هبوط الجنيه المصري

تذكرني بواحد اسمه اظن شكرية او شكري او شاكيرا او شاكره.باحد المواقع ينام ويصحى وعنده حاجتين طبل للجيش.وكل مواضيعه عن السعودية
و انت تذكرني بالذباب الإلكتروني

الي مركز مع مصر جامد بعد التعليمات 😉

الحق الحليف اللي صرفتم علية مليارات و كان الذباب بيروج له يوميا انه انقذ مصر من الديمقراطية 😂

يدعموا العسكريين بالميارات و دولة 3 يوليو و يقفوا امام امريكا و العالم و يتم الترويج لهم.... و يدعموا قروض صفقات السلاح..

الان بيقولوا العسكريين هم سبب خراب مصر 😂 و انهم ضيعوا فلوس الشعب علي سلاح فاسد 😂

🙃

لقد انقذنا مصر بدعم العسكريين و بعدين العسكريين هما اللي خربوا مصر 🙃

يدعموا العسكريين بالميارات و دولة 3 يوليو و يقفوا امام امريكا و العالم و يتم الترويج لهم.... و يدعموا قروض صفقات السلاح..

الان بيقولوا العسكريين هم سبب خراب مصر 😂 و انهم ضيعوا فلوس الشعب علي سلاح فاسد 😂

🙃

بلاش تحريض على الجيش

الجيش و الشعب ايد وحده

اتقي ربنا

اللهم طولك ياروح

الغريب ان الدول المتقدمة بتمنح الجنسيات عادي لكن الدول العربية عندها حساسية شديدة من موضوع منح الجنسية دة!!

يعني الواحد اسهل له ياخد الجنسة الالمانية و صعب ياخد جنسية دولة عربية!!

عندنا يعطون بس اذا انا بستفيد منه فعلاً

اصلاحات السعودية بعد اغراق مصر بالديون من 2013 و دعم 90 مليار دولار حتي بعد تسريب الرز 😂

الان السعودية. تريد الاستحواذ علي شركات مصرية و تقولي اصلاح و لمصلحة مصر 😂😂😂😂

السعودية فعلتها في ازمة 2016 و قطعت النفط لاسباب سياسية لمدة 6 شهور

و المصريين هيفتكروا ان في عز الازمة رفضت السعودية اكمال الدعم للحليف بتاع تحيا مصر اللي صدعونا به من 2013 و انه انقذ مصر من الاخوان و مصر هتخرج منها من غير الدعم.

نعم حصلت مشكلة حسب المعلن مشكلة تقنية

لكن اتوقع مشكلة سياسية لكن بدأتها القنوات المصرية قبلها بايام وكأنه ورق وصلهم

واحد يتكلم عن الدرعية ومصر واعلامي يتكلم عن تيران ويتحدى الخ

البعض عندكم حب يماطل وماطلنا معه

عندنا يعطون بس اذا انا بستفيد منه فعلاً
يعطون اية؟

انا اعرف ناس اتولدت في الخليج و عاشت عمرها كله في الخليج و بتتكلم خليجي و تعرف الخليج اكثر من الخلايجة نفسهم و فجاءة تم انتهاء تعاقد اسرهم او هما ملقوش شغل و تم طردهم و رجعوا بلاد اهلهم اغراب، بعضهم اول مرة ينزل بلد اهلة و بيحصل له صدمة حضارية

و اعتقد حتي لو اجنبي تزوج سعودية المولود لن يحصل علي الجنسية!!

بخلاف الدول الغربية ، تاخد الجنسية و امام القانون انت زيك زي ابن البلد و مفيش طرد لو حد زعل منك مثلا!!!

خصوصا المولودين هناك و اللي قضوا عمرهم و تعليمهم كله هناك

انا حتي لن اتحدث عن طبيب اشتغل اربعين سنه في السعودية و لما عقدة خلص طردوة منها 👿 رجل مصر مش فاهم اي حاجة عن مصر بعد كل هذة السنوات!!

🙃

الدعم لا ينكره الا جاهل
لكن الحقيقة سوء ادارة واضحة عندكم ولا زال

يعطون اية؟

انا اعرف ناس اتولدت في الخليج و عاشت عمرها كله في الخليج و بتتكلم خليجي و تعرف الخليج اكثر من الخلايجة نفسهم و فجاءة تم انتهاء تعاقد اسرهم او هما ملقوش شغل و تم طردهم و رجعوا بلاد اهلهم اغراب، بعضهم اول مرة ينزل بلد اهلة و بيحصل له صدمة حضارية

و اعتقد حتي لو اجنبي تزوج سعودية المولود لن يحصل علي الجنسية!!

بخلاف الدول الغربية ، تاخد الجنسية و امام القانون انت زيك زي ابن البلد و مفيش طرد لو حد زعل منك مثلا!!!

خصوصا المولودين هناك و اللي قضوا عمرهم و تعليمهم كله هناك

انا حتي لن اتحدث عن طبيب اشتغل اربعين سنه في السعودية و لما عقدة خلص طردوة منها 👿 رجل مصر مش فاهم اي حاجة عن مصر بعد كل هذة السنوات!!

نتعاطم معهم بس كثير من الدول تعمل نفس الشي
لو كل واحد انولد بالسعودية ياخذ جنسية راح تكون مشكلة بالمستقبل
ممكن اعطيه مميزات جنسية لا

يدعموا العسكريين بالميارات
يا جماعه الراجل دا
بيقول السيسي و الجيش فاسدين و مرتزقه

استغفرالله

اتمنى ان لايكون المنتدى مقر لتحريض على سلامه و أمن الدول المحيطه والعربية

نعم حصلت مشكلة حسب المعلن مشكلة تقنية

لكن اتوقع مشكلة سياسية لكن بدأتها القنوات المصرية قبلها بايام وكأنه ورق وصلهم

واحد يتكلم عن الدرعية ومصر واعلامي يتكلم عن تيران ويتحدى الخ

البعض عندكم حب يماطل وماطلنا معه

من الاخر فيه مشكلة بين الحكومات فعلا، الله اعلم اية هي و انا و انت حاولنا باحترام سابقا نفهم مايحدث (لذلك بحترم النقاش معاك ❤️)

و معروف للأسف في دولنا العربية هي سيطرة الحكومات علي الاعلام و مؤيدين وطنجية علي السوشيال ميديا بيعمل حفلات و بعضهم لجان و ذباب كمان

الموضوع دة ظهر جدا في ازمة قطر و ظهر بشكل كبير حاليا.

لكن لا يخفي على احد ان اكبر داعمين العسكريين في مصر هم السعودية، و اكبر داعم للسيسي هو السعودية، و حاليا بيقولك بعد اختلافة ان العسكر من 1952 خربوا مصر 😂

من الاخر فيه مشكلة بين الحكومات فعلا، الله اعلم اية هي و انا و انت حاولنا باحترام سابقا نفهم مايحدث (لذلك بحترم النقاش معاك ❤️)

و معروف للأسف في دولنا العربية هي سيطرة الحكومات علي الاعلام و مؤيدين وطنجية علي السوشيال ميديا بيعمل حفلات و بعضهم لجان و ذباب كمان

الموضوع دة ظهر جدا في ازمة قطر و ظهر بشكل كبير حاليا.

لكن لا يخفي على احد ان اكبر داعمين العسكريين في مصر هم السعودية، و اكبر داعم للسيسي هو السعودية، و حاليا بيقولك بعد اختلافة ان العسكر من 1952 خربوا مصر 😂

كانت السعودية ومصر علاقتهم قوية سياسيا وتنسيق كبير بينهم من ايام الملك فهد والملك عبدالله مع حسني
والى وقت قريب الملك سلمان والرئيس السيسي

الان فيه دولة مصر تعشمت فيها كثير ومنضمه لها

نقول الله يهني سعيد بسعيدة

توبوا إلى الله

و اتركوا عنكم خطوات الشيطان

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «أتدرون من المفلس؟» قالوا: المفلس فينا من لا دِرْهَمَ له ولا متاع، فقال: «إن المفلس من أمتي من يأتي يوم القيامة بصلاة وصيام وزكاة، ويأتي وقد شتم هذا، وَقَذَفَ هذا، وأكل مال هذا، وسَفَكَ دم هذا، وضرب هذا، فيعطى هذا من حسناته، وهذا من حسناته، فإن فنيت حسناته قبل أن يقضى ما عليه، أخذ من خطاياهم فطُرِحَتْ عليه، ثم طرح في النار».

اتقوا الله في الرئيس السيسي حفظه الله و رعاه

معمر بيوت الله نحسبه من الصالحين ولا نزكي على الله احد

نتعاطم معهم بس كثير من الدول تعمل نفس الشي
لو كل واحد انولد بالسعودية ياخذ جنسية راح تكون مشكلة بالمستقبل
ممكن اعطيه مميزات جنسية لا
ياراجل حتي لو تعطية اقامة، لكن طرد بهذا الشكل!!

المشكلة بيصعبوا عليا جدا لما بينزلوا مصر و هما قضوا كل طفولتهم و حياتهم هناك و بيتكلموا خليجي و ميعرفوش حاجة عن مصر اصلا...

و شخص يقضي عمرة كله في الخليج فوق الربع قرن و يجي خلاف بسيط مع مواطن او صاحب العمل يتم طردة بشكل ظالم!

ياراجل حتي لو تعطية اقامة، لكن طرد بهذا الشكل!!

المشكلة بيصعبوا عليا جدا لما بينزلوا مصر و هما قضوا كل طفولتهم و حياتهم هناك و بيتكلموا خليجي و ميعرفوش حاجة عن مصر اصلا...

و شخص يقضي عمرة كله في الخليج فوق الربع قرن و يجي خلاف بسيط مع مواطن او صاحب العمل يتم طردة بشكل ظالم!

عطنا حالات !

اللي اعرفه انه يتم اخباره مسبقاً

الوضع الحالي الاقتصادي عربياً صعب حاليا وهذا الباب لو تم فتحه بقانون
بيكون صعب مستقبلاً

كانت السعودية ومصر علاقتهم قوية سياسيا وتنسيق كبير بينهم من ايام الملك فهد والملك عبدالله مع حسني
والى وقت قريب الملك سلمان والرئيس السيسي

الان فيه دولة مصر تعشمت فيها كثير ومنضمه لها

نقول الله يهني سعيد بسعيدة
ولي العهد محمد بن سلمان و عبد الفتاح السيسي أصدقاء جدا و كان دايما نشوف زيارات بينهم، وصور في منتجعات مع بعض

و في الغالب هيرجعوا تاني ثمن علي عسل و الاسطوانة هتتغير بين المصريين و السعوديين.

و مستحيل السعودية تتخلي عن السيسي بعد كل هذة الميارات و الدعم.

و بالناسبة السعودية حتي الان لم تتوقف علي الدعم اصلا و مازال هناك ودائع و ايضا مفاوضات للاستحواذ علي شركات (متوقفه بسبب سعر الجنية)

عطنا حالات !

اللي اعرفه انه يتم اخباره مسبقاً

الوضع الحالي الاقتصادي عربياً صعب حاليا وهذا الباب لو تم فتحه بقانون
بيكون صعب مستقبلاً
اجيب ليك اسمهم و عنوان بيتهم؟

بلاش تحريض على الجيش

الجيش و الشعب ايد وحده

اتقي ربنا

اللهم طولك ياروح
فين التحريض علي الجيش؟!
هو انت فاكرني زي الأعضاء السعودين شغال كلام عن الجيش المصري كل شوية و انه دمر البلد 😂 بعد دعمه لسنوات بالميارات

اجيب ليك اسمهم و عنوان بيتهم؟

ههههههههه

انا ارد على كلامك عطنا حالة

عندك جيل حالياً ومتنوع اتولد من المقيمين بمصر وانت وانا نعرف ان الناس عندكم صارت تتكلم عليهم
بعد كم سنة عطه الجنسية عشان اتولد فيها

ههههههههه

انا ارد على كلامك عطنا حالة

عندك جيل حالياً ومتنوع اتولد من المقيمين بمصر وانت وانا نعرف ان الناس عندكم صارت تتكلم عليهم
بعد كم سنة عطه الجنسية عشان اتولد فيها
علي الاقل لا يتم طردة من مصر اصلا، و لذلك حتي ذكرت لك اعطي له اقامة علي الاقل و ليس شرط الجنسية (بعضهم حرفيا عنده استداد يحارب و يموت لصالح هذة البلاد بسبب انه تعتبر بلدة اللي اتربي فيها)

مصر حرفيا فيها 9 مليون مهاجر

الناس عايشة في مصر كانها بلدها

عودة
أعلى