ديون مصر الخارجية ترتفع ل157.8 مليار دولار

أتمنى يكون فيه أجزاء قادمة العمل أسطوري وإختيار الممثل مناسب لأداء شخصية الرئيس ؛ يستحق المشاهدة
لو نزل على نتفليكس ممكن ياخذ تقييم +9 / 10
حلو حلو حمستني

المشكلة الحقيقية هو كذبه على الشعب، يعني بعد ما دمر الاقتصاد تماما بسبب بناء العاصمة الجديدة واكبر جامع واكبر كنيسة واكبر ساري علم واطول برج في افريقيا

الي هو انا عندي صحراء ليه تتوسع راسيا فيها وتكلف نفسك تكاليف بناء باهظة لما ممكن تبني وتتوسع افقيا

وفي الاخير بدل ما تكون العاصمة مصدر دخل ، بالعكس الحكومة هتدفع كل سنة اربع مليارات جنيه مقابل تاجير المباني من الجيش

يعني في الاخر هنفضل ندفع ليوم الدين والحكومة لن يدخل ميزانيتها جنيه وهتروح للجيش

نسبة الدين الى الناتج الاجمالي اقل من 50٪ يعني الامور تحت السيطرة..

مشكلة مصر الكبرى ماهي في نسبة الدين.. مشكلتها مافي احتياطي كافي+عجز الميزان التجاري.. هالامور لو تنحل تزين امور مصر
الامل بعد فضل الله فى الغاز لو تم رفع السعر هتتزبط كل حاجة

مافيه مقارنه دبي خلفها ابوظبي تنتج 3 مليون برميل بسعر 120 دولار انذاك انت الخليج مراح يصرف عليك طول عمره
سدد ٢٠نات بس زاد الرقم يستدين للدفع الدين ؟
كم العائد على سند ؟

سألت شخص خبير

في دولة اكس عندهم تضخم ٣ أرقام عشان كذا يهاجرون وزادوا هنا
قال لي مو لازم عندهم اقتصاد معقد يقدرون يعيشون على اقتصاد بسيط

هذيك الدولة ممكن تقدر تعيش على اقتصاد بسيط عندهم ماء على رغم مايزرعون

حبيبي انا مغلطش السيد الرئيس بيعمل عظمة تخيل حجم المجهود علشان ترفع الدين بالشكل ده

جاهل بالاقتصاد ، جاهل بالسياسيه ، جاهل حتى بالمعارضه ، انت مضيعه للوقت.

According to the regional economic outlook that was released on Wednesday, the IMF expects that public debt in Egypt will reach 94% of GDP during the current FY, and that it will decline to 89.6% of GDP in the next FY.٢٦ رمضان ١٤٤٣ هـ
ده الدين الداخلي و الخارجي مجتمعين. احنا بنتكلم عن الخارجي فقط.

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

أنصحك بمتابعة العمل فيه حبكة دراما والنجم تفوّق على نفسه في تقمص شخصية الرئيس رغم أنه طويل مقارنة بالشخصية التي يؤديها .

المشكلة الحقيقية هو كذبه على الشعب، يعني بعد ما دمر الاقتصاد تماما بسبب بناء العاصمة الجديدة واكبر جامع واكبر كنيسة واكبر ساري علم واطول برج في افريقيا

الي هو انا عندي صحراء ليه تتوسع راسيا فيها وتكلف نفسك تكاليف بناء باهظة لما ممكن تبني وتتوسع افقيا

وفي الاخير بدل ما تكون العاصمة مصدر دخل ، بالعكس الحكومة هتدفع كل سنة اربع مليارات جنيه مقابل تاجير المباني من الجيش

يعني في الاخر هنفضل ندفع ليوم الدين والحكومة لن يدخل ميزانيتها جنيه وهتروح للجيش
المشكلة ليست كذلك ، المشكلة هي في عدم دفع الحكومة و دعمها للقطاع الخاص لزيادة الانتاج بالتوازي مع هذة المشاريع

لو كان حدث نمو في معدلات الانتاج في القطاع الخاص لما تاثرة مصر نهائيا حتي لو قامت ببناء أكبر خزوق في العالم

الدولة ليس دورها انها تنتج او تبني مصانع لكن هذا هو دور القطاع الخاص و الدولة دورها تعمل كباري و بنية تحتية و تتوسع في الصحراء

تخيل لما تعرف اننا بنستورد حاجات تافه بتضغط علي العملة الصعبة و سط رفض تام من القطاع الخاص لانتاج هذة المتتجات محليا و الدولة كمان بتزود الطين بلوة و لاتدعم دعم كافي لزيادة الانتاج.

تخيل بردوا لما نعرف ان فيه بعض المواد المستخدمة في المشاريع العملاقة مستوردة و لم يتم فتح مصانع لانتاجها محليا!!!!

و حابب كمان اضيف ان اختزال المشكلة و التركيز دائما في العاصمة الإدارية هو شئ مستفز الصراحة

الناس تاركة الاشياء إللي بتعرقل نمو الصناعة و ماسكة في شوية اسمنت و طوب الدولة بتحطهم في الصحراء و شايفنها المشكلة 😡

سدد ٢٠نات بس زاد الرقم يستدين للدفع الدين ؟
كم العائد على سند ؟

سألت شخص خبير

في دولة اكس عندهم تضخم ٣ أرقام عشان كذا يهاجرون وزادوا هنا
قال لي مو لازم عندهم اقتصاد معقد يقدرون يعيشون على اقتصاد بسيط

هذيك الدولة ممكن تقدر تعيش على اقتصاد بسيط عندهم ماء على رغم مايزرعون
قريب ما هيكون عندهم ماء

المشكلة ليست كذلك ، المشكلة هي في عدم دفع الحكومة و دعمها للقطاع الخاص لزيادة الانتاج بالتوازي مع هذة المشاريع

لو كان حدث نمو في معدلات الانتاج في القطاع الخاص لما تاثرة مصر نهائيا حتي لو قامت ببناء أكبر خزوق في العالم

الدولة ليس دورها انها تنتج او تبني مصانع لكن هذا هو دور القطاع الخاص و الدولة دورها تعمل كباري و بنية تحتية و تتوسع في الصحراء

تخيل لما تعرف اننا بنستورد حاجات تافه بتضغط علي العملة الصعبة و سط رفض تام من القطاع الخاص لانتاج هذة المتتجات محليا و الدولة كمان بتزود الطين بلوة و لاتدعم دعم كافي لزيادة الانتاج.

تخيل بردوا لما نعرف ان فيه بعض المواد المستخدمة في المشاريع العملاقة مستوردة و لم يتم فتح مصانع لانتاجها محليا!!!!

و حابب كمان اضيف ان اختزال المشكلة و التركيز دائما في العاصمة الإدارية هو شئ مستفز الصراحة

الناس تاركة الاشياء إللي بتعرقل نمو الصناعة و ماسكة في شوية اسمنت و طوب الدولة بتحطهم في الصحراء و شايفنها المشكلة 😡
نصيب المواطن من الواردات قليل من الأقل عالميا و الصادرات كذلك
لا يوجد مشكله في الاستيراد لأنه مافي استيراد اصلا شيء بسيط جدا

مصر صدرت ب4مليار دولار. غاز فى 4شهور بس يعنى لو اتضاعف الإنتاج نبقى حبينا مشكلة الديون الخارجية

كلهم عبعاطي كفتة لا استثني احدا

جميع الدول في العالم تعاني من أزمات اقتصادية .
و الاقبح من وجهت نظري بطلب دول العالم بحل ازمتهم الاقتصادي و تحميل نتائج سوء إدارة الاقتصاد المصري على الغير .

لماذا يحاول المصريون تصدير مشاكلهم الاقتصادية للخارج ؟

اقتصاديا لا مشكلة حقيقية
المشكلة عقلية السيسي ومن حوله والاعلام المطبل واتباعهم نفس النهج الفاشل ان بقي السيسي وحكومته
للاسف مصر تتابع على حكمها من هم اصغر بكثير من حجمها لاربعين سنة من مبارك للسيسي وبدل ان تكون عملاق صناعي-زراعي عربي قاموا بتدمير حتى دورها بالمنطقة

غضب الله على ظلم الرئيس مرسي
سجنه بتلك الحاله واهماله
صدقوني الذي يحصل للرئيس وزمرته من فشل عقوبه ربانيه

وهو حاس بالخطر لهذا قبل كم اسبوع قال سنعمل حوار مع كل التيارات الا حزب واحد
لأنه حاس بثقل الحمل عليه ويريد إشراك الجميع في فشله

من كل قلبي اتمنى لمصر قائد مثل تاريخها وحجمها

التعديل الأخير:
عودة
أعلى