هبوط الجنيه المصري

كل الكفاءات تتحين أول فرصة كي تقفز من المركب الخربة

الصوره دي فات عليها ٣٤ سنه !!
دي لاوائل الثانويه العامه في بورسعيد سنة ١٩٨٨ ..
قعدت افكر ... ياترى الاوائل دول فين في مصر دلوقت ؟

حيث ان دي دفعتي .. و انا كنت واحد منهم ( صورتي اللي في الخبر) ..
ح اكتب عن اللي اعرف هو وصل لفين منهم بدون ذكر اسماء ( 12 زميل ) ..
و ممكن حد من الزملاء يضيف او يصحح اي معلومات ..
.....
مهندس بأمريكا
طبيب بأمريكا
طبيب بفرنسا
مهندس مدني يعمل بين دبي و عمان و قطر
طبيب بانجلترا
مهندس بترول في ابو ظبي
طبيب قضى خارج مصر 12 سنه و عاد مؤخرا وسط نصائح كثيره بعدم الرجوع ! (كاتب البوست)
مهندس اتصالات حصل على الجنسيه الكنديه و رجع مصر بقاله سبع سنين و ندمان على الرجوع و نصحني ما ارجعش !!
طبيب بالرياض
مهندس مدني بالرياض
طبيب بالمدينه المنوره
مهندس يعمل بمجال اقتصادي بأحد البنوك في مصر

دول 12 من المتفوقين بالقسم العلمي ( علوم و رياضه) .. واحد فقط من ال 12 ... لم يعمل خارج مصر !!
يعني ٩٢٪ من المتفوقين سافر للعمل خارج مصر !!
تلاته منهم فقط ( من ال 12 ) موجودين في مصر حاليا !! يعني ٧٥٪ منهم خارج مصر حاليا !!
اربعه من ال 12 ( ثلث المتفوقين !! ) يحملون الان جنسية دوله اخرى حاليا !!

....
بالمناسبه..الاولى على الجمهوريه في نفس السنه..اخدت دكتوراه في الهندسه من امريكا و عايشه حاليا في انجلترا!
..
تخيلوا حجم المأساه !!
زمان كنا بندرس في كتب التاريخ .. ان الاستعمار ( خصوصا انجلترا) .. بياخد مننا المواد الخام ( خصوصا القطن ) و يصنعه و يبيعلنا المنتجات باسعار باهظه ...
الفكره دي في كتبنا بقالها سبعين سنه ... على اساس اننا ح نستقل بذاتنا في يوم من الايام و نصنع احتياجاتنا بدل ما الاستعمار يستغللنا ...
بعد سبعين سنه ... بقينا بننتج شباب خام .. و يطفش على دول العالم الاخرى ... وللأسف .. الاغلب ان شبابنا مش بيرجع !!
مازلت عند موقفي .. البلد دي مش ح تتقدم خطوه واحده غير لما تبقى جاذبه لعقول و سواعد ابناءها ... مش طارده لهم !

منقول.

اتفق تماما ، اعلم ناس مع أول فرصة جاتلهم خلعوا بسرعة الصاروخ من،البلد ولغاية دلوقتي مرجعوش ولو حتي مرة واحدة .
وهنروح بعيد ليه انا أول ما اتخرجت اشتغلت مهندس كحيان طلعان ديك أهلي بمرتبات غير أدمية ومع أول فرصة جاتلي مسكت فيها وهجيت من المحروسة

مشاهدة المرفق 488614

.....
مهندس بأمريكا
طبيب بأمريكا
طبيب بفرنسا
طبيب بانجلترا
مهندس بترول في ابو ظبي
طبيب قضى خارج مصر 12 سنه و عاد مؤخرا وسط نصائح كثيره بعدم الرجوع ! (كاتب البوست)
مهندس اتصالات حصل على الجنسيه الكنديه و رجع مصر بقاله سبع سنين و ندمان على الرجوع و نصحني ما ارجعش !!
طبيب بالرياض
مهندس مدني بالرياض
طبيب بالمدينه المنوره

دول 12 من المتفوقين بالقسم العلمي ( علوم و رياضه) .. واحد فقط من ال 12 ... لم يعمل خارج مصر !!
تلاته منهم فقط ( من ال 12 ) موجودين في مصر حاليا !! يعني ٧٥٪ منهم خارج مصر حاليا !!

....
بالمناسبه..الاولى على الجمهوريه في نفس السنه..اخدت دكتوراه في الهندسه من امريكا و عايشه حاليا في انجلترا!
..
تخيلوا حجم المأساه !!
زمان كنا بندرس في كتب التاريخ .. ان الاستعمار ( خصوصا انجلترا) .. بياخد مننا المواد الخام ( خصوصا القطن ) و يصنعه و يبيعلنا المنتجات باسعار باهظه ...
الفكره دي في كتبنا بقالها سبعين سنه ... على اساس اننا ح نستقل بذاتنا في يوم من الايام و نصنع احتياجاتنا بدل ما الاستعمار يستغللنا ...
بعد سبعين سنه ... بقينا بننتج شباب خام .. و يطفش على دول العالم الاخرى ... وللأسف .. الاغلب ان شبابنا مش بيرجع !!
مازلت عند موقفي .. البلد دي مش ح تتقدم خطوه واحده غير لما تبقى جاذبه لعقول و سواعد ابناءها ... مش طارده لهم !

منقول.
بلد طاردة للمواهب والقدرات

اتفق تماما ، اعلم ناس مع أول فرصة جاتلهم خلعوا بسرعة الصاروخ من،البلد ولغاية دلوقتي مرجعوش ولو حتي مرة واحدة .
ده الطبيعي في كل دول العالم وحتى في الدول الغنية

وهنروح بعيد ليه انا أول ما اتخرجت اشتغلت مهندس كحيان طلعان ديك أهلي بمرتبات غير أدمية ومع أول فرصة جاتلي مسكت فيها وهجيت من المحروسة
هجيت علي فين يابو النايتات.
طيب ما تاخودنا جنبك يا مان. انا خلاص اقتنعت بوجه نظرك.
انا فلست يا مان خلاص.

تقصد مصر لاتمتلك الادارة لتوظيف امكانياتها

1- اطول نهر في العالم يشقها من جنوب حتى الشمال ( بدل ان تصبح سلة غذاء المنطقة تنصدم ان مصر اكبر مستورد للقمح بالعالم واكبر مستورد للفول وكذلك مستورد للقطن !!)

2- اكبر تعداد سكاني في شمال افريقيا والشرق الاوسط ( يد عامله لم تستغل بالطريقة المثلا)

3- السياحة والاسلوب القديم جدا في توظيفها .. فاصبح نشاهد مصر بيئة طاردة لسياحة ..فالسياحة بمصر ترتبط الان بتجربة كيف تخرج باقل قدر من الاحتيال والنصب !! ) في ظل غياب تام لدولة في اعادة تطوير المناطق السياحية وحماية السياح من النصب الذي يتسبب بعزوف السياحة .

4- حس المؤامرة .. فاي استثمار خصوصا خليجي فورا تفعل قضية موامرة ( عاوزين يسيطرو على مواني ماسر عاوزين ياخدو شركات ماسر )

حس المؤامرة المتغلغل جعل المستثمر يعزف ايضا عن الاستثمار بمصر.

5- توظيف اموال المساعدات والقروض .. فبدل ان توظف بخلق بيئة صناعية او زراعية .. صرفت على كماليات لاتدر مال كالطرق والجسور والعاصمة الادارية

اسمها عاصمة ادارية اي مباني ادارية لاتنتج مال فهي ليست مصانع !!

6- السياحة التعليمية اصبحت في ادنى مستوى فاصبح خريج مصر مشكوك انه ضارب شهادة

7- انتهت تقريبا السياحة العلاجية فبعد ان كانت مصر مقصد للعلاج اصبحت منفره

للاسف كل هذه الامور ترى انه سوء ادارة

يصرف المال على مباني ادارية

بدل ان يصرف لاصلاح السياحة الطبيه والتعليمية والتاريخية او خلق صناعات او دعم الزراعة ووضع هدف ان مصر تكون المصدر للغذاء للمنطقة

سوء الادارة نشاهده ايضا بفنزولاء اكبر بلد بالعالم من حيث احتياطيات النفط

كما ذكرت في الفقرة 3 في المشاركة المقتبسه

غياب تام لدولة في اعادة تطوير السياحة

و الله أنا أخويا مهندس مدنى و برده كان بياخد مرتب غير آدمى بس ساب الشغل و لا عارف يسافر و لا عارف يشتغل فيها ... حسبنا الله و نعم الوكيل

و لما انتم هجيتوا شغالين دماغكم بمصر لية ،انت خلاص دلوقتي بقيت غني جدا جدا و راكب دلوقتي فيراري و عايش الحلم الغربي و متجوز واحدة شقراء و عينها ملونة. و بتاخد علاج و اكل ببلاش و الكهرباء ببلاش كمان

مصدع دماغك و مركز مع بلد الفول و الطعمية و الفقر لية ؟ ياخي سيبكم من البلد الظالم اهلها دية و روح دلوقتي اصرف حبة من الدولارات علي فسحة حلوة كدة في البلد الرائعة دية

مشاهدة المرفق 488614

.....
مهندس بأمريكا
طبيب بأمريكا
طبيب بفرنسا
طبيب بانجلترا
مهندس بترول في ابو ظبي
طبيب بالرياض
مهندس مدني بالرياض
طبيب بالمدينه المنوره

....
..
تخيلوا حجم المأساه !!

منقول.
الغريب انهم خريجي التعليم الاساسي المصري الفاشل و كانوا بيضربوا بالعصاية في المدرسة 😉 و كانوا قاعدين بيدرسوا في مدارس سيئة جدا

المضحك بقي ان البلاد دية معرفتش تطلع متفوقين من بلادهم و لم تخرج عدد كافي من الأطباء لذلك جابت من برة 😉

و لم تستطيع تخريج رياضيين فبتاخد من برة

بالرغم من كل المبالغ الفلكية اللي بتتصرف علي التعليم هناك بيستوردوا اطباء مصريين 🤔

امريكا البلد اللي سنة كلية الطب فيها بارقام فلكية و اللي مغرقة الطلاب بتوعها في الديون

و عندهم اعلي معدل إدمان للادوية المسكنة opioids

مشكلة هجرة الأدمغة تعاني منها كل دول شمال إفريقيا للأسف أصبحت بلداننا طاردة للمواهب والسبب غير البطالة و عدم التقدير الكافي هو فقدان التقة في المسؤولين و غياب أي ملامح لمستقبل مشرق

و لما انتم هجيتوا شغالين دماغكم بمصر لية ،انت خلاص دلوقتي بقيت غني جدا جدا و راكب دلوقتي فيراري و عايش الحلم الغربي و متجوز واحدة شقراء و عينها ملونة. و بتاخد علاج و اكل ببلاش و الكهرباء ببلاش كمان

مصدع دماغك و مركز مع بلد الفول و الطعمية و الفقر لية ؟ ياخي سيبكم من البلد الظالم اهلها دية و روح دلوقتي اصرف حبة من الدولارات علي فسحة حلوة كدة في البلد الرائعة دية
يا سيدي حتي لو كنت أيلون ماسك فدي بلدي اللي مهما بعدت عنها واتغربت فهرجعلها وهتفصل شغلي الشاغل ومهموم بمشاكلها
أليست هذه هي الوطنية يا محتكريها وتجارها

و الله أنا أخويا مهندس مدنى و برده كان بياخد مرتب غير آدمى بس ساب الشغل و لا عارف يسافر و لا عارف يشتغل فيها ... حسبنا الله و نعم الوكيل
الله كريم ويصلح الحال لكن أنه يترك الشغل حتى لو كان مرتبات تعبانة دة غلط متسيبش الشغل إلا لما تمسك في غيره

مشكلة هجرة الأدمغة تعاني منها كل دول شمال إفريقيا للأسف أصبحت بلداننا طاردة للمواهب والسبب غير البطالة و عدم التقدير الكافي هو فقدان التقة في المسؤولين و غياب أي ملامح لمستقبل مشرق
+ ان بره بيدفع اكتر

علشان المغفلين اللي ذيك

علشان المغفلين اللي ذيك
يعني بعد لما تركت مصر و عايش غرقان في الدولارات ، قاعد بتفكر فيا ❤️

المغفلين هما اللي سابوا الكتب و العلم و قاعدين يتابعوا ناس بتهبد في السياسة و الاقتصاد. و بيحطوا صورهم كمان 😉

تركوا التحليلات العلمية و مسكوا في كلام ناس بتهبد بكلام شعبوي. و انا مسكوا السلطة هيخربوها

و مشكلتك انك دائما بتضع من دعم ثورة ٣٠ يونيو

علي فكرة لما هترجع مصر هتلاقي ناس طمعانه فيك بسبب المعلومات المغلوطة عن ثراء العاملين بالخارج ، فاستمتع بقي و انت واحد مساهم في نشر هذه المعلومات.

يا سيدي حتي لو كنت أيلون ماسك فدي بلدي اللي مهما بعدت عنها واتغربت فهرجعلها وهتفصل شغلي الشاغل ومهموم بمشاكلها
أليست هذه هي الوطنية يا محتكريها وتجارها
اه انا محتكرها و بتاجر بيها 😃

انت لا تفكر في البلد انت بتفكر انت و صحابك في العسكريين و الجيش فقط 😉 و كان دة اللي هيصلح حال البلد.

ايلون ماسك اللي هاجر من جنوب افريقيا الي كندا و اخد الجنسية و بعدين رجع هاجر لأمريكا اخد الجنسية 😉 بلاد طاردة للمواهب

من حقك تفكر في مصر طبعا و حتي لو لم تكن مصر من حقك تتكلم و تنتقد كمان ، لكن أنتم صدعتوا دماغي بان مصر بلد..... و ان برة الحياة فله و شغالين كلام ليل نهار عليها.

و الاغرب ياخي انكم ببتكلموا عن السفر و الهجرة و الحياة هناك و كان الشعب دة عمره مجربها و طلع منها اكثر من مرة و شاف الوضع هناك

عودة
أعلى