هبوط الجنيه المصري

FOevGhNXsAUWBYv
كان في واحد هنا في المنتدي بيقول نفس الكلام علي تركيا و وصفتة بأحمد موسي النسخة التركية

اعتقد الجو العام الضاغط وخاصة الاقتصادي منه ايخلي اي مسئول يغير نظرته للامور واهو ندعي انه يهدي قيادة البلد لما فيه الصالح غير كده مفيش اي حاجة في ايدينا واللي يقول مظاهرات او اضرابات او ثورة يبقى بيضحك على نفسه ولا يتمنى الخير لبلده احنا بنقول حلول يمكن توصل او حد يسمع والاجهزة زي مافيها الفاسد زي مافيها اللي بيخاف على البلد وعايز ليها الخير وانا واثق ان المحبين للبلد في القيادة اكثر من فاسديها والله اعلم
نجاح اي إداره في مصر والعالم كله هو نسبه القضاء علي الفقر وزياده الطبقه المتوسطه

الرئيس والاجهزه الأمنيه المقربه منه لازم يفهمو ان بناء المدن الفاخره وتكلفاتها أو المشاريع اللي فيها بهرجه إعلاميه دون عائد مادي سريع مع شعب يزداد فقر ستزيد المشكلات وسيزيد الاحباط الشعبي وده بيؤدي لكوارث

تناقض نفسك أخي.
اذا جاء الاخواني لن يتركها ،، سيغير القوانين و يصنع شعبية بكرتونة الزيت وان انتخابه كاتباع الله ورسوله ، ويأتى احد المناصرين ملقيا خطبة عصماء مدعياً انه رأي الرئيس يصلي في المسجد الاقصى .

واذا جاء العسكري لن يتركها .. سيغير القوانين ويصنع شعبية بكرتونة الزيت لكن في عربات الجيش ، وان انتخابه هو انقاذ لمصر من مؤامرات تحاك لها وهو المنقذ المصطفى الذي جاء ليحارب الماسونية و ينقذ مصر من مصير سوريا والعراق .

مصر ستكون أفضل اذا كان الرئيس مصري وطني لا ينتمي لفصيل ،، إخوان او عسكر أو علماني وليبرالي ..

يعطي دعمه للتعليم والاقتصاد والصحة والإعلام الواعي ويضع الاكفاء في أماكنهم و يعلي من منزلة العلم والعلماء كل في مجالة ،، فتنهض مصر بوعي شعبها ،،، هذا الوعي الذي سيضمن عندما يرحل هذا الوطني تاركاً وراءه جيل قادر على اختيار رئيسهم دون فزاعات الدين ، ضيق الحال ، التحزبية ، العسكرية ، ومطبلي الإعلام .

قد أجد السيسي مناسباً ، حتي نهاية فترته الحالية ، ثم ان كان محبا لمصر عليه ان يترك مجالاً لوجه جديد شاب لقيادة مصر .،، لأن التاريخ المصري الحديث يخبر بأنه كلما زادت فترة حكم الرئيس الواحد زاد فساده ،،
دستور الدوله هو الفيصل أخي دستور يحكم البلد ولا يتحكم به الأشخاص أو الأحزاب أو الأجهزه مش كل رئيس يجي يغير الدستور والحياه السياسيه علي كيفه ولمصلحته ويضع مدد لا محدوده لفترته الرئاسيه

تجربه الرئيس العسكري من سنه 52 وحتي اليوم مش أحسن حاجه لمصر والاخوان فصيل ديني منغلق لا ينفع في إداره دوله وحل مشاكلها العميقه

مشكله مصر بين سندان الأخوان ومطرقه العسكر مفيش حد هيسيب حكم مصر للاخر الا لو الشعب لفظهم جمعيا

مصر محتاجه رئيس يؤمن بروح المجموعه والعمل التشاركي يتقبل المعارضه ويناقش باحترافيه يسمع للاخر ويولي فريق استشاري للازمات المستعصيه تضع برنامج يناقشه البرلمان بجديه وضع الإقتصاد ومحاربه الفساد من أولوياته كحرب تحرير جديده منتصر فيها لا خاسر

الشعب بيساند جنب اللي بيحس بمعاناته ويخفف عنهم ضيق العيش

من بعد الرئيس جمال عبدالناصر وسياسه الانفشاخ الاقتصادي والتجار وبتوع السبوبه وتزاوج المال بالسلطه والبلد من سئ لأسوء
الرئيس السيسي عايز يعمل نهضه في البلد لكن انا متفق مع البعض أن في أولويات كانت أهم ذي الفقر والفساد

من بعد الرئيس جمال عبدالناصر وسياسه الانفشاخ الاقتصادي والتجار وبتوع السبوبه وتزاوج المال بالسلطه والبلد من سئ لأسوء
الرئيس السيسي عايز يعمل نهضه في البلد لكن انا متفق مع البعض أن في أولويات كانت أهم ذي الفقر والفساد
أنت في الالاند خالص هي ناقصة تطبيل للحنجوري عبناصر غراب البيت اللي بدع الانقلابات في المنطقة وأفريقيا

أنت في الالاند خالص هي ناقصة تطبيل للحنجوري عبناصر غراب البيت اللي بدع الانقلابات في المنطقة وأفريقيا
مصر في الخمسينات والستينات كانت انضف وافضل من دلوقتي وكان كل الناس بتتعين مفيش بطاله ومرتب الموظف البسيط بيقضيه لاخر الشهر وكان بيصيف منه كمان وكان في احترام بين الناس وتقدير
مصر كانت جميله زمان عكس دلوقتي

افهم من نقل للخبر. انك بردوا مصدق كلام المديرة علي تركيا 😜 ولا عدنها مصدقية عن مصر بس. لماذا لاتنقل مثل هذه الاخبار عن تركيا ايضا.

بعيدا عن الخبر بالمناسبة موقع arabi21 محجوب في مصر و ابحث عن مالك و مؤسس الموقع.

هي مواقع متخصصة في التطبيل لتركيا و معارضة الدول العربية. لذلك حضرتك شايف ان مصر بلد ضايعة
السؤال موش في من يملك الموقع. السؤال هو هل ما قالت المديرة صحيح أم لا وهل قالت ذلك فعلا. غير ذلك لا يهمني من صاحب الموقع.
ثم لا يهمني شيء في تركيا لا هي بلدي ولا هي بلدك.

نجاح اي إداره في مصر والعالم كله هو نسبه القضاء علي الفقر وزياده الطبقه المتوسطه

الرئيس والاجهزه الأمنيه المقربه منه لازم يفهمو ان بناء المدن الفاخره وتكلفاتها أو المشاريع اللي فيها بهرجه إعلاميه دون عائد مادي سريع مع شعب يزداد فقر ستزيد المشكلات وسيزيد الاحباط الشعبي وده بيؤدي لكوارث
مليون مرة اقولك لاتقتصر مشاريع الدولة في العاصمة. اللي أساسا عبارة عن شوية طوب و اسمنت.

و قولنا ان المدن الجديدة شغلت صناعات تكملية كتير جدا و نشطت الاقتصاد و قريبا هتجيب ارباح فلكية بسبب اسعار العقارات هنا و اللي عليها ضرب نار (تعال انزل و شوف الحجوزات علي الشقق الموضوع بيحسسني اننا الشعب مخبي فلوس تحت البلاطة)

مشكلة الدولة هي دعم الاقتصاد الجزئي فقط حاليا و يستمروا في اللي بيعملوه. الدنيا هتبقي فلة.

انا بس عوزك تراجع خسار مصر من الزحام في القاهرة و تقارنها بتكلفة العاصمة كلها.

الدرسة في سنة ٢٠١٢ بتقول حجم خسائر ٨ مليار دولار سنويا 😓

اختزال مشاريع الدولة فب العاصمة و القصور و كام كوبري هو امر سخيف و مضلل و انا شخصيا قرفت منه

عندك مشاريع في كل القطاعات.

الدولة حرفيا قضت علي المناطق الغير امنة و نقلت سكان العشوائيات لمدن جديدة محترمة و غيرت حيات ناس كتير. (نسيت صحيح السيسي بيغير الديموغرافية علشان يمنع الثورات 🤣🤣🤣🤣)

لو مفيش مشاريع خالص احنا كان زمنا زي فينزويلا او افريقيا

و ربنا يسترها علينا من اللي بيتاجروا بمشاكل الناس و يدفعوهم للثورات و وهم الوصول الديمقراطية زي ايام انزل علشان العيش يبقي من غير مسامير 😂 و القطارات اللي.... 😂 و العبارة اللي بتغرق و....

السؤال موش في من يملك الموقع. السؤال هو هل ما قالت المديرة صحيح أم لا وهل قالت ذلك فعلا. غير ذلك لا يهمني من صاحب الموقع.
ثم لا يهمني شيء في تركيا لا هي بلدي ولا هي بلدك.
لازم الاول اشوف المصدر المضلل إللي شغال كذب علشان بيقبض من دولة لها اهداف سياسية و لاتصرف مليارات و تدعم اعلام و قنوات حبنا في الشعوب او الديمقراطية

دية اسمها بروباجندا حتي لو كانت اخبار صحيحة.

و كمان يهمني لانك بتنقل دائما اخبار عن روعة الاقتصاد التركي و تنقل عن تركيا من مصادر معينة اما. عندما تتحدث عن مصر فتقتنع بكلام مديرة البنك و تنقلة.

اذا كان عن خبر عن مصر وحش تنقلة اذا كان عن تركيا انت تنقل الحلو بس و هرفض كلام اي خبير اخر. و فضت مائات التصريحات اللي احنا جبنهالك عن تركيا.

دفاعك عن انخفاض الليرة يذكرني بهذا المذيع 👇 و انا ذكرت انك النسخة التركية منه.

سياسه فاشله
جتهم نيله
البلد الى زى مصر عندها عدد سكان كبير
مينفعش معاها غير الصنعه والزراعه
التجربه الفيتنام افضل تجربة مشابه لمصر
مينفعش ناخد تجربة دبى ولا سنغافورة ونطبقها عندنا
كل دولة وليها حيثيتها

سياسه فاشله
جتهم نيله
البلد الى زى مصر عندها عدد سكان كبير
مينفعش معاها غير الصنعه والزراعه
التجربه الفيتنام افضل تجربة مشابه لمصر
مينفعش ناخد تجربة دبى ولا سنغافورة ونطبقها عندنا
كل دولة وليها حيثيتها
اعتقد ان الحكومة الحالية بمصر تحاول خلق ارث لها عن طريق المشاريع الكبرى مثل العاصمة الادارية والعلمين الجديدة وتفريعة قناة السويس الخ القائمة.

الشيء الاخر الذي لاحظته هو ضبابية رؤية مخرجات المشاريع

لازم الاول اشوف المصدر المضلل إللي شغال كذب علشان بيقبض من دولة لها اهداف سياسية و لاتصرف مليارات و تدعم اعلام و قنوات حبنا في الشعوب او الديمقراطية

دية اسمها بروباجندا حتي لو كانت اخبار صحيحة.

و كمان يهمني لانك بتنقل دائما اخبار عن روعة الاقتصاد التركي و تنقل عن تركيا من مصادر معينة اما. عندما تتحدث عن مصر فتقتنع بكلام مديرة البنك و تنقلة.

اذا كان عن خبر عن مصر وحش تنقلة اذا كان عن تركيا انت تنقل الحلو بس و هرفض كلام اي خبير اخر. و فضت مائات التصريحات اللي احنا جبنهالك عن تركيا.

دفاعك عن انخفاض الليرة يذكرني بهذا المذيع 👇 و انا ذكرت انك النسخة التركية منه.
أنا لا يهمّني من ينتقدني .. الذي يهمّني هو هل كلامه صحيح أم لا.
إذا كان كلامه غير صحيح أسمعه ولا آخذ برأيه وإذا كان كلامه صحيح أحاول أن أحسّن
مصر بشهادة خبرائها في وضعية صعبة ... قروض يمين ويسار وإقتصاد متواضع جدّا وديون كبيرة وبنية تحتية متدهورة
لا أحد في مصر ينكر ذلك إلا المطبّلون كما تقول
أمّا تركيا فهناك المئات من الصحف والقنوات من تنتقدها صباحا ومساءا
الصفحة لم تقم إلّا بنقل ما قالته خبيرة دولية... وهو ما يقوله خبراء ومسؤولي مصر

اعتقد ان الحكومة الحالية بمصر تحاول خلق ارث لها عن طريق المشاريع الكبرى مثل العاصمة الادارية والعلمين الجديدة وتفريعة قناة السويس الخ القائمة.

الشيء الاخر الذي لاحظته هو ضبابية رؤية مخرجات المشاريع
مينفعش معانا دلوقتي الحاجات دى

أنا لا يهمّني من ينتقدني .. الذي يهمّني هو هل كلامه صحيح أم لا.
إذا كان كلامه غير صحيح أسمعه ولا آخذ برأيه وإذا كان كلامه صحيح أحاول أن أحسّن
مصر بشهادة خبرائها في وضعية صعبة ... قروض يمين ويسار وإقتصاد متواضع جدّا وديون كبيرة وبنية تحتية متدهورة
لا أحد في مصر ينكر ذلك إلا المطبّلون كما تقول
أمّا تركيا فهناك المئات من الصحف والقنوات من تنتقدها صباحا ومساءا
الصفحة لم تقم إلّا بنقل ما قالته خبيرة دولية... وهو ما يقوله خبراء ومسؤولي مصر
الصحيفة تنقل اي خبر من اي شخص يهبد و يعارض مصر و لهم سوابق كارثية. اهمها و هم صفقة القرن في سيناء (الفنكوش بتاع تهجير الفلسطنيين لسيناء و بعدها فالو لا دة بيبني سور علشان يحاصرهم)

هولاء الخبراء المخابيل قالوا بعد البدا في الاصلاحات اننا هنفلس و الدولار هيبقي ب ١٥٠ جنية (مذيع من تركيا كان بيقول كدة ليل نهار) و هنبقي زي فينزويلا و....

الوضع في تركيا سئ ولا بنكرة ايضا الا المطبلون و المتابعين للصحف المطبلة لتركيا و الممولة قطريا

مليون مرة اقولك لاتقتصر مشاريع الدولة في العاصمة. اللي أساسا عبارة عن شوية طوب و اسمنت.

و قولنا ان المدن الجديدة شغلت صناعات تكملية كتير جدا و نشطت الاقتصاد و قريبا هتجيب ارباح فلكية بسبب اسعار العقارات هنا و اللي عليها ضرب نار (تعال انزل و شوف الحجوزات علي الشقق الموضوع بيحسسني اننا الشعب مخبي فلوس تحت البلاطة)

مشكلة الدولة هي دعم الاقتصاد الجزئي فقط حاليا و يستمروا في اللي بيعملوه. الدنيا هتبقي فلة.

انا بس عوزك تراجع خسار مصر من الزحام في القاهرة و تقارنها بتكلفة العاصمة كلها.

الدرسة في سنة ٢٠١٢ بتقول حجم خسائر ٨ مليار دولار سنويا 😓

اختزال مشاريع الدولة فب العاصمة و القصور و كام كوبري هو امر سخيف و مضلل و انا شخصيا قرفت منه

عندك مشاريع في كل القطاعات.

الدولة حرفيا قضت علي المناطق الغير امنة و نقلت سكان العشوائيات لمدن جديدة محترمة و غيرت حيات ناس كتير. (نسيت صحيح السيسي بيغير الديموغرافية علشان يمنع الثورات 🤣🤣🤣🤣)

لو مفيش مشاريع خالص احنا كان زمنا زي فينزويلا او افريقيا

و ربنا يسترها علينا من اللي بيتاجروا بمشاكل الناس و يدفعوهم للثورات و وهم الوصول الديمقراطية زي ايام انزل علشان العيش يبقي من غير مسامير 😂 و القطارات اللي.... 😂 و العبارة اللي بتغرق و....
سؤال غير سياسي هل ترى أن الوضع المادي أصبح أفضل بكثير للمصرين عند أستلام السيسي السلطة؟؟

بيان البنك الدولي اليوم عن مصر يشير ألى أنه يتوقع من مصر إجراء خفض جديد لقيمة الجنيه وذلك لامتصاص الصدمة المالية والحفاظ على القدرة المالية للدولة.

Continued exchange rate flexibility will be essential to absorb external shocks and safeguard financial buffers during this uncertain time

عودة
أعلى