تقرير : السعودية تستثمر 7.7 مليار دولار في مصر

صدقني اخوانك أولي من الامريكان
صحيح كلامك انا عارف لهذا قلت بلاها
رؤية ٢٠٣٠، مصر اللي مفروض ندعمها فقط.

تخيل ياصحبي انا عايز السعودية
تسيب نيوم وذا لاين والبحر الاحمر وكل ما يتعلق بالرؤية وتدعم مصر فقط😍💪🏻

صحيح كلامك انا عارف لهذا قلت بلاها
رؤية ٢٠٣٠، مصر اللي مفروض ندعمها فقط.

تخيل ياصحبي انا عايز السعودية
تسيب نيوم وذا لاين والبحر الاحمر وكل ما يتعلق بالرؤية وتدعم مصر فقط😍💪🏻
مهوب صاحي
وصلت الجرأة عن المصريين انهم يقارنون بلدهم بأمريكا ؟؟
هذا لا قالوا لك نهاية العالم

شكلك مشربتش من نيلها ؟!☹️

ليس دائما تكون اهل التخصص افضل من الهواة
خلاص اتعالج عند التمرجي (الممرض) بدل الدكتور ، لان الهواه اوقات افضل من اهل التخصص.

كلامك صحيح في اضيق الحدود و لحالات نادرة جدا. و في الغالب الشخص نفسة بيبقي مضطلع بشكل كبير جدا و اقرب للمتخصص.

لا يجوز تقارن شخص درس مواد علمية لسنوات و عمل بها في ارض الواقع بشخص هاوي جايب معلوماته من النت

يجب اخذ ضمانات من الجيش والدولة بعدم التنافسية في استثمارات الدولتين هذه واخذ ضمانات مالية في حال انلادع ثورة او حرب وذهاب هذه الاستثمارات في مهب الريح ...

الدخول 50/50 مع الدولة هو أفضل حل...

ايضا ضمان حرية خروج الاموال من مصر

[ الأصدقاء لن يسمحون لمصر أن تسقط وأوربا تخاف من مراكب الهجرة المصرية ]

لدي احساس أنها العوامل التي بناء عليها السيد الرئيس عبدالفتاح السيسي الخطة الاقتصادية وهذا ما يفسر موقفه السلبي من دراسة الجدوى مقامرة خطيره قد تدمر الدولة أو يحدث ما خطط له ويصبح من دواهي السياسة بالعالم.

مشاهدة المرفق 493644
الشواهد تقول انه سيحدث ما خطط له بدليل استثمارات الخليج والاتحاد الأوروبي الأخيرة

ردك بيعبر عن كمية كره وحقد غريبة

الاستثمار بقى بيع وشرا ؟

ولا عشان مش بتحب النظام بقى الاستثمار وحش وكخة ؟

بعدين متقلقش السعودية حجمها تقريبا ضعف مصر وهما والامارات مكتفين بارضهم مش عايزين يشترو حاجة برا بلدهم

هما بيستثمروا فى مصر عشان نخرج من الازمة اللى فيها البلد وعشان الحال يتحسن والشباب اللى زيك يشتغل بدل ما اهو قاعد عاطل ويقرف فينا بردوده ويطلع عقده علينا 👍
يابنى انت تعرفنى عشان تقول عليا عاطل مش شغال
مع ان شغلتك هنا تتطالب الاعضاء بعدم شخصنه المواضيع انت داخل تشخصن الكلام
ايوه نظام وسخ وبيبع واقنعتنى انت كده ان السعوديه كبيره ومش محتاجه تشترى حجه ومبرر فى منتهى الغباء بصراحه

[ الأصدقاء لن يسمحون لمصر أن تسقط وأوربا تخاف من مراكب الهجرة المصرية ]

لدي احساس أنها العوامل التي بناء عليها السيد الرئيس عبدالفتاح السيسي الخطة الاقتصادية وهذا ما يفسر موقفه السلبي من دراسة الجدوى مقامرة خطيره قد تدمر الدولة أو يحدث ما خطط له ويصبح من دواهي السياسة بالعالم.

مشاهدة المرفق 493644
الهطل بقى ببلاش

سبحان الله اول ما شفت تعليقك خطر على بالي حديث الرسول عن العائل المستكبر

عن ابو هريرة رضي الله عنه عن الرسول صلى الله عليه و سلم: (ثلاثةٌ لا يكلِّمهُم اللهُ ولا ينظرُ إليهم يومَ القيامةِ ولا يزكِّيهِم ولهم عذابٌ أليمٌ : شيخٌ زانٍ ، وملكٌ كذابٌ ، وعائلٌ مستكبرٌ)​

جميل جدا
البعض لا يفرق بين الاستثمار وبين التبرع
المستثمر لا يدخل بامواله الا وهو متاكد من كل النقاط والشروط والمخاطر

الاستثمار في مصر على المستوى الفردي ( كمواطن ) ممتاز على المدى الطويل فما بالك للتجار وللدول ؟
وضع مصر الحالي لن يستمر وسيتغير للافضل ان شاء الله عاجلا او اجلا فالوضع في كل دول العالم متردي بعدالجائحه وبعد الحرب الروسيه الاوكرانيه
الدول والخبراء الاقتصاديين والتجار نظرتهم ابعد من المتابع العادي .

وعقبال ما يرزقنا الله ويمدينا نستثمر في مصر

بالتوفيق ان شاء الله .

انا شايف جهل اقتصادي عجيب يا جماعة والله مصر فيها استثمارات سعودية مهوله وكلها ناجحة انتم فاكرين رجال الاعمال دول مجانيين انا لما كنت شغال في البيك اعدنا تلت سنين ندرس الاستثمار والتصنيع في مصر وييجي واحد ع النت يقولك اصل وفضل تعرف ايه انت تعرف الشركات دي بتجفع فلوس اد ايه ع تجيب داتا عن السوق وتعمل دراسات جدوي انتم مغيبين والله

شكلك مشربتش من نيلها ؟!☹️
هههههههههههههههه
شكلك تبي تقضي علية اما بفشل كلوي او اقلها مغص كلوي
النيل لونة قلب اسود والأن بني كان زمان قبل 1425هـ لون النيل شفاف ونظيف والان صرف صحي لمخلفات الفنادق

هههههههههههههههه
شكلك تبي تقضي علية اما بفشل كلوي او اقلها مغص كلوي
النيل لونة قلب اسود والأن بني كان زمان قبل 1425هـ لون النيل شفاف ونظيف والان صرف صحي لمخلفات الفنادق

مشاهدة المرفق 493687
لو بتهزر برحتك
لو جد اتفضل

لو بتهزر برحتك
لو جد اتفضل

لا انا عارف ان لون النيل متغير بسبب تصريف مياه السيول ولا تأثير على محطات تنقية المياه
ولكن تصريف الصرف الصحي الي بالفنادق سابقاً كانت تصرف بالنيل واتمنى انه قضي عليها
انا جيت مصر عشرات المرات كان النيل صافي ومع مرور السنوات تغير اللون والسبب الصرف الصحي

عودة
أعلى