هبوط الجنيه المصري

المشكله ان جمال عبدالناصر ابوه حاجب محكمه والسادات ابوه فلاح ومحمدنجيب ابوه فراش وحسني مبارك ابوه كان عامل في البريد كل دول اتعلمو ايام الملك ودخلو كليات حربيه من غير وسايط

كلام غير صحيح ، اولا هما كانوا اول دفعة من الطبقة دية تدخل بعد سنوات من احتكارها ، ثانيا كلهم دخلو بالوسطة و حتي السادات حكي قصتة الشهيرة و معظم حكوا دخلوها ازاي.

انتا حاليا لو متفوق في الدراسه وابوك عامل او موظف عادي متقدرش تخش سلك القضاء ولا الحربيه ولا الشرطه يبقي الطبقيه في عصر مين دلوقتي

كميه افتراءات علي الفتره الملكيه بشعه اللي يضحك أن كل رئيس يعمل افلام تسوء سمعه اللي قبليه
اولا قديما التعليم كان في حاجة إسمها كتاب القرية (وبلاش نتكلم علي تعليم المرأة) و العلاج عن الدجلين و حلاق الصحة. تكلفة التعليم كانت مرتفعة جدا اتذكر ان معظم الادباء اتكلموا ان اهلهم باعو جاموسة علشان يعرف يجيب كتاب.

اخير المصادر اللي انا حطيتها ليس مصرية ، هي مصادر غربية و اثناء حياتة في ايطاليا و زيارته لبريطانيا و.... و ليس من مسلسلات الدولة و الصحف المصرية.

الغريب انك ضد بناء القصور اثناء وجود الفقر و مع ذلك الملك كان يبني قصور في كل مكان و بملائها تحف من دول اوروبية و مامازلت موجودة و حتي متاحة للزيارة حاليا.

هل هذا الموقع تابع للظباط الاحرار

هذا الي يضايقك بامانة كمية افتراءات بنفس الوقت نجد الطبقية في مصر اعلى ما يكون مثلا الفنانين يعاملون معاملة المسؤولين في مصر وابن الوزير وزير وابن الضابط ضابط وابن الدكتور دكتور لكن بنفس الوقت لا ينكر ان لهم ايضا الملكيات امور سيئة لكن الجميل انهم يصلحون اخطأهم مصر كنت اقرا ايام الملكية واشوف الصورة شي جمال ماخوذ وقتها فتخيل لو كملت الى 2022 ماذا سنجدها

الإمبراطورية البريطانية
كانت نعمه من نعم الله على البشريه
أخرجت امم من ماقبل التاريخ إلى القرن العشرين
بعض هذه الأمم استمرت بتقدم مثل قطر الامارات سنغافورة هونج كونج وبعضها رجعت لما قبل التاريخ الهند باكستان ..الخ

كلام غير صحيح ، اولا هما كانوا اول دفعة من الطبقة دية تدخل بعد سنوات من احتكارها ، ثانيا كلهم دخلو بالوسطة و حتي السادات حكي قصتة الشهيرة و معظم حكوا دخلوها ازاي.

اولا قديما التعليم كان في حاجة إسمها كتاب القرية (وبلاش نتكلم علي تعليم المرأة) و العلاج عن الدجلين و حلاق الصحة. تكلفة التعليم كانت مرتفعة جدا اتذكر ان معظم الادباء اتكلموا ان اهلهم باعو جاموسة علشان يعرف يجيب كتاب.

اخير المصادر اللي انا حطيتها ليس مصرية ، هي مصادر غربية و اثناء حياتة في ايطاليا و زيارته لبريطانيا و.... و ليس من مسلسلات الدولة و الصحف المصرية.

الغريب انك ضد بناء القصور اثناء وجود الفقر و مع ذلك الملك كان يبني قصور في كل مكان و بملائها تحف من دول اوروبية و مامازلت موجودة و حتي متاحة للزيارة حاليا.

هل هذا الموقع تابع للظباط الاحرار

فين مصادرك ان كل الفلاحين دخلو بالواسطه كليات الحربيه والشرطه والقضاء بلاش افتري
معروف عصر الملك كان تعليم نضيف عن دلوقتي والمتفوق بيدخل الكليه اللي عايزها من غير واسطه وبعدين عصر الملكيه تخرج منه افضل الادباء والشعراء والمطربين والفنانيين
مش حمو بيكا وشاكوش
والمقاله اللي جايبها مقاله موجهه منسوخه من الجاردين اللي كانت ضد الملك اللي كان بيكره الانجليز و وعنده ميل أكتر للألمان والايطاليين

الملك ملك اذا اعطى اغنى المهم كيف دولته وشعبه يعيشون صحيح هناك كان الطبقية في مصر لكن ليس كما يصوره الاعلام ان الحياة فقط للبشاوات بل هناك فروقات بين المواطنين ولا زال كنت اتناقش مع شخص بتويتر عن هذا الموضوع ويضع صور كهذه الصور

قلت له يعني على اساس حاليا لا توجد صور شبيهة لها في مصر ؟ بامانة مصر وايران والعراق اكبر الخاسرين بعد سقوط نظام الملكية ونظام الشاه
المصدر غربي ، و بالمناسبة انا كنت زمان من مطبلين الملك و بتاع القاهرة احلي من باريس و الكلام الفارغ دة ، لحد ماواحد اجنبي رزعني عملية Fat F**ker و طلعلي القصص المشهورة عنه في اوروبا و اللي نقلتها الصحف الأوروبية و اخر ايامة في اوروبا. 😂حرامي الساعة المتحرش.

بعد محمد علي الملوك كلهم اصبحوا عبيد عند الاجانب و فاشلين في ادارة الدولة

يكفي تفتح كتاب حتي من كتب من سجنهم عبدالناصر و سوف تعلم العصر المظلم للملكية و حال الريف وقتها.

هتعرف ازاي ان الجميع من الاخوان و العسكريين و جميع النخب و قفت مع حراك يوليو للاطاحة بهذا النظام

الإمبراطورية البريطانية
كانت نعمه من نعم الله على البشريه
أخرجت امم من ماقبل التاريخ إلى القرن العشرين
بعض هذه الأمم استمرت بتقدم مثل قطر الامارات سنغافورة هونج كونج وبعضها رجعت لما قبل التاريخ الهند باكستان ..الخ

الحقيقة البريطانين عملو الكثير بتطوير الدول عكس الامريكين يعملون ببيع منتجاتهم على الدول لكن ايضا لا ننسى ان الامريكين ساعدو العالم اجمع بتطورهم ايضا لكن الحق يقال بريطانيا كانت الرائدة عكس فرنسا انذاك

المصدر غربي ، و بالمناسبة انا كنت زمان من مطبلين الملك و بتاع القاهرة احلي من باريس و الكلام الفارغ دة ، لحد ماواحد اجنبي رزعني عملية Fat F**ker و طلعلي القصص المشهورة عنه في اوروبا و اللي نقلتها الصحف الأوروبية و اخر ايامة في اوروبا. 😂حرامي الساعة المتحرش.

يكفي تفتح كتاب حتي من كتب من سجنهم عبدالناصر و سوف تعلم العصر المظلم للملكية و حال الريف وقتها.

هتعرف ازاي ان الجميع من الاخوان و العسكريين و جميع النخب و قفت مع حراك يوليو للاطاحة بهذا النظام

لكن لا ننسى يا اخي ان الغرب كان الداعم الاول للملك حسب العالم ما يقول وهو من ساهم في اسقاطه وتشويه صورته ايضا سبحان الله سنوات وهي ملكية وبعد خلق كيان صهيوني يسقط الملك ؟

عامة اريد ان اقولك تفكير الملكيات تختلف عن الدول الجمهورية الحقيقة بدون اعلام غربي او اعلام محلي حتى هناك كذبة لم تضبط انه الوضع مضخم ولم يكن لكن تم كشفه بطريقة الصدفه من الافلام والمسلسلات من الاوروبيين كيف كانو يعملون في مصر والعالم يذهبون لمصر

بالمناسبة الاحزاب تشكلت على عهد الملك كان يقف مع الوفد ضد الاخوان وكان يقف مع الاخوان ضد الوفد هي لعبه حكومية كانت لكن بعد الانقلاب لا وفد ولا اخوان الجيش

يا راجل من بعد 52 ومصر في النازل في كل شئ (تعليم، صحه، ثقافه، تربيه، فقر)
كل رئيس له سياسه مختلفه عن الرئيس اللي قبليه وكله بيشتم في اللي قبليه لكن مشتركين في حاجه واحده انهم فراعنه
مصر من اعلي حاليا شوف كميه العشوائيات

images (34).jpeg

ودي صوره من الملكيه 1931

images (35).jpeg

فين مصادرك ان كل الفلاحين دخلو بالواسطه كليات الحربيه والشرطه والقضاء بلاش افتري
معروف عصر الملك كان تعليم نضيف عن دلوقتي والمتفوق بيدخل الكليه اللي عايزها من غير واسطه وبعدين عصر الملكيه تخرج منه افضل الادباء والشعراء والمطربين والفنانيين
مش حمو بيكا وشاكوش
والمقاله اللي جايبها مقاله موجهه منسوخه من الجاردين اللي كانت ضد الملك اللي كان بيكره الانجليز و وعنده ميل أكتر للألمان والايطاليين
هجبلك مصدر ، حاضر هصحي جدي من تربتة.

اولا في الوسطة انا بتكلم علي الكلية الحربية. و قولتلك كلهم دخلوا بالوسطة ز ابحث عن كلامهم و مذكراتهم و خصوصا السادات (اللي نفخ كل الظباط الاحرار لما مسك الحكم)

التعليم الجامعي في عهد الملكية كان غالي جدا و اسمع حتي كلام الشيخ الشعراوى عن كلية الازهر و غيرها. و اعرف تكلفة الكتب حتي كانت عاملة ازاي.

هتعرف صعوبة التعليم الجامعي في مصر و اللي كان القليل جدا الي بيدخله.

اختزال مصر في حمو بيكا امر سخيف جدا

طيب راجع الملك عمل اية مع مصطفي مشرفة و حرمة من بعثة كانت هتغير حياتة (أقرا التاريخ)

صور حفلات الملك في كل مكان و قصورة مفتوحة للزيارة و تقدر زي ماقولتلك تقرا كتب ناس سجنهم عبدالناصر.

الحقيقة البريطانين عملو الكثير بتطوير الدول عكس الامريكين يعملون ببيع منتجاتهم على الدول لكن ايضا لا ننسى ان الامريكين ساعدو العالم اجمع بتطورهم ايضا لكن الحق يقال بريطانيا كانت الرائدة عكس فرنسا انذاك
سيالكوت وقرى اخرى كانت مصنع العالم
كانت في القارة الهندية
الان تابعه لباكستان بعد الانفصال ذهب البعض لقريه مجبوره هندية نسيت اسمها بصناعتهم
وفقدتها باكستان هذي الصناعات
المهم سيالكوت وقرى باكستانية أخرى فيها صناعات اكثر من القريه الهنديه ومشهوره جدا
تدري المصيبه لحد الان يستخدمون طرائق الانجليز القديمه في سيالكوت و القريه الهندية ما اضافو شي جديد على حطة يد الانجليز

لكن لا ننسى يا اخي ان الغرب كان الداعم الاول للملك حسب العالم ما يقول وهو من ساهم في اسقاطه وتشويه صورته ايضا سبحان الله سنوات وهي ملكية وبعد خلق كيان صهيوني يسقط الملك ؟

عامة اريد ان اقولك تفكير الملكيات تختلف عن الدول الجمهورية الحقيقة بدون اعلام غربي او اعلام محلي حتى هناك كذبة لم تضبط انه الوضع مضخم ولم يكن لكن تم كشفه بطريقة الصدفه من الافلام والمسلسلات من الاوروبيين كيف كانو يعملون في مصر والعالم يذهبون لمصر

بالمناسبة الاحزاب تشكلت على عهد الملك كان يقف مع الوفد ضد الاخوان وكان يقف مع الاخوان ضد الوفد هي لعبه حكومية كانت لكن بعد الانقلاب لا وفد ولا اخوان الجيش
بريطانيا و أوروبا كانوا مع الملك اصلا ، اللي كان سايب البلد ليهم و سايبلهم قناة السويس و فتح ليهم البوليس السياسي و في الملكية شحنوا الفلاحين للحرب العالمية الاولي و التانية (انتم اللي محتاجين تقرا التاريخ)

الي كان ضد الملك هو امريكا و هي اللي دعمت مصر في عملية. (fat f**k) 🤣

اوروبا (فرنسا و بريطانيا) كانوا ضد عبد الناصر و لانسي حرب ١٩٥٦ و تسبية عبدالناصر ب موسوليني.

حسن البنا تم اغتيالة في عهد الملك و قتلة في قلب الشارع.

و الملك كان بيهدد دائما بفض البرلمان و اساسا الانتخابات كانت في عهدهم سورية.

سيالكوت وقرى اخرى كانت مصنع العالم
كانت في القارة الهندية
الان تابعه لباكستان بعد الانفصال ذهب البعض لقريه مجبوره هندية نسيت اسمها بصناعتهم
وفقدتها باكستان هذي الصناعات
المهم سيالكوت وقرى باكستانية أخرى فيها صناعات اكثر من القريه الهنديه ومشهوره جدا
تدري المصيبه لحد الان يستخدمون طرائق الانجليز القديمه في سيالكوت و القريه الهندية ما اضافو شي جديد على حطة يد الانجليز

سبحان الله نفس السعودية شوف الشركات الامريكية والكورية والبريطانية مشاريعهم في الداخل السعودي على مستوى عالي ولا زال كانه جديد عكس البقية السر وين يوجد في هذا ولا تستغرب اذا في بريطانيا نفسها تجد الشوارع من مئات السنين والمباني وتجدها كما هي ابداع وجودة

تبون الصدق
اي دولة ليست شرق اسيويه ولا تنتمي لاوروبا الغربيه وامريكا و استراليا وكندا وخارج جزيرة العرب .

و ماعندها ثروات راح تكون فقيره
بسبب مو الحكومه و لا التعليم و لا مناخ الاستثمار و لا الفساد ولا الدين و لا ايدولوجيا .

السبب تعرفونه في الشعوب نفسها انا ماتكلم
عن شعب بعينه

اضحكتنى جزاك الله كل خير
اطمن فهى لن تدوم

يا راجل من بعد 52 ومصر في النازل في كل شئ (تعليم، صحه، ثقافه، تربيه، فقر)
كل رئيس له سياسه مختلفه عن الرئيس اللي قبليه وكله بيشتم في اللي قبليه لكن مشتركين في حاجه واحده انهم فراعنه
مصر من اعلي حاليا شوف كميه العشوائيات

مشاهدة المرفق 470900

ودي صوره من الملكيه 1931

مشاهدة المرفق 470901
طيب انا هعمل زيك ، هجيب صورة العاصمة الإدارية و اقولك دية مصر في عهد السيسي 😉

ياحبيبي انت جايب وسط البلد و اشهر مناطق القاهرة ، هات قاع الريف المظلم ، هات باقي احياء القاهرة الي السكان كانوا قاعدين في بيوت بالطين و الخشب و قايلة للسقوط.

ياراجل اتفرج علي فيلم في عهد الملكية و شوف بيوتهم و الحارات كانت عاملة إزاي

انت عندك تناقد رهيب بين نقد السيسي و الملك. بتنتقد شي بيعملة السيسي و بتايده لما الملك يعملة!

يكفي و احنا في منتدي عسكري الملكية و اسرة محمد علي حكمت كام سنة و لم تنتج رصاصة. وتاخرنا علي الغرب بسنين صوئية في الصناعة و صناعة السلاح. (محمد علي فقط اللي صنع ولادة كانوا بتوع ديون و فاشلين و مركوبين من الاجانب)

بريطانيا و أوروبا كانوا مع الملك اصلا ، اللي كان سايب البلد ليهم و سايبلهم قناة السويس و فتح ليهم البوليس السياسي و في الملكية شحنوا الفلاحين للحرب العالمية الاولي و التانية (انتم اللي محتاجين تقرا التاريخ)

الي كان ضد الملك هو امريكا و هي اللي دعمت مصر في عملية. (fat f**k) 🤣

اوروبا (فرنسا و بريطانيا) كانوا ضد عبد الناصر و لانسي حرب ١٩٥٦ و تسبية عبدالناصر ب موسوليني.

حسن البنا تم اغتيالة في عهد الملك و قتلة في قلب الشارع.

و الملك كان بيهدد دائما بفض البرلمان و اساسا الانتخابات كانت في عهدهم سورية.

مع الاحترام اخي العزيز انظر حاليا الى الدول الملكية كلها بدون استثناء حتى الفقيرة منها ستجد جودة الحياة لديهم مرتفعه تجد الامان مرتفع تجد التنمية على قدم وساق وكل دولة بامكانياتها دول الخليج والاردن والمغرب بالاضافة الى اسبانيا بريطانيا السويد هولندا النرويج بلجيكا لوكسمبورغ وماليزيا وتايلاند وغيرهم الكثير ستجد واقعيا ان اوروبا التي تطرح النظام الديمقراطي وخلفهم امريكا اكبر الدول بها واغناها هي ملكية ودول شرق اسيا مثل ماليزيا وتايلند بالنسبة لجيرانهم تجد اوضاعهم مختلفة تماما

سبحان الله نفس السعودية شوف الشركات الامريكية والكورية والبريطانية مشاريعهم في الداخل السعودي على مستوى عالي ولا زال كانه جديد عكس البقية السر وين يوجد في هذا ولا تستغرب اذا في بريطانيا نفسها تجد الشوارع من مئات السنين والمباني وتجدها كما هي ابداع وجودة
في كتاب لمستشرق قريته نسيت اسمه
كان في السعودية في بدايتها
ولاحظ ان بعض العماله القادمه جاءت بطباع سيئه
كان ابن الجزيرة لا يعرفها وكان نقي
قلتلك يعلمونك الفساد .
في باكستان شامبو براند ماتقدر تشتري
ممكن واحد مسوي مصنع داخل بيته و يسوي شامبو ومزور البراند
عشان كذا تعاني شركاتهم
هم شاطرين و كلشي حلو لكن الفساد ومنا منا

اضحكتنى جزاك الله كل خير
اطمن فهى لن تدوم

نتمنى كل الخير لمصر الحبيبة وكل الدول العربية لكن كلامه واقعي جدا واقرب مثال في منطقتنا واشقائنا الجزائر الغنية بالموارد والمغرب بتشوف فرق كبير الدول الي تتولد من الشعب دائما في فقر لان السرقات تكثر بها والانتفاع والا لماذا المنتخب يدفع الملاين لحملاته الانتخابية ؟ سواء كان رئاسة او غير الرئاسة حتى لو بلدية

طيب انا هعمل زيك ، هجيب صورة العاصمة الإدارية و اقولك دية مصر في عهد السيسي 😉

ياحبيبي انت جايب وسط البلد و اشهر مناطق القاهرة ، هات قاع الريف المظلم ، هات باقي احياء القاهرة الي السكان كانوا قاعدين في بيوت بالطين و الخشب و قايلة للسقوط.

ياراجل اتفرج علي فيلم في عهد الملكية و شوف بيوتهم و الحارات كانت عاملة إزاي

انت عندك تناقد رهيب بين نقد السيسي و الملك. بتنتقد شي بيعملة السيسي و بتايده لما الملك يعملة!

يكفي و احنا في منتدي عسكري الملكية و اسرة محمد علي حكمت كام سنة و لم تنتج رصاصة. وتاخرنا علي الغرب بسنين صوئية في الصناعة و صناعة السلاح. (محمد علي فقط اللي صنع ولادة كانوا بتوع ديون و فاشلين و مركوبين من الاجانب)
كفاية مسلسل ريا وسكينة😂😬 عشان يعرفنا حال بعض الناس كان قاسي ازاي

بس اعتقد احد اسباب انخفاض مستوي المعيشة كانت بسبب الحروب العالمية ، وعدم انتشار التكنولوجيا مثل الان

دي حرب روسيا واوكرانيا عملت قلق في القمح، فما بالك لو حصل حرب عالمية

في سوريين كانو يذكرون كلام اجدادهم لهم انهم لم يعرفون الرشاوي الا بعد ادخال السوريين في مناصب وقت الانتداب الفرنسي لسوريا ولبنان

عملو انقلاب علي الملك فاروق عشان خاطر علي ابن الجنايني يتجوز انجي بنت الباشا 😆

مشاهدة المرفق 470898
بامانه ياخي. انا من بلد ريفية ، جدي الله يرحمة (كنت في حزب مصر الفتاة) حكي ليا ازاي كان في عائلة مسيطرة في البلد و كانت بتجمع الفلاحين و تستعبدهم و تصربهم بالكرابيج و كان العمدة شيخ منصر (زي فيلم الزوجة التانية)

الاراياف و الفلاحين كان حالهم سئ جدا و عايشين في فقر رهيب و جهل و بدون صحة.

لذلك هما اكثر ناس زعلوا لوفاة عبدالناصر و مشيوا في جنازتة ليس من فراغ.

الظباط الاحرار و عبدالناصر كان ليهم سيئات كتير و انا لا انكرها و حتي السادات عمل ثورة تصحيح و نزلت افلام و مسلسلات تكشف فساد الظباط الاحرار.

لكن العهد الملكي كان جحيم بمعني الكلمة ، مصر حرفيا كانت بلد الفقر و الجهل و لم تفلح في شئ.

في سوريين كانو يذكرون كلام اجدادهم لهم انهم لم يعرفون الرشاوي الا بعد ادخال السوريين في مناصب وقت الانتداب الفرنسي لسوريا ولبنان
شوف منتجات باكستان الجلدية ممتاز و حتى الملابس
الباكستاني يقدر يسوي شيء جميل جدا بس جوا بلده يسوي منا منا بس الجلديات والملابس يصدرها لامريكا ممتازة حسب ماسمع

عودة
أعلى