رفع اسعار الوقود في مصر

مع ذلك يعتبر سعر البنزين في مصر ثلث سعره عالميا
صحيح لكن لو تم بيعه بالسعر العالمي مش هنلاقي ناكل حرفيا عموما الحكومة بتقلبنا في حاجات كتير وبتأخد ثمن الدعم أضعاف عندك الجمارك أضعاف أضعاف القيمة ورسوم ودمغات علي اي حاجة وكل حاجة

صحيح لكن لو تم بيعه بالسعر العالمي مش هنلاقي ناكل حرفيا عموما الحكومة بتقلبنا في حاجات كتير وبتأخد ثمن الدعم أضعاف عندك الجمارك أضعاف أضعاف القيمة ورسوم ودمغات علي اي حاجة وكل حاجة
الحكومة المصرية طول عمرها مش سالكة اللى بتدهولك باليمين بتخدو بالشمال

اسعار رخيصة حتى مقارنة بالعراق البلد النفطي

سعر البانزين العادي ٤٥٠ دينار للتر تقريبا ٦ جنيه سعر البانزين المحسن ٦٥٠ دينار تقريبا ٨ جنيه

هذا هو السعر المدعوم اما في كردستان العراق الاسعار ضعف. و وزارة النفط تريد زيادة الاسعار لحد ١٠٠٠ دينار يعني سعر اللتر ١٢ جنيه.
راتبك كام دولار؟

المصيبة ان احنا جربنا برضه الشرقوية و قالولك البس قطونيل يعنى نفس النتيجة

الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
لو كان المجتمع كله من الملائكة اذن من أين تأتى الشياطين ؟!!!

النفط نازل هالفترة المفروض ينخفض البنزين

النفط نازل صحيح لكن سعر صرف الدولار يحلق عاليا.. مثلا هنا بالمغرب الدولار كسر حاجز العشر دراهم لدولار وهو أمر لم اره منذ سنوات طويلة... حيث قبل 6 أشهر فقط الدولار كان ب 8.7 درهم

راتبك كام دولار؟

معدل الرواتب بالعراق مليون دينار شهريا تقريبا ٦٧٠ دولار هذا المعدل.

اقل حد للاجور ٤٠٠ الف دينار تقريبا ٢٧٠ دولار

لكن بعض الرواتب ممكن ان تصل الى الاف الدولارات

يعني الدولار عامل ما يقارب ١٤٩٠ دينار صح كده ؟
ازاي والعراق دولة نفطية ؟!!!

يعني الدولار عامل ما يقارب ١٤٩٠ دينار صح كده ؟
ازاي والعراق دولة نفطية ؟!!!

صحيح كان الدولار ١٢٠٠ دينار و بعدها غير البنك المركزي سعر الصرف نهاية ٢٠٢٠ الى ١٤٦٠ و يباع عند محلات الصيرفة ب ١٤٩٠.

أخي الكريم الحد الأدنى للرواتب بمصر رسميا وضع تحت رسميا 100خط لأن هناك رواتب أقل من هذا الرقم 2700جنية مايعادل 140دولار أي نصف الحد الأدنى في بلدك فكيف تنفق منهم على زوجة وأبناء وإيجارات وفواتير

رغم أن المقارنة بهذه الطريقة غير عادلة ..

ولكن أقل مرتب لديكم يعتبر في مصر بداية مرتبات الطبقة الوسطى ..

لك أن تعلم أن هناك في مصر أناس لازالو يعيشون بدخل لا يتجاوز ١٠٠ دولار .

أخي الكريم الحد الأدنى للرواتب بمصر رسميا وضع تحت رسميا 100خط لأن هناك رواتب أقل من هذا الرقم 2700جنية مايعادل 140دولار أي نصف الحد الأدنى في بلدك فكيف تنفق منهم على زوجة وأبناء وإيجارات وفواتير

صحيح جدا اتفق معك .. حتى حد الاجور بالعراق يعتبر قليل جدا. اي عائلة تريد ان تعيش بشكل متوازن تحتاج راتب لا يقل عن ٥٠٠ دولار شهريا.

انا بالبداية اشرت فقط الى سعر البانزين فهو عموما ليس مرتفع جدا فاسعار الوقود اصبحت مرتفعة بكل العالم بغض النظر عن الدول النفطية او غير النفطية.

و لا اقصد المقارنة بالرواتب بين البلدين.

مفيش حل غير كده تقريبا ، الدولار برضه سعره احتمال يزيد.
كده البلد هتلبس فى حيطة مرتبات زفت واسعار بترفع ولو استمرينا كده هندخل فى حلقة مفرغة اخرها دمار الاقتصاد

في كندا والولايات المتحده بعض سائقي الشاحنات الثقيله بيعمل 300 الف دولار في السنه

ليس بالضرورة
التحاليل حاليا تقول أن الإقتصاد العالمي سيدخل مرحلة ركود السنة القادمة و بالفعل بدأت أتمنة المحروقات في النزول هدا رهين أساسا بكوفيد و بالطلب الصيني على الوقود خصوصا
يعني بالمختصر الأسعار قد تنزل لكن سندخل في أزمة إقتصادية عالمية 😁
قلقي الأكبر علي مصر في أزمه سيوله ستظهر آثارها في نهايه العام وبدايه العام الجديد +المواطن المصري دخله ضعيف جدا لن يتحمل موجه اخري من الغلاء

لا وانا كنت مستغرب ان مفيش تنوية عن الزيادة في موضوع البوابة الاقتصادية

لقيتكم عاملين موضوع بيها :giggle:

عودة
أعلى