عماد الدين أديب يتوقع سقوط أنظمة عربية بحلول السنة القادمة في مقال جديد

وهل النزاهة هتبقى مابين الطرفين ولا طرف معاه تحريض الاخوان و الموالين لهم و دعم غربى؟
والسيسي وحيد يعيني معهوش غير ربنا🥲🥲
وبعدين كل الدعم ده والغرب ضد السيسي!!!!
بجد المجانين في نعيم

والسيسي وحيد يعيني معهوش غير ربنا🥲🥲
وبعدين كل الدعم ده والغرب ضد السيسي!!!!
بجد المجانين في نعيم
كنت لسه برد على تعليقك الاولانى و جالى اشعار بتعليقك التانى.. و الصراحة انا فرحان "فشخ" وفرت عليا كلام كتير.. صح يسطى انا مجنون.... انت العاقل و ابن اخت النضج...متقتبسليش تانى و تضيع وقتك عليا...... و روح كمل بحث الدكتوراه بتاعتك فى الquantum physics.... و سيبنى لجنونى:giggle:

كنت لسه برد على تعليقك الاولانى و جالى اشعار بتعليقك التانى.. و الصراحة انا فرحان "فشخ" وفرت عليا كلام كتير.. صح يسطى انا مجنون.... انت العاقل و ابن اخت النضج...متقتبسليش تانى و تضيع وقتك عليا...... و روح كمل بحث الدكتوراه بتاعتك فى الquantum physics.... و سيبنى لجنونى:giggle:
انت فاهم انا كاتب ايه أصلا!!!!!!!!
المجانين في نعيم شرحها ان المجنون مرتاح ومحظوظ لانه مبيشوفش الهبد ده
لكن مقولتش عليك مجنون إفهم دايما قبل ما تعلق ومتتسرعش!!

انت فاهم انا كاتب ايه أصلا!!!!!!!!
المجانين في نعيم شرحها ان المجنون مرتاح ومحظوظ لانه مبيشوفش الهبد ده
لكن مقولتش عليك مجنون إفهم دايما قبل ما تعلق ومتتسرعش!!
ماهو لما انت ترد على كلامى بئن المجانين مرتاحين يبقى انت كده بتتهكم عليا.... و كلامك بيعتبر موجهه عكس لما انت تقولها بدون اقتباس ساعتها ممكن يبقى معناها غير موجهه لشخص بعينه... و يعتبر انك بتقولها للعامة

والله كبرتوا الموضوع ياشباب :giggle:

عماد اديب دة اكبر زراط في التاريخ المصري بجانب انة متوفي سياسة اكلينيكياً من حوالي 10 سنين كدة

انا باستغرب ان الناس بتسمعلة اساساً من زمان والله دة عندنا في الحوار السياسي بنقول علية عماد ديلفري

ديون الجزائر فعليا اكبر من المغرب والأردن في 2022..

مشاهدة المرفق 508281

الحد الادنى للاجور في الجزائر هو 115 دولار .

بينما في الاردن 350 دولار والمغرب 300 دولار .

راتب الموظف كالاستاذ والطبيب مثلا في الجزائر هو 280 دولار فقط ..

بينما نجد نفس الموظف في الاردن والمغرب براتب شهري 700-800 دولار ( رغم اني لست متاكدا من ارقام الاردن ) .

ولذا فإن ما تقدم به الاخ بخصوص البلدان الجمهورية والممالك صحيح

لنأخذ الجزائر كمثال .اظنك تعرف ازمات السيولة وطوابير البريد والمواد العذائية بانواعها والسيارات المستمرة من سنوات.؟

مع العلم ان كلاد من الاردن والمغرب لا يتوفران ولو على 1 بالمئة من الثروات الغازية والنفطية للجزائر وهنا سنطرح علامة استفهام كبيرة

بالمناسبة لما نأتي للمؤشرات الاقتصادية حاول ان تبتعد عن الاعلام الرسمي خصوصا الشروق وماجاورها
فخطها التحريري معروف مسبقا وتوجهاته ظاهرة للعيان

بمناسبة حديثك عن الرواتب دة المؤشر الحديث عن الرواتب والدخل بعد الاستقطاعات

تحتل دول الخليج المرتبة الأولى في قائمة الرواتب ، مما يجعلها أكثر تقبلاً للعمالة الوافدة. تصدرت الإمارات القائمة بـ 3235 دولارًا شهريًا ، تليها الكويت بـ1906 دولارًا ، والبحرين بـ 1748 دولارًا ، والمملكة العربية السعودية بـ 1725 دولارًا شهريًا.

وعلى الرغم من الأحداث والصراعات التي شهدتها ليبيا ، فقد احتلت المرتبة السادسة بمتوسط دخل شهري يبلغ نحو 1،713 دولارًا شهريًا. وسبق ليبيا أكثر من 10 دول عربية في سلم الرواتب.

في المرتبة السابعة جاءت سلطنة عمان بمتوسط راتب شهري يبلغ حوالي 1،686 دولارًا لكل موظف ، تليها لبنان بمتوسط راتب شهري يبلغ حوالي 1،009 دولارًا شهريًا.

سجلت ثماني دول متوسط راتب شهري يقل عن 1000 دولار شهريًا. وكانت فلسطين في طليعة هذه الدول بمتوسط راتب شهري بلغ نحو 698 دولاراً. وجاءت سوريا في ذيل القائمة في المركز السادس عشر بمتوسط راتب شهري يبلغ نحو 100 دولار.

ورغم عدم الاستقرار المستمر منذ سنوات احتل العراق المرتبة العاشرة بمتوسط راتب للموظف يبلغ 663 دولارا في الشهر.

احتلت الأردن المرتبة 11 بمتوسط راتب شهري يبلغ حوالي 646 دولارًا ، يليها المغرب في المرتبة 12 بمتوسط راتب شهري يبلغ حوالي 403 دولارات.

في المركز الثالث عشر ، جاءت الجزائر بمتوسط راتب شهري يبلغ حوالي 293 دولارًا شهريًا ، ثم تونس براتب شهري إجمالي يبلغ حوالي 285 دولارًا شهريًا.

وجاءت مصر في المركز الخامس عشر بمتوسط راتب شهري يبلغ حوالي 165 دولارًا لكل موظف.

المفارقة أن متوسط راتب الموظف في الإمارات ، والذي يبلغ حوالي 3،235 دولارًا شهريًا ، يساوي إجمالي متوسط رواتب العاملين في فلسطين والعراق والأردن والمغرب والجزائر وتونس ومصر وسوريا معًا

والله كبرتوا الموضوع ياشباب :giggle:

عماد اديب دة اكبر زراط في التاريخ المصري بجانب انة متوفي سياسة اكلينيكياً من حوالي 10 سنين كدة

انا باستغرب ان الناس بتسمعلة اساساً من زمان والله دة عندنا في الحوار السياسي بنقول علية عماد ديلفري

الا هو يبي يقول انتبهوا علينا
كلامك صحيح الظاهر تكلم في السابق عن تهديد دول الخليج بسقوط مصر
لازال بعض الكتاب المصرين والسياسين
يرون مصر محور العالم وأننا لازم ناكلهم ونشربهم

كلامي ليس تهجم بل من واقع احد
الاعلامين المصريين زعلان ليش الكويت اعلنت عن إلغاء تأشيرة 700الف مصري
وكأن الوظائف من حق المصريين وليس من حق الكويتين

لا مش دة محور كلامة اللي هوة عموماً ملهوش اي لازمة

و مصر مش محور العالم هي فقط محور تفكيرك و اغلب كتاباتك في المنتدى بشكل عام انت و3 كمان انا حبيت افهم بس قبل ما اعملك تجاهل اية سبب كرهك لمصر عموماً ؟ هل الموضوع دة من مدة كبيرة وحصل موقف خلاك تحمل المشاعر دي حتى الان ؟ ولا لما كبرت اتكونت عندك المشاعر دي ؟

متى الكويت ألغت هالعدد؟ هذا تقريبا نفس تعداد المواطنين الكويتيين شيبا وشيبان؟

وصلت بيك الامور انك بتقتبس من نفسك علشان ترد على نفسك وتضيف معلومة الكويت وتدخل مصر برضة في اي جملة وخلاص

انا تقريبا عرفت اية السبب بس للاسف دة ملهوش علاج او حل ...ربنا معاك الموضوع صعب

للاسف مش قدامي غير تفعيل التجاهل

صنعنا عربيات وقت مابلدكم بتشوف رأى المفتى فى حرمانية ركوب العربيات - زى الراديو والدراجة

وبعدين على الاقل حاولنا وصنعنا طياره وصواريخ وعربيات وطبعا مفيش مقارنه مع بلاد حديثة العهد بالحضارة (مش بس صفر محاولات تصنيع عربيات لأ كان قياده المرأه حرام لحد قريب جدا) مينفعش تنظر على غيرك لأنه حاول ونجح وفشل فى اكتر من مجال وانت نفسك معملتش اى حاجه وكل مقوماتك ثروات ملكش دخل فيها وياريتك حتى اكتشفتها بنفسك - وبدونها هترجع صحراء جرداء

مصر ضعفت بعد دخولها محور الخنوع للعم سام على يد الرئيس المؤمن حليف الاخوان والسلف

طبعا المشرفين هيمسحوا التعليق ويسيبوا التعليقات الى خلتنى ارد
الله يشفيك عليك بالصبر مرحله وتعدي ان شاء الله لا تيأس.... انت تستطيع

يعني انت مو شايف واقع الكوكب كيف صاير؟ مقال فيه قلق مبرر حتى لو أردت الاعتراض عليه.
انت في المقال السابق له ذكرت ان عماد اديب صوت الحكومة المصرية و الحكومة بتهدد الخليج صوت و دلوقتي عماد اديب بنتقد بحدوث ثورة في مصر!!!!

يعني الحكومة المصري بتتكلم عن مشاكلها و حدوث ثورة عندها و زوالها 🤣

لا و كمان الراجل قاعد في الخليج اصلا.

عودة
أعلى