دول الخليج تتعهد ب 22 مليار دولار لمصر

هذة قضية نصب واضحة وصريحة عارف المشكلة فين
في التسليم بياخد منك الفلوس ويسلمك بعد ٢٠ يوم
طبعا بعد ميلم مليار ولا كام مليون هيهرب
بيع السلم: السَلم هو في اللغة مثل السلف، وزنًا ومعنى، وهو التقديم والتسليم، وفي الشرع: اسم لعقد يوجب الملك للبائع في الثمن عاجلًا، وللمشتري في الثمن آجلًا، فالمبيع يسمى مسلما به، والثمن يسمى: رأس المال، والبائع يسمى: مسلما إليه، والمشتري يسمى: رب السلم

عندي حلول كثير لا تشيل هم
حنا نبيك تمول الضريح بس
صعب امول شيء بدون مردود.
الاستثمار بالقطاع العقاري صعب تحصيل عوائد تغطي رأس مال الاستثمار الا اذا كان قطاع فندقة رغم تكاليفه التشغيلية الهائلة وهوامش الربح الغير ثابتة.

لكن عادة قطاع العقار يعتبر كأصول جيد لكن كعوائد منخفض العوائد. تقريبا حتى تحصل على عائد يغطي كلفة الاستثمار تحتاج الى 15-20 سنة بالمتوسط.

بمناسبة تشغيل الفلوس ظهر عندنا في محافظة اسوان تقريبا ست او سبع مستريح
بيشتري اي عجل زياده عن ثمنه ب٥٠٠٠ ويبعلك اي عجل ارخص من ثمنه ب٥٠٠٠ بس بيسلمك بعد ٢٠ يوم
طبعا الموضوع مش هيطلع من حاجتين
يا اما غسيل اموال او نصباية الغريب ان الموضوع سمع في المحافظات التانية وبقت عربيات من سوهاج واسيوط تاجي تحمل من عندنا عجول وابقار وتشتري منه
وكل دا بدون رقابة طيب فين الحكومة فين مباحث الأموال العامة مش عارف لازم تحصل المصيبة بعدين نندب
هههههه هههه
تقصد مصطفي البنك صح
نفس اسلوب الريان هيجمع كام مليون وبعد كدا سيختفي وتضيع الفلوس علي اصحابها
اسلوب نصب قديم وعمليه تلبيس طواقي و طبعا الضحايا من البسطاء
كان الله في عون الشعب المصري في ظل هذا الغلاء والفساد وغياب الدوله

طبعا ممتنين لكل من ساعدنا و سنردها عندما يحتاج
يحتاج أو لا يحتاج ستردّها في وقتها
هذه قروض بفوائد تردّها بعين باكية وأخرى ضاحكة حين يأتي أجلها
هذه ليست هبة وإلّا هديّة من دولة لدولة لتردّها وقت لّي يعجبك
يعني السعودية أعطتكم 5 مليار دولار على 5 سنين بفائدة 2% ستردهم
5 مليار و520 مليون دولار يا خبيبي

يعني ال22 مليار لي ستأخذوهم من الخليج ستردوهم في 5 سنين قرابة 30 مليار دولار
أي في 5 سنين تكونوا خسرتوا 8 مليار دولار.
موش ببلاش يعطوكم فلوس خبيبي

التعديل الأخير:

مشكله بعض المصريين عاطفي ويصدق الاعلام لا تركيا ولا اثيوبيا ولا الكيان الصهيوني يفكر يهجم عليك عسكريا لكن الاعلام يصور لشعب انه مستهدف وان العالم ضده لكسب التعاطف عشان شعبه مايشوف السلبيات

مشكله بعض المصريين عاطفي ويصدق الاعلام لا تركيا ولا اثيوبيا ولا الكيان الصهيوني يفكر يهجم عليك عسكريا لكن الاعلام يصور لشعب انه مستهدف وان العالم ضده لكسب التعاطف عشان شعبه مايشوف السلبيات
ولهذا لمّا أحكي مع بعض المصريين هنا عن الأزمة الإقتصادية في مصر...
يجاوبني عن الإقتصاد التركي وعن أردوغان
وقِسْ على ذلك في حديثهم في الشارع والتلفزيون والجرائد والمقاهي
المواطن المصري ماله يا عم في تركيا أو أردوغان
هي تركيا بلده أو أردوغان إبن عمّه
الهدف كما قلت أخي إلهاء الشعب بمواضيع جانبية وهروب من الموضوع الحقيقى وغايتهم في ذلك إسكات الجوعى والفقراء ..
لكن إلى متى ؟
الرائحة بدأت تفوح من المياه الراكده

عندي حلول كثير لا تشيل هم
حنا نبيك تمول الضريح بس
images (6).jpg
شكلك بتكون مريد لهذا الرجل

ولهذا لمّا أحكي مع بعض المصريين هنا عن الأزمة الإقتصادية في مصر...
يجاوبني عن الإقتصاد التركي وعن أردوغان
وقِسْ على ذلك في حديثهم في الشارع والتلفزيون والجرائد والمقاهي
المواطن المصري ماله يا عم في تركيا أو أردوغان
هي تركيا بلده أو أردوغان إبن عمّه
الهدف كما قلت أخي إلهاء الشعب بمواضيع جانبية وهروب من الموضوع الحقيقى وغايتهم في ذلك إسكات الجوعى والفقراء ..
لكن إلى متى ؟
الرائحة بدأت تفوح من المياه الراكده

البنج ماعاد يفيد مع المصريين بسبب فشل الحكومه في كل شي
بعضهم يشوف انشاء شقق انجاز !!

مصر بحاجه انشاء قوه اقتصاديه بعدين تتجه الى البناء وتحسين الخدمات الصحيه والتعليميه وغيرها

الاحساس الزائف بالقوة يدل على الضعف.
والله لا احساس بالقوه ولا غيره لو سحبت 120مليارد دولار المباشره من اقتصاد مصر يعني تدميره؟! السؤال ليش تسحب؟! لكن خلك انت على رمسيس وتميس

بمناسبة تشغيل الفلوس ظهر عندنا في محافظة اسوان تقريبا ست او سبع مستريح
بيشتري اي عجل زياده عن ثمنه ب٥٠٠٠ ويبعلك اي عجل ارخص من ثمنه ب٥٠٠٠ بس بيسلمك بعد ٢٠ يوم
طبعا الموضوع مش هيطلع من حاجتين
يا اما غسيل اموال او نصباية الغريب ان الموضوع سمع في المحافظات التانية وبقت عربيات من سوهاج واسيوط تاجي تحمل من عندنا عجول وابقار وتشتري منه
وكل دا بدون رقابة طيب فين الحكومة فين مباحث الأموال العامة مش عارف لازم تحصل المصيبة بعدين نندب

حصلت في السعودية عام ٢٠١٥ أو ٢٠١٤ في مدينة العلا على السيارات و أشتهرت القضية بعمليات الترميش
و الموضوع كله لعب وسرقة

هههههه هههه
تقصد مصطفي البنك صح
نفس اسلوب الريان هيجمع كام مليون وبعد كدا سيختفي وتضيع الفلوس علي اصحابها
اسلوب نصب قديم وعمليه تلبيس طواقي و طبعا الضحايا من البسطاء
كان الله في عون الشعب المصري في ظل هذا الغلاء والفساد وغياب الدوله
انت وصلت لمصطفي البنك هههههه

علي فكرة هو دلوقت في مرحلة جر الرجل
يعني انا مثلا قادر اشتري منه واضاعف فلوسي لانه لسه يعتبر ملمش حاجة وكل اللي بيشتري في الاول كسبان
لكن انا مستحرم الموضوع اصلا

والله لا احساس بالقوه ولا غيره لو سحبت 120مليارد دولار المباشره من اقتصاد مصر يعني تدميره؟! السؤال ليش تسحب؟! لكن خلك انت على رمسيس وتميس
اي خرابيط وخلاص لو سحبت ليش تسحب حبيبي اللي حصل حصل خير ان شاء الله روق حالك وان شاء الله بيرفعون عنك الضريبة ١٥٪ قبل ما يرفع ضغطك

انت وصلت لمصطفي البنك هههههه

علي فكرة هو دلوقت في مرحلة جر الرجل
يعني انا مثلا قادر اشتري منه واضاعف فلوسي لانه لسه يعتبر ملمش حاجة وكل اللي بيشتري في الاول كسبان
لكن انا مستحرم الموضوع اصلا
طبعا وصلت له من باب الفضول ليس الا
ربنا يبعدنا عن النصابيين والحراميه ويرزقنا من واسع فضله
الحمد لله ربنا منعم علينا بنعم كثيره فله الشكر و الحمد علي ما اعطي
لا انصحك بالتعامل مع هؤلاء المحتالين واطلب رزقك بالحلال ولا تبخسوا الناس اشيائهم

طيب اعتبرني معرفش حاجه.
ممكن تضع تفسير الاية.
سيبك من الاية دية و خليك في باقي الكلام 😉 و باقي الايات

نتكلم علي سيدنا يوسف و السجن (السجن الوحيد اللي ذكر في القرآن)

تم اخراجة من السجن و اصبح عزيز مصر 🥰 و تم دعمة من ملك مصر (الفرعون), و حتي السجانيين في السجن احبوة 🥰.

فإن يوسف عليه الصلاة والسلام لما خرج من السجن واستدعاه ملك مصر أدرك في نفسه القدرة على تحقيق مصالح الناس بالإشراف على ما يتعلق بأقواتهم، فسأل الملك توليته على ذلك فأجابه إلى ما سأل، قال الله تعالى حكاية عن يوسف: قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ [يوسف:55].

مصر ولت نبي خزائنها 🥰.

عودة
أعلى