السعودية: استبعاد 35,000 ممارس صحي من المملكة

ههههههههههههه,

والله شوف
اللي اعرفه ولكن لست متأكد منه ان السوريين صعب جدا قبولهم بالعمل كأطباء خارج سوريا لان دراستهم باللغة العربية ما عدا تخصص طب الاسنان.

على كل حال هناك دول لديها حيرة من امرها في ان كان يصح اطلاق لقب دكتور على طبيب الاسنان.

مثلا في المانيا التأمينات الاجتماعية هناك يقال بأن اطباء الاسنان لا يصنفون ضمن الاطباء. اتمنى من الاخوة المختصين الافادة

شهادة حق مصر فيها اطباء ممتازين جداً كتشخيص وعلاج
وهم النخبة التي نذهب اليهم في مصر ويجني في مصر قد الراتب الي راح ياخذه بالخليج عشر مرات

الطبيب الجيد تلقاه ما يطلع من مصر انت تروح له

الاستبعاد يشمل السعوديين وحسب اللي اشوفهم كثير ما تجاوزو الاختبار ويعيدونه من جديد حتى ينجحون فيه

مو بس الاجانب

معرفش ايه علاقة ردك بالموضوع بس علي الأقل دوليا عندنا مجدي يعقوب...انتوا بقي عندكوا مين معروف دوليا زيه في الطب؟ عربيا حتي مش دوليا ؟
مجدي يعقوب الله يطول بعمره اشتهر بجنسيته البريطانية وعمله في بريطانيا

مجدي يعقوب يحمل الجنسية المصرية و تعلم الطب و تخرج من مصر :)
يحمل الجنسية البريطانية واعطي لقب سير وهو اشتهر بجنسيته البريطانية. وياليت الجميع مثل اخلاقه.

بعض الناس هنا فاكرة ان مهنة الطب عشان تبقي شاطر فيها لازم تكون خريج هارفارد و تعلمت في كليفلاند كلينيك أو اخدت البورد المريخي حتي نقول عليك طبيب شاطر .....مهنة الطب من المهن المعتمدة علي الممارسة العملية وليست مهنة بحث و تجريب كالفيزياء أو مهنة تصميم كالهندسة مثلا.... كليات الطب في مصر قد لا تكون أفضل الكليات عالميا او عربيا كترتيب و لكن الطبيب المصري يتعرض خلال سنة الامتياز و ما بعدها لكم هائل جدا من الحالات و المواقف الطارئة التي لا يتعرض لها اي طبيب في دولة اخري في هذا السن لذلك هم فعلا متميزون وخبراء في تخصصاتهم مقارنة بالاطباء الاخرين....انا شخصيا لدي تجارب سيئة جدا مع الاطباء في بلاد الغرب و كتير من الاوقات بتمني اني اكون في مصر عشان اتشخص و اتعالج علي ايد حد بيفهم

يحمل الجنسية البريطانية واعطي لقب سير وهو اشتهر بجنسيته البريطانية. وياليت الجميع مثل اخلاقه.
جنسيته الاصلية مصرية و مازال يحملها و تعلم و تخرج في مصر بالمناسبة :)

جنسيته الاصلية مصرية و مازال يحملها و تعلم و تخرج في مصر بالمناسبة :)
يحملها لا مشكلة لكن شهرته وعمله في بريطانيا وجنسيته التي اشتهر بها هي البريطانية وليس المصرية

يحملها لا مشكلة لكن شهرته وعمله في بريطانيا وجنسيته التي اشتهر بها هي البريطانية وليس المصرية
مصري و نفخر بيه و لما عمل صرح طبي عالمي باسمه عمله في بلده مصر :)

انت تفخر به لكنه مقيم ببريطانيا ويحمل جنسيتها ولم يفكر ختى بالانتقال الى مصر
مجدي يعقوب يتواجد في مركزه باسوان بشكل دوري طوال العام ...عقبالكم اما يطلع من عندكم عالم زيه و لا نصه حتي و يعملكم مركز عالمي باسمه في السعودية :)

انت تفخر به لكنه مقيم ببريطانيا ويحمل جنسيتها ولم يفكر ختى بالانتقال الى مصر
ههههههه ياعم انت عايز تستفزه وخلاص ولو ساكن في المريخ انفتخر به بس هو فعلا مستقر في مصر من عام 2009 وانشأ معهد من أفضل المعاهد لجراحة القلب في العالم باسوان تفتكر بقى هو لسه بريطاني ولا مصري لما ساب كل حاجة من 13 سنة عشان يفضل ويخدم اهل بلده وحاليا مؤسسة مجدي يعقوب بتبني معهد ضخم في القاهرة

مجدي يعقوب يتواجد في مركزه باسوان بشكل دوري طوال العام ...عقبالكم اما يطلع من عندكم عالم زيه و لا نصه حتي و يعملكم مركز عالمي باسمه في السعودية :)
شكل دوري لكنه مقيم في بريطانيا ويحمل جنسيتها ومثل غيره من المصريين حاملي جنسيات اخرى يدخلون مصر بجوازاتهم الاجنبية لضمان انفسهم من اي مضايقات ممكن ان تحصل لهم

ههههههه ياعم انت عايز تستفزه وخلاص ولو ساكن في المريخ انفتخر به بس هو فعلا مستقر في مصر من عام 2009 وانشأ معهد من أفضل المعاهد لجراحة القلب في العالم باسوان تفتكر بقى هو لسه بريطاني ولا مصري لما ساب كل حاجة من 13 سنة عشان يفضل ويخدم اهل بلده وحاليا مؤسسة مجدي يعقوب بتبني معهد ضخم في القاهرة
الرجل مقيم في بريطانيا يا اخي

عودة
أعلى