إعادة انتشار الجيش المصري بسيناء

نمط الرقابة(مفعل): سوف تخضع اي مشاركات جديدة للموافقة اليدوية من قبل طاقم الإدارة
يتكتموا عن العالم كله إلا إسرائيل يجب أن تكون على دراية وعلم مسبق بكل قشاية تدخل سيناء !!!! بإختصار، الجانب المصري ملزم أن يستأذن وينتظر الرد قبل أن يقرر إدخال أي قطعة سلاح لسيناء !!!!!!!!!!!!!!!!! المصريين بالتأكيد مش عاوزين يكرروا ما حدث في حرب أكتوبر وما حدث للجيش الثالث تحديدا :sneaky:
تصدق، سجلت تاني مخصوص علشان اقولك حاجه

حقيقي، اسلوبك وكرهك لمصر بيفرحني، وبيطمني، اننا ماشيين صح

استمر في كرهك وحقدك ورأيك الغير موضوعي علشان ده يبرفع منا علي عكس ما انت بتحاول

معلومة غريبة بالنسبة لي , ان حرس الحدود تابع للجيش ( لدينا يتبع وزارة الداخلية )
وبكذا حرس الحدود عنده مدفعية ومضادات دروع ولا ايه تسليحه بالضبط ؟
مش لازم كل حاجه عندك تبقي زي عندنا كل بلد مختلف عن الاخر

مش لازم كل حاجه عندك تبقي زي عندنا كل بلد مختلف عن الاخر​

معلومة غريبة بالنسبة لي , ان حرس الحدود تابع للجيش ( لدينا يتبع وزارة الداخلية )
وبكذا حرس الحدود عنده مدفعية ومضادات دروع ولا ايه تسليحه بالضبط ؟
مصر غيييير يعني أنت عندك حرس وطني بتسليح ثقيل واحنا معندناش

اهدي يابو عمو برضك في النهاية إسرائيل تتحكم في عدد قواتك بسيناء
برضه كلام ….. واكلاشيهات قديمه اوي.
لازم تتغير يابن اختي. مينفعش كده خالص
يعني انت تعلم وانا اعلم والجميع يعلم.
ان للجيش المصري ٢٥ كتيبه متواجده في سيناء من اكثر من ثلاث اعوام. وهذا تصريح رسمي من السيسي.
٢٥ كتيبه يعني بنتكلم علي اكثر من فرقه ميكانيكي… حوالي فرقه ولواءين من الصاعقه والقوات الخاصه. ده غير البحريه والجويه. وده غير تطوير مطار المليز وتحويله الي قاعده جويه. وطبعا هناك قطع بحريه في العريش…
فده اسمه تحليل سليم وقايم علي معلومات ومصادر صحيحه….. صح انا كده ……!!!!؟
طيب كل هذا من سنيين والان انت بتقننه كمان مع اليهود … يعني كمان بتمضيهم.
يعني الجيش عنده قولت ضخمه اصلا في سينا وكل الافرع وعمل كمان قواعد في سينا وقبل ان يجلس مع اي حد. يهود او امريكان.
ثم ياتي احد من باب الجهل او باب الهوا او باب الاستفزاز ويحاول تقديم الخبر بشكل خاطيء والحقيقه مغايره لما يحدث. والدليل فيما قولت. لمصر قوات ضخمه ومتنوعه في سيناء من اكثر من عامين وبدون حتي ( تنسيق مش اذن ) مع اليهود وتم التنفيذ بسياسه الامر الواقع …. فبلاش نضحك علي بعض ونضحك علي الناس ال ممكن تبقي بتشوف المنتدي حاليا. تزيف وعي الناس هو شيء غير اخلاقي ولا ديني حتي من باب فتح باب الفتنه.
تحياتي ومعلش علي الاطاله.

التعديل الأخير:
السيسى داهية افرغ اتفاقية كامب ديفد من مضمونها .ادخل القوات ثم قننها .
الجيش المصرى الان على حدودهم و انا اقول لية يقدر يمحى شوية العيال الارهابيين فى دقائق و لكن سايبهم لحكمة .الان عدنا لما قبل ١٩٦٧ بالدهاء و بدون قتال.

يتكتموا عن العالم كله إلا إسرائيل يجب أن تكون على دراية وعلم مسبق بكل قشاية تدخل سيناء !!!! بإختصار، الجانب المصري ملزم أن يستأذن وينتظر الرد قبل أن يقرر إدخال أي قطعة سلاح لسيناء !!!!!!!!!!!!!!!!! المصريين بالتأكيد مش عاوزين يكرروا ما حدث في حرب أكتوبر وما حدث للجيش الثالث تحديدا :sneaky:
هل سمعت عن المنطقه د
(ايها الخبير )

مطار حربى وسط سيناء من سنوات
الجيش فى كل ارجاء سيناء منذ سنوات
الاتفاقيه الان اثبات قانوني لأمر واقع فرضته مصر

يقولك إسرائيل سمحت لمصر بنشر قوات في وسط وشرق سيناء !!!!! وبيقولك كمان أن إسرائيل لا تكشف النقاب عن عدد القوات المصرية التي يسمح بدخولها وإعادة انتشارها على طول الحدود في شبه جزيرة سيناء !!!!
ينهار أسود أمال إيه حكاية السيادة والنصر وبطل الحرب والسلام ورجعنا الأرض وباقي الهبد لجيش الأنتيكات !!!!!!!!!!!!!!!
آعانك الله أخ انوار على بعض العقليات
على العموم في حرب مصر على الارهاب في سيناء. استئذنت مصر من اسرائيل اكثر من مره لنشر اليات ومعدات

بل وصل الامر ان اسرائيل كانت تقصف الارهابيين في سيناء

الحقيقه انها شروط فرضت على مصر مقابل السلام مع اسرائيل. وارجاع سيناء لمصر ولكن لاسياده لمصر عليها.

اتفاقية السلام بين مصر واسرائيل شملت تحديد حجم القوات علي الجانبين .. يوجد في اسرائيل منطقة منزوعة السلاح علي طول الحدود مع مصر اسمها المنطقة د

د – المنطقة "د":

(1) المنطقة "د" يحدها من الشرق الخط "د" (الخط الأزرق) ومن الغرب الحدود الدولية كما هو موضح على الخريطة رقم (1).

(2) تتواجد في هذه المنطقة قوة إسرائيلية محدودة من أربع كتائب مشاة ومنشآتها العسكرية وتحصينات ميدانية ومراقبي الأمم المتحدة.

(3) لا تتضمن القوة الإسرائيلية في المنطقة "د" دبابات أو مدفعية أو صواريخ فيما عدا صواريخ فردية أرض/جو.

(4) تتضمن العناصر الرئيسية لكتائب المشاة الإسرائيلية الأربع حتى 180 مركبة أفراد مدرعة من كافة الأنواع وإجمالي حتى 4000 فرد.

5- تتواجد بهذه المناطق تلك التحصينات الميدانية والمنشآت العسكرية والقوات والأسلحة المسموح بها والمحددة في هذا الملحق.

قريت في المصري اليوم من ساعتين خبر عن تعزيز قوات حرس الحدود في رفح و إستعجبت... دلوقتي بعد الخبر ده الإستعجاب راح لحال سبيله 🤦🏻‍♂️

السيسى فى مطار المليز فى وسط سيناء منذ اربعة أعوام ( مطار المليز إنشأه الصهاينة عند احتلالهم لسيناء )

عودة
أعلى