مصر تدرس وقف التعامل بالدولار والعملات الاجنبية بالجمارك

مش مخالف، الجواب موجه مز وزارة المالية لرئيس هيئة الغرف التجارية للرد على نقطة محددة فقط تخص الغرف التجارية ودا اللى اتسرب
لكن القرار موجه مثله لاكثر من جهة تتعامل بالدولار مثل الجمارك وقناة السويس، هقولك على حاجة تانية مفجأه وان القرار قد يشمل كل السلح المصرية التى يتم تصديرها من مصر وان قرارات الاستيراد الجديدة عبارة عن تحجيم القوة الشرائية من الخارج وتمهيد لقرارات مماثلة.
نقة اخيرة حاليا روسيا والصين فى تفاوض متقدم لقبول الجنية المصرى عملة تداول فى عمليات الاستيراد وهيبان الالية قريبا
بص انا تعليقي الاصلي كان 1- امريكا حتمسمرنا 2- انا داعم و فرحان بالقرار لو تم لان الجنيه رايح في ستين داهية و العبودية للدولار موتتنا حرفيا بس عشان مكنتش قريت الخطاب و اعتمدت على العنوان فقط فعدلت تعليقي

و لكن امريكا مش حتسمح بدا ابدا .. دا حيدمرونا مش عشان اللي بنعمله .. في النهاية حجم التصدير السنوي المصري 30 مليار دولار و قناة السويس تقريبا 5 الى 6 مليار دولار و غيره من جمارك و رسوم و اي اضافات في النهاية بنتكلم في 50 مليار دولار .. مش المبلغ اللي حيأذي الدولار و حتى لو حسبت معاه كامل الاستيراد المصري 80 مليار دولار كمان

المشكلة فيما يرمز و يؤشر له هكذا قرار و يدفع باقي الدول المتعطشه له في ظل الاوضاع الحالية للعالم .. كدا بنتكلم في ترليونات .. هكذا انت بتسدد طعنة لاهم مكون امن قومي امريكي .. دا يعلقونا من شعر مناخيرنا .. دا طيرو عمران خان عشان ميناء واخداه الصين للتمدد البحري و دعمه للخطوه مع مصادر الطاقة الروسية و مستلمين الهند على الناعم !

في النهاية اتمنى قيمة الجنيه ترتفع و تصديرنا يزيد و اعتمادنا على العملات الصعبة يقل عشان اللي بيحصل حاليا حرام و لكن اليد قصيرة و احنا مش في حمل الامريكان يركزو معانا بجد و عنف ساعتها السد دا اتفه ما حتقابله

عارف لو الامر دا متاخذ كقرار من 50 او 100 دولة حاليا مجتمعين في وسط الظروف يبقى ماشي صعب جدا امريكا تواجه لكن الهند اللي صرحت و مش عارفين اه او لا و الصين حتى مش واضحة في كلامها مع روسيا ... و ايران بق في ظل اتفاق نووي و الاتحاد الاوروبي رافض لتسعير الغاز بالروبل حتى الخليج اللي في ايده كروت اقوى مننا لم يفعلها و لن يفعلها .. اصيع ما فعلوه كان في اجتذاب الاموال الروسية من الملاذات الى دبي و الحفاظ على مستوى انتاج اوبك

انت ممكن تضرب بيرل هاربر مرة اخرى كاليابان و لا انك تعور الدولار و لكن ان كان هنالك وقت لامر كهذا فهوا الآن الفكرة في تبعات الامر وكيفية انجاحه فانت ستكون في وش المدافع كلها

التعديل الأخير:
طيب دا قرار حلو ولا وحش ؟

هيساعد على حفظ قيمة الجنيه واستقراره ولا ملوش لازمة
قرار سئ لو طلبت من الاجانب ، لكن حلو لو للمصريين.

يعني المصريين بدفعوا بالمصري. لكن لو خليت الاجانب يبقي كدة تخريف و لا اعتقد صحة ذلك لان مصر محتاجة للدولار.

مشكله الجنيه الاساسيه عجز الميزان التجاري
واللي يجننك ان جزء كبير من العجز ف متتجات تشتري بالدولار ممكن صناعتها محليا مش هقولك نفط ولا قمح
لا ف ملابس ومشروبات وصناعات بلاستيكيه وخلافه ممكن تقليل العجز 20 او 25 مليار
لكن مفيش خطه
حاجه مثلا زي الريد بول انا شخصيا بشربها ب 25 جنيه مستورده من النمسا
لو فتحت مصنع بترخيص من الشركه ف مصر مش احسن! ولو زودت جمارك شخصيا حالتي الماديه كويسه هدفع ودي مش حاجه اساسيه
الملابس صناعتها مش معقده يعني
وغيره كتير
اللي ساتر مصر مش قناه السويس ولا الخليج فقط بل الاساس تحويل المصريين بالخارج اللي فوق ال30 مليار دولا غير كده كنا فلسنا من زمن
شغالين عليها خصوصا بعد قانون الاستيراد اللي خلي في ظبط و تحكم في عملية الاستيراد

شغالين عليها خصوصا بعد قانون الاستيراد اللي خلي في ظبط و تحكم في عملية الاستيراد

مشاهدة المرفق 474974
مدام بالاجبار الموضوع مش حينفع
تحجيم الاستيراد امر مؤقت لظرف طارئ لو اطلت امره حدمر الصناعة اللي عندك اللي وقافة على خامات و مكونات كتير
اجبارهم على التغير و الاعتماد على الذات يعني استثمار في ادوات و طرق و معدات و خبرات و برده جزء منها حتستورده لتحقيقها مرحليا و في ظل اسعار الفايده الحالية و التضخم صعب جدا .. حيحتاجو دعم مش خطة فقط دعم حقيقي

+ في امور ملهاش حل زي الهواتف و الحواسيب و السيارات و مدخلات صناعات معينة

على فكرة في تصدير ملابس في مصر ممتاز زي زارا و تومي و بيروح اوروبا و بيباع بالغالي و يجلنا استيراد زارا برده بس تصنيع بنجلاديش و غيره لنفس القطع !! فالحجات دي عايزه تفحص مثلا

بص انا تعليقي الاصلي كان 1- امريكا حتمسمرنا 2- انا داعم و فرحان بالقرار لو تم لان الجنيه رايح في ستين داهية و العبودية للدولار موتتنا حرفيا بس عشان مكنتش قريت الخطاب و اعتمدت على العنوان فقط فعدلت تعليقي

و لكن امريكا مش حتسمح بدا ابدا .. دا حيدمرونا مش عشان اللي بنعمله .. في النهاية حجم التصدير السنوي المصري 30 مليار دولار و قناة السويس تقريبا 5 الى 6 مليار دولار و غيره من جمارك و رسوم و اي اضافات في النهاية بنتكلم في 50 مليار دولار .. مش المبلغ اللي حيأذي الدولار و حتى لو حسبت معاه كامل الاستيراد المصري 80 مليار دولار كمان

المشكلة فيما يرمز و يؤشر له هكذا قرار و يدفع باقي الدول المتعطشه له في ظل الاوضاع الحالية للعالم .. كدا بنتكلم في ترليونات .. هكذا انت بتسدد طعنة لاهم مكون امن قومي امريكي .. دا يعلقونا من شعر مناخيرنا .. دا طيرو عمران خان عشان ميناء واخداه الصين للتمدد البحري و دعمه للخطوه مع مصادر الطاقة الروسية و مستلمين الهند على الناعم !

في النهاية اتمنى قيمة الجنيه ترتفع و تصديرنا يزيد و اعتمادنا على العملات الصعبة يقل عشان اللي بيحصل حاليا حرام و لكن اليد قصيرة و احنا مش في حمل الامريكان يركزو معانا بجد و عنف ساعتها السد دا اتفه ما حتقابله

عارف لو الامر دا متاخذ كقرار من 50 او 100 دولة حاليا مجتمعين في وسط الظروف يبقى ماشي صعب جدا امريكا تواجه لكن الهند اللي صرحت و مش عارفين اه او لا و الصين حتى مش واضحة في كلامها مع روسيا ... و ايران بق في ظل اتفاق نووي و الاتحاد الاوروبي رافض لتسعير الغاز بالروبل حتى الخليج اللي في ايده كروت اقوى مننا لم يفعلها و لن يفعلها .. اصيع ما فعلوه كان في اجتذاب الاموال الروسية من الملاذات الى دبي و الحفاظ على مستوى انتاج اوبك

انت ممكن تضرب بيرل هاربر مرة اخرى كاليابان و لا انك تعور الدولار و لكن ان كان هنالك وقت لامر كهذا فهوا الآن الفكرة في تبعات الامر وكيفية انجاحه فانت ستكون في وش المدافع كلها
لو بين الدول الصديقة لمصر دي تعتبر اتفاقية ثنائية تنظيمية مش اكثر لان زي ما انت قلت احنا ملناش وزن دولي اقتصادي كبير يخوف امريكا مننا احنا كل الموضوع هنشتري من روسيا وممن ندفع بالجنيه أو الروبل ونفس الأمر مع الصين والدولار نخليه لاوروبا وامريكا واكيد الدولة لم تلجأ لمثل هذا القرار الا لأن الموضوع كبير والحكومة خايفة من اي هزة اجتماعية ممكن تسبب اضطرابات ساعتها مش هيعمل حساب لأمريكا علي حساب بلده ده حتي امريكا نفسها ممكن تتفهم الأمر وتفهم وجهة نظر الحكومة المصرية أن مش في صالح امريكا أن مصر يحصل فيها مشاكل لا يعرف مداها إلا الله

التعديل الأخير:
قرار سئ لو طلبت من الاجانب ، لكن حلو لو للمصريين.

يعني المصريين بدفعوا بالمصري. لكن لو خليت الاجانب يبقي كدة تخريف و لا اعتقد صحة ذلك لان مصر محتاجة للدولار.
حتى لكثير من المصريين يعتبر سيء.
كثير من المصريين مدخراتهم بالدولار تجنبا لتقلب اسعار صرف الجنيه. السوق السوداء للدولار بمصر انتعشت وقت بدء تعويم الجنيه في 2016. بل كانت قبلها اشبه بالسوق الميتة التي تعتاش على اموال السياح.

يعني بعد هذا القرار سيزيد سعر دولار السوق السوداء لفترة وجيزة ثم يصبح سعره مقارب او مساوي للسعر الرسمي مما يجعل كثير من المصريين المدخرين للدولار يودعون اموالهم في حسابات بنكية بالدولار لدى البنوك المصرية.

لو بين الدول الصديقة لمصر دي تعتبر اتفاقية ثنائية تنظيمية مش اكثر لان زي ما انت قلت احنا ملناش وزن دولي اقتصادي كبير يخوف امريكا مننا احنا كل الموضوع هنشتري من روسيا وممن ندفع بالجنيه أو الروبل ونفس الأمر مع الصين والدولار نخليه لاوروبا وامريكا واكيد الدولة لم تلجأ لنقل هذا القرار الا لأن الموضوع كبير والحكومة خايفة من اي هزة اجتماعية ممكن تسبب اضطرابات ساعتها مش هيعمل حساب لأمريكا علي حساب بلده ده حتي امريكا نفسها ممكن تتفهم الأمر وتفهم وجهة نظر الحكومة المصرية أن مش في صالح امريكا أن مصر يحصل فيها مشاكل لا يعرف مداها إلا الله
و الله اتمنى لا اعترض اطلاقا على قرارات من شأنها تخفيف الحمل الاقتصادي و رفع قيمة الجنيه انا بس عارف الامريكان ولاد **** ممكن يعديهالك اه لمنع انهيار مجتمعي عندك و لكن كل الدول حتبدا تفعل نفس الطريقة فرصة لتخفبف الاعباء و الازدهار و دا تهديد للدولار لان الرقم ساعتها حيزيد جدا

و اللي حتعديه امريكا طرف اخر حيقول اشمعنى انا .. فاهم قصدي

حتى لكثير من المصريين يعتبر سيء.
كثير من المصريين مدخراتهم بالدولار تجنبا لتقلب اسعار صرف الجنيه. السوق السوداء للدولار بمصر انتعشت وقت بدء تعويم الجنيه في 2016. بل كانت قبلها اشبه بالسوق الميتة التي تعتاش على اموال السياح.

يعني بعد هذا القرار سيزيد سعر دولار السوق السوداء لفترة وجيزة ثم يصبح سعره مقارب او مساوي للسعر الرسمي مما يجعل كثير من المصريين المدخرين للدولار يودعون اموالهم في حسابات بنكية بالدولار لدى البنوك المصرية.
لا ، لان الي بيطلب الدولار و بيرفع سعره هو المستورد و الشخص اللي بيحتاجة علشان يخلص المصلحة بتاعته به. لما الدولة تلغي التعامل بية ساعتها المستورد مش هيطلب الدولار و هيدور علي الجنية و ده هيساهم في تقليل السوق السوداء

كتر ناس بتتعامل مع للسوق السوده هما المستوردين و و تخليص الجمارك و....

الطلب ده طلبه ناس كتير من ٢٠١٥ لتقليل الضغط علي الدولار لكن الدولة لم تستجيب له

لاحظ نقطة كمان ، ان الدولة بكدة بتسحب الجنية من السوق و دة مفيد للتضخم و سعر الصرف و كمان بيحط طلب للجنية.

لكن القرار يبقي غبي لو خلينا للاجانب يدفعوا بالجنية. لان بكدة بنضرب دخل الجنية و الاجنبي هيدخل السوق السوده

و الله اتمنى لا اعترض اطلاقا على قرارات من شأنها تخفيف الحمل الاقتصادي و رفع قيمة الجنيه انا بس عارف الامريكان ولاد **** ممكن يعديهالك اه لمنع انهيار مجتمعي عندك و لكن كل الدول حتبدا تفعل نفس الطريقة فرصة لتخفبف الاعباء و الازدهار و دا تهديد للدولار لان الرقم ساعتها حيزيد جدا

و اللي حتعديه امريكا طرف اخر حيقول اشمعنى انا .. فاهم قصدي
خلاص يبقي يساعدونا بطرق تانية أو الحكومة هتفهمهم أن القرار مؤقت لمدة سنة مثلا بص هي الحكومة المصرية الحقيقة مش هتغلب في الحاجات دي بيعرفوا يلووا الدراع كويس لان عارفين نقطة ضعف الأمريكان قربنا من إسرائيل وأي فوضي هنسيب 100 مليون عليهم وعلي أوروبا وابقوا استحملوا بقي

و اللي حتعدي امريكا طرف اخر حيقول اشمعنى انا فاهم قصدي
يا اخي معليش لكن قرار مصر حتى الان يعتبر عادي ومعمول به لدى العديد من الدول خاصة التي اقتصاداتها تعاني.

مثلا سوريا ومنذ عقود وهي تمنع حتى تداول الدولار داخل سوريا. بل لو كنت سوري و وجدت الحكومة السورية دولارات بحوزتك، وقتها وارد جدا ان تحال الى محكمة اقتصادية والتهمة ممكن تصل الى الاضرار بالاقتصاد الوطني!

من ناحية اخرى القرار هذا له عدة معاني، احدها ان سياسات جدب الاستثمارات التي اقرت في السنوات الماضية لم تنجح في تحقيق التوقعات.

لا ، لان الي بيطلب الدولار و بيرفع سعره هو المستورد و الشخص اللي بيحتاجة علشان يخلص المصلحة بتاعته به. لما الدولة تلغي التعامل بية ساعتها المستورد مش هيطلب الدولار و هيدور علي الجنية و ده هيساهم في تقليل السوق السوداء

كتر ناس بتتعامل مع للسوق السوده هما المستوردين و و تخليص الجمارك و....

الطلب ده طلبه ناس كتير من ٢٠١٥ لتقليل الضغط علي الدولار لكن الدولة لم تستجيب له

لاحظ نقطة كمان ، ان الدولة بكدة بتسحب الجنية من السوق و دة مفيد للتضخم و سعر الصرف و كمان بيحط طلب للجنية.

لكن القرار يبقي غبي لو خلينا للاجانب يدفعوا بالجنية. لان بكدة بنضرب دخل الجنية و الاجنبي هيدخل السوق السوده
لا اتحدث عن الشركات بل اتحدث عن الافراد.
القرار كما له ايجابيات له سلبيات. وبل له معاني عدة معظمها ليس جيدا. طبعا ليس من الجيد تبرير الكثير من الاخطاء بكوفيد والقاء اللوم عليه.

جميع دول العالم تعاني من ازمات لكن يبقى اثرها نسبي.

يا اخي معليش لكن قرار مصر حتى الان يعتبر عادي ومعمول به لدى العديد من الدول خاصة التي اقتصاداتها تعاني.

مثلا سوريا ومنذ عقود وهي تمنع حتى تداول الدولار داخل سوريا. بل لو كنت سوري و وجدت الحكومة السورية دولارات بحوزتك، وقتها وارد جدا ان تحال الى محكمة اقتصادية والتهمة ممكن تصل الى الاضرار بالاقتصاد الوطني!

من ناحية اخرى القرار هذا له عدة معاني، احدها ان سياسات جدب الاستثمارات التي اقرت في السنوات الماضية لم تنجح في تحقيق التوقعات.
الدولة كانت ماشية بنجاح معقول لكن مش نجاح ساحق اللي هو يبعدنا عن الخطر المشكلة أن الأزمة العالمية كبيرة كورونا وبعدها حرب شبه عالمية أو حرب شبه ساخنه أثرت علي الامدادات ورفعت أسعار الطاقة بشكل بشع وغير مسبوق لو الموضوع ده تأخر شوية يمكن كنا ما تضررنا بالشكل الكبير ده لكن يبدوا أن كل اللي عملناه في السنين اللي فاتت طار ومحتاجين نبدأ من الصفر تاني للاسف وما عاد نقدر نتحمل أكثر وربنا يسترها من اللي جاي

خلاص يبقي يساعدونا بطرق تانية أو الحكومة هتفهمهم أن القرار مؤقت لمدة سنة مثلا بص هي الحكومة المصرية الحقيقة مش هتغلب في الحاجات دي بيعرفوا يلووا الدراع كويس لان عارفين نقطة ضعف الأمريكان قربنا من إسرائيل وأي فوضي هنسيب 100 مليون عليهم وعلي أوروبا وابقوا استحملوا بقي
ممكن هيا قرارات مش سهلة ابدا و في ظروف صعبة

سوريا وزنها و العدم واحد بالنسبة للمسرح العالمي و انا اسف لقول هذا لكن منذ زمن بعيد كمان لن تاثر دوليا ان تركت الدولار او منعته .. نفس المثال لكوريا الشمالية .. دول معزولة تماما اقتصاديا و تاثيريا و انتاجيا لكن دولة كالمملكة كا ايطاليا كروسيا كالبرازيل كجنوب اقريقيا كالكويت كالمكسيك كمصر كاليونان حتأثر

هوا القرار عادي استعواض استخدام الدولار بالجنيه في امور ليس لها قيمة و لا حاجة ملحة .. انا اشير فقط الى ما وضحه لي الاخ ان الامر سيشمل كل التصدير المصري بالعملة المحلية

تبعات القرار ؟
الامريكان اضربهم بالنووي بس ما بتاخذ قرار بمس الدولار حتى ولو عالمستوى الداخلي للدوله

تقريباً كل دول العالم تمر من القناة
صعب يتعاملون مع الجمرك بالجنيه
لكن لو حصل اعتقد ينعكس ايجاباً على الجنيه
هذا اذا سمح الغرب وعلى رأسهم الامريكان
القرار دا يصبح مفيد لو مصر مش محتاجة عملة صعبة لكن مصر محتاجة عملة صعبة لتسدد فاتورة الاستيراد

عودة
أعلى