجية للدولة بالدرجة الاولى { ابار غاز و نفط .... }

هذه الصفقة لن تكون بدون مقابل .. اتوقع ان فرنسا ستحصل على امتيازات من حقول الغاز المصرية ..

المغرب دخل في مفاوضات مع فرنسا للحصول على السكوربين منذ مدة طويلة .. و الأخبار عن الصفقة توقفت مما يعني أن المغرب رفض الرضوخ للضغوطات الفرنسية و الأزمة بين البلدين تتفاقم ..

حتى إذا لجأ إلى الخيار الألماني للحصول على التايب 214 ... رغم تحسن العلاقات لكن هناك إحتمالية أن تتأزم مع تغير الحكومات الألمانية ..

مبروووك لمصر

ان كنت تقصد بالفاس على الراس بالهجوم على مصر بالنسبة لي هذ ضرب من الجنون الى حدود اللحظة { ما لم يحدث اضطراب عالمي يخلط الاوراق }
خصوصا إسرائيل اظنها تفضل ان يكون جوارها اكثر استقرارا على ان يكون مشتعل ....

التسليح المصري بالنسبة لي هو لضمان المصالح الاستراتيجية للدولة بالدرجة الاولى { ابار غاز و نفط .... }
لا ليس اسرائيل.... اقصد الاتراك فاهم من لديهم "اطماع" هزلية

اعتقد كلام غير صحيح و لو فيه مصدر علي ذلك ياريت تزودنا به

صفقة الغواصات تمت بطريقة عجيبة اصلا و اسرائيل كانت معترضة عليها حتي قام بتمريرها نتنياهو بسبب مصلحته الشخصية.

كمان إسرائيل هتقف ضدك في كل شئ و خصوصا لو حاولت تحيب نظام AIP و لا اي اضافة عدلة في الغواصة

اتمنى الالتفات للإقتصاد المصري أهم من أسلحة لن تستخدم في المستقبل القريب

وانت مالك
ال ودائع مش ببلاش دى بفائدة
والا عندهم دم بياخدوا ربا
وبعدين ايه قيمته هو علشان يتكلم فى المواضيع دى
احنا واخدين من سيده 😎

اي فائده تتكلم عنها ؟ اكيد لو ابي الفائده بحطها في بنوك امريكا وسويسرا واليابان وحتى دول ناشئه مثل تركيا.

بس مصر ؟ وفائده ؟ روح راجع نفسك

لا أعتقد بصحة الخبر. و ان صح فانا لا أفهم الحكمة من هذه الصفقة في ظل الظروف الاقتصادية الحالية.

عودة
أعلى