هروب الأموال من مصر

من 2013 و انا بهاتي و بقول يا ناس ده فاشل و حرامي و هنروح في داهيه .. مره يقولو انتا داعشي و مره اخوان و مره ماسوني و مره تركي و مره موزمبيقي الخ ... انا اتحملت قرف المطبلاتيه سنين و اخيرا الوقت جه اللي انا ظهرت في اني كنت علي حق.

المشكلة اني عايز اشمت لكن انا عارف انها برضو هتتعك علي دماغنا كلنا مفيش فرق ..
:sick: :sick: :sick: :sick:

لم اذكر ان السبب الطبيب ، السبب هو ان بدل العدوي ١٩ جنية 😂 علشان كدة المنظومة الصحية منهارة.

اولا انت لو عارف انا اصلا سبب اعتراضي لية مكنتش هتقول كدة. و اساسا نقاشي كان ان خريجي كلية طب الوحيدين إللي بيتخرجوا ضامن تدريب و وظيفة و تامين صحي و مرتبو مع ذلك بيشتكي (في بلد اساسا كل مواطنيها بتاخد مرتبات زفت و حالتهم صعبة) . بخلاف باقي الجامعات. اللي بيطلبوا مهندسين حديثي التخرج خبرة خمس سنوات 😤.

ثانيا: انا قولت ان أوروبا مش هتاخدة علشان جنسيتة و هتاخد الهندي علشان جنسية 🧐

انا قولت ان البورد و التعليم و.... خرة علشان كدة المصري (حديثي التخرج) مش هياخدوة. ده غير تعودة علي النظام الصحي المصري السئ و ممارستهم العظيم هتخلية يسقط متطالبتهم.

لكن الجنسيات الاخري عندهم تعليم أفضل و انظمة افضل، كذلك اجورهم قد تكون اقل من المصريين كمان.

الخليج هما اللي هيمشوا المصريين بسبب السمعة الطيبة بعد الفضايح اللي انتم شاغلين عليها باقتتال.

هات انت بقي كام من ٦٢٪ اللي موجودين بره في الخليج ؟ اللي هتطردكم مستقبلا.

طيب تعرف عدد اللي بيرجعوا مصر بعد فترة 😁

كمان ياريت تعرفي تكلفة دخول كلية الطب في الدول الاخر و مصر مثلا و صعوبة دخولها 😉 ، يالي عوزين تاخدوا مرتبات زي برة.

في النهاية الدولة هتقفل دخول الطب و الدعم الي بياخدة الطالب الا لو طبق سنين خدمة

زي الكلية الجوية كدة

ماجوبتش الممرض اللي انت بتحبة هو عامل النظافة بتاع المستشفي و اللي شغالين معاك في نفس المنظومة كام بدل العدوي بتاعهم؟

لية الطبيب المصري بيصرف الدواء بالاسم التجاري و ليس العلمي ؟
عجنت مخي يا شيخ

وش، يفرق اذا تم صرف الدواء بالاسم التجاري او العلمي؟

عجنت مخي يا شيخ

وش، يفرق اذا تم صرف الدواء بالاسم التجاري او العلمي؟
اتوقع ليس مطلوب من الطبيب ان يصرف الدواء بالاسم العلمي. مثلا اروح الصيدلية واقول له عطني باراسيتامول بدال بنادول او ادفيل!!

اعتقد انه يجب على مصر ايقاف الhot money.
في 2006 بالسعودية احد اسباب ازمة انهيار الاسهم كان الhot money وتم ايقاف هذا الامر لاحقا.

الارجنتين مثال حي على مساوئ الhot money

وجود الضريبة نفسها اكبر عائق للاستثمار فى سوق المال وحجم التداولات قبل تحرير العملة خير دليل بلاش مكابره ولازم تتلغى مفيش ضريبة ارباح فى سوق ناشىء وبيعانى وناس خسرانة 80% من محافظها اقسم بالله عندنا ناس من المجموعة الاقتصادية تتحاكم بتهمة الغباء امخاخ مينفعش تدير سوبر ماركت

وجود الضريبة نفسها اكبر عائق للاستثمار فى سوق المال وحجم التداولات قبل تحرير العملة خير دليل بلاش مكابره ولازم تتلغى مفيش ضريبة ارباح فى سوق ناشىء وبيعانى وناس خسرانة 80% من محافظها
اشكال كتير من الرسوم و الضرايب حاليا ضررها اكبر بكتير من نفعها على القطاعات الاقتصادية ..و محتاجة غربلة من مجموعة مشتركة من الخبراء و العاملين فى المجالات الاقتصادية و صناع القرار ..
تحس اللى بيحط القانون مبيبصش لقدام ..كل سعيه زيادة انيه فى حصيلة الضرايب من غير تفكير فى تاثير ده على القطاعات الاقتصادية

بالمناسبة دعوات تقليل الاستهلاك و شد الحزام للاسف تعنى مزيد من الركود و تفاقم للوضع الاقتصادى ...
لازم حزم تحفزية ضخمة للقطاعات الصناعية و التصديرية ...
و حزم مساعدة مالية لمحاولة دفع الاستهلاك للامام مع قوانين تفضيلية كبيرة للسلع المحلية

لي 5 سنوات وانا بحذر من السياسه الاقتصاديه لهذا النظام الفاسد في مصر
توجد فجوه كبيره بين الحقيقه والخيال من يحكم مصر يعيش في خيال و عالم افتراضي
لا اعرف لماذا يرتفع الدولار في مصر مع كميه دولارات كبيره تدخل الاقتصاد المصري اكثر مما يخرج
31+13+6+45+5=100 مليار دولا دا داخل
75 مليار دولار خارج علي اقصي تقدير
يوجد فرق 25 مليار دولار زياده ......... كيف عندي 25 مليار دولار زياده ومع ذلك الدولار يرتفع مقابل الجنيه
العقل والمنطق انتحر مع هذا النظام الفاسد والحرامي بكل معني الكلمه
يسرقون مصر ثم يحولون الاموال بالدولار للخارج
لا توجد شفافيه او محاسبه ومن يتكلم لا يري الشمس
لن يأتي اليك مستثمرين في ظل القبض علي رجال الاعمال المصريين و حبسهم لانهم رفضوا مشاركه الجيش لمشاريعهم
الامثله كثيره جهينه - التوحيدوالنور - اولاد رجب - وغيرهم الكثير من مصادره اموال المصريين بدون وجه حق
هذا النظام الفاسد الذي له ارصده سريه في اوروبا وجزر الكاريبي وغيرها
الجنرال لا يفهم في الاقتصاد واصحاب الخبره و العلماء في السجون ومن يتحكم في مصر هم المرتزقه وبقايا المماليك والموظفين المرتشين
والله اللي بيحصل في مصر حراااااااااااااااااااااااام واجرام كبير
هتروحوا من ربنا فين يا شويه كدابين وافاقين وحرميه
محافظ البنك المركزي طالع امس يكدب وهذا ليس بجديد عليه فراس النظام في مصر كداب فما بالك بمن هم دونه
مصر بيئه فاسده للاقتصاد ولا تصلح لاي استثمار اجنبي او حتي محلي
النظام فقد الثقه تماما ورصيده قد انتهي والي الابد
الانفجار وشيك ضد هذا النظام المستبد

لكن الأثار ستكون بنسب متفاوته يا طويل العمر
يعنى دوله لا تهتم بزيادة الإنتاج الصناعى و بتبوظ مصانع و تقفلها علشان يبيعو أرضها أرض مبانى و يبنو كمبوند للأغنياء
و لا تهتم بزيادة الرقعه الزراعيه و لا تحافظ على مواردها المائيه
فبالتاى اعتمدها على الإستيراد سيكون بنسبه كبيره
لا و إيه ما يعرفوش حاجه إسمها توفير للنفقات كل شويه مؤتمر لزوم الفشخره
فطبيعى ستمر بأزمه طاحنه

أما بلد منتجه و تعتمد على صناعتها المحليه و أمنها الغذائى و تحافظ على مواردها
أكيد ستمر بالأزمه و لكنها قادره على تخطيها بدون طحن مواطنيها
صدقت

لي 5 سنوات وانا بحذر من السياسه الاقتصاديه لهذا النظام الفاسد في مصر
توجد فجوه كبيره بين الحقيقه والخيال من يحكم مصر يعيش في خيال و عالم افتراضي
لا اعرف لماذا يرتفع الدولار في مصر مع كميه دولارات كبيره تدخل الاقتصاد المصري اكثر مما يخرج
31+13+6+45+5=100 مليار دولا دا داخل
75 مليار دولار خارج علي اقصي تقدير
يوجد فرق 25 مليار دولار زياده ......... كيف عندي 25 مليار دولار زياده ومع ذلك الدولار يرتفع مقابل الجنيه
العقل والمنطق انتحر مع هذا النظام الفاسد والحرامي بكل معني الكلمه
يسرقون مصر ثم يحولون الاموال بالدولار للخارج
لا توجد شفافيه او محاسبه ومن يتكلم لا يري الشمس
لن يأتي اليك مستثمرين في ظل القبض علي رجال الاعمال المصريين و حبسهم لانهم رفضوا مشاركه الجيش لمشاريعهم
الامثله كثيره جهينه - التوحيدوالنور - اولاد رجب - وغيرهم الكثير من مصادره اموال المصريين بدون وجه حق
هذا النظام الفاسد الذي له ارصده سريه في اوروبا وجزر الكاريبي وغيرها
الجنرال لا يفهم في الاقتصاد واصحاب الخبره و العلماء في السجون ومن يتحكم في مصر هم المرتزقه وبقايا المماليك والموظفين المرتشين
والله اللي بيحصل في مصر حراااااااااااااااااااااااام واجرام كبير
هتروحوا من ربنا فين يا شويه كدابين وافاقين وحرميه
محافظ البنك المركزي طالع امس يكدب وهذا ليس بجديد عليه فراس النظام في مصر كداب فما بالك بمن هم دونه
مصر بيئه فاسده للاقتصاد ولا تصلح لاي استثمار اجنبي او حتي محلي
النظام فقد الثقه تماما ورصيده قد انتهي والي الابد
الانفجار وشيك ضد هذا النظام المستبد
صدقت

عودة
أعلى