زيارة رسميه للرئيس الايراني الى سلطنه عمان يوم الإثنين

انا مش متابع اوي الوضع في السلطنة الفترة اللي فاتت مع اني عشت فيها سنتين

بس انا ملاحظ تقارب مع الايرانيين من فترة كبيرة هل بحكم التجارة والحدود ولا الموضوع ابعد من كدة ؟

خط مكلف ماليا وفنيا

بس انا ملاحظ تقارب مع الايرانيين من فترة كبيرة هل بحكم التجارة والحدود ولا الموضوع ابعد من كدة ؟
انت عشت سنتين المفروض يكون عندك درايه وانت تعرف التبادل التجاري العماني الايراني ضعيف جدا
نتأمل يزيد وتستفيد البلد من التبادل التجاري مع ايران وغير ايران.

عدة جنود تعرضوا لعارض صحي بسبب الحرارة والجفاف في هذة الزيارة

المراسم الخارجية في هذة الاوقات عقوبة على الجنود ولابد من تجهيز الساحات بمظلات كهربائية أو تكون داخل قاعة دخليه ...
هؤلاء يبقون بالساعات تحت الشمس لأجل الاستقبال ...

انت عشت سنتين المفروض يكون عندك درايه وانت تعرف التبادل التجاري العماني الايراني ضعيف جدا
نتأمل يزيد وتستفيد البلد من التبادل التجاري مع ايران وغير ايران.

لا عزيزي السنتين مش حداث.. قدام شوية انا اقصد اقول انا مهتم بالسلطنة لاني كنت عايش فيها في صور وصلالة وصحار وأبرا ( مش عارف بكتبها صح ولالا ) كان والدي ايضاً بينفذ مشاريع انشائية داخلها مع شركة اجنبية بس بقالي فترة متابعتش اخبارها او مظهرتش قدامي كتير هو عموما السلطنة من البلاد الهادئة مش على طول على صفيح الاحداث وربنا يديمها عليكم نعمة

سلطنة عمان دولة لها طابعها و سياستها من قرون مش بس اليومين دول وهو الحياد الإيجابي والدبلوماسية الهادئة: low profile, friends of all enemy of none

جزء من الموضوع الثقافة الاباضية اللي تنحدر من الفئة اللي رفضت من قرون انها تاخد موقف مع الشيعه او السنه واختاروا يكونوا على الحياد..

طبعًا لا أحيل الأمر بمجمله للمذهب الديني! لكنه رافد مهم - وقديم -في فهم سياسة السلطنة

وضع طبيعي وعلاقات متوازنه مع الجميع ونفس مستوى العلاقات موجودة مع.جميع الدول المحيطه وحتى البعيدة علاقات تقوم على مصالح إقتصاديه متبادله مشتركه بالدرجه الاولى

عودة
أعلى