على خطى السعودية دول الخليج تتخذ اجراءات عقابية ضد لبنان

لو كنت متابع جيد لكنت علمت جيداً أن الملك عبدالله رحمة الله عليه وقتها قدم للزرافة بشار حلول و كانت السعودية مستعدة لدعمه مادية ليجري اصلاح و حل لمطالبات الشعب ليتجاوز الصدامات مع الشعب لكن العميل دائما ينفذ الاجندات فضل سحق الشعب هل تتوقع منا ان ندعم شخص سقط و انتهى و اترك شعب .
النظم السوري سقط و انتهى لو لم تتدخل روسيا و تركيات لتفكك منضومة الجيش الحر .
مشكلتك عزيزي هي ان كل فاشل يذهب للسعودية ليعلق فشلة علينا و هو لا يعلم انه فاشل من أساسه.
شوف النويا الله اعلم بيها هل الملك كان ناوي يدعم ولا لا بس السعودية دعمت القوي المسلحة في سورية ودة ثابت ودي قوي ثبت بعدها انها ارهابية انت بتقول سقط سقط فين؟ وبعدين تركيا فككت الجيش الحر؟ التدخل الروسي تم بنا علي طلب الدولة السورية السلطة الشرعية وتم لدعم جيش نظامي بالمناسة انا مش فاشل ومش بعلق اي فشل علي السعودية انتم اللي بتحاولو تبيضو سياستكم انتم بتدمروا العالم العربي بسياسات البترو دولار والاستعانة بالامريكان والقوي الدولية علي دول المنطقة وغيرها من سياسات دمرت العرب والنتيجة واضحة حتي انتم اصبحتم تحت القصف جامعة ارهابية زي الحوثي ودة نتيجة لسياسات تركت اليمن لتخلفة وسورية للفوضي وسلمت لبنا 70 مليلر دولار ثم تركتة لايران واليوم تسعي لتجويعة

هم يحبون نظام الفتي
منطقه عجيب غريب اما انه في عالم اخر او انه يكذب الكذبه و يصدقها.

اجل السعودية ارسلت ارهابيين هذا يكذب و بحقد تونس كانت اكثر عددا في الاجانب لم يتطرق انها ارسلت لانه لا يوجد دولة عربية قامت من قبل بهذا الفعل و يأتي هو و امثالة يقدم لنا دروس فيما نقوم به.

انا مش فاشل ومش بعلق اي فشل علي السعودية انتم اللي بتحاولو تبيضو سياستكم انتم بتدمروا العالم العربي بسياسات البترو دولار والاستعانة بالامريكان والقوي الدولية علي دول المنطقة وغيرها من سياسات دمرت العرب

لو كان كلامك صحيح

كان لسا الي حاكم في مصر مرسي على فكرة
😂

لماذا مطلوب من السعودية مساعدة لبنان
هل السعودية خلفت لبنان ونستهم مثلا ؟

اين مصر من هذا الدور الاقليمي؟

تفضل حلو مشكلة لبنان
ورينا قدرتكم الاقتصادية والسياسية الجباره في حل مشكلة لبنان وفسادة
بدل معاتبه السعودية في الطالعه والنازله
انا مش بقولك ساعد بقولك متضيقش علية يا اخي انت مش مستحمل راي وعاوزة يستحمل جوع وضياع ويسكت ازاي دة؟ ثم حتي
طلب المساعدة ان امكن مش نقيصة انت بتقولي مصر مصر دي سكانها تلت العرب يعني كل 3 عرب منهم مصري ولعلمك مصر بتحاول تساعد وبردوا مصر مش هي النموذج الذي لا ينتقد يعني اكيد في سياسات عندنا مش هاتعجبك وهاتنتقدها

انا مش بقولك ساعد بقولك متضيقش علية يا اخي انت مش مستحمل راي وعاوزة يستحمل جوع وضياع ويسكت ازاي دة؟ ثم حتي
طلب المساعدة ان امكن مش نقيصة انت بتقولي مصر مصر دي سكانها تلت العرب يعني كل 3 عرب منهم مصري ولعلمك مصر بتحاول تساعد وبردوا مصر مش هي النموذج الذي لا ينتقد يعني اكيد في سياسات عندنا مش هاتعجبك وهاتنتقدها
وش دخلني فيك وفي عددك

ماضيقت على احد ولا احد له شيء عندي

فلوسي وشعبي اولى فيها

عندك شيء تفضل حل مشكلة هذا البلد المسكين
الضعيف ياثلث العرب انت بدل شغل الشحاذه والتمسكن في المحافل الدولية ولا اكرمنا بسكوتك

لو كان كلامك صحيح

كان لسا الي حاكم في مصر مرسي على فكرة
😂
هو انت تقدر تدخل في مصر ! انت اتعملت مع كل حكام مصر بما فيهم مرسي؟ ثم انا من الناس اللي نزلت في 30 يونيو وشوفت الملايين اد اية مين دة اللي كان يقدر يوقف الشعب المصري اليوم دة! حتي لو قدمت دعم انت قدمت دعم بعد ما الموضوع خلص والاخوان سقطوا ولما الناس قالت مبارك يمشي كنتم مع مبارك ومشي فمصر مش دولة موز اي كلمتين يحركوها ولعلمك لو الناس قالت الاخوان يرجعو تاني باردوا هاتتعملو معاهم عادي خالص وهاتقولو دي كانت ساعة شيطان

لبنان يرحب بالجميع خش عليهم واديهم اللي فيه النصيب

هو انت تقدر تدخل في مصر ! انت اتعملت مع كل حكام مصر بما فيهم مرسي؟ ثم انا من الناس اللي نزلت في 30 يونيو وشوفت الملايين اد اية مين دة اللي كان يقدر يوقف الشعب المصري اليوم دة! حتي لو قدمت دعم انت قدمت دعم بعد ما الموضوع خلص والاخوان سقطوا ولما الناس قالت مبارك يمشي كنتم مع مبارك ومشي فمصر مش دولة موز اي كلمتين يحركوها ولعلمك لو الناس قالت الاخوان يرجعو تاني باردوا هاتتعملو معاهم عادي خالص وهاتقولو دي كانت ساعة شيطان

مو احنا نحب ندمر العرب ؟ مو احنا نحب نجيب الامريكان عشان يدمرو في العرب ؟

طيب ازاي وقفنا قدام امريكا عشان سعادتك ؟

الا اسمع وش رايك
نسمع راي السيسي في الموضوع ده ؟

شوف النويا الله اعلم بيها هل الملك كان ناوي يدعم ولا لا بس السعودية دعمت القوي المسلحة في سورية ودة ثابت ودي قوي ثبت بعدها انها ارهابية انت بتقول سقط سقط فين؟ وبعدين تركيا فككت الجيش الحر؟ التدخل الروسي تم بنا علي طلب الدولة السورية السلطة الشرعية وتم لدعم جيش نظامي بالمناسة انا مش فاشل ومش بعلق اي فشل علي السعودية انتم اللي بتحاولو تبيضو سياستكم انتم بتدمروا العالم العربي بسياسات البترو دولار والاستعانة بالامريكان والقوي الدولية علي دول المنطقة وغيرها من سياسات دمرت العرب والنتيجة واضحة حتي انتم اصبحتم تحت القصف جامعة ارهابية زي الحوثي ودة نتيجة لسياسات تركت اليمن لتخلفة وسورية للفوضي وسلمت لبنا 70 مليلر دولار ثم تركتة لايران واليوم تسعي لتجويعة
لو راجعت كلامك للوهلة الاولى تدرك بأن لديك عقدة من السعودية و ليس فقط هذا و حسب بل تجاوزت ذلك للكذب في الطرح اسمح لي اقول لك عندما تكون فاشل فلا يحتاج ان اتدخل لأدمرك السعودية كانت و مازالت تدعم الدول العربية مادياً و معنويا و سياسياً و اسمح لي اقولها لك و لغيرك نحن قدمنا الدعم للجميع و لا ننتظر الدعم من احد لاننا عرف من نحن و نعرف غيرنا من يكون .
نحن نعلم اننا نستطيع ان نقف بدون حاجة لأحد الا لله و نعلم ان غيرنا لو لم نقدم له الدعم لسقط في غمضة عين لسنا طلبة سياسة بل نحن السياسة و السيادة في الماضي و في الحاضر و خير من يحرص على وحدة الصف العربي فلسنا اهل احزاب و لا قوميات و لا تيارات كغيرنا و حاول ان تصدق مع نفسك فقط.

وش دخلني فيك وفي عددك

ماضيقت على احد ولا احد له شيء عندي

فلوسي وشعبي اولى فيها

عندك شيء تفضل حل مشكلة هذا البلد المسكين
الضعيف ياثلث العرب انت بدل شغل الشحاذه والتمسكن في المحافل الدولية ولا اكرمنا بسكوتك
والله احنا ساعدنا باعتراف اللبنانيين ومن اول مشاركة انا قولت ماحدش قال ادفعو لحد انتم احرار بس بلاش تستخدمو اموالكم ونفوذكم في ايزاء الغير وبعدين شحاذة اية وتمسكن دة احنا اكتر دولة ساعدنا علي طول تارخنا من ايام الخليفة عمر ابن الخطاب رضي الله عنه لحد النهاردة بنقدم لغيرنا واللي ساعدنا مرة ساعدناه ادها 100

الا اسمع وش رايك

دة دليل اننا مش بنكره السعودية ولا حاجة واننا فاكرين لكم مواقفكم معانا موضوع انكم استعنتم بامريكا علي العراق دة كلامكم وانكم نسقتم ضد سورية حتي مع اسرائيل دة كلام حمد بن جاسم مش كلامي انا وبردوا انا كلامي يمثلني واللي اتكلمت فية سياسات مش السعودية بس اللي طبقتها لا دول تاني شاركت واسقطت دول عربية والنهاردة بندفع التمن

دة دليل اننا مش بنكره السعودية ولا حاجة واننا فاكرين لكم مواقفكم معانا موضوع انكم استعنتم بامريكا علي العراق دة كلامكم وانكم نسقتم ضد سورية حتي مع اسرائيل دة كلام حمد بن جاسم مش كلامي انا وبردوا انا كلامي يمثلني واللي اتكلمت فية سياسات مش السعودية بس اللي طبقتها لا دول تاني شاركت واسقطت دول عربية والنهاردة بندفع التمن

خلاص لازم عليك تصدق كلام حمد على مصر ههههههههههههه

اما كلامنا اننا استعنا على امريكا على العراق يكفي اننا سميناه احتلال

عموما شكلك اخذ حظر وتدردش معرف ثاني لحد ماتفرج
او انك تتكلم باسم مصر وعامل حالك مصري

خلاص لازم عليك تصدق كلام حمد على مصر ههههههههههههه

اما كلامنا اننا استعنا على امريكا على العراق يكفي اننا سميناه احتلال

عموما شكلك اخذ حظر وتدردش معرف ثاني لحد ماتفرج
او انك تتكلم باسم مصر وعامل حالك مصري
اصدقة لو قال واقعة كاملة بالتاريخ والمكان وفي شواهد عليها ومافيش حد مسئول طلع وكذبه

وانت لما سميته احتلال خلاص كدا عملت اللي عليك! ثم انا بتكلم عن حرب تحرير الكويت

انا اول يوم ليا في المنتدي النهاردة وهاعمل حالي مصري هههههههههه لية يعني عموما انا كنت ممكن اقول تعيش المملكة واسكت او اقلب الحوار سني شيعي او او او انا قولت اللي شايفة وممكن اكون غلطان بس مش كذاب او منافق ولو ليا عمر علي المنتدي دة عمري ما هاكتب حاجة مش مقتنع بيها وبالمناسبة انا في حاجات بحبها في السعودية زي رعاية الحرمين والكرم مع الحجاج وخصوصا اهل المدينة المنورة وسياسيا في مواقف زي دعم حرب اكتوبر او دعم ثورة 30 ينويو او تقيدم الدعم للدول المنكوبة وكتير سياسات مقبولة وكويسة وساعات بقول هو ممكن الواحد يبقي خير في مجال والعكس في التاني ! وعموما انا بقول راي وممكن يتغير اكيد لانه مبني علي حقائق او بعتقد انها كدا مش مبني علي كره

اصدقة لو قال واقعة كاملة بالتاريخ والمكان وفي شواهد عليها ومافيش حد مسئول طلع وكذبه

وانت لما سميته احتلال خلاص كدا عملت اللي عليك! ثم انا بتكلم عن حرب تحرير الكويت

انا اول يوم ليا في المنتدي النهاردة وهاعمل حالي مصري هههههههههه لية يعني عموما انا كنت ممكن اقول تعيش المملكة واسكت او اقلب الحوار سني شيعي او او او انا قولت اللي شايفة وممكن اكون غلطان بس مش كذاب او منافق ولو ليا عمر علي المنتدي دة عمري ما هاكتب حاجة مش مقتنع بيها وبالمناسبة انا في حاجات بحبها في السعودية زي رعاية الحرمين والكرم مع الحجاج وخصوصا اهل المدينة المنورة وسياسيا في مواقف زي دعم حرب اكتوبر او دعم ثورة 30 ينويو او تقيدم الدعم للدول المنكوبة وكتير سياسات مقبولة وكويسة وساعات بقول هو ممكن الواحد يبقي خير في مجال والعكس في التاني ! وعموما انا بقول راي وممكن يتغير اكيد لانه مبني علي حقائق او بعتقد انها كدا مش مبني علي كره

حرب تحرير الكويت طلبتها الحكومة الكويتية المعترف بها
في الامم المتحدة امام الجميع

وانت من ضمن المشاركين بقيادة الامير خالد بن سلطان

عليك هبدات

السعودية تدخلت في الشأن السوري من أجل هدف واحد وهو (توحيد المعارضة ضد النظام) وعقدت مؤتمرات من عام 2015 الي عام 2018 ولم يتفقوا ولن يتفقوا لأن اهدافهم مصالح شخصية وعندما بدأت اطراف المعارضة تتقاتل فيما بينها رفعت السعودية يدها من الملف السوري نهائيا الا من المعونات والمساعدات ضمن الداعمين الاقليميين والدوليين ، ، اما تدليسك بأن السعودية تدعم التنظيمات المتقاتلة والأرهابية في سوريا فهذا ديدنكم لكن كان غيركم أشطر (إذا كانت دول كبرى واجهزة مخابرات دولية تدور على السعودية خطأ حتى تستخدمها ضدها وعجزت فكيف يطلع بيد المهرجين والمدليسن أدلة دامغة ) كل اللي كتبته خثاريق وسوالف عصرية وسلامة من يقرأ🤣🤣🤣🤣🤣

الا اسمع وش رايك

انت بتوهم نفسك انك وقفت قدام امريكا ومشيت كلامك عليها في دعم السيسي . .

انت مين عشان تتوهم انك تقدر تقف قدام امريكا وفي نقطه زي دي ؟

يا حبيبي امريكا لو كانت ضد اضطراب الاوضاع في مصر لكنها من البدايه الي النهايه مضطره للتعامل مع من يحكم مصر مهما كان توجهه . .

دورك كان دعم مصر علي المستوى الدولى للتسويق ان اللي حصل لم يكن انقلاب
لكن هل انت من حركت الامور ؟ هل السيسي كان علي وشك السقوط وانت من انقذته ؟
الامور كانت منتهيه ودورك كان لتسريع استقرار الامور ،

مصر دي مش بلد مبنيه علي شخص او اسره
مصر دوله مؤسسات وممكن تضحي باشخاص لن تتخيل حجم نفوذهم وسلطتهم عشان مصلحة البلد

انت مش مستوعب ان مفهوم الدوله ومقوماتها عندنا غير بلدكم تماما ..
احنا دوله دوله انتوا ربنا يعينكم

انت بتوهم نفسك انك وقفت قدام امريكا ومشيت كلامك عليها في دعم السيسي . .

انت مين عشان تتوهم انك تقدر تقف قدام امريكا وفي نقطه زي دي ؟

يا حبيبي امريكا لو كانت ضد اضطراب الاوضاع في مصر لكنها من البدايه الي النهايه مضطره للتعامل مع من يحكم مصر مهما كان توجهه . .

دورك كان دعم مصر علي المستوى الدولى للتسويق ان اللي حصل لم يكن انقلاب
لكن هل انت من حركت الامور ؟ هل السيسي كان علي وشك السقوط وانت من انقذته ؟
الامور كانت منتهيه ودورك كان لتسريع استقرار الامور ،

مصر دي مش بلد مبنيه علي شخص او اسره
مصر دوله مؤسسات وممكن تضحي باشخاص لن تتخيل حجم نفوذهم وسلطتهم عشان مصلحة البلد

انت مش مستوعب ان مفهوم الدوله ومقوماتها عندنا غير بلدكم تماما ..
احنا دوله دوله انتوا ربنا يعينكم

شبه دولة كما قال السيد الرئيس السيسي حفظه الله.

مصطفى الفقى قال كلمه علي ام سي مصر وكانت تلقيح علي الموضوع ده

وفيما معناها ان في دوله المؤسسات في اجراءات دبلوماسيه متعارف عليها في كل دول العالم قبل سحب السفراء وقطع العلاقات ، الموضوع مبيتمش بين يوم وليله

لكن في دوله الفرد الواحد بيصحي من النوم يلاقى مزاجه مش حلو فبيقطع علاقته بجاره او صاحبه ومحدش بيراجعه ولا في تقرير بيدخل يقييم الامور قبل ما ياخد قرار

عودة
أعلى