مصر تتفاوض علي شراء 6 غواصات باركودا ب 5 مليار يورو

عنجد تتناقشوا بالموضوع يا شباب لما يتم توقيع العقد افتحوا المناقشات
عندنا مثل مصري (عاوزين جنازة و يشبعوا فيها لطم)

المثل دة ينطبق على كل المواضيع عن مصر مؤاخرا 😓

المشكله كما يبدو لي لديك انت.
حتى لا تشعر انت بالامتنان الصادق لدول وشعوب لا تراها تضاهيك تريد ان تجد تفسير للامتنان الكبير جدا لدى رئيس هذا البلد لهذه الشعوب و هذه الدول.
مخرجك نفسيا من هذا الواقع الذي لا يعجبك سيء
شوف انا بجد مفيش عندي اي امتعاض من شكر اي حد بيقدملي خدمه . .

لكن الخدمة مقدمة لرأس النظام مش الشعب وطبعا السيسي عارف كويس ازاي يستغل النقطه دي . .

التسريب الشهير بتاع عندهم فلوس زي الرز وأطلب من الامارات كام مليار والكويت والسعوديه وسب أمير قطر وأمه والآن العلاقات رجعت وشوف الاستثمارات القطريه هتكون عامله ازاي ونغمه لولا دعم الاشقاء في السعوديه والامارات هتتحول على قطر ..

صدقني انا لو لامس دعمك ده على الارض هشكرك ولو في حتى وزير او عضو مجلس شعب مستقل طلع اتكلم عن الدعم الخليجي هصدق ..

والايام بينا وبكره السيسي يمشي او تصدم مصالحه مع مصالح السعوديه وساعتها النغمه هتختفي تماما ..

وكوني بدافع عن بلدي وبديها قدرها اللي انا شايفه ده مش معناه ابدا اني بتمنى الشر لأي مسلم

عندنا مثل مصري (عاوزين جنازة و يشبعوا فيها لطم)

المثل دة ينطبق على كل المواضيع عن مصر مؤاخرا 😓
اوك بس النقطة هي وليس بمواضيع مصر فقط بل اي موضوع يخص صفقة عسكرية الافضل فتح النقاش بعد توقيع العقد عندها يكون الامر واضحا والمواصفات و قيمة العقد و التسليح كلها موجودة عندها تكون المناقشات بناءة اما النقاش بهذه الطريقة لن ينفع في شي

شوف انا بجد مفيش عندي اي امتعاض من شكر اي حد بيقدملي خدمه . .

لكن الخدمة مقدمة لرأس النظام مش الشعب وطبعا السيسي عارف كويس ازاي يستغل النقطه دي . .

التسريب الشهير بتاع عندهم فلوس زي الرز وأطلب من الامارات كام مليار والكويت والسعوديه وسب أمير قطر وأمه والآن العلاقات رجعت وشوف الاستثمارات القطريه هتكون عامله ازاي ونغمه لولا دعم الاشقاء في السعوديه والامارات هتتحول على قطر ..

صدقني انا لو لامس دعمك ده على الارض هشكرك ولو في حتى وزير او عضو مجلس شعب مستقل طلع اتكلم عن الدعم الخليجي هصدق ..

والايام بينا وبكره السيسي يمشي او تصدم مصالحه مع مصالح السعوديه وساعتها النغمه هتختفي تماما ..

وكوني بدافع عن بلدي وبديها قدرها اللي انا شايفه ده مش معناه ابدا اني بتمنى الشر لأي مسلم

اخي كلامك لا يوحي بذلك ابدا.

الدعم المقدم و الخدمه المقدمه لا يجب ان تودع في رصيدك البنكي كمصري مباشرة حتى تعتبر ان السعودية و الخليج بشكل عام دعمت مصر الدولة و المصريين من ابواب متعددة في دعم مستمر من عشرات السنين بغض النظر عن مستوى الدعم و مستوى الحاجة المتغير له عبر العقود.

(السياسي) المساهمة في استقرار مصر الدولة و عدم سقوطها في فخاخ خرائط الشرق الأوسط الجديد
(البنية التحتية) تمويل مشاريع
(الطاقة) بترول ومشتقاته
(الاقتصادي) ايداعات وهبات وقروض واستثمار وعمالة مصرية واستيراد منتجات وغير ذلك.

هناك دعم و هناك ترابط مصالح و هناك مصالح متبادلة وكل هذا يدل ليس فقط على النية الحسنة تجاه مصر كدولة و شعب بغض النظر عن النظام الحاكم بل على اكثر من ذلك بكثير وهو مايجب ان يشكل تصورك لطبيعة العلاقة مع شعوب و دول الخليج عموما بعيدا عن اي حسابات ضيقة يستدعيها مكانك من الطيف السياسي المصري.

مع الاعتذار لصاحب الموضوع على الخروج عن محتوى الموضوع

والله عندك حق ... الموضوع عن الغواصات ...لم يتكلموا عن الغواصة المتوقعة و المواصفات و لا التسليح ...وإنما دائما مقولة يكون الفقراء اولى في كل صفقة أسلحة نفس النغمة والاقتصاد واقع

يا جماعة فكونا ما زهقتوا من الاسطوانة المشروخة دي

عندك موضوع عن الاقتصاد روح اهبد فيه ...لكن هتعمل ايه .... بغض الاعضاء هنا الله يهديهم لا يقولوا ما قل ده ولكن لازم الرغي و الكلام الزائد و الإعادة في نقاط نوقشت من قبل ....

المشكلة لو حد اعترض على كلام حد يقول انت مش مسئول تكتم أفواهنا....ياعم انت عندك مشكلة في نقطة معينة روح افتح موضوع او اتكلم في الجزء بتاعك في الموضوع المفتوح عنه ..... لكن لازم الرغي الكتير ...و جدول عقيم ...لذلك انا لما بعض الأعضاء لما رديت على حد وجم يردوا عليا ما رديت ...تجاهلت الردود ...لانهم عاوزين جنازة ويشبعوا فيها لطم ...فطنش احسن ...لان لا أعضاء ولا إدارة حتى بتعرف تحوكم الموضوع ....وكذا مرة الموضوع بيخرج عن الإطار

صداع ...سيبك .... اللي فيه صفة مش هيبطلها
الصدمه والحقد والغل والحسد والاحساس الشديد بالنقص والتقزمً امام مصر بيجعلهم يعملو كده.
لا يستطيعو مناقشه الصفقه بشكل عسكري محترف ىمحترم. هيقولو ايه. ..!!!؟؟ اذا كانوً بينتقدوً الجيس المصري علي اقل القليل واقل النواقص ويصخمو في النواقص. حتي يشعروً انفسهم ان جيوشهم قريبه من الجيش المصري. ولكن وسط هذه الصفقات الجباره ما شاء الله. ماذا سيقولون. جيش ما شاء الله اصبح قوه عالميه وليست اقليميه حتي فقط. لا الجيش النصري وصل الي مراحل. لن يصل اليها اي احد اوً اي دوله في هده المنطقه او القاره ولا بعد الف سنه ..!! والقصه ايصا ليست تسليح فقط ولكن قدرات وفروق فرديه من خبرات متراكمه و ذكاء تكتيكي وعملياتي وقدرات علي القياده والاداره واستخدام السلاح واي سلاح كان.
جيش متكامل من كل شيء. وتكامله يزيد كل يوم. ويزيد ويقوي بشكل يرعب الاعداء ويحرق الحاسدون. دعهم ينفسو عن انفسهم بدل ان يموتو من الغيظ وفي النهايه خودها مني قاعده. من يمتلك القىه يمتلك مل شيء في هذا الغالم. لذلك مصر تصعد عسكرياً كي تقود الجميع. وهم يعلمون ذلك جيدا.

والله عندك حق ... الموضوع عن الغواصات ...لم يتكلموا عن الغواصة المتوقعة و المواصفات و لا التسليح ...وإنما دائما مقولة يكون الفقراء اولى في كل صفقة أسلحة نفس النغمة والاقتصاد واقع

يا جماعة فكونا ما زهقتوا من الاسطوانة المشروخة دي

عندك موضوع عن الاقتصاد روح اهبد فيه ...لكن هتعمل ايه .... بغض الاعضاء هنا الله يهديهم لا يقولوا ما قل ده ولكن لازم الرغي و الكلام الزائد و الإعادة في نقاط نوقشت من قبل ....

المشكلة لو حد اعترض على كلام حد يقول انت مش مسئول تكتم أفواهنا....ياعم انت عندك مشكلة في نقطة معينة روح افتح موضوع او اتكلم في الجزء بتاعك في الموضوع المفتوح عنه ..... لكن لازم الرغي الكتير ...و جدول عقيم ...لذلك انا لما بعض الأعضاء لما رديت على حد وجم يردوا عليا ما رديت ...تجاهلت الردود ...لانهم عاوزين جنازة ويشبعوا فيها لطم ...فطنش احسن ...لان لا أعضاء ولا إدارة حتى بتعرف تحوكم الموضوع ....وكذا مرة الموضوع بيخرج عن الإطار

صداع ...سيبك .... اللي فيه صفة مش هيبطلها
معاك حق .

عودة
أعلى