هبوط الجنيه المصري

يدعموا العسكريين بالميارات

فين التحريض علي الجيش؟!
هو انت فاكرني زي الأعضاء السعودين شغال كلام عن الجيش المصري كل شوية و انه دمر البلد 😂 بعد دعمه لسنوات بالميارات

وهو الجيش ايه مش عسكر ومعدات و نظام

حتحرض على المعدات !

انت تقول العسكرين مرتزقه و ضيعوا الفلوس على السلاح ....الخ

اتقي ربنا 😭

علي الاقل لا يتم طردة من مصر اصلا، و لذلك حتي ذكرت لك اعطي له اقامة علي الاقل و ليس شرط الجنسية (بعضهم حرفيا عنده استداد يحارب و يموت لصالح هذة البلاد بسبب انه تعتبر بلدة اللي اتربي فيها)

مصر حرفيا فيها 9 مليون مهاجر

الناس عايشة في مصر كانها بلدها

لذالك طلبت منك حالة

لان فيه ناس ماتحترم البلد برضوا
واحيانا تكون قنابل موقوته لمنضمات واحزاب الخ حنا في غنى عنها

و انت تذكرني بالذباب الإلكتروني

الي مركز مع مصر جامد بعد التعليمات 😉

الحق الحليف اللي صرفتم علية مليارات و كان الذباب بيروج له يوميا انه انقذ مصر من الديمقراطية 😂
معليش يالشؤون المعنوية
وقت الكذب تصير أعمى.والحين فتحت

يعطون اية؟

انا اعرف ناس اتولدت في الخليج و عاشت عمرها كله في الخليج و بتتكلم خليجي و تعرف الخليج اكثر من الخلايجة نفسهم و فجاءة تم انتهاء تعاقد اسرهم او هما ملقوش شغل و تم طردهم و رجعوا بلاد اهلهم اغراب، بعضهم اول مرة ينزل بلد اهلة و بيحصل له صدمة حضارية

و اعتقد حتي لو اجنبي تزوج سعودية المولود لن يحصل علي الجنسية!!

بخلاف الدول الغربية ، تاخد الجنسية و امام القانون انت زيك زي ابن البلد و مفيش طرد لو حد زعل منك مثلا!!!

خصوصا المولودين هناك و اللي قضوا عمرهم و تعليمهم كله هناك

انا حتي لن اتحدث عن طبيب اشتغل اربعين سنه في السعودية و لما عقدة خلص طردوة منها 👿 رجل مصر مش فاهم اي حاجة عن مصر بعد كل هذة السنوات!!
ماشاءلله جميع اصدقاك أطبه ومهندسين.وشغالين بالامارات والسعودية بس؟

المهم الجنسية السعودية غالية مهو مثل بعض الجنسيات ادفع ونعطيك الجنسية بعد ماباعو البلد

وهو الجيش ايه مش عسكر ومعدات و نظام

حتحرض على المعدات !

انت تقول العسكرين مرتزقه و ضيعوا الفلوس على السلاح ....الخ

اتقي ربنا 😭

انت تحرف الكلام من هذا قال السعوديين، ذكرت في كلامي بعد لما دعموا الحكومة العسكرية في 3 يوليو بالميارات و الدعم السياسي و حتي تمويل القروض لصفقات السلاح....

و قالك السعودية انقذت مصر و حدثت الجيش المصري

الاعضاء السعوديين حاليا بيقولك العسكريين خربوا مصر من 1952 و ان صفقات السلاح المصرية فاسدة و شغالين تريقة علي العسكريين اللي هما دعموهم للوصول للحكم

فهمت ام لا؟

ان السعودين هم من يفعل ذلك، الاول انقذنا مصر بدعم العسكرييين في 3 يوليو و تموليهم بالمال و دعم صفقات السلاح.....حاليا بيقولك العسكر خربوا مصر من 1952 و ضيعوا مصر 🙃

انت تحرف الكلام من هذا قال السعوديين، ذكرت في كلامي بعد لما دعموا الحكومة العسكرية في 3 يوليو بالميارات و الدعم السياسي و حتي تمويل القروض لصفقات السلاح....

و قالك السعودية انقذت مصر و حدثت الجيش المصري

الاعضاء السعوديين حاليا بيقولك العسكريين خربوا مصر من 1952 و ان صفقات السلاح المصرية فاسدة و شغالين تريقة علي العسكريين اللي هما دعموهم للوصول للحكم

فهمت ام لا؟

ان السعودين هم من يفعل ذلك، الاول انقذنا مصر بدعم العسكرييين في 3 يوليو و تموليهم بالمال و دعم صفقات السلاح.....حاليا بيقولك العسكر خربوا مصر من 1952 و ضيعوا مصر 🙃

مافهمت انت تنتقد السعودية عطت السيسي و العسكر فلوس و لا تنتقد إدارة السيسي و العسكر بتصرفها بالاموال

إعطاء المال مو غلط لرئيس دوله والبنك المركزي

وضح وش مشكله التمويل حصل تمويل ما حصل

وضح أكثر سيبك من السعاوده

وخليك دائم داعم للجيش و السيسي و سيبك من دعم وتحريض على أمن مصر

التعديل الأخير:
لذالك طلبت منك حالة

لان فيه ناس ماتحترم البلد برضوا
واحيانا تكون قنابل موقوته لمنضمات واحزاب الخ حنا في غنى عنها
لا ناس تحترم البلد فعلا و هناك شباب منهم حرفيا عقلهم خليجي و لديهم انتماء لدول الخليج اكثر من أهلها كمان

لي صديق اتولد في أبها و تعلم في المدارس السعودية و عاد لمصر للدراسة في الجامعة، حرفيا كل كلامه عن السعودية و معرفة في فيسبوك كان علم السعودية و كان مصدع دماغ ابونا بالسعودية و كانها سويسرا الشرق الأوسط

و كان بيشغل اغاني سعودي لا افهم و لا كلمة منها، و كان بيقضي اجازته فب عز الضيف في السعودية و ليس مصر!!!

رجع لكي يعمل. مهندس فس السعودية بعد سنوات قليلة، حصل مشكلة للشركة اللي كان شغال فيها و تم تسريح العاملين بها، و هو تم طردة من السعودية!!

حاليا يعمل في امريكا.

مافهمت انت تنتقد السعودية عطت السيسي و العسكر فلوس و لا تنتقد إدارة السيسي و العسكر بتصرفها بالاموال

إعطاء المال مو غلط لرئيس دوله والبنك المركزي

وضح وش مشكله التمويل حصل تمويل ما حصل

وضح أكثر سيبك من السعاوده

وخليك دائم داعم للجيش و السيسي و سيبك من دعم وتحريض على أمن مصر
لا انا بنتقد نفاق البعض في النقد

شوية الاخ يقولك السعودية انقذت مصر بدعم العسكريين و صفقات السلاح و الدعم الدبلوماسي و...و حراك 3 يوليو

و شوية و يقولك العسكريين خربوا مصر من 52 و ان صفقات السلاح فاسدة و العسكريين خربوا مصر 🙃

نفاق فظيع ياخي

لا ناس تحترم البلد فعلا و هناك شباب منهم حرفيا عقلهم خليجي و لديهم انتماء لدول الخليج اكثر من أهلها كمان

لي صديق اتولد في أبها و تعلم في المدارس السعودية و عاد لمصر للدراسة في الجامعة، حرفيا كل كلامه عن السعودية و معرفة في فيسبوك كان علم السعودية و كان مصدع دماغ ابونا بالسعودية و كانها سويسرا الشرق الأوسط

و كان بيشغل اغاني سعودي لا افهم و لا كلمة منها، و كان بيقضي اجازته فب عز الضيف في السعودية و ليس مصر!!!

رجع لكي يعمل. مهندس فس السعودية بعد سنوات قليلة، حصل مشكلة للشركة اللي كان شغال فيها و تم تسريح العاملين بها، و هو تم طردة من السعودية!!

حاليا يعمل في امريكا.

تعتبر حالات فردية

لكن كل من جلس تجنس هذي صعبة واحيانا تكون خطرة
ايام تنظيم القاعدة ياكثر الاجانب العرب بينهم زيهم زي الموجود حالياً في سيناء من جنسيات مختلفة

حتى في الغربية وبعض مدنها البعض صار يروح لهم مثل مشايخ تنظيمات او عملاء دول حولنا
ويتكلم عنهم الخ وهم اصلا كانوا عاملين زي الفقاسة ببسكويت وعصير تتم الملكة وان شاء الله 100 ريال مهر

شوية شوية عايزين تقرير مصير شوية شوية مظاهرات الخ
ولا تستبعد لو اكتشفت يوم من الايام من يتكلم عنك تجاه المنضمات الغربية ويبعث رسايل الخ
تلاقيه مقيم عندك ما اعمم لكن غلق الباب مهم
كما قلت لك التجنيس لمن استفيد منه

مثلاً

لا انا بنتقد نفاق البعض في النقد

شوية الاخ يقولك السعودية انقذت مصر بدعم العسكريين و صفقات السلاح و الدعم الدبلوماسي و...و حراك 3 يوليو

و شوية و يقولك العسكريين خربوا مصر من 52 و ان صفقات السلاح فاسدة و العسكريين خربوا مصر 🙃

نفاق فظيع ياخي

لا هذا ليس نفاق هذا نقد موضوعي يعني هم مو مشخصينها دايم ضد أو دايم مع
و انا ضد كلامهم عن السيسي و الجيش

وبعدين هم اجانب رائيهم مش مهم

اما انت مصري
المفروض تدعي لسيسي و الجيش مش تحرض عليهم وتقول مرتزقه وفساد

اتق الله

تعتبر حالات فردية

لكن كل من جلس تجنس هذي صعبة واحيانا تكون خطرة
ايام تنظيم القاعدة ياكثر الاجانب العرب بينهم زيهم زي الموجود حالياً في سيناء من جنسيات مختلفة

حتى في الغربية وبعض مدنها البعض صار يروح لهم مثل مشايخ تنظيمات او عملاء دول حولنا
ويتكلم عنهم الخ وهم اصلا كانوا عاملين زي الفقاسة ببسكويت وعصير تتم الملكة وان شاء الله 100 ريال مهر

شوية شوية عايزين تقرير مصير شوية شوية مظاهرات الخ
ولا تستبعد لو اكتشفت يوم من الايام من يتكلم عنك تجاه المنضمات الغربية ويبعث رسايل الخ
تلاقيه مقيم عندك ما اعمم لكن غلق الباب مهم
كما قلت لك التجنيس لمن استفيد منه

مثلاً

يعني هو يعيش عندك 30 سنه و بعدين تطردة لانك خايف يكون ارهابي؟!

ديتير انت حاليا تبرر مايحدث

انا لم اقل ان السعودية تترك الموضوع بدون ظوابط أمنية و تنظيم لكن الموضوع سخيف جدا

يعني انا لو ذهبت قضيت عمل خمس سنوات في دولة غربية اخد الجنسية و ليس من السهل طردي و لكن في الخليج شاب يتولد و يعيش و يتعلم في مدارس الخليج و بعدين يتم طردة؟!

انا لم اقل ان السعودية تترك الموضوع بدون ظوابط أمنية و تنظيم لكن الموضوع سخيف جدا

يعني انا لو ذهبت قضيت عمل خمس سنوات في دولة غربية اخد الجنسية و ليس من السهل طردي و لكن في الخليج شاب يتولد و يعيش و يتعلم في مدارس الخليج و بعدين يتم طردة؟!

انا ما ابرر انا اطالب بما يحدث

البعض ممكن نتعاطف معه لكن الترحيل امر ضروري ولا مش حتعرف تضبطهم

هذ غير اللي يدخل تهريب

هذا في رجل الماضي 1444

الداخلية السعودية تخضع أكثر من 26 ألف مخالف وترحل 12051 منهم إلى بلادهم​

مش كل واحد عربي قالك انه مواليد السعودية تصدقه

بالمناسبة فيه دول بتقبض ثمن اللاجئ من اللي مش عايزينهم
لكن لو الدول هذي نفسها قالت الدعم توقف
حل الموضوع اللي عندك لما يكونوا بمئات الالاف

انا ما ابرر انا اطالب بما يحدث

البعض ممكن نتعاطف معه لكن الترحيل امر ضروري ولا مش حتعرف تضبطهم

مشاهدة المرفق 564218
مشاهدة المرفق 564219

هذ غير اللي يدخل تهريب

هذا في رجل الماضي 1444

الداخلية السعودية تخضع أكثر من 26 ألف مخالف وترحل 12051 منهم إلى بلادهم​

مش كل واحد عربي قالك انه مواليد السعودية تصدقه

بالمناسبة فيه دول بتقبض ثمن اللاجئ من اللي مش عايزينهم
لكن لو الدول هذي نفسها قالت الدعم توقف
حل الموضوع اللي عندك لما يكونوا بمئات الالاف
انت بتتكلم عن الهجرة غير الشرعية و دة شئ اخر 😤

deter @deter

و التعاطف معهم لن يفيد بشئ فين القوانيين و تظبيط الوضع لهم

لذلك اغلب العمالة الماهرة. توفض الذهاب للخليج و حاليا تتوجة للدول الغربية

معظم. الاطباء المصريين الان وجهتهم اصبحت بريطانيا و كندا و باقي الدول الغربية و ليس الخليج

افضل المهندسين المصريين الان يرفضون العمل في الخليج و يذهبون الي ألمانيا و ايطاليا و بريطانيا و امريكا و كندا..

الان من يذهب للخليج هو المضطر فقط و يتحمل نظام الكفيل السئ

هل السعودية وعدته بالجنسية منذ البداية ؟

هذي أمور سياديه
النظام يحترم

انت مع التجنيس و ضد الجيش و السيسي هو انت اخواني لا سمح الله

من قبل الفطور تقول السيسي و العسكر مرتزقه فاسدين تدعمهم دول خارجية

deter @deter

و التعاطف معهم لن يفيد بشئ فين القوانيين و تظبيط الوضع لهم

لذلك اغلب العمالة الماهرة. توفض الذهاب للخليج و حاليا تتوجة للدول الغربية

معظم. الاطباء المصريين الان وجهتهم اصبحت بريطانيا و كندا و باقي الدول الغربية و ليس الخليج

افضل المهندسين المصريين الان يرفضون العمل في الخليج و يذهبون الي ألمانيا و ايطاليا و بريطانيا و امريكا و كندا..

الان من يذهب للخليج هو المضطر فقط و يتحمل نظام الكفيل السئ
بطل هري بتاع الاخوان

تحسسني أن الاقتصاد المصري منهار و السبب العسكر و الناس تهاجر

كلامك غير واقعي و بطل شغل الاخوان

انت بتتكلم عن الهجرة غير الشرعية و دة شئ اخر 😤

انا اتكلم عن الجميع

قلت لك فيه ناس نتعاطف وعددهم قليل وفيه ناس شغل مليشيات

لكن اذكرك مرة اخرى هذا الباب لن يفتح لان مستقبله مش حلو

انا اتكلم عن الجميع

انتم احرار في بلدكم

لذلك كما ذكرت لك الايدي الماهرة الان تهاجر للغرب و ليس الي للخليج، خصوصا الاطباء

و شخصيا لم أشاهد احد من زملائي المهندسين سافر الي الخليج الا بهد فترة قر الرحيل الي دولة غربية اخري.

الوضع سئ جدا هناك، و اوقات يحدث بلطجة عليهم و ابتزاز بالترحيل، البعض حتي اصبح معتاد انه لن يحصل علي اخر مستحقاته لان صاحب العمل هيرحلة قبلها!!

شوفت شكاوي كارثية لعمال بسطاء في الخليج خصوصا في احدي الدول.

انا اتكلم عن الجميع

هذا ماعنده انتماء وطني
الانتماء عنده عابر للحدود

هذا مثل مرشد الاخوان

عودة
أعلى