أكبر عشر دول من حيث الإنفاق العسكري في عام 2021

مافي شي اسمه غير مهم , هذي الأجزاء مستقبلا ستكلفك مئات الملايين مع تقادم المنظومة
وبدل من ذلك قمنا بتوطينها واهم بند بالميزانية يكلف الكثير هو قطع الغيار والصيانة
والأصلاح والأستدامة خصوصاً

-
لا لم نحصل على الصاروخ كامل ولا الرادار ايضاً لكن على الأقل حصلنا على تصنيع الألكترونيات
واكتسبنا الدراية للتعامل مع الصاروخ والمنظومة ككل في حال اصابه عطل او احتاج للصيانة
والأصلاح , و
ساهمنا في تخفيض التكلفة , هل توطين صاروخ الثاد المعقد
ودرة الصناعة الأمريكية , اصبح غير مهم تقنياً الأن ؟!

مشاهدة المرفق 507582مشاهدة المرفق 507583
يا اخي الناس ذولا فقعوا راسنا بالتصنيع وكأن عمليات الاستدامة و العمرة و التطوير لا تهم.
مجرد انك تعرف تصون أعقد التكنولوجيا بكفاءات محلية فأنت توفر مبالغ ضخمة جدا كانت تذهب لشركات السلاح و توفر عمليات النقل لبلدان المنشأ لقيام عمليات عمرة او صيانة متقدمة و بالتالي توفير مبالغ ضخمة. خذ مثال السلام للطائرات تقوم الان بجميع عمليات العمرة لأغلب الطائرات ووفرت على الدولة ميزانيات مهوله ووطنت خبرات محلية قادرة على التعامل مع التطورات المتلاحقة بهذا الشأن. وقس على ذلك ما تقوم به شركة الالكترونيات المتقدمة.
سأعطيك مثال بسيط . انا اعمل بقطاع لا علاقة له بالدفاع احتجنا بشكل ملح لشراء كارد إلكتروني من شركة ألمانية و كان السعر المقدم ٢٠ الف ريال وفترة تسليم عدة أشهر. أحد الموظفين و بمبادرة شخصية منه شال الكاردات(عددها ٢) لشركة الالكترونيات المتقدمة و لما ناظرها حق استلام المواد دخلها وكان المشكلة بسيطة في الكارد اكتشفوها وسواها لنا بالمجان. وفرنا ٤٠ الف و ٣ أشهر من الانتظار.
الخلاصة انت لايمكن أن تقفز للتصنيع وانت لا تقوم حتى بالصيانة البسيطة والمتقدمة لمعداتك.

كأقوى قوة عربية هذا الرقم طبيعي بحجم ماتمتلكه السعودية
فمثلاً صفقة الثاد لحالها بقيمة 13 مليار دولار هذي ميزانية عدة دول بجانبا
في صفقة واحدة فقط " تشمل التصنيع بالطبع " لا احد سيمتلك التقنية ببلاش

"وهج" تحصل على تصاريح تصنيع قطع منظومة صواريخ الثاد
التدريع السعودية تصنع عربة FMTV لنظام الـ THAAD
شركة الشرق الأوسط تبدء في تصميم مبنى مشروع تصنيع قطع منظومة الثاد

صاروخ هيلفير وثاد في أحضان سامي

وكلامك غير صحيح , المملكة تصنع وهذا ساهم في خفض الميزانية
على الأقل بدأنا ولله الحمد منذ وقت ولنا صادرات , وسنصل لغايتنا
البعض حتى لا يمتلك ابسط مقومات الصيانة ويحدثنا عن التصنيع!!!
-
ميزانية المملكة تشمل جوانب اخرى وليس الصفقات فحسب
مثل الأنفاق على البحوث والمشاريع المشتركة والمنشآت المختلفة
المملكة لم تعقد صفقات بهذه القيمة في عام 2021
وهذا يؤكد ماقلته

😁

أقوي قوة عربية هي مصر عندها جيش متكامل قوات بحرية قوية وبرية تمتلك آلاف الدبابات والمدرعات والجوية تمتلك القدرة الدفاع عن نفسها والرد أيضا أما السعودية لا تمتلك سوي قوات جوية إذا تم تحييدها بقوات جوية ودفاع محترم قول علي الباقي السلامة لا البرية تمتلك دبابات اللي هي أساس الحرب في الصحراء ولا بحرية لا تمتلك غواصات وحتي الأسطول بتاعك ضعيف. وبعدين يارجل عايز تكون أقوي جيش من غير ما تختبر حتي هي كوسة لازم تثبت نفسك الأول في حرب متكافئة حتي لو ضد إيران وبعدين تعال اتكلم لكن أروح أشتري شوية أسلحة من أمريكا وأوروبا وأقول أنا الأقوي ده حتي عيب اللي بتقوله ده وبعدين الصناعة السعودية الدفاعية دون المستوى المطلوب فالسعودية تمتلك المقومات لتكون دولة صناعية حقيقية ولكن ده مش موجود. ميزانية الدفاع كلها زي السعودية مش بس صفقات فقط

أقوي قوة عربية هي مصر عندها جيش متكامل قوات بحرية قوية وبرية تمتلك آلاف الدبابات والمدرعات والجوية تمتلك القدرة الدفاع عن نفسها والرد أيضا أما السعودية لا تمتلك سوي قوات جوية إذا تم تحييدها بقوات جوية ودفاع محترم قول علي الباقي السلامة لا البرية تمتلك دبابات اللي هي أساس الحرب في الصحراء ولا بحرية لا تمتلك غواصات وحتي الأسطول بتاعك ضعيف. وبعدين يارجل عايز تكون أقوي جيش من غير ما تختبر حتي هي كوسة لازم تثبت نفسك الأول في حرب متكافئة حتي لو ضد إيران وبعدين تعال اتكلم لكن أروح أشتري شوية أسلحة من أمريكا وأوروبا وأقول أنا الأقوي ده حتي عيب اللي بتقوله ده وبعدين الصناعة السعودية الدفاعية دون المستوى المطلوب فالسعودية تمتلك المقومات لتكون دولة صناعية حقيقية ولكن ده مش موجود. ميزانية الدفاع كلها زي السعودية مش بس صفقات فقط
والله كلام مضحك جداً يا خالد يا محمود لدرجة اني لن ارد
سؤال واحد بس , هل اقوى جيش يمتلك iFV ؟ او FSV ؟
او اي عربة بمدفع 30 ملم ومافوق ؟ طب صواريخ هجوم رأسي ؟
طيب دفاع جوي محترم غير الروسي ؟؟ طب قوة صواريخ استراتيجية؟
طيب ميزانية لتحمل نفقات حرب محتملة ؟ طيب تصنيع ؟
مفيش ؟ طب ماشي
😂😂
😂 ياخي تكفى لا تكذب الكذبة وتصدقها والله عيب

الصناعة ثم الصناعة ثم الصناعة ثم الكباب والكفتة

والله كلام مضحك جداً يا خالد يا محمود لدرجة اني لن ارد
سؤال واحد بس , هل اقوى جيش يمتلك iFV ؟ او FSV ؟
او اي عربة بمدفع 30 ملم ومافوق ؟ طب صواريخ هجوم رأسي ؟
طيب دفاع جوي محترم غير الروسي ؟؟ طب قوة صواريخ استراتيجية؟
طيب ميزانية لتحمل نفقات حرب محتملة ؟ طيب تصنيع ؟
مفيش ؟ طب ماشي

😂😂😂 ياخي تكفى لا تكذب الكذبة وتصدقها والله عيب
يا أخي بتساوي دبابة بمدرعة حرام عليك لو دخلت حرب برية ضد قوات برية محترمة هتبقي مدبحة ليك وبعدين عندك iris والهوك. أقوي جيش لا يأتي من فراغ بل عليك إثبات نفسك أولا وبعدين نشوف وبعدين صواريخ ايه ممكن تقولنا اسم صاروخ سعودي الصنع استراتيجي؟

جوياً بدليل
ان لديكم اسؤا اسطول اف 16 بالعالم
واسوأ سرب رافال بالعالم
وما عندكم لا صاروخ BVR محترم ولا اواكس محترم ولا تانكر ولا صواريخ كروز ومقاتلات روسية خردة

بحرياً تشترون سفن بدون صيانة محلية ولا توطين محلي بحيث اذا يقطعون عنكم الصيانة وقطع الغيار راح تصبح قواتكم البحرية خردة

برياً بدليل اقدم نسخ الابرامز ودبابات روسية خردة
وراجمات قديمة ومروحيات قديمة الخ….

عن اي قوة تتكلم ؟!

لا لا
يا ساتر يا ساتر يا ساتر يا ساتر معلش اهدى اهدى اهدى يا رينجرز يا خويا خلاص الدنيا دي بازت الواحد
معادش عارف يعمل فيها ايه
خود 🥤

عشان تروق كدا هوت وتفوق

جرى ايه يا جدعان ما تسيبوا رينجرز في حاله
مش تتنططوله عشان توئعوه في الغلط
الراجل لسه خارج من حظر و الناس مشتئاله

جوياً بدليل
ان لديكم اسؤا اسطول اف 16 بالعالم
واسوأ سرب رافال بالعالم
وما عندكم لا صاروخ BVR محترم ولا اواكس محترم ولا تانكر ولا صواريخ كروز ومقاتلات روسية خردة

بحرياً تشترون سفن بدون صيانة محلية ولا توطين محلي بحيث اذا يقطعون عنكم الصيانة وقطع الغيار راح تصبح قواتكم البحرية خردة

برياً بدليل اقدم نسخ الابرامز ودبابات روسية خردة
وراجمات قديمة ومروحيات قديمة الخ….

عن اي قوة تتكلم ؟!
القوات الجوية أنا قلت لديها القدرة على الدفاع عن نفسها والرد أيضا ولم أقل تهاجم من الأساس. بحريا عندك الجويند والميكو وحنا نصنع البدن بتاعهم ومصر أفضل من السعودية أصلا في البحرية ولديها القدرة علي صيانة معداتها. ازاي الميج ٢١ بعد التوجه لأمريكا فضلت شغالة لحد فترة قريبة. موضوع الصيانة موجود عندنا وأقدم بكتير من عندكو. مفيش مقارنة بين البرية لأن عندنا ١٣٠٠ دبابة أبرامز وطبقا لأبحاث أثبتت أن ٥٠٠ أبرامز a2 تعادل ٦٥٠ a1 . وطبعا آلاف المدرعات وتصنيع mrap st 100 و 500 وغيرهم والمروحيات عندك الأباتشي والكاموف ولسه جايبين صفقة إيطالية أيضا

أقوي قوة عربية هي مصر عندها جيش متكامل قوات بحرية قوية وبرية تمتلك آلاف الدبابات والمدرعات والجوية تمتلك القدرة الدفاع عن نفسها والرد أيضا أما السعودية لا تمتلك سوي قوات جوية إذا تم تحييدها بقوات جوية ودفاع محترم قول علي الباقي السلامة لا البرية تمتلك دبابات اللي هي أساس الحرب في الصحراء ولا بحرية لا تمتلك غواصات وحتي الأسطول بتاعك ضعيف. وبعدين يارجل عايز تكون أقوي جيش من غير ما تختبر حتي هي كوسة لازم تثبت نفسك الأول في حرب متكافئة حتي لو ضد إيران وبعدين تعال اتكلم لكن أروح أشتري شوية أسلحة من أمريكا وأوروبا وأقول أنا الأقوي
شكلك مصطبح و انت تكتب لنا السيناريو الجميل ذا

كل الطيارات السعودية راح تختفي
و الدفاع الجوي راح يخش في غيبوبة شتوية
و البرية اكيد راح تسقط امام الجحافيل الايرانية القادمة سباحة عبر خليج العرب
اما البحرية فهي غير موجودة من الاساس و السفن عبارة عن فوتوشوب و رسمات معدلة بالكمبيوطر
o_O😵‍💫🚬

كل من الواد خيخه مية مره قلتله بلاش تحط حنا في البتاع
اولة امبارح الواد تفاهه بيمشي جنب الحيط في الحته قال ايه خليني امشي جنب الحيط اسنده

انا ياما قلتله لو هتحط حاجه ابقى حط البتاع الجوات حجر البطارية عشان نخلص من القرف دا

قال ايه كل في سكلانس ياباشا

يا جدعان ماتغيروا القناة بقى
وعملونا حجرين معسل

اي في ايه كل ضرب ضرب مافيش بوس

نفسي اخش مره المنتدى القاي كلمه حنينه
و حته طرية

بقالي ٦ أشهر بديها ميا متدنيش طراوة

و عامل فيها قواعد العشق

يا اخوان لا تكونو ملكيين أكثر من الملك ولي العهد السعودي نفسه انتقد الانفاق العسكري الكبير دون صناعه عسكريه ولديه رؤيه 2030 لتصنيع نصف احتياجات المملكه نتمني لها النجاح والتوفيق

علاج الكفتة من اختراع الهيئة الهندسية بالقوات المصرية 😂😂😂

من ضمن مصاريف وزارة الدفاع السعودية هي مصاريف المستشفيات العسكرية السعودية الميدانية في مصر
ثلاثة مستشفيات عسكرية سعودية بمصر
ايضا ااحرس الوطني السعودي لديه مستشفى ميداني في مصر

ممكن توضحلي منتجاتك ايه؟ وايه الفلوس اللي بتيجي من التصدير للمنتجات الدفاعية؟
نحن نصدر لكن لا يهم الاهم اننا نصنع بعض اسلحتنا الهجومية والدفاعية
المشكلة بمن لا يصنع شيء

التعديل الأخير:
عودة
أعلى