هبوط الجنيه المصري

شكرا 😁

و حضرتك مطبلاتي للملكية وعميل للبوليس السياسي الملكي 😂 و بالمناسبة التطبيل هي صفة ورثها الظباط الاحرار من العهذةد الملكي و نفس صحفي. الاهرام اللي طبلوا للملك طبلوا لعبد الناصر 🙃 و لذلك خرجت نكت عليهم

و انصحك لا تردد كلام معارضة الاحة بان اي شخص يختلف معاك و لا تستطيع الحديث معه الحجة بالحجة فتدخل بالكلام المحفوط مطبلات عميل للشؤن المعنوية... و خلافة

تذكرني باحمد موسي لما اي حد يختلف معه يطلعه اخوان
اوة الشؤون المعنوية الذي يهرب ويقفز من موضوع ل موضوع يتكلم عن الحجه واحمد موسى

يالمطبلاتي لاتنسى انك تهرب

اوة الشؤون المعنوية الذي يهرب ويقفز من موضوع ل موضوع يتكلم عن الحجه واحمد موسى

يالمطبلاتي لاتنسى انك تهرب
انا بردوا اللي بهرب حضرتك رديت بكلامي عن العهد الملكي ايضا مثل العهد الحالي لم يكن جاذب للموهوبين و النخب و كان طارد لهم لانه الملك نفسة منع مصر من دخول الثورة الصناعية و العلمية اللي بدائت في العالم كله في مطلع القرن التاسع عشر و حتي ذكرت قطة العالم مصطفي مشرفة مع الملك فاروق

هذة حقائق تاريخية

فانت رديت عليا اني من الشؤون المعنوية 😂 مين اللي بيهرب و بيعمل حوار ملوش لزمة دلوقتي

انا بردوا اللي بهرب حضرتك رديت بكلامي عن العهد الملكي ايضا مثل العهد الحالي لم يكن جاذب للموهوبين و النخب و كان طارد لهم لانه الملك نفسة منع مصر من دخول الثورة الصناعية و العلمية اللي بدائت في العالم كله في مطلع القرن التاسع عشر و حتي ذكرت قطة العالم مصطفي مشرفة مع الملك فاروق

هذة حقائق تاريخية

فانت رديت عليا اني من الشؤون المعنوية 😂 مين اللي بيهرب و بيعمل حوار ملوش لزمة دلوقتي
اسمع يالشؤون المعنوية شغل العيل هذا شوفلك شخص غيري مشيه عليه.حركات تسوي نفسك اعمى بطلها

مشكلة لمى يكون شغال فالشؤون المعنوية وفاشل.

انا اعتقد ان المصريين حاليا جوعى والثورة ان كانت قادمة ستكون ثورة جياع. يعني وصل الامر بهم الى ارجل الفراخ وطبخ كراتين البيض والجنيه المصري خسر 100% من قيمته امام الدولار خلال سنة هههه
ايه المضحك في الموضوع ؟
ايه المرض ده؟

اسمع يالشؤون المعنوية شغل العيل هذا شوفلك شخص غيري مشيه عليه.حركات تسوي نفسك اعمى بطلها

مشكلة لمى يكون شغال فالشؤون المعنوية وفاشل.

مازال لم يجيب عن التطور الصناعي و العلمي في العهد الملكي 😁 و حافظ كلمة الشؤون المعنوية، علي اساس ان مؤيد الحكومة مثلا هيخاف يعلن عن نفسة احسن يقبضوا علية و لا حاجة 😂

هذة حقائق تاريخية

صح مصر كانت خارجه للثوره الصناعيه والملك فاروق قفل الباب ومنعها

أي كلام بيتقال .

هذة حقائق تاريخية

مازال لم يجيب عن التطور الصناعي و العلمي في العهد الملكي 😁 و حافظ كلمة الشؤون المعنوية، علي اساس ان مؤيد الحكومة مثلا هيخاف يعلن عن نفسة احسن يقبضوا علية و لا حاجة 😂

انت مجرد شؤون معنوية شغلتك تدافع عن العسكر لو بالكذب

تفضل نورنا من سنه ٥٢ الى ٢٠٢٣.ماهو التطور الي حصل؟؟؟؟

صح مصر كانت خارجه للثوره الصناعيه والملك فاروق قفل الباب ومنعها

أي كلام بيتقال .
اي تبرير لعدم دخول مصر للثورة الصناعية و العلمية في القرن التاسع عشر و الملك فاروق كان فعلا قفل الباب فعلا

العالم كله دخل في سباق للتصنيع و البحث العلمي في ذلك الوقت و كان الامر سهل جدا و الصناعات بدائت بسيطة لكن الملك كان رأي اخر، هو ابقاء الناس محرد فلاحين لدي البشوات و حتي بهدلة العالم مصطفي مشرفة

اذكر مقابله ان رجل اعمال مصري وكان نصراني وتم نصحه ان لا يستثمر من بعض المقربين وقال اتاكد بنفسي وتوجه لعبد الناصر وقال معي اتفاق مع شركه كاديلاد للتصنيع في مصر وبصفتي صديقك ومعرفه اذا كانت نية للتأميم والمصادره قل لي فانا اريد ان ادخل صناعه السيارات لمصر عقولة المصريين حاطط شقى عمري.
فقال له اشاعات بالعكس نحن نبحث عن تلك المشاريع وستكون تسهيلات والخ
فاستورد رجل الاعمال المكائن وكان من اول قرارات العسكر المصادره بحجه اعاده الثروه للشعب
تخبل مصنع تجميع افخم سياره امريكيه

اي تبرير لعدم دخول مصر للثورة الصناعية و العلمية في القرن التاسع عشر و الملك فاروق كان فعلا قفل الباب فعلا

العالم كله دخل في سباق للتصنيع و البحث العلمي في ذلك الوقت و كان الامر سهل جدا و الصناعات بدائت بسيطة لكن الملك كان رأي اخر، هو ابقاء الناس محرد فلاحين لدي البشوات و حتي بهدلة العالم مصطفي مشرفة
الثوره الصناعيه كانت محتكره للدول الكبري الاستعماريه

مميزات الملك فاروق انه مكن القطاع الخاص من الاقتصاد وجذب الأجانب والمستثمرين وحكومته كانت برلمانيه وكان النحاس باشا بيدير البلد حتي ضد أراء الملك ..ده بخلاف التعليم الممتاز اللي خرج منه اغلب عباقره ومثقفين مصر واقتصاد مصر كان الافضل في الشرق الاوسط وحتي الفقير فيه ما بياكلش رجول فراخ

اذكر مقابله ان رجل اعمال مصري وكان نصراني وتم نصحه ان لا يستثمر من بعض المقربين وقال اتاكد بنفسي وتوجه لعبد الناصر وقال معي اتفاق مع شركه كاديلاد للتصنيع في مصر وبصفتي صديقك ومعرفه اذا كانت نية للتأميم والمصادره قل لي فانا اريد ان ادخل صناعه السيارات لمصر عقولة المصريين حاطط شقى عمري.
فقال له اشاعات بالعكس نحن نبحث عن تلك المشاريع وستكون تسهيلات والخ
فاستورد رجل الاعمال المكائن وكان من اول قرارات العسكر المصادره بحجه اعاده الثروه للشعب
تخبل مصنع تجميع افخم سياره امريكيه
اية علاقة دة بالعهد الملكي؟ كان المفروض تبرر لية مدخلتش كاديلاك مصر في العهد الملكي و لية مصر لم. تصنع سيارات في العهد الملكي؟

و تركنا تصنيع السيارات في بدايتها عندما كانت سهلة جدا و انتظرنا حتى نضجت هذة الصناعة و فاتنا القطار و مصر جريت تدور علي شركاء اجانب ينقلوا لها لي تكنولوجيا!!

حديثي ان مصر فشلت في العهد الملكي و الحالي و ليس فقط من سنة 1952، و هذا ماذكرة الاخ Nighthawk @Nighthawk ، العهد الملكي لم يهتم بالعلماء المصرين و المهندسية لدخول عصر تصنيع السيارات في بدايتها في القرن التاسع عشر و اللي تصارعت كل دول العالم لدخول هذة الحقبة الجديدة... حتي اصبحت مصر تريد دخول هذة الصناعة بعد فوات نصف قرن عليها و نضوجها

الملك فاروق، آخر ملوك المملكة المصرية وآخر من حكم مصر من الأسرة العلوية ذات الأصول الألبانية.
تاريخ ومكان الميلاد: 11 فبراير 1920،
تاريخ ومكان الوفاة: 18 مارس 1965،

الملك فاروق ولد ومات في القرن العشرين

الثوره الصناعيه كانت محتكره للدول الكبري الاستعماريه

كلام غير صحيح و فين اصحاب مقولة القاهرة كانت احسن من باريس و انا مصر كانت تدين اوروبا و الايطاليين و اليونانيين حلاقين في مصر 😂

الدول اللي دخلت الثورة الصناعية في بدايتها هي من اصبحت قوي عظمي

مصر كانت تستورد اتفه الاشياء من الخارج في ذلك الوقت

مميزات الملك فاروق انه مكن القطاع الخاص من الاقتصاد وجذب الأجانب والمستثمرين وحكومته كانت برلمانيه وكان النحاس باشا بيدير البلد حتي ضد أراء الملك

ياطويل العمر الاقتصاد في عهد "الملكية" كان حكرا علي رجال أعمال مقربين من الملك و كان لازم ياخد لقب البشوية او البهوية و بعدها يبدأ استعباد للفقراء

و ياطويل العمر اتحداك لو تعرف كيف كان يتم انتخاب البرلمان المهزاء في عهد الملكية و اللي كان الملك بيهدد بحلة في اي وقت يخالفوه فية

و ايوة كان معظمه من اللي واخدين البشوية من الملك فاروق 🤭

برلمان ديمقراطية لدرجة انه كان مؤسس البوليس السياسي 🤣

..ده بخلاف التعليم الممتاز اللي خرج منه اغلب عباقره ومثقفين مصر واقتصاد مصر كان الافضل في الشرق الاوسط وحتي الفقير فيه ما بياكلش رجول فراخ
تعليم كان حكرا علي الاغنياء

الناس كانت في عهدة تتعلم في كُتاب القرية عن طريق حفظ القرآن و معظم الشعب لم يستطيع التعلم اصلا، و تعليم البنات كان ضايع

الناس في عهدة كان بيتم معالجتها بالدجل و الشعوذة و عند حلاق الصحة.

و اه يامحترم في عهد الناس مكنتش بتاكل لحمة اصلا و كان الفقر شديد جدا وقتها و الناس كانت عايشة علي اللي تقدر تعملة

كانت الناس بتلجأ لتربية الدجاج في بيوتها، تخيل الموطف الحكومي كان بيضر لتربية الدواجن في بيته و يعيش جنب الفراخ

الملك فاروق، آخر ملوك المملكة المصرية وآخر من حكم مصر من الأسرة العلوية ذات الأصول الألبانية.
تاريخ ومكان الميلاد: 11 فبراير 1920،
تاريخ ومكان الوفاة: 18 مارس 1965،

الملك فاروق ولد ومات في القرن العشرين
الملكية كلها و حتي الملك فاروق نفسة فشل في هذا الموضوع و لم يدخل اي صناعة محترم نهائيا

عودة
أعلى