رئيس كوريا الجنوبية سيزور مصر قريبآ

فعلا الأوراق فى مصر بقت كابوس المشكلة ان كل مصلحة حكومية الى كان فيها نظام إدارة حديث الموظفين اما مش عارفين يشتغلو عليه او مش شغالين بيه ومعطلينة علشان يفتحو باب للرشاوى والحكومة عارفة وساكته علشان ميزودوش رواتب لو عاوز تشتغل صح فى مصر موضوع مستحيل وتخش اى مصلحة حكومية يقلك السيستم واقع فشل اقسم بالله المشكلة ان الموظفين الشباب والكبار تحس انهم اكتشفو النار إمبارح مبيعرفوش يملو بينات كنت فى الضرائب ونزلهم نظام جديد ومحدش عارف يشتغل عليه فورمة تسجيل بينات زى الى بتملاها وانت بتسجل فى فيس بوك ومحدش عارف يملاها تحس الناس دى مشفتش علام فى حياتها ده نتيجة تعين الوسايط وان كل عيل فشل فى حياته ابوه او قريبة يعينه فى الحكومة دخلت بتكلم معاهم انى عندى نشاط حالى وعاوز اعمل نشاط جديد محدش بيرد عليك وفيه ورقة كنت عاوز أطلعها بس الموظف الى المفروض يختمها حاطط حرس من الدور الخامس لحد مكتبه ومانع المواطنين يطلعو علشان البيه شكلة مبيحبش الإزعاج 🤣 اتجننت وتحت مبيردوش على حد او يقلك السيستم واقع وبيعاملو الناس وحش وصلت معاهم لنتيجة صفرية وشايف شغل سنين بيضيع قدام عينى بقاله شهرين مع شوية عالم مستهتره ومش عارف اعمل حاجة لحسن الحظ عندى واسطة كبيرة بس مبيحبش يتوسط لحد قلى روح أمشى طبيعي ولو معرفتش تعمل حاجة كلمنى كلمت الشخص ده قلي نعم يعنى ايه مش عاوز يطلع حد مكتبة انا كنت فاكره مدير او حاجة طلع مجرد موظف 🤣 وتحت بعد ما كانو مبيردوش على حد وبيعملو الناس وحش قالى زعق بعلو حسك وقول انا عاوز المسؤول عن الخرابه دى والى يجيلك اديلو التليفون مسكهم فشخهم لقيت مره واحد كل حاجة اشتغلت كويس والورق خلص ونزلى ليمون
فى مصلحة تانية فى جنوب سينا بخلص ورقه الموظف عمال يقول النت فاصل واحد بص لقاه شايل وصلة النت وبيتحجج ان النت فاصل موقفين حال البلد فى كل المحافظات ومتسابين ويرجعو يقولو مفيش استثمار ليه المشكلة فى منظومات الكترونية بس كل لما سنه تعدى تلاقى حاجات بتقف ويحل محلها أوراق بدل ما نتقدم بنرجع لورا والمصاريف الى اتصرفت دى كلها تروح فى الأرض انا الفترة الى فاتت اتصدمت وخصوصا انى كان بقالى كتير مبنزلش اخلص ورق بنفسي السجلات المدنية كانت وصلت لمرحلة انها كانت الكترونية وبطلب كل الأوراق من على النت وبتجيلي دليفرى دلوقت كل لما اطلب ورقه يقلي توجه للمقر 😳 سمعت الوزيرة بتقول ان فى مصانع (وحدات صناعية ) بمساحات مختلفة تأجرها فى مناطق صناعية رحت المركز التكنولوجي التابع لمنطقتى هما الى بيبقو مختصين بالحجات دى والمفروض ان عندهم تطبيق سياسة الشباك الواحد قلولى منعرفش حاجة عن الكلام ده ومفيش حاجة كده اصلا 🤣الأوراق فى مصر بقت كابوس وبتضيع وقت كبير جدا ومجهود فظيع وغاليه جدا وكل لما يعملو نظام جديد بدل ما يسهل بيعقد اكتر ونرجع لورا لحد لما خلاص شكلنا هنرجع للدفتر بتاع عوكل الجن قريب بفكر بقالى كام يوم اشتغل شمال شغل بير سلم 🤣 و اوفر وقتى فلوسي لنفسي ولو حصل فى الأمور أمور امشيها شاى بالياسمين بالرغم من انى مبحبش كده بس هعمل إيه الناس دى مش بتاعت شغل ومش عاوزين الى يمشي عدل هتخسر شغلك لو مشيت وراهم
مشكلة فعلا. و تدريب الموظفيين دول اصعب من تعليم الرضيع المشي. و بيطالبوا كما بزيادة المرتبات.

الانظمة الجديدة و هتحل المشاكل دية الشمول المالي هيكشف فساد رهيب

و المفروضويتم تعييين شباب مدربين و الجيل دة يتحول لاعمال اشراف و متابعة و خلاص او حتي ياخدوا مرتبهم كامل و يقعدوا في البيت هيوفروا علينا خسائر بالميارات.

مشكلة فعلا. و تدريب الموظفيين دول اصعب من تعليم الرضيع المشي. و بيطالبوا كما بزيادة المرتبات.

الانظمة الجديدة و هتحل المشاكل دية الشمول المالي هيكشف فساد رهيب

و المفروضويتم تعييين شباب مدربين و الجيل دة يتحول لاعمال اشراف و متابعة و خلاص او حتي ياخدوا مرتبهم كامل و يقعدوا في البيت هيوفروا علينا خسائر بالميارات.
بص صراحة ربنا مفيش شاب اعرفه من ضريبة المخدرات والعيال الفاقده الا لما أهله يحبو ينظمولة حياتة يعينوه فى الحكومة المشكلة انو بيدخل بنفس الاستهتار بس فى شغل الناس مبين تلاقى الشباب المحترم عاطل انا لا اعمم فى موظفين حكومة محترمين لكن للأسف الأشكال دى بتضيع شغلهم وفى الغالب هما الى بيبقو مديرينهم فى المستقبل حل ده عدم تعين الاقارب وفصل اى حد تم تعينه عن طريق موظف موجود فى المصلحة الحكومية رقم اتنين عمل فحص مخدرات لكل موظف فى الدولة اربع مرات فى السنه مش مجرد عينات عشوائية هتلاقى كل الأشكال الضالة دى سابت شغل الحكومة علشان انا عارف مستحيل يبطلو مخدرات ويجى بدلهم شخص محترم متعلم لكن دلوقت يحذروهم ان فى فحص الواد يفضل يتهرب ويبطل شوية لحد لما المخدرات تخرج من دمة وبعد الفحص يرجع يشرب تانى انا بتكلم على كل الأنواع بما فيها الحشيش لازم موظفين الحكومة تفوق وتخرج من السطل الى هيا فيه علشان مصالح الناس تمشي

عودة
أعلى