إجتماع دبلوماسي كبير مرتقب بين السعودية وإسرائيل

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
دولتك مطبعه مع اسرائيل وبينكم تبادل دبلوماسي وتجاري واعتراف كامل طبعا هذا شأنكم ولكن حط هذا ف بالك انت وغيرك قبل لتنطقوا بحرف واحد تسيؤو فيها للدول المطبعه

موقف عمان بالنسبه للتطبيع صرح عنه قبل أيام معالي وزير الخارجيه وهو نفسه الموقف الرسمي السعودي

وسلامتك
الله يسلمك.
انا واعي كلامي كويس, المشكلة في اللي بيرمي كلام و ينطق بحروف مش حرف و بيحط نفسه في موقف (وحش) .. دولتي مطبعة بسبب الكلب السادات و خيانته للشاذلي , بعد تقريباً ميقلش عن 6 حروب مع الصهاينة.

انتو عملتو ايه؟ اي وظيفتكم ؟

المشاركة المعلنة بالحرب من دعم اقتصادي لمصر ودعم سياسي لمصر
وتدريب طيارين مصريين الخ
طبيعي و مشاركتكم بالبترول , انا كلامي للعماني مش ليك (السعودي).
و مشاركة السعودية كانت قوية في 73 .. بس برضو متحطش دولة مواجه خسرت عشرات الالاف من الجنود مقابل دولة ساعدت اقتصادياً.

ده اللي حصل وقت الحرب ساعتها

اسرائيل اللي التزمت اولاً ولا حماس ! وكلو بالنت
التزمت حماس او التزم الصهاينة , ده اساساً ملهوش علاقة بالموضوع , لأن حماس كانت تابعه لجماعة الاخوان المصرية , و هما طلبو وقف الضرب لأن كانت هتحصل مجازر لغزة و طبعاً (طنطاوي و معاه شلة الصيع و الخائن بلحة) عمرهم ما كانو هيتدخلو عسكرياً

طبيعي و مشاركتكم بالبترول , انا كلامي للعماني مش ليك (السعودي).
و مشاركة السعودية كانت قوية في 73 .. بس برضو متحطش دولة مواجه خسرت عشرات الالاف من الجنود مقابل دولة ساعدت اقتصادياً.

مش مساعدات فقط بل مشاركة جنود
لي قريب مدفون في مصر مشارك ضد الحرب مع الصهاينة
كنا في مصر وفي الاردن وسوريا ويوجد شارع باسم شهيد سعودي او دوار في فلسطين

اللي متأكد منه انا ان العرب لو اتفقوا بنكون معهم وفي الصف الاول
لكن الوضع الان متغير جداً
المنطقة مقبله على تغيرت المصلحة اولاً و لازم نضمن المصلحة اولاً

التزمت حماس او التزم الصهاينة , ده اساساً ملهوش علاقة بالموضوع , لأن حماس كانت تابعه لجماعة الاخوان المصرية , و هما طلبو وقف الضرب لأن كانت هتحصل مجازر لغزة و طبعاً (طنطاوي و معاه شلة الصيع و الخائن بلحة) عمرهم ما كانو هيتدخلو عسكرياً

التوقف حصل بضغط من كلينتون

روى البخاري (6169) ، ومسلم (2640) عن عَبْد اللَّهِ بْن مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قال : " جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، كَيْفَ تَقُولُ فِي رَجُلٍ أَحَبَّ قَوْمًا وَلَمْ يَلْحَقْ بِهِمْ ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (المَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ) " .
وروى البخاري (3688) ، ومسلم (2639) عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : " أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ السَّاعَةِ ، فَقَالَ: مَتَى السَّاعَةُ ؟ ، قَالَ: ( وَمَاذَا أَعْدَدْتَ لَهَا ) ؟
قَالَ : لاَ شَيْءَ ، إِلَّا أَنِّي أُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ .
فَقَالَ: (أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ) .

---------

اسأل الله ان يحشرك معهم يوم القيامة فهم اشقائك كما تقول انت..

اما نحن كمسلمين ليسوا بأشقائنا بل الد اعدائنا الى يوم الدين ،
الحمد لله الذى مَنَ علينا كمسلمين و على السعوديين برجل مثلك لأنك تمثل الوعى الإسلامى و العربى فى زمن قل فيه الوعى

مش مساعدات فقط بل مشاركة جنود
لي قريب مدفون في مصر مشارك ضد الحرب مع الصهاينة
كنا في مصر وفي الاردن وسوريا ويوجد شارع باسم شهيد سعودي او دوار في فلسطين

اللي متأكد منه انا ان العرب لو اتفقوا بنكون معهم وفي الصف الاول
لكن الوضع الان متغير جداً
المنطقة مقبله على تغيرت المصلحة اولاً و لازم نضمن المصلحة اولاً
طب ماتخدو مصلحتكم , معنديش مشكلة .. مصلحتكم مع ابليس , بره عني مليش دعوه ... لكن دعم انقلاب في بلدي عشان مصلحتكم ده حكاية تانية.

عاجل| مرسي يقرر سحب سفير مصر في إسرائيل على خلفية الغارات على غزة​

رئيس الوزراء قنديل راح غزة بأمر من مرسي وقت العدوان

ده غير سماحه بنشر السلاح عبر الانفاق و زيادة الانفاق لتوصيلها لغزة.
بص انا مش عايز كلام كتير .. انتو اختارتو طريق اليهود و انا مليش دعوة بكده , انتو حرين , بس انتو مكنتوش احرار في تمويل انقلاب عسكري في مصر و دعمه اعلامياً و سياسياً و اقتصادياً .. و صدقني هيجي اليوم اللي هتترد فيه الضربه و هتكون ضربة جامدة.
الخ** المكسيكي نهايته قربت.

الكلام بتاعك هذا بله واشرب مويته. ما يوكل عيش. اغلاق السفارة وعدم الاعتراف بدولة إسرائيل والانسحاب من الاتفاقيات هذا هو القرار الذي كان ان يجب ان يفعله مرسي. الشجب والانكار او استدعاء السفير كاحتاجاج دبلوماسي ليست معطيات تستند عليها وتحاجج بها دولة لا تعترف باسرائيل نهائيا ولا يوجد بها سفارة وهي الدوله العربية الوحيدة التي تدعم فلسطين وتدفع رواتب وترسل المساعدات وتدعم التعليم وغيره. قال ايش قال مرسي, ياعمي طير بس

طب ماتخدو مصلحتكم , معنديش مشكلة .. مصلحتكم مع ابليس , بره عني مليش دعوه ... لكن دعم انقلاب في بلدي عشان مصلحتكم ده حكاية تانية.

وهو انا نحرتك عشان اطبع ! ههههههههه

اللي حاصل في مصر مسمع بالمنطقة كلها والانقلاب ده تحصيل حاصل
ومش امر متوقع داه امر جاي جاي

الكلام بتاعك هذا بله واشرب مويته. ما يوكل عيش. اغلاق السفارة وعدم الاعتراف بدولة إسرائيل والانسحاب من الاتفاقيات هذا هو القرار الذي كان ان يجب ان يفعله مرسي. الشجب والانكار او استدعاء السفير كاحتاجاج دبلوماسي ليست معطيات تستند عليها وتحاجج بها دولة لا تعترف باسرائيل نهائيا ولا يوجد بها سفارة وهي الدوله العربية الوحيدة التي تدعم فلسطين وتدفع رواتب وترسل المساعدات وتدعم التعليم وغيره. قال ايش قال مرسي, ياعمي طير بس
اوووه يا سلام علي التفكير اللي ميخرش المية .. يمسك الرئاسة يقوم هوبا يطرد يطرد يطرد و يوقف اتفاقيات الخ , يعني عايزه يوقف اتفاقية في خلال شهرين تلاته (من سنة حكمه) و الاتفاقية ديا مرتبطه عسكرياً و اقتصاديا ( معونة عسكرية) و (معونة اقتصادية) و تم تأسيس الجيش المصري لمدة 30 سنة علي تلك المعونة و معاه الدعم الاقتصادي اللي تم ارتباط الاقتصاد المصري بيه؟

يعني يخربيت مخك الذري ... و الاسلام لما نزل تم تحريم الخمر علي طول صح ؟

انتا مين وصلك النت , عايز اعرفه؟

الله يسلمك.
انا واعي كلامي كويس, المشكلة في اللي بيرمي كلام و ينطق بحروف مش حرف و بيحط نفسه في موقف (وحش) .. دولتي مطبعة بسبب الكلب السادات و خيانته للشاذلي , بعد تقريباً ميقلش عن 6 حروب مع الصهاينة.

انتو عملتو ايه؟ اي وظيفتكم ؟
طيب بالاخير طبعتوا معهم وعلاقات كامله وزي العسل فلا تستشرف على غيرك وعلم اسرائيل يرفرف في عاصمتك وحكومتك طبعت وكانت تسعى لمصلحه خاصه وهو تحرير الاراضي المحتله سيناء ومش لخاطر عيون الفلسطينين الي تتاجر فيهم وهذا الي حصل مع الاتفاقيات وكلن يسعى لمصلحته من ورا التطبيع سواء دولتك ولا دوله ثانيه ولا كان عملتوا مثل سوريا ولبنان

اقطع يا مرسي الاتفاقية بت ***** مع اسرائيل و يلا نرجع ال 1200 ابرامز و 220 اف-16 و الامراب و البيري و النوكس و غيره

اوووه يا سلام علي التفكير اللي ميخرش المية .. يمسك الرئاسة يقوم هوبا يطرد يطرد يطرد و يوقف اتفاقيات الخ , يعني عايزه يوقف اتفاقية في خلال شهرين تلاته (من سنة حكمه) و الاتفاقية ديا مرتبطه عسكرياً و اقتصاديا ( معونة عسكرية) و (معونة اقتصادية) و تم تأسيس الجيش المصري لمدة 30 سنة علي تلك المعونة و معاه الدعم الاقتصادي اللي تم ارتباط الاقتصاد المصري بيه؟

يعني يخربيت مخك الذري ... و الاسلام لما نزل تم تحريم الخمر علي طول صح ؟

انتا مين وصلك النت , عايز اعرفه؟

شفت ان الموضوع يدور حول مصلحتك, اكتم يلا ولا تنظر علينا.

شفت ان الموضوع يدور حول مصلحتك, اكتم يلا ولا تنظر علينا.
مصلحة مين يا بو مخ ذري .. الاتفاقيات العسكرية و الاقتصادية مع تركيا و البرازيل و الصين و روسيا كانت دخلت حيز التنفيذ لاحلال المعدات الامريكية في الجيش المصري.
كانت بدأت بالنشات التركية و معاها العنقاء (الدرونات) و تصنيع الكومبيوتر بتاعها في مصر.
مكنش هينفع وقف الاتفاقية الا بعد 5 سنين علي الاقل عشان الامريكان هيقطعو علينا كل الدعم العسكري و قطع الغيار للمعدات هنا ده غير الداتا لينك و غيره.

حاول مرة تانية.

طيب بالاخير طبعتوا معهم وعلاقات كامله وزي العسل فلا تستشرف على غيرك وعلم اسرائيل يرفرف في عاصمتك وحكومتك طبعت وكانت تسعى لمصلحه خاصه وهو تحرير الاراضي المحتله سيناء ومش لخاطر عيون الفلسطينين الي تتاجر فيهم وهذا الي حصل مع الاتفاقيات وكلن يسعى لمصلحته من ورا التطبيع سواء دولتك ولا دوله ثانيه ولا كان عملتوا مثل سوريا ولبنان
مفيش حد فينا دلوقتى بيمثل حكومة دولته
كلنا على باب الله ..... لكن لما يكون كلامك كشخص من الشارع العربى بيطبع مع إسرائيل و بيضيع حق الفلسطينيين يبقى لازم وقفة
إحنا بنتبرأ مما تفعله الحكومات العربية من تطبيع مع العدو الإسرائيلى و هذا هو جهد المقل و هذا هو عذرنا أمام الله
لكن إنتا هتتحاسب على نيتك و كلامك اللى بتدعم فيه الإحتلال الإسرائيلى لدولة عربية مسلمة

مفيش حد فينا دلوقتى بيمثل حكومة دولته
كلنا على باب الله ..... لكن لما يكون كلامك كشخص من الشارع العربى بيطبع مع إسرائيل و بيضيع حق الفلسطينيين يبقى لازم وقفة
إحنا بنتبرأ مما تفعله الحكومات العربية من تطبيع مع العدو الإسرائيلى و هذا هو جهد المقل و هذا هو عذرنا أمام الله
لكن إنتا هتتحاسب على نيتك و كلامك اللى بتدعم فيه الإحتلال الإسرائيلى لدولة عربية مسلمة

وبالنسبة لمواقف الجعر النتن اسماعيل هنية مع الحوثي ضدنا
تسميه ايه ! هههههه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى