أكبر عشر دول من حيث الإنفاق العسكري في عام 2021

أقوي قوة عربية هي مصر عندها جيش متكامل قوات بحرية قوية وبرية تمتلك آلاف الدبابات والمدرعات والجوية تمتلك القدرة الدفاع عن نفسها والرد أيضا أما السعودية لا تمتلك سوي قوات جوية إذا تم تحييدها بقوات جوية ودفاع محترم قول علي الباقي السلامة لا البرية تمتلك دبابات اللي هي أساس الحرب في الصحراء ولا بحرية لا تمتلك غواصات وحتي الأسطول بتاعك ضعيف. وبعدين يارجل عايز تكون أقوي جيش من غير ما تختبر حتي هي كوسة لازم تثبت نفسك الأول في حرب متكافئة حتي لو ضد إيران وبعدين تعال اتكلم لكن أروح أشتري شوية أسلحة من أمريكا وأوروبا وأقول أنا الأقوي ده حتي عيب اللي بتقوله ده وبعدين الصناعة السعودية الدفاعية دون المستوى المطلوب فالسعودية تمتلك المقومات لتكون دولة صناعية حقيقية ولكن ده مش موجود. ميزانية الدفاع كلها زي السعودية مش بس صفقات فقط
صناعة النصر من لا شيء
بس حلوه اذا تم تحييده طيب انت اذا تم تدمير دباباتك هههههههههه شغل مخك شوي
السعودية تمتلك اكبر قوة من المدرعات وتصنعها وتصدرها وتستوردها ايضا وتملك افضل نسخه في العالم من الدبابات
وتملك اكبر اقتصاد عربي واكبر ميزانية عربية وتتبرع لمصر وتدعم مصر ولا تتأثر موازنتها وقوتها

ممكن أتفق معك بالنقطة الأولى

لكن ما الفائدة إذا لم يتم نقل التقنيات المهمة مثل الرادار و محرك الدفع و أنظمة التوجيه و بقية تلك الأنظمة ؟

على فرض حصول مواجهة عسكرية بين السعودية و إيران و إستنزفت إيران جميع صواريخ الباتريوت و الثاد . كيف ستعوض السعودية النقص ؟ لا تقول لي دعم عاجل من احتياطي الولايات المتحدة لأن الكل يعلم أن أمريكا دولة حقيرة و ممكن جدا تسحب عليك .

أليس من الأفضل أن يكون هنالك خط إنتاج كامل وبنسبة 100% في الداخل السعودي ؟ هذا ما أريد ان اصل له

مجرد سؤال , ما هي رؤيتك للدفاع الجوي السعودي مستقبلا لنقل سنة 2040 او 2035 ؟​
الفائده على قول القاعدة الفقهيه (مالا يدرك كله لا يترك جله)

لكن ما الفائدة إذا لم يتم نقل التقنيات المهمة مثل الرادار و محرك الدفع و أنظمة التوجيه و بقية تلك الأنظمة ؟​

بعد ردود الاخ Ranger454 @Ranger454 عن منتجات الجيش المصري وتوضيحه لمدى اهمية الجيش المصري وانه بيشارك المواطن الغلبان في لقمته وان الجيش المصري في قائمة افضل منتجي المعلبات والخضار على مستوى العالم عشان كذا الحرقان عامل عمايله

اتوقع الموضوع يتحدث عن

أكبر عشر دول من حيث الإنفاق العسكري​

ليس كبسة و جمبري و ايدز و حرقان و معدة طيب احترمو بعض على الاقل

عودة
أعلى