رئيس كوريا الجنوبية سيزور مصر قريبآ

الأزمه الاقتصاديه الحاليه لمصر غير مسبوقه البنك المركزي حاليا بيبع أصوله ومنهم إحتياطي من الذهب عشان يجمع عملات أجنبيه
تقارير أجنبيه بتتحدث أن مصر بتتشاور مع نادي باريس للسماح في تأجيل دفع بعض الفوايد

بصراحه مش مهم عندي حاليا مصر بتتسلح قد ما إنها تتجاوز تلك المحنه الإقتصاديه اللي كل الإقتصاديين حذرو السيسي منها من بدري لكن العناد العسكري لا يسمع لا أحد غير نفسه
فيه دليل بالكلام ده ؟

انا بكلمك عن تجارب ونماذج شايفها حوليا بالنسبة للشركات من الباطن اعرف واحد كان شغال فى دولة خليجية 20 سنه رجع كان عاوز يشغل فلوسه فتح شركة مقاولات كان بيورد الموتال لشركة كبيرة واخدين مشروع مكسبه كان قليل جدا وكانو هما بيخدو الجزء الأكبر نصبو عليه فى الدفعات ومعرفش ياخد معاهم حق ولا باطل وخسر جزء كبير جدا من فلوسه يعنى كده مش كفايه اخدو مشاريع بالمليارات بدون وجه حق لا دول كمان حولوها لاداه للنصب على مواطنين بتحاول تستثمر فلوسها يعنى تركيز أكبر للثروات وبيلاقو الى يحميهم ودى مش حالة فردية

اكدت كلامي كله بيحب المقاولات و العقارات و السمسرة. و في امثلة كويسة للمقاولات اصحابي خرجين مدني و كهرباء شغالين فيها و مش معني واحد اتنصب علية يبقي الكل كدة.

اما بالنسبة ليه القطاع الخاص مش عاوز يشتغل علشان فى حاجة اسمها بيئة استثمار لو فاسدة تضيع فلوسك يعنى بكل بساطة فى مجموعة من المحتكرين من رجال المال او رجال الحكومة بمناصبهم المختلفة بيزاحمو فى الاقتصاد وجه مواطن عادى سمع ان فى ازمة فى المنتج الفلانى وليكن مثلا إنتاج الدواجن كا مثال وفتح مزرعة وخد كل التراخيص الازمه وجه منافسه فى السوق لقاه بيكسر أسعار واكيد لو انت ابن سوق هتكون فاهم يعنى إيه بيكسر أسعار يرفع سماعة التليفون ويكلم واسطة يقفله المزرعة وشيلو قضية وترجع الأسعار غالية تانى علشان الإنتاج قليل واحنا شعب كسلان 😅 ده الى بتعمله بيئة الاستثمار الفاسدة متتوقعش فيها اى شغل استورد وقلل المخاطر حياتك ممكن تضيع فى لحظة وحسب غلاوت منافسك عند الوسطة بتاعته هيدمرك أكتر ويبقا يومك اسود لو الوسطة ده شريكة
يعني القطاع الخاص و الجيش هيزحموك لو فتحت مصنع لعب اطفال او حلل مواعين او قلام رصاص 🤔 ، ياباشا السوق غرقان منتجات صينية و تركية و تقولي تنافس!!!!!!. احنا دولة مستوردة يعني عندنا عجز في السوق ضخم.

احنا مش دولة طاردة قد معندنا عقليات عقيمة في الاستثمار.

مع احترامي ليك كلامك مبني علي غير واقع ، انا صديقي اخد نفس فكرتي و جاب مكنة cnc بس بيعمل ديكورات للمنازل و ما شاء الله ربنا يبارك ليه.

اقولك علي حاجة بتحصل دلوقتي في العاشر من رمضان ، المصنعين بتوع الاجهزة المنزلية كانوا شغالين تجميع و ببقولك زمان مش معانا التكنولوجيا و عمالين يتعولقوا و هنحتاج مكن غالي و بتاع ، جت الدولة قررت رفع نسبة المكون المحلي بالاجبار ، فجاءة كل المصنعين جابوا مكن تصنيع و بقوا بيصنعوا بجد.

و في شركة صاحبها بقي بيصنع معظم مكونات المنتجات بتاعته محليا. و قدر يرخص منتجة.

اقولك واحدة كانت حصرية للعقاد بس هقولها ليك انت كمان ، الجيش مصنع ضخم للمنسوجات (يابتوع مشاريع استهلاكية) و نزل منافسة قدام مصنع خاص في صفقة تصدير للسعوديه. المناقصة اخدها المصنع الخاص و السعودية مقبلتش عرض مصنع الجيش و الخاص قدر ينافس و يهزم الجيش عادي 😉

و لك في محمود العربي و احمد بهجت لما هزموا مصانع الانتاج الحربي في عز مجدها و المصانع دية فلست بعدها (بوتجاز المصانع الحربية و السخانات و حتي شركة بنها للاليكتونيات)

ياراجل دة الهيئة العربية بتلفزيونتها و اجهزتها مش عارفة تنافس نهائي القطاع الخاص

الأزمه الاقتصاديه الحاليه لمصر غير مسبوقه البنك المركزي حاليا بيبع أصوله ومنهم إحتياطي من الذهب عشان يجمع عملات أجنبيه
تقارير أجنبيه بتتحدث أن مصر بتتشاور مع نادي باريس للسماح في تأجيل دفع بعض الفوايد

بصراحه مش مهم عندي حاليا مصر بتتسلح قد ما إنها تتجاوز تلك المحنه الإقتصاديه اللي كل الإقتصاديين حذرو السيسي منها من بدري لكن العناد العسكري لا يسمع لا أحد غير نفسه
ياخى بطل هبد

اكدت كلامي كله بيحب المقاولات و العقارات و السمسرة. و في امثلة كويسة للمقاولات اصحابي خرجين مدني و كهرباء شغالين فيها و مش معني واحد اتنصب علية يبقي الكل كدة.

يعني القطاع الخاص و الجيش هيزحموك لو فتحت مصنع لعب اطفال او حلل مواعين او قلام رصاص 🤔 ، ياباشا السوق غرقان منتجات صينية و تركية و تقولي تنافس!!!!!!. احنا دولة مستوردة يعني عندنا عجز في السوق ضخم.

احنا مش دولة طاردة قد معندنا عقليات عقيمة في الاستثمار.

مع احترامي ليك كلامك مبني علي غير واقع ، انا صديقي اخد نفس فكرتي و جاب مكنة cnc بس بيعمل ديكورات للمنازل و ما شاء الله ربنا يبارك ليه.

اقولك علي حاجة بتحصل دلوقتي في العاشر من رمضان ، المصنعين بتوع الاجهزة المنزلية كانوا شغالين تجميع و ببقولك زمان مش معانا التكنولوجيا و عمالين يتعولقوا و هنحتاج مكن غالي و بتاع ، جت الدولة قررت رفع نسبة المكون المحلي بالاجبار ، فجاءة كل المصنعين جابوا مكن تصنيع و بقوا بيصنعوا بجد.

و في شركة صاحبها بقي بيصنع معظم مكونات المنتجات بتاعته محليا. و قدر يرخص منتجة.

اقولك واحدة كانت حصرية للعقاد بس هقولها ليك انت كمان ، الجيش مصنع ضخم للمنسوجات (يابتوع مشاريع استهلاكية) و نزل منافسة قدام مصنع خاص في صفقة تصدير للسعوديه. المناقصة اخدها المصنع الخاص و السعودية مقبلتش عرض مصنع الجيش و الخاص قدر ينافس و يهزم الجيش عادي 😉

و لك في محمود العربي و احمد بهجت لما هزموا مصانع الانتاج الحربي في عز مجدها و المصانع دية فلست بعدها (بوتجاز المصانع الحربية و السخانات و حتي شركة بنها للاليكتونيات)

ياراجل دة الهيئة العربية بتلفزيونتها و اجهزتها مش عارفة تنافس نهائي القطاع الخاص
من الرد عرفت ان فيه صناعة حقيقية والناس شغالة وبتعمل الى عليها امال بتقول الناس مقصره ليه
بص مدام انت مش فى السوق ومش صاحب عمل مش هتقدر تفهم انا بتكلم فى ايه من كلامك عرفت انك موظف براتب شهري وده مش حاجة تعيب صاحبها لكن من كلامك حسيت ان عندك طموح كبير تعمل مشروع بس مفيش راس مال تقدر تقلى ايه الى يمنع شاب مكانك انو يعمل نفس المشروع انا اقلك اول حاجة هتحتاج راس مال قدامك حلين يا تقترض زى ما كل مواطنين الدول المحترمين بيعملو قروض بفوايد تكاد لا تذكر وبتسهيلات وضمانات غير طبيعية بس لو وقعت فى السداد هيعملو معاك السليمة او تكون مواطن فى دولة مرفهة ويعلنو افلاسك بدون مسؤولية قانونيه بعد مراجعت مصروفات مشروعك الحل التانى انك تشتغل وتمول مشروعك طيب لو افترضنا انك هتبتدى صغير وتشتري معدات بحوالى 10 الى 20الف دولار علشان تقدر تعمل صناعة حقيقية مش مشروع تافه زى ما بتقول ولو قلنا ان الحد الأدنى للاجور فى القطاع الخاص حوالى2400 جنيه والقطاع العام امبارح بقا 2700 يعنى حوالى 171 دولار طيب خلينا نحسب هتشتغل قد ايه علشان تشتري المكنة بتاعتك نحسبها على 2700مش 2400 يعنى 171×12×5=10260 دولار
او
171×12×10=20520دولار
احنا محسبناش اكل ولا شرب ولا لبس ولا إيجار ولا غلاء المعيشة الى مفيش سنه بتعدى من غير ارتفاع أسعار وضريبة ولا علاج انت شبح مبيحصلكش حاجة
يعنى لو قعدت خمس سنين او عشر سنين زيهم تشتغل تعرف تجيب المكنه لو لسه سعرها ثابت متغيرش ويا المشروع ينجح يا يخسر وشوف عاوز كام سنه علشان توقفة على رجله
او الحل التانى انك تاخد قرض بضمانات صعبة جدا وفوايد عالية مفيش اى مشروع فى بدايته يعرف يجبها
تفتكر دى بيئة مشجعة للاستثمار
اما بالنسبة للسوق غرقان منتجات صينية سبق وكلمتك عن تجربة شخصية حصلت فى مصنعنا زمان واتكلمنا فى نفس الموضوع بس الظاهر انك مش فاكر
دى عقلية اغلب رجال الأعمال الى بيوصلو دلوقت وعلى فكرة رجال الدولة بيدعموهم زى سوق الملابس اول من دمره كانت الحكومة ومصانع كتير قفلت واتخرب بيتهم فى ديون كتير سياسة الفرد الواحد هيا الى مضيعانا مصانعنا كانت الدولة ايام الوزير رشيد كل لما تعوز تاخد قرض من الصين يدمرو جزء من الصناعات المحلية بمبدأ نضحى بلام والجنين علشان الدكتور يعيش وطول ما احنا بناخد قروض وفى حرامية بتاخد نسبة منها هيدمرو اى صناعة فى مقابل انهم يخدو نسبتهم من القرض فا مبقاش حد يحب يغامر انا اخاف ليه على بلد مبتخفش عليا فا فرضو مبدأ الى يلحق علشان كله عارف ان مفيش حد هيحميه مصر للأسف مبتحميش صناعات بال بالعكس بتفرض ضرايب ورسوم تعجز المصنعين انا ممكن اسئلك سؤال لكن والله مقصدش بيه إحراج ليه مجبتش انتا المكن وانتجت المنتجات دى اعتقادى انك ممعكش رأس مال كافى فى اى بلد محترم بتاخد قرض وتعمل مشروعك فى مصر علشان تروح تاخد قرض بيطلبو ضمانات تعجيزية من الأفراد الطبيعين فى الوقت الى شفت فيه جوز بنت مشير مشهور ايام السادات راح ياخد قرض وكان لا يمتلك اى شئ بالعكس كان مديون واخد 2 مليون بأسم العيلة انت بدون اى ضمانات ان متخيل حجم الكارثة فا متلقيش اللوم كله على المنتجين المحليين علشان والله البيئة الصناعية فى مصر صعبة جدا وبالنسبة للى الناس دى بتشوفه وحجم انتاجهم الناس دى أبطال الناس دى لو فى دول تانية كان انتاجهم اتضاعف أربع مرات لكن انت بتتكلم عن دولة فيها مجموعة من المنتفعين والى بيحموهم بيخلوك تبنى الصناعة وتصنع ليها سوق وفى الآخر يجي بوبوس ابن فلان علشان هوا لسه شباب وعاوز يبقا مليردير زى بابا ويشيل كل حاجة حتى لو على حساب الشعب كله انا اعرف ابن رتبه جيش اشتغل فى طباعة الملصقات عملو له قانون مخصوص فى احد الإدارات الى بتفرض على المواطنين تركيب ملصقات فى مكان معين 🤭 علشان يجيبو لبوبوس عقد محترم وبعد كده بقا يستورد الملصق من الصين ويبيعه للدولة 🤣 عيلته كلها اغتنت كده من أيام تغير الحزام الإجباري 🤣 والله فى ناس فى مصر لا تمتلك اى مهارات وبتعمل فلوس من الهواء فى ظرف شهور بأسم بابا بس حل الموضوع ده ايه ان بابا يكتفى بمرتبة بس وميساعدش بوبوس على حساب شاب شقيان وتعبان ويسيب المبدعين يتصدرو الصناعات مش أهل الثقه يخدو الصناعات الجيدة ويحتكروها وبقيت الشعب ياخد الحاجات الى مش شغالة ويجهزوها لبوبوس هحكيلك حكاية حصلت فى حى الزمالك واحد عمل كافية مشهور وربي زبون وعمل للكافية سمعة محترمة ومبقاش يفضى من الناس عملو له مشكلة فى التراخيص وبقو كل يوم البلديه تيجي تقفل له المحل وتاخد الحاجة لحد لما قفل ولقينا آمين شرطة من الى كانو بيجو مع البلديه اخد المكان بتراب الفلوس وإيجار بسيط بعد ما تم تهديد صحبة وفتح واشتغل على زبونة 🤣وبعد كده جه ظابط أمن وطنى اخده منه بالغصب 🤣 بيئة العمل فى مصر صعبة جدا من اول المصنعين الى ملهمش دهر لحد العمال الى بيتنصب عليهم بمرتبات بسيطة علشان اصحاب المصنع يعيشو فى مستو مرتفع من الرفاهية يكاد لا يصل له المصنع فى أوروبا ومع ذالك المصريين عاملين شغل عالي جدا تخيل مع بلد يراعى ممتلكات ومجهود المواطن حجم الإنتاج هيكون عامل ازاى محدش هيعرف يقف فى وشنا بس فى جو دلوقت المكسب السريع وعبي يابا مهى كده كده هتتاخد منى
انا بكلمك عن حاجة حصلت معايا انا شخصيا وبتحصل لحد دلوقت تدمير الصناعات المصرية من كل مكان
علشان مفيش ثبات فى سياسات الدولة يعنى هحكيلك قصة حصلت معانا كان عندنا مصنع ملابس ده مجال تجارة عائلتي اكتر من فرد شغال فيه وكان فى سياسات مفروضة على الانتاج الصناعى من الصين لمنع الاغراق وجه وزير الصناعة وقتها رشيد محمد رشيد الله يجحمة على ما اتذكر استنى لما التجار المصرين نزلو بضاعتهم للسوق و شال القيود دى من على الصناعة مع الصين علشان مش فاكر كانو عاوزين مشروع او قروض من الصين ونزلو الصينين بضاعتهم بأسعار اسمها فى التجارة أسعار حرق مثال كنا بنبيع البنطلون ب9جنيه الصين نزلته ب7جنيه كل بضاعة المصانع المصرية رجعت لهم اخر الموسم وباعوها بالخسارة الخساير كانت رهيبه يعنى مصنعنا مكنش كبير قوى خسايرنا وصلت لنص مليون جنيه فى 2005 كان رقم كبير واغلب المصنعين باعو مصانعهم ومصانع كتير قفلت وحصل حرب من الوزير على المصنعين الباقين قعدت سنتين لحد لما كله انسحب من السوق وشركات ومصانع قماش وغزل كتير فلست منها كان ملك للدولة واقمشة محترمه صعب تعويضها جدا وبعد لما كل التجار والمصنعين قفلو نزلو الصين البنطلون ب20 جنيه وفضلو مسيطرين على السوق وكل يوم بيغلو لحد ما الثورة قامت ورحل الفاسدين بس بعد ايه لما صناعة بالكامل اتدمرت علشان فساد او مرتشين او سياسات ضيقة من ناس مش فاهمة تعويض المصانع دى صعب جدا ومكلف ولحد دلوقت الصناعة لم تستعيد توزانها فى ناس بتحاول تعوض دلوقت لكن بيتم محاربتهم من الحيتان والبلطجيه المقربين من النظام الحالى والقوانين الى بوشين تتطبق على ناس وناس لا الى مسببين غلاء فى الأسعار غير مبرر فى السوق للربح السريع واهل السوق الحقيقين الى بيراعو ضميرهم ومش بيغلو على المواطن مش عارفين يرجعو ده حصل فى اكتر من صناعة لمصلحة من المشكلة فى حكومات مصر المتعاقبة استهتارهم بثروات المواطنين ومصالحهم فى سبيل مصالح الحكومة ورجالها او مش عاوزين يوجعو دماغهم ديما وجهه النظر هما عاوزين ايه مش المواطن عاوز ايه وديما بيطلعو غلط بس بعد خراب مالطة

التعديل الأخير:
من الرد عرفت ان فيه صناعة حقيقية والناس شغالة وبتعمل الى عليها امال بتقول الناس مقصره ليه

و بردوا بينفي كلامك ان الحكومة و الجيش مضيعين القطاع الخاص ، المشكلة حضرتك انه لايكفي و زي ماقولتلك احنا بنستورد حاجات كثيرة سهل تصنيعها و انتجها هنا من القطاع الخاص. و سهل عمل صناعات صغيرة. معظم الناس بتحب فقط الاستثمار في العقارات لو وجهت فلوسها للانتاج بدل السمسرة هنتنقل نقلة تانية

و كمان الدولة تسهل ease of doing business بدل بهدلة اللف و الدوران علشان شخص يفتح مشروع.
بص مدام انت مش فى السوق ومش صاحب عمل مش هتقدر تفهم انا بتكلم فى ايه من كلامك عرفت انك موظف براتب شهري وده مش حاجة تعيب صاحبها لكن من كلامك حسيت ان عندك طموح كبير تعمل مشروع بس مفيش راس مال تقدر تقلى ايه الى يمنع شاب مكانك انو يعمل نفس المشروع انا اقلك اول حاجة هتحتاج راس مال قدامك حلين يا تقترض زى ما كل مواطنين الدول المحترمين بيعملو قروض بفوايد تكاد لا تذكر وبتسهيلات وضمانات غير طبيعية بس لو وقعت فى السداد هيعملو معاك السليمة او تكون مواطن فى دولة مرفهة ويعلنو افلاسك بدون مسؤولية قانونيه بعد مراجعت مصروفات مشروعك الحل التانى انك تشتغل وتمول مشروعك طيب لو افرضنا انك هتبتدى صغير وتشتري معدات بحوالى 10 الى 20الف دولار علشان تقدر تعمل صناعة حقيقية مش مشروع تافه زى ما بتقول ولو قلنا ان الحد الأدنى للاجور فى القطاع الخاص حوالى2400 جنيه والقطاع العام امبارح بقا 2700 يعنى حوالى 171 دولار طيب خلينا نحسب هتشتغل قد ايه علشان تشتري المكنة بتاعتك نحسبها على 2700مش 2400 يعنى 171×12×5=10260 دولار
او
171×12×10=20520دولار
احنا محسبناش اكل ولا شرب ولا لبس ولا إيجار ولا غلاء المعيشة الى مفيش سنه بتعدى من غير ارتفاع أسعار وضريبة
يعنى لو قعدت خمس سنين او عشر سنين زيهم تشتغل تعرف تجيب المكنه لو لسه سعرها ثابت متغيرش ويا المشروع ينجح يا يخسر وشوف عاوز كام سنه علشان توقفة على رجله
او الحل التانى انك تاخد قرض بضمانات صعبة جدا وفوايد عالية مفيش اى مشروع فى بدايته يعرف يجبها
تفتكر دى بيئة مشجعة للاستثمار
اما بالنسبة للسوق غرقان منتجات صينية سبق وكلمتك عن تجربة شخصية حصلت فى مصنعنا زمان واتكلمنا فى نفس الموضوع بس الظاهر انك مش فاكر

انا بكلمك عن حاجة حصلت معايا انا شخصيا وبتحصل لحد دلوقت تدمير الصناعات المصرية من كل مكان
هقولك باختصار عني انا شخصيا ، كان في حلول كثيرة زي قرض المشروعات الصغيرة او اني استلف من العائلة ، انا مهندس و كنت هجمع مكنة ال CNC. صديقي اشترها للخشب ب ١٠٠ الف جنية مصري.

لكن مشكلتي زي ماقولتلك انا مهندس و لست تاجر ، علشان كدة كنت محتاج مختص في ادارة المال و المبيعات ، اما انا اكون في الشغل الهندسي بشكل اكبر.

بالمناسبة الحمدلله لاحظت ان الجيل الجديد بيحب الانتاج و المخاطرة و بيشغلوا فلوسهم عن عقلية الجيل القديم و بقيت اشوف شباب صغيريين بيفتحوا مشاريع صغيرة محترمة و منتجة.

و انا صراحتنا متفائل جدا بالمستقبل و خصوصا بسبب اللي بشوفة في المصانع ، حتي ان الشركات الصينية وتوريد مكن الانتاج متواجد بقوة لدرجة ان العاشر فيها صينين كثير (حتي المواطنين هناك اول من خافوا من كورونا 🤣)

و بردوا بينفي كلامك ان الحكومة و الجيش مضيعين القطاع الخاص ، المشكلة حضرتك انه لايكفي و زي ماقولتلك احنا بنستورد حاجات كثيرة سهل تصنيعها و انتجها هنا من القطاع الخاص. و سهل عمل صناعات صغيرة. معظم الناس بتحب فقط الاستثمار في العقارات لو وجهت فلوسها للانتاج بدل السمسرة هنتنقل نقلة تانية

و كمان الدولة تسهل ease of doing business بدل بهدلة اللف و الدوران علشان شخص يفتح مشروع.

هقولك باختصار عني انا شخصيا ، كان في حلول كثيرة زي قرض المشروعات الصغيرة او اني استلف من العائلة ، انا مهندس و كنت هجمع مكنة ال CNC. صديقي اشترها للخشب ب ١٠٠ الف جنية مصري.

لكن مشكلتي زي ماقولتلك انا مهندس و لست تاجر ، علشان كدة كنت محتاج مختص في ادارة المال و المبيعات ، اما انا اكون في الشغل الهندسي بشكل اكبر.

بالمناسبة الحمدلله لاحظت ان الجيل الجديد بيحب الانتاج و المخاطرة و بيشغلوا فلوسهم عن عقلية الجيل القديم و بقيت اشوف شباب صغيريين بيفتحوا مشاريع صغيرة محترمة و منتجة.

و انا صراحتنا متفائل جدا بالمستقبل و خصوصا بسبب اللي بشوفة في المصانع ، حتي ان الشركات الصينية وتوريد مكن الانتاج متواجد بقوة لدرجة ان العاشر فيها صينين كثير (حتي المواطنين هناك اول من خافوا من كورونا 🤣)
خلاص يبقا المشكلة اتحلت وخصوصا ان الجيل الصغير 60%من الشعب المصري بنقترض ليه لحد دلوقت🤔

خلاص يبقا المشكلة اتحلت وخصوصا ان الجيل الصغير 60%من الشعب المصري بنقترض ليه لحد دلوقت🤔
اشد في شعري و اولع في نفسي 🤬، امال انا كنت بقول بنقترض لية في التعليقات فوق

الشركات الكبيرة بتشغل شركات صغيرة تحتها من الباطن و مفيش شركة كبيرة بتشتغل اصلا بنفسها. بالرغم من الاسناد المباشر الا ان شركات كتيرة جدا بتدخل في المشاريع دية بسبب العقود من الباطن.

اكبر شركات المقاولات في مصر زي حسن علام و أوراسكوم و طلعت مصطفي و..... كلهم تحتهم شركات كتير جدا صغيرة مملوكة لافراد و مهندسين. و بيتعاملوا مع شركات تجهيز و..... بردوا شركات صغيرة.

كلامك صحيح جدا ان الدولة المفروض متدخلش في المقاولات دية. لكن بصراحة لو لم تدخل فيها لكان تكلفتها هتكون اكبر بكثيرة جدا. و كانت هتاخد وقت اكثر و عندك عهد مبارك.

بالنسبة للقطاع الخاص في مصر. فانا سبق و تحدث مع الاخ EL-3kaad @العقاد في هذا الموضوع و هو زعل مني

القطاع الخاص عندنا هايف و بتاع عقارات و مقاولات و سمسرة فقط. وبيرفض يدخل اي مشاريع انتاجية نهائي.

حتي ذكرت له تصنيع سلع تافهة بدل الاستيراد زي الادوات المكتبية او المنزلية او لعب الاطفال او شوية بلاستيكات..... (ورشة بثمن شقة في التجمع الخامس) هتلاقية يحط فلوسة في عقار و يرفض يشغلها.

انا حصلي تجربة مع رجل اعمال. بقولة انا هجيب مكنة CNC و هعمل تصميم لعب اطفال و انتجها ، قالي و لية وجع الدفاع خد الفلوس اهية و انزل الصين هات اللعب و انزل بيعها. 🤔.

مع العلم و الاعتراف بنقطة مهمة معظم المعارضة مبتركزش عليها و بتركز قي حجات تانية مش محتاجة اصلا الكلام عليها. و التركيز مع الجيش و بتاع

هي ease of doing business اللي عامل مشكلة كبيرة للناشين في الاستثمار و بيخلي ناس تكره الاستثمار. و مصر محققة مركز متأخر جدا فيها.
بمناسبه القطاع الخاص في مصر فهو قطاع تجاري بأمتياز قائم علي الربح السريع منذ عهد السادات، يعني أكتر من 50 سنه، الدوله عودت الناس أن اللي يستورد يكسب أكتر وأسرع

واللي بيصنع يطلع عين أهله من بيراقراطيه لفساد لعلاقات لمنافسه محتكرين للمنتج... لعدم دعم حقيقي من الدوله
فوقها غياب خطه واضحه لخريطه التصنيع في مصر وكل وزير عنده خطه مختلفه عن الوزير التاني.

تجربه ناريندا مودي في الهند أن المنتجات اللي تدخل الهند لازم يبقي نصفها made in india

وأشتغل هو علي تدريب البشر وتعليمهم كويس مع تذليل العقبات للمستثمر من الفساد وملكيه أراضي مع توفر مواد خام مع كبر حجم السوق ونهم الحكومه
لل now how، أصبحت الهند تاني أكبر سوق للاستثمار الخارجي في الصناعات بعد ماكان قايم علي استثمار المحاجر والمناجم والزراعه.

التصنيع في مصر ملف مليان مشاكل وكل نوع منتج بتختلف مشاكله عن التاني يعني السيارات غير المنسوجات غير المنتجات المنزليه غير high technology

عماً العقبات فى طريق التصنيع المصرى تتمثل فى غياب الاستقرار عن السياسات الصناعية وتردى أدوات الرقابة على الأنشطة الصناعية وعلى جودة التصنيع بالإضافة إلى تراجع ملف الصناعة عن موقع الصدارة فى السياسات الاقتصادية لصالح ملفات أخرى أكثر سهوله

ضعف الأيدي العامله المهره وقله مستواهم الفني والتقني، وقله منافستهم مع عمال من دول أخري

ضعف طرح الأراضي الصناعيه وارتفاع ثمنها وصعوبه الحصول عليها، وصعوبه استخراج التصاريح والإفراجات الجمركيه للمواد الكيمائيه.

وأخيرا انتا بدافع عن الحكومه عشان انتا شغال معاهم يمكن لكن لم تضع نفسك كمستثمر في مصر عشان تري بعينهم وبتلقي باللوم علي القطاع الخاص فقط

بمناسبه القطاع الخاص في مصر فهو قطاع تجاري بأمتياز قائم علي الربح السريع منذ عهد السادات، يعني أكتر من 50 سنه، الدوله عودت الناس أن اللي يستورد يكسب أكتر وأسرع

واللي بيصنع يطلع عين أهله من بيراقراطيه لفساد لعلاقات لمنافسه محتكرين للمنتج... لعدم دعم حقيقي من الدوله
فوقها غياب خطه واضحه لخريطه التصنيع في مصر وكل وزير عنده خطه مختلفه عن الوزير التاني.

تجربه ناريندا مودي في الهند أن المنتجات اللي تدخل الهند لازم يبقي نصفها made in india

وأشتغل هو علي تدريب البشر وتعليمهم كويس مع تذليل العقبات للمستثمر من الفساد وملكيه أراضي مع توفر مواد خام مع كبر حجم السوق ونهم الحكومه
لل now how، أصبحت الهند تاني أكبر سوق للاستثمار الخارجي في الصناعات بعد ماكان قايم علي استثمار المحاجر والمناجم والزراعه.

التصنيع في مصر ملف مليان مشاكل وكل نوع منتج بتختلف مشاكله عن التاني يعني السيارات غير المنسوجات غير المنتجات المنزليه غير high technology

عماً العقبات فى طريق التصنيع المصرى تتمثل فى غياب الاستقرار عن السياسات الصناعية وتردى أدوات الرقابة على الأنشطة الصناعية وعلى جودة التصنيع بالإضافة إلى تراجع ملف الصناعة عن موقع الصدارة فى السياسات الاقتصادية لصالح ملفات أخرى أكثر سهوله

ضعف الأيدي العامله المهره وقله مستواهم الفني والتقني، وقله منافستهم مع عمال من دول أخري

ضعف طرح الأراضي الصناعيه وارتفاع ثمنها وصعوبه الحصول عليها، وصعوبه استخراج التصاريح والإفراجات الجمركيه للمواد الكيمائيه.

اهو انا كنت لاول مرة هوافق كلامك (خصوصا اول سطرين) و حتي حطيت الاعاجب و خصوصا بعد نقاشك الحقيقي عن معوقات الصناعة بعيدا عن اسطونة الجيش و منافسة و نظريات المؤمرة.. لحد مشوفت اخر سطريين

وأخيرا انتا بدافع عن الحكومه عشان انتا شغال معاهم يمكن لكن لم تضع نفسك كمستثمر في مصر عشان تري بعينهم وبتلقي باللوم علي القطاع الخاص فقط

يامحترم اشدي شعري منك أنت كمان هو انتم مبتقروش كلامي و لا اية 🤬. يعني انا بقرا كل سطر و ارد انتم مبتلحظوش حتي نقدي للحكومة و كلامي عن تجربتي 🤬.

علي العموم احنا متفقين في القطاع الخاص بتاع السمسرة و البيروقراطية ( ease of doing business). و تدريب الايدي العاملة (التعليم). و رؤية شاملة و اضحة لدعم الصناعة.

خد عندك كمان سماسرة الاراضي الصناعية. اللي بيرفعوا تكلفة الاراضي. و خد عندك الاهم بالنسبة ليا هو التأمين.

الكلام كدة حلو و ليس منافسة جيش و الاشرار. و محاربة رجال الاعمال و نظريات مؤمرة.

مع ذلك انا شايف انا مازل فيه فرصة للصناعات الصغيرة انها تخرج و تنافس بقوة لو المجتمع قرر يعمل كدة رغم انف بيروقراطية الحكومة

اشد في شعري و اولع في نفسي 🤬، امال انا كنت بقول بنقترض لية في التعليقات فوق
هدى أعصابك الموضوع مش مستاهل عموما بعد سبع سنين من حكم السيسي صعب تظهر نتايج العظمة الى بيعملها فى الاقتصاد وفضل القروض على الإقتصاد المصري عاوزلة على الاقل18سنه كمان فى الحكم علشان يبان اتمنى ان ربنا يوفق السيسي وينجح انو يرفع دين مصر الخارجى زى ما عملها زمان ورفع الدين من 48مليار فى اول حكمه الى 136 مليار دولار الان و6ترليون جنيه دين داخلى ونبقا زى تركيا كده والديون الخارجية كتير وزى الفل ومين عارف يمكن نوصل 500مليار وساعتها هيفرضو ضرايب على ارتداء اللباس 👔 الرسمى حبيبي تسلم 😘 فى الأخير احب اقلهالك قاعدة لا تنمية مع فساد عارف ان الدنيا مش وردى و صعب القضاء على كل الفساد بس اكيد ميكونش بالشكل ده لو حققت ترليون كل يوم الفساد هيبلعهم علشان كده طول مانت شايف الفساد بكل انواعة متعشمش نفسك بتنميه نصيحة من اخ والله مش بحاول استفزك

هدى أعصابك الموضوع مش مستاهل عموما بعد سبع سنين من حكم السيسي صعب تظهر نتايج العظمة الى بيعملها فى الاقتصاد وفضل القروض على الإقتصاد المصري عاوزلة على الاقل18سنه كمان فى الحكم علشان يبان اتمنى ان ربنا يوفق السيسي وينجح انو يرفع دين مصر الخارجى زى ما عملها زمان ورفع الدين من 48مليار فى اول حكمه الى 136 مليار دولار الان و6ترليون جنيه دين داخلى ونبقا زى تركيا كده والديون الخارجية كتير وزى الفل ومين عارف يمكن نوصل 500مليار وساعتها هيفرضو ضرايب على ارتداء اللباس 👔 الرسمى حبيبي تسلم 😘 فى الأخير احب اقلهالك قاعدة لا تنمية مع فساد عارف ان الدنيا مش وردى و صعب القضاء على كل الفساد بس اكيد ميكونش بالشكل ده لو حققت ترليون كل يوم الفساد هيبلعهم علشان كده طول مانت شايف الفساد بكل انواعة متعشمش نفسك بتنميه نصيحة من اخ والله مش بحاول استفزك
انا اعصابي هادية و بناقش اخوي المواطن.

لا شك في وجود فساد و حتي السيسي بنفسة ذكر هذا و اعترف بالفساد في مؤتمر الشباب.

انا كمان شايف ان الحياة ليست وردي و ان في نقط كتير زفت ، زي الفساد الاداري ، هتلاقيني بأيد مشروع لكن يتم تعيين مدير للمشروع غير كفاء يفسد المشروع. او عدم القضاء علي البيروقراطية في ظل احتياجك للاستثمارات. او حتي توفر المعلومات بسهولة علشان المستثمر يقدر يحط خططة او تدريب جيد لليدي العاملة (التعليم)

ارتفاع الديون مقرن بارقام اخري. و كررنا مصر احتاجت لرفع الاحتياطي النقدي الاجنبي و الا لم تكن لتسدد التزامتها او حتي تستقبل مستثمرين ، مصر ادخلت مشاريع طاقة بمليارات لتوفير الطاقة (ازاي هتعمل تنمية بدون طاقة) ارتفاع النمو اللي بيخفض نسبة الديون للناتج المحلي الاجمالي و كمان خفض عجز الموزنة و تحقيق فائض اولي و.....

و الله ذكرتني بالمعارضة في الخارج عندما اتريقوا علي رغبة سعد الحريري في نسخ التجربة المصرية و قالوا الليرة اللبنانية هتغرق و الشعب مش هيلاقي يأكل زي مصر. و مصر دلوقتي بتبعت معونات للبنان

بعدها حدث انهيار تام للقطاع المصرفي اللبناني.

احنا كنا ضايعين بعد ثورتين و ارهاب و عدم استقرار سياسي و هروب السياحة و المستثمرين و عدم استقرار سياسي داخلي و عقوبات أميريكية و صحف غربية نازلة فشخ فينا من ٢٠١١ ان مصر فيها اخوان مسلمين و ارهابيين و ضد الحريات و المرأه المصرية....

اهو انا كنت لاول مرة هوافق كلامك (خصوصا اول سطرين) و حتي حطيت الاعاجب و خصوصا بعد نقاشك الحقيقي عن معوقات الصناعة بعيدا عن اسطونة الجيش و منافسة و نظريات المؤمرة.. لحد مشوفت اخر سطريين

يامحترم اشدي شعري منك أنت كمان هو انتم مبتقروش كلامي و لا اية 🤬. يعني انا بقرا كل سطر و ارد انتم مبتلحظوش حتي نقدي للحكومة و كلامي عن تجربتي 🤬.

علي العموم احنا متفقين في القطاع الخاص بتاع السمسرة و البيروقراطية ( ease of doing business). و تدريب الايدي العاملة (التعليم). و رؤية شاملة و اضحة لدعم الصناعة.

خد عندك كمان سماسرة الاراضي الصناعية. اللي بيرفعوا تكلفة الاراضي. و خد عندك الاهم بالنسبة ليا هو التأمين.

الكلام كدة حلو و ليس منافسة جيش و الاشرار. و محاربة رجال الاعمال و نظريات مؤمرة.

مع ذلك انا شايف انا مازل فيه فرصة للصناعات الصغيرة انها تخرج و تنافس بقوة لو المجتمع قرر يعمل كدة رغم انف بيروقراطية الحكومة
هرد على تعليقك بعد التعديل صح المره دى الأمل موجود فى كل وقت وكل مكان بس طول ما فى نقد ورئيس بيتحمل النقد ويستمع له يحصل إعادة ظبط للمسار مهما كان غلط أما يكون حساس ويشوف نفسه غير مقصر ورافض يعدل مسار فا مبروك عليه مقدما هيضيع الدولة

مشكله السيسي أنه معندوش خطه واضحه للاقتصاد في مصر مفيش خريطه للتصنيع المحلي والدوله محتاجه إيه فعلا في ملف زياده الصادرات

ولا في موضوع الفساد وهيكله النظام الإداري للدوله وقوانين الاستثمار ومنع الأحتكار

أي مشكله تقابله يصدر الجيش لحلها بما فيها غلاء السلع وارتفاع الأسعار بدلا من القضاء علي الأحتكار

عدم وجود برنامج أقتصادي واضح وهادف ومراجعه سنويه للي تحقق يضعنا في معضله ماشي بالبركه

فيه دليل بالكلام ده ؟

هرد على تعليقك بعد التعديل صح المره دى الأمل موجود فى كل وقت وكل مكان بس طول ما فى نقد ورئيس بيتحمل النقد ويستمع له يحصل إعادة ظبط للمسار مهما كان غلط أما يكون حساس ويشوف نفسه غير مقصر ورافض يعدل مسار فا مبروك عليه مقدما هيضيع الدولة
صحيح لا يقبل النقد أو الرؤي المختلفه

ده اللي بيميز المدني عن العسكري

شوف البرلمان الإنجليزي ومناقشته العاصفه لرئيس الوزراء

وشوف الحال في مصر أي معارض أو مختلف يصنف خاين أو عميل أو اخواني.

مشكله السيسي أنه معندوش خطه واضحه للاقتصاد في مصر مفيش خريطه للتصنيع المحلي والدوله محتاجه إيه فعلا في ملف زياده الصادرات

ولا في موضوع الفساد وهيكله النظام الإداري للدوله وقوانين الاستثمار ومنع الأحتكار

أي مشكله تقابله يصدر الجيش لحلها بما فيها غلاء السلع وارتفاع الأسعار بدلا من القضاء علي الأحتكار

عدم وجود برنامج أقتصادي واضح وهادف ومراجعه سنويه للي تحقق يضعنا في معضله ماشي بالبركه

خلى بالك موضوع تصدير الجيش فى كل حاجة نقص جامد من رصيد الجيش ده لما بيحب يزيل حى بيبعت الجيش مع المعدات هحكيلك على موقف كوميدي حصل قدامى عربية مدرعة وقفت قدام شارع عادى لقيت واحدة بتقول ايه ده يا لهوى هما هيشيلو المنطقة ولا ايه وخبطت على صدرها انا فطست من ضحك بس من جوايا كنت مقهور على الجيش الى ضيع رصيده للأسف

بس الوساطة دى هتقدم لهم ايه أكبر دول العالم معرفتش تقدمة وبعدين خلافهم معروف أسبابه السلاح النووي والعلاقات التاريخية فهل كوريا هتنهى برنامجها النووي علشان خاطر مصر مستحيل

وساطة ..من امتى الوسيط بيقدم شىء..
الوساطة لتقريب وجهات النظر.

خلى بالك موضوع تصدير الجيش فى كل حاجة نقص جامد من رصيد الجيش ده لما بيحب يزيل حى بيبعت الجيش مع المعدات هحكيلك على موقف كوميدي حصل قدامى عربية مدرعة وقفت قدام شارع عادى لقيت واحدة بتقول ايه ده يا لهوى هما هيشيلو المنطقة ولا ايه وخبطت على صدرها انا فطست من ضحك بس من جوايا كنت مقهور على الجيش الى ضيع رصيده للأسف
هم يبكي والله
أنا عندي شقه في القاهره كل أما أسمع خبر عن تطوير منطقه أو بناء كباري أجري أطمن علي موقع الشقه لتتهد

التعديل الأخير:
عودة
أعلى