حيرة قادة ثورة 1952 ما بين الماركسية والاشتراكية

انا بكره الراجل دا اقسم بالله مافي حاجه جابت مصر ورا غير ثورة 52 شوفو مصر كانت فين وانهارده بيتقال علينا اقتصاد ناشي

شوف حال مصر الحين و تكتشف حجم الجريمة. اللي ما أفهمه للحين ليه نسبة كبيرة من المصريين لا زالت مهووسه بهذا الرجل؟ الإنجاز الرئيسي له اعتقد السد العالي . الباقي كله دمار في جميع الاتجاهات.
والله انا معرفش حد ناصرى معرفة شخصية بس اسمع عن حاجات زى
1/ احياء الامه "العربية" البتنجانية و زيادة شعبيتها
2/ محاربة الاستعمار الداخلى و الخارجى و بخاصة فى "القارة الافريقية"
3/ فشخ "الاخوان" و كل من على اشكالهم
4/ تمليك اراضى للفلاحين
5/ انشاء مصانع حديثة فى الوقت ده

سذاجة من البكباشي وقطعان الشيوعية
يعني السواقين اشتروا اللوريات ويدفعون تكاليف صيانتها أم صاحب اللوريات ؟
فلهم أجر عملهم لاغير
وكذا صاحب الورشة وغيرهم من ملاك الاعمال والصنايع فهذا هو الطبيعي والفطري طالما يعطى العامل أجره وحقوقه .
فكيف يريدهم أن يقاسموا صاحب العمل بنسب متساويه وهم لايتحملون أي تكاليف للمواد الخام في العمل وأجرة المكان وووو.
تخلف رهيب .
بداية النهاية لمصر كانت 1952

بداية النهاية لمصر كانت 1952
بداية النهاية منذ انتهاء فترة محمد علي و حكم أولاده اللي حرمونا من الثورة الصناعية و العلمية في القرن التاسع عشر. و اللي منهم من جاء بالاحتلال البريطاني لحماية عرشة من عرابي . و منهم من باع قناة السويس و منهم من اغرقنا في الديون من أجل الحفلات ....

اقرأ كتاب جلال أمين عن قصة الاقتصاد المصري من عهد محمد علي الي مبارك و ستعرف ان كل من حكم مصر 🤬

و الكتاب كمان محمد الجوادي 🤭 اكبر هبيد في التاريخ و بيهبد علي كل الدول العربية و منها السعودية
اكيد لازم يكون هبيد..... مش شغال فى الجزيرة!
مفيش إنسان "منزّه" بس البض** اللى هما بيعملوه "الجزيرة و البى بى سى" و تصوير الراجل على انه شيطان حاجة تفقع اه الراجل عمل حاجات كتيره وحشة بس مش عشان انت محروق منه يبقى كل شويه تجيب السلبيات بس...... انت اعلام و ليك بهايم بيتابعوك يبقى على الاقل خليك "حيادى" مش "ليا ولا ليك"..... لا لمتابعينك

اكيد لازم يكون هبيد..... مش شغال فى الجزيرة!
مفيش إنسان "منزّه" بس البض** اللى هما بيعملوه "الجزيرة و البى بى سى" و تصوير الراجل على انه شيطان حاجة تفقع اه الراجل عمل حاجات كتيره وحشة بس مش عشان انت محروق منه يبقى كل شويه تجيب السلبيات بس...... انت اعلام و ليك بهايم بيتابعوك يبقى على الاقل خليك "حيادى" مش "ليا ولا ليك"..... لا لمتابعينك
لا دة مستوي الهبد بتاعه اصبح اعلي من كل الجزيرة كمان. يكفي بس تشوف حسابة علي تويتر 😂 و مسمي نفسة (ابو التاريخ)🤣

المصريين و السعوديين نازلين سب فيه

ابو التاريخ؟ احا لول
المضحك أنه ملقب نفسة اللقب دة و حاطة في الوصف و في التويتات بتاعتة و نازل سب في مصر و السعودية و تطبيل لتركيا

بداية النهاية منذ انتهاء فترة محمد علي و حكم أولاده اللي حرمونا من الثورة الصناعية و العلمية في القرن التاسع عشر. و اللي منهم من جاء بالاحتلال البريطاني لحماية عرشة من عرابي . و منهم من باع قناة السويس و منهم من اغرقنا في الديون من أجل الحفلات ....

اقرأ كتاب جلال أمين عن قصة الاقتصاد المصري من عهد محمد علي الي مبارك و ستعرف ان كل من حكم مصر 🤬
ربما اجل لكن وقتها كانت مصر تقوم بادانة بريطانيا وكان لديها احتياط ذهب من الاعلى في العالم واجل كان هناك مساوى لكن الجمهوريات في عالمنا العربي لم تساهم باي تقدم حقيقي

ربما اجل لكن وقتها كانت مصر تقوم بادانة بريطانيا وكان لديها احتياط ذهب من الاعلى في العالم واجل كان هناك مساوى لكن الجمهوريات في عالمنا العربي لم تساهم باي تقدم حقيقي
أخي الكريم بدون الدخول في التفاصيل لكن وضع المواطن المصري كان سئ جدا . احتياطي الذهب (من مناجم الذهب المصرية) و لا قيمة الجنية كانت تعبر عن شئ ، انا قراءة كثير عن هذة الفترة حتي من معارضين جمال عبد الناصر و من الاعلام الغربي و ربطت كله بقصص جدي الله يرحمه . الوضع كان سئ جدا جدا جدا .

هناك سبب ان الشعب كله دعم حراك 1952 , تختلف او تتفق فيما جاء بعد ذلك لكن الوضع كان سئ جدا في عهد الملكية و ابناء محمد علي .

محمد الجوادي

لديه غباء يتدرس ويسمي نفسه أبو التاريخ ويخطيء أخطاء basic في التاريخ وفي تقييم الأحداث.

على كل حال في رأيي المتواضع أن كل إنسان يتبنى خط أيديولوجي متطرف لازم يقول للواقع باي باي ويجب لزاما عليه (وليس باختياره) أن يبدأ يهرتل لأن عدسة رؤيته للأشياء أصبحت عدسة أيديولوجيته. بإمكانك حتى أن تقول أنه يصاب بالعمي في التقييم (السلفيين يسمونها فساد التصور وبصراحة وصف سليم تماما).

أيضا أود أن أضيف، أن تقييم الأشياء أحيانا يصعب بل يستحيل أن يكون على المستوى الإجمالي بل يجب أن يكون على المستوى التفصيلي. لكن صاحب الأيديولوجيا يصيبه عجز حاد في الدخول في التفاصيل بل في أغلب الوقت يعجز عن علاجها لأن أيديولوجيته لا تتوفر على أدوات لعلاج التفاصيل فيتركها جانبا أو يكفر أو يخون من يتعامل بها (مثل الإسلاميين النصابين الذين قالوا إن الاعتكاف في المسجد النبوي أقل أجرا من رابعة وزي اليساريين النصابين الذين يقولون إن الحديث بما لا يتوافق مع الخط السياسي الصحيح هو الخيانة السوداء).

ربنا لا تبتلينا.

آمين.

أخي الكريم بدون الدخول في التفاصيل لكن وضع المواطن المصري كان سئ جدا . احتياطي الذهب (من مناجم الذهب المصرية) و لا قيمة الجنية كانت تعبر عن شئ ، انا قراءة كثير عن هذة الفترة حتي من معارضين جمال عبد الناصر و من الاعلام الغربي و ربطت كله بقصص جدي الله يرحمه . الوضع كان سئ جدا جدا جدا .

هناك سبب ان الشعب كله دعم حراك 1952 , تختلف او تتفق فيما جاء بعد ذلك لكن الوضع كان سئ جدا في عهد الملكية و ابناء محمد علي .
الله اعلم لم نكن لنشهد ما حدث لكن هناك من يقول ايضا ربنا ايام زمان

الله اعلم لم نكن لنشهد ما حدث لكن هناك من يقول ايضا ربنا ايام زمان
هي فقط حنين الإنسان للماضي . في الماضي كان الطب متخلف و الناس فقيرة و بلادنا العربية تحت احتلال و ...و مع ذلك تجد الشخص يحن للماضي .

جدي رحمه الله حكي لي الكثير عن هذة الأيام و حتي انضمن للاخوان و تركهم و انضم لحزب مصر الفتاة و .... الراجل شاف النكسة و الحروب و حراك 1952 ....عاش تاريخ الله يرحمه 🥲

عودة
أعلى