فرنسا تعرض على زبناء محتملين قدرات قطع السطح الفرنسية.

أرحب ببيع 30 رافال لمصر ، الشريك الاستراتيجي هذا النجاح في التصدير أمر حاسم لسيادتنا والحفاظ على 7000 فرصة عمل صناعية في فرنسا لمدة 3 سنوات. تُظهر رافال مرة أخرى تميزها التكنولوجي والتشغيلي
ده اسلوب بتسخدمة الحكومات علشان موافقة الشعب و البرلمان علي الصفقة. حاجة عامل زي كندا و امريكا مع السعودية و تصريحات المسئولين هناك.

لو لاحظت هتلاقي فيه تعليقات من الفرنسيين ضد الصفقة.

اللهم أبعدها عنا

إيطاليا ثم إيطاليا وأرجع ثاني وروح إيطاليا أو خلينا على أمريكا وأسبانيا
اسبانيا افضلهم شفنا سرعة انجازهم في الافانتي
وميزتهم تفصل القطعة على كيفك وفرق السعر
فرقاطتهم ممتازة للأمانة لو استطعنا الحصول عليها

زبناء 🔫 زبائن

ارجو ان تكون لصالحنا معا نقل تكلنوجيه لا يقل عن 70٪ (تقني)

يبي لي بيلهارا بعدد 8 للعمل في الخليج وبحر العرب والبحر الاحمر ولتعزيز قدرات السعوديه على حماية مضيق باب المندب منفرده دون الحاجه للاستعانه بسفن سعوديه اخرى او دول اخرى استقلاليه كامله

مشاهدة المرفق 429908
اركب طيارتك
خد عربيتك
وبالهنا والشفتشي

الفرنسيين جد بخلاء
في موضوع نقل التقنية

أنا مش فاهم موضوع نقل التقنية الشائع في المنتدي ده. مفيش حاجة اسمها نقل تقنية. مفيش دولة بتنقل مجهودها لدولة تانية. يعني أنا سمعت نقل التقنية في صفقات كتيرة في المنتدى ومفيش حاجة محلية بنشوفها. هي عبارة عن تجميع وإضافة بعض الخبرات اللي عمرك ماهتطلع بحاجة بعد كده. وممكن كمان توطين علشان توفير قطع الغيار. علشان كده الفرنسيين مش هيختلفوا عن غيرهم. كلها خبرات بسيطة ومش تكنولوجيا حقيقية إلا إذا اشتريت برنامج زي مثلا grom 2 بتاع السعودية.

الواحد بقى بيشوف العجب فى المنتدى اليومين دول والله
الى يقولك فرنسا مفلسة
والى يقولك ابعد عننا السلاح الفرنسى ولو خيروة بين الاسبانى والفرنسى هختار الاسبانى o_O
انا خايف يدخل واحد يقول السلاح الفرنسى خردة ماهى كملت 😂

السلاح الفرنسى بدون مبالغة هو تانى افضل سلاح فى العالم بعد الامريكى من حيث الجودة والتكنولوجيا
دة لو هنتكلم بأنصاف و بدون اهواء شخصية

أنا مش فاهم موضوع نقل التقنية الشائع في المنتدي ده. مفيش حاجة اسمها نقل تقنية. مفيش دولة بتنقل مجهودها لدولة تانية​

هل تعرف معنى الـ Joint venture

ونقل الأصول والملكية الفكرية بالكامل بـ NEW IP ؟

-

mica vl (1).jpg

الى يقولك فرنسا مفلسة
والى يقولك ابعد عننا السلاح الفرنسى ولو خيروة بين الاسبانى والفرنسى هختار الاسبانى o_O

السلاح الفرنسى بدون مبالغة هو تانى افضل سلاح فى العالم بعد الامريكى من حيث الجودة والتكنولوجيا
الفرنسيين ملوك الصناعات البحرية مفيش كلام .

مانبيه كامل تقنيته الالكترونيه (كالتوجيه) فقط وليس المحرك او البدن
لو كنت في منصب كبير بالمملكة اظن انك ستفرغ خزينة الدولة من كثرة نقل التقنيات هههههه كل شيء نبي نقل تقنية اي شيء او صفقة للسعودية قبل الدخول اليه اعرف انك سوف تطالب بنقل التقنية

الى يقولك فرنسا مفلسة

هو لا يختلف اثنين في جودة الصناعة العسكرية الفرنسية لكن عيب فرنسا هو الثمن المبالغ و شروط الدفع

لاننا نصنع محرك صواريخ كروز تخيل حصولنا على تكلنوجية توجيه السكالب 🥲 يوفر علينا طريق طويله للخروج بمنتج محلي (كروز)
لو كنت في منصب كبير بالمملكة اظن انك ستفرغ خزينة الدولة من كثرة نقل التقنيات هههههه كل شيء نبي نقل تقنية اي شيء او صفقة للسعودية قبل الدخول اليه اعرف انك سوف تطالب بنقل التقنية

هو لا يختلف اثنين في جودة الصناعة العسكرية الفرنسية لكن عيب فرنسا هو الثمن المبالغ و شروط الدفع
بالنسبة للثمن المبالغ فهى فعلا اسعار اسلحتها عالية وممكن دة فعلا عيبهم الوحيد
لكن فى مقابل السعر هتاخد سلاح بجودة وتكنولوجيا عالية
لكن بالنسبة لشروط الدفع بالعكس فرنسا متساهلة من هذة الناحية اذا ضمنت اموالها
مصر على سبيل المثال
صفقة الاسلحة الاولى كانت بقروض بنكية من فرنسا
وصفقة الرفال الثانية كانت بقرض مباشر من فرنسا نفسها بفائدة صغيرة وفترة سداد طويلة

هل تعرف معنى الـ Joint venture
ونقل الأصول والملكية الفكرية بالكامل بـ NEW IP ؟

-

مشاهدة المرفق 429925
يا أخي Saudi silent أنت مش كملت كلامي أنا قلت مشروع مثل grom 2 ده فيه نقل التقنية وشفت الشراكة بين sami و thales بس ممكن تجبيلي الموضوع كامل لوسمحت؟

الفرنسيين مستعدين في هده اللحظة لتقديم تنازلات كبيرة لتعويض قيمة الصفقة مع استراليا ... فريم FREDA مع الرادارات المتميزة من Thales متل NS-200 و SM400 ستكون خيار ممتاز بدل انتظار Belharra

يا أخي Saudi silent أنت مش كملت كلامي أنا قلت مشروع مثل grom 2 ده فيه نقل التقنية وشفت الشراكة بين sami و thales بس ممكن تجبيلي الموضوع كامل لوسمحت؟​

انا بشرحلك بس يا خالد بيه , لأن الـ Joint venture اكبر واعمق من مجرد نقل تقنية
دي شراكة متكاملة تحصل منها على أسس الصناعة وأصول الشركة وملكية فكرية
و NEW IP يعني امكانية بيعه لطرف ثالث او تطويره او تعديله كيفما تشاء
-
مش عندي الموضوع , ذا رابط من موقع الشركة توضح الأتفاقية بالضبط

The scope of the joint venture signed with the French company Thales includes air-defense short-range and counter-rockets radars, C2s, multi-mission missiles, fuses for guided bombs, and inter-communication radios. The project aims to invest in the facilities and equipment in the local market, at a localization ratio of 70%, while around 2,000 direct and indirect jobs will be generated for Saudi youth.​

الى يقولك فرنسا مفلسة

السلاح الفرنسي ممتاز والقطع البحرية تميزهم لكن مشكلة فرنسا أن نفس القطعة تقريبا في دولة اوروبية بتسليح افضل وسعر اقل تجدها واكبر مثال الفريم الايطالية والفرنسية وشوف قرق التسليح بينهم وفرق السعر
لذلك لو استطعت الحصول على جودة مقاربة بتسليح وسعر افضل ستكون افضل من الفرنسي

زبناء 🔫 زبائن

ارجو ان تكون لصالحنا معا نقل تكلنوجيه لا يقل عن 70٪ (تقني)

يبي لي بيلهارا بعدد 8 للعمل في الخليج وبحر العرب والبحر الاحمر ولتعزيز قدرات السعوديه على حماية مضيق باب المندب منفرده دون الحاجه للاستعانه بسفن سعوديه اخرى او دول اخرى استقلاليه كامله

مشاهدة المرفق 429908

لو اخذنا 500 فرقاطة فلن نقوم بحماية المضيق لوحدنا والسعودية لم تستعين بأحد لحمايته لأن المضيق ليس ملك لنا والعالم كله مستفيد من المضيق

طبعاً على ارض الواقع هي السعودية من تقوم بحماية المضيق حالياً وهذا ماتصرح به السعودية وساهمت جهودها في تدمير 91 زورق انتحاري واكثر من 200 لغم بحري وتدمير اعداد كبيرة من الصواريخ الساحلية ،

تخيل حجم الاضرار لو لم تستهدف هذه العمليات الإرهابية؟!

ولماذا نتحمل نحن أعباء حماية المضيق لوحدنا؟!

لاننا نصنع محرك صواريخ كروز تخيل حصولنا على تكلنوجية توجيه السكالب 🥲 يوفر علينا طريق طويله للخروج بمنتج محلي (كروز)
مع ذلك اي شيء تبي نقل تقنيته ههههه

امزح احب هذا الطموح لو كان هناك اشخاص ممن يبرمون الصفقات مثلك

الفرنسيين ملوك الصناعات البحرية مفيش كلام .
واين تركت هولندا 😂 راجع الحروب البحرية بين الأساطيل الهولندية والبريطانية ثم ضد البحرية الفرنسية في عهد نابليون بونابرت وقبل الثورة الصناعية في أوربا ،ستعرف أن هولندا مشهود لها بتاريخ قديم في البحرية .

تعتبر البحرية الهولندية من البحريات القديمة حيث تأسست في سنة 1488، وفي فترة من الفترات أصبحت البحرية الهولندية من القوى العظمى في البحر وخصوصاً في القرن السابع عشر.

عودة
أعلى