برج عملاق في مصر بدعم سعودي

أن ترى الحفاة العراة العالة رعاء الشاء يتطاولون في البنيان. رواه مسلم.

إذا رأيت رعاء البهم يتطاولون في البنيان، فذاك من أشراطها.رواه مسلم.

بالنسبه لموضوع التطاول فالبنيان فالحديث الشريف صيغته الاستهجان والاحتقار لصاحب هذه الفعله والله أعلم🤔🤔
اقسم بالله بستغرب من الغير مسلمين هما ازاي مش مصدقين معجزات النبي محمد صلى الله عليه وسلم والقرآن الكريم دا كل حاجة قالها النبي صلى الله عليه وسلم حصلت حرفيا الله يهدي كل باحث عن الحق للحق

دي تبقي صفقة العمر بالنسبة للسعودية اتوقع تعوض السعودية عن جميع المنح اللي قدمتها لمصر استثمار رابح من جميع الجوانب هيحقق اكتفاء ذاتي من الحاصلات الزراعية وهتصدر كمان ومن المياه انشاء نهر موازي في مصر يمكن للسعودية الاستثمار فيه وتحقيق عوائد بمليارات الدولارات دا غير انك ممكن تعمل نهر صناعي يوفرلك مياه النيل في السعودية
المشروع دا من رايي ان تدخل فيه اسرائيل كشريك ويتم ايضا منحها بالماء لكي لا تعطل لك المشروع بنفوذها الانريكي الافريقي
دا غير ان سد النهضة هيكون خلاص اصبح زي قلته
حققنا اكتفاءات ذاتيه في اكثر من محصول لكن القصد هو التربح التصديري الدولي

مزارع خام تدعم المصنع = منتج نهائي دوائي وغذائي مليارات رايحه جايه

لكن إسرائيل 😁 لايشرفنا التعامل معها ولاتستطيع اللعب معنا في افريقيا لان جمعياتنا الخيريه والتبرعات والدعم الاقتصاد السعودي لتلك الدول موجود ولن يضحو بالاموال لعيون تل ابيب التي لا تدعمهم الا بمقابل

سواء اوغندا او اريتريا او جيبوتي او غيرها من دول افريقيا على خط الانهار سواء النيل الشهير او النيل الازرق وغيره حتى اثيوبيا لاتحاول استفزازنا

وبالسابق ينفع معا مصر اما الان مخاطره لان الاثيوبيين سيحاسبون مصر على نقاط المويه فما بالك بتنفيذ المشروع عبر مصر يفضل الدوله التي لديها اكثر من نهر ليكون بشكل امن كالسودان سمعت ان انها بلد الانهار السبعه

طبعا سابقا الفكره جاءت بسبب مشاريعنا التافهه معا مصر 😂 فقلت نطور من الطموح بدل سياحه ومزرعه وعقار

الامارات استثمرت في اكبر مصنع للسكر في مصر اتوق الافتاح قريب جدا هذا العام

تعطون الامارات الاستثمارات الحلوه
وحنا حتى البرج سميتوه الخازوق

مفترين ربنا ينتئم من كل ظالم
انتو ماعندكمش زمير ( ضمير)

روحو مش عاوزين نكلمكم تاني مش عوزينكم ربنا ينتئم من كل مفتري زالم ( ظالم)​

حققنا اكتفاءات ذاتيه في اكثر من محصول لكن القصد هو التربح التصديري الدولي

مزارع خام تدعم المصنع = منتج نهائي دوائي وغذائي مليارات رايحه جايه

لكن إسرائيل 😁 لايشرفنا التعامل معها ولاتستطيع اللعب معنا في افريقيا لان جمعياتنا الخيريه والتبرعات والدعم الاقتصاد السعودي لتلك الدول موجود ولن يضحو بالاموال لعيون تل ابيب التي لا تدعمهم الا بمقابل

سواء اوغندا او اريتريا او جيبوتي او غيرها من دول افريقيا على خط الانهار سواء النيل الشهير او النيل الازرق وغيره حتى اثيوبيا لاتحاول استفزازنا

وبالسابق ينفع معا مصر اما الان مخاطره لان الاثيوبيين سيحاسبون مصر على نقاط المويه فما بالك بتنفيذ المشروع عبر مصر يفضل الدوله التي لديها اكثر من نهر ليكون بشكل امن كالسودان سمعت ان انها بلد الانهار السبعه

طبعا سابقا الفكره جاءت بسبب مشاريعنا التافهه معا مصر 😂 فقلت نطور من الطموح بدل سياحه ومزرعه وعقار
ما دخل اثيوبيا المشروع لن يمر من عندهم اصلا

شوف انا عندي وجهة نظر دخول إسرائيل كمستثمر سيحل لك مشكلة انه المشروع هيعدي علي كذا دولة لما تملكه من نفوذ تخيل نفوذ مصري اسرائيلي هيخلي كل الدول اللي يمر بها المشروع هتخضع وهتعملك تسهيلات كمان
بالنسبة لعوايد المشروع مهما صرفت هتلم اللي صرفته اضعاف الاضعاف انت بتتكلم علي مياه كثيرة جدا نهر الكونغو يرمي في المحيط ما يقارب ترليون متر مكعب من المياه
زائد لو ارتبط المشروع دا بنهر موازي في الصحراء الغربية ويصب في منخفض القطارة
شوف مصر وبلا نقاش ستصبح دولة عظمي
وهذا الامر خصوصا هو ما سيجعل المشروع لن يتم لان مستحيل امريكا والغرب هتسمحلك بالنقلة الفظيعة دي وتبقي متحكم بقرارك
تخيل مصر يصبح عندها امن غذائي بل وتصدر بمليارات فاتورة الاستيراد لن تتخطي حتي ربع صادراتك الزراعية

اللي يبيع التحف لااعلم كيف يفكر

انت تبيعها بمليون دولار مثلاً
تروح لمتحف ويمتلكها يكون الدخول
بتذكره بمبلغ معين
كم سايح يزور متحف اللوفر مثلاً !؟
اكيد عدد كبير جداً بالسنه

كذا طلع من يبيع التحف للخارج نظرته قاصره
وخسران برضو
عشان تفهم الفكرة شفناها باعيننا
مسؤولين كبار فعلوها ايام حسني مبارك
تم قطع الكهرباء عن بلدي بالكامل
وفي الليل شاهدنا سفينة نقل بضايع تشبه اللتي تنقل الفوسفات تحمل مسلة اثرية وتتجه شمالا
طبعا بدل ميحطها في متحف يبيعها ويحط الفلوس في حسابه حتي لو الاموال اللي حصل عليها اقل من ١٠٪ من ثمنها الاصلي يقولك استفاد بالفلوس

هو عذراً على جهلي بس انا استغربت ان المشروع قائم على " سكر البنجر " يعني فعلياً ما كنت اعرف السكر كيف يصنعونه بس بردو ما توقعتش من البنجر يعني

انا اساسا ما احب البنجر ولا شكله ولا ريحته ولا طعمه خلاص قررت استخدم عسل النحل بتحلية الاكل

تحس اني شخصنت الموضوع مع البنجر ههههههه
سكر القصب افضل لكن الفرق ليس كبير فروق طفيفة في نسبة تركيز السكر ولونه

🤔
العاصمه الاداريه توها طالعه وصحراء تم بناء مدينه فيها

اما ابها منطقة بارده غالب السنه ولو تم الاستثمار بها لاصبحت من افضل المدن السكنيه بالعالم لانها تجمع الاجواء والطبيعه - السياحه - الاستثمار البكر

مشاهدة المرفق 479417

كما انها اختيرت عاصمة السياحه العربيه للاسف راح نبقى كذا رايحين جايين مثل امور كثيره واخرتها بنستثمر بابها والنماص وغيرها من المناطق البارده

مشاهدة المرفق 479418
يا عم كفاية افكار عجيبة بقى , عايز تبنى عاصمة على جبل و على حدودك كمان عشان عاجباك جوها خلاص انت حر
مادام و لا شايف اى اهمية من مصر , مش بتبطل كلام فى اى موضوع عنها ليه ؟؟؟؟
سيب مصر فى حالها و بطل مقارنات غير منطقية .لو عايز تغير افكارك اتمنى تقرا أكتر عن مصر يمكن تفهم

للأسف الحكومه رافضه
للاسف الحكومة فاشلة المشروع محتاج حكومة طموحة ومحتاجة تحالف مصري سعودي اسرائيلي للاستفادة بكم المياه الرهيب اللي هتاخدها
المشروع دا اتوقع لو السيسي اتبناه هيخلص في ١٠ سنين

التعديل الأخير:
يا عم كفاية افكار عجيبة بقى , عايز تبنى عاصمة على جبل و على حدودك كمان عشان عاجباك جوها خلاص انت حر
مادام و لا شايف اى اهمية من مصر , مش بتبطل كلام فى اى موضوع عنها ليه ؟؟؟؟
سيب مصر فى حالها و بطل مقارنات غير منطقية .لو عايز تغير افكارك اتمنى تقرا أكتر عن مصر يمكن تفهم
لا تحاول تقنعه عنده قناعات لن يغيرها هو في رأيه ان مصر ملهاش لازمة اصلا وان احنا عبئ عليه وسواء تقدمت تأخرت تدمرت لن تضره في شيئ بس النوعية دي بتمني من الله انه ميجيش يوم تحكم السعوديه هتبقي كارثة اقسم بالله وحلت علي الاسلام والعرب

شوف انا عندي وجهة نظر دخول إسرائيل كمستثمر سيحل لك مشكلة انه المشروع هيعدي علي كذا دولة لما تملكه من نفوذ تخيل نفوذ مصري اسرائيلي هيخلي كل الدول اللي يمر بها المشروع هتخضع وهتعملك تسهيلات كمان
بالنسبة لعوايد المشروع مهما صرفت هتلم اللي صرفته اضعاف الاضعاف انت بتتكلم علي مياه كثيرة جدا نهر الكونغو يرمي في المحيط ما يقارب ترليون متر مكعب من المياه
زائد لو ارتبط المشروع دا بنهر موازي في الصحراء الغربية ويصب في منخفض القطارة
شوف مصر وبلا نقاش ستصبح دولة عظمي
وهذا الامر خصوصا هو ما سيجعل المشروع لن يتم لان مستحيل امريكا والغرب هتسمحلك بالنقلة الفظيعة دي وتبقي متحكم بقرارك
كلام حضرتك غير صحيح:
اليهود معندهمش النفوذ ده كله و قوة مصر ضعف استراتيجى ليهم
منخفض القطارة كان بحر فى زمن سحيق و مالح للغاية لا يمكن تخزين مياه حلوة فيه

لا تحاول تقنعه عنده قناعات لن يغيرها هو في رأيه ان مصر ملهاش لازمة اصلا وان احنا عبئ عليه وسواء تقدمت تأخرت تدمرت لن تضره في شيئ بس النوعية دي بتمني من الله انه ميجيش يوم تحكم السعوديه هتبقي كارثة اقسم بالله وحلت علي الاسلام والعرب
هو حر اكيد لو موضوع رأى مش حقائق
أهمية مصر غير مرتبطة بتعليم او جهل مجموعة من الاشخاص , كثرة ترديد الاكاذيب يجب الرد عليها

كلام حضرتك غير صحيح:
اليهود معندهمش النفوذ ده كله و قوة مصر ضعف استراتيجى ليهم
منخفض القطارة كان بحر فى زمن سحيق و مالح للغاية لا يمكن تخزين مياه حلوة فيه

مش مهم منخفض القطار نملاه بس مية ونخليه فنادق ومنتجعات سياحية كفاية علينا حفر نهر من تشكي لحد منخفض القطارة كدا عندك مصر جديدة تزرع الضفاف وتبني براحتك عشان تخفف الضغط السكاني علي القاهرة وعلي ضفاف النيل الرئيسي بص مهما حاولت فوائد هذا المشروع لا تعد ولا تحصى

هذا حسب المعروض في الجانب المصري دائم عروضهم للخليج عقار وسياحه وزراعه وكلها لا تخدمنا
المشكل اذا استمر هذا التوجه في مصر بالاستثمار بعيدا عن القطاعات الانتاجية ستكون النتيجة كارثية لا محالة الله المستعان

هو حر اكيد لو موضوع رأى مش حقائق
أهمية مصر غير مرتبطة بتعليم او جهل مجموعة من الاشخاص , كثرة ترديد الاكاذيب يجب الرد عليها
يا اخي لا تفهم العضو خطأ
هو لم يقصد التقليل من مصر ابدا. ابو قطبي قلبه ابيض لكن مشكلته اراءه دائما غير منطقية وغير عقلانية.
يمكن اكثر واحد ازعجنا بأبها كل شوي ابها وابها حسسني انها قطعة من الجنة وهي بنظري ما تنفع للسياحة او الاقتصاد ولا بريال ولا حتى بجنيه لو عومته ثلاثين مرة.

ال قطبي عقله عنده شيئين ،ابها ونقل التقنية غيره ما يعرف 😂

هو المنتدى هنا اصبح مخصص لترويج معلومات خاطئة وعدم تدقيق المعلومات

برج المسلة او oblisco capital هو تصميم شركة مصرية اسمها ايديا

اما ادريان سميث فهو يملك شركة تصميمات خاصة بيه قامت بتصميم برج خليفة وبرج جدة.. والتصميم المصري غير معروف وسيكون مختلف

representing their international design firm, Adrian Smith + Gordon Gill Architecture (AS+GG Architecture), will design their first project in Egypt's New Administrative Capital (NAC) together with their partner, Magnom Properties, the newly established real estate arm of the Saudi Rawabi Holding

بطلوا هري

يا اخي لا تفهم العضو خطأ
هو لم يقصد التقليل من مصر ابدا. ابو قطبي قلبه ابيض لكن مشكلته اراءه دائما غير منطقية وغير عقلانية.
يمكن اكثر واحد ازعجنا بأبها كل شوي ابها وابها حسسني انها قطعة من الجنة وهي بنظري ما تنفع للسياحة او الاقتصاد ولا بريال ولا حتى بجنيه لو عومته ثلاثين مرة.

ال قطبي عقله عنده شيئين ،ابها ونقل التقنية غيره ما يعرف 😂
ابها اتذكرت في الموضوع دا من القطبي اكتر متذكر البرج الخاذوق ذات نفسه 😂😂

أن ترى الحفاة العراة العالة رعاء الشاء يتطاولون في البنيان. رواه مسلم.

إذا رأيت رعاء البهم يتطاولون في البنيان، فذاك من أشراطها.رواه مسلم.

بالنسبه لموضوع التطاول فالبنيان فالحديث الشريف صيغته الاستهجان والاحتقار لصاحب هذه الفعله والله أعلم🤔🤔

استهجان والاحتقار ليش مايكون وصف عادي . . معروف يامصدى

هو المنتدى هنا اصبح مخصص لترويج معلومات خاطئة وعدم تدقيق المعلومات

برج المسلة او oblisco capital هو تصميم شركة مصرية اسمها ايديا

اما ادريان سميث فهو يملك شركة تصميمات خاصة بيه قامت بتصميم برج خليفة وبرج جدة.. والتصميم المصري غير معروف وسيكون مختلف

representing their international design firm, Adrian Smith + Gordon Gill Architecture (AS+GG Architecture), will design their first project in Egypt's New Administrative Capital (NAC) together with their partner, Magnom Properties, the newly established real estate arm of the Saudi Rawabi Holding

بطلوا هري

يا راجل كبر مخك..محسسني انه موقع الاسوشيتد برس 😂

عودة
أعلى