هل عبد المصريون الأصنام؟

انا عندي نص قراني يخبرني

انت عندك نص واقع يساوي القران ويفرق !؟
انا كلامي من نفس نصك القرآني. فرعون وقومه تدمر كل ما صنعوه. طيب الآثار اللي موجودة وغير مدمرة للحضارة المصرية معقول عليها تبع فرعون المقصود بالاية؟ .
هناك من حكم مصر من الهكسوس وتم طرده بعد ١٠٠ سنة . فين آثارهم حاليا؟
اذن فرعون مصر المقصود بالاية هو من الهكسوس وليس المصريين القدماء.
الآية لم تخبرك هل هو مصري ام لا . اخبارك فرعون وقومه وهذا لأنه لقب حاكم وليس اسم

هههههه

دعك مني رد على أصدقاءك الذين أنكروا أن الفراعنه مصريين ويفتخروا باجدادهم الفراعنه

اضطراب هوية كما قلت
يا ابني فرق بين فرعون موسى وبين حكام الحضاره المصرية بمعنى أن ربنا ارسل موسي لقومه وللمصريين لأن الحاكم وقتها ارتكب ذنب عظيم الا وهو ادعائه الالوهيه فمعني كده ان فعلت فرعون هذه لم تكن موجوده من قبل ثم إن هوية فرعون نفسه مختلف عليها والاغلب انه هكسوسي

انا عارف ان الكلام ده صعب عليك تفهمه واني بضيع وقتي مع واحد بعقليته ولكن كلامي اكيد للناس الي بتناقش بعقلها وانت بعيد عن كده

والحقيقة انه قد تم لعن وشيطنة حضارة باكملها امتدت عبر ٣٥٠٠ عام من اجل هذا الصراع الذي نشب بين الملك فرعون العبراني ونبي الله موسى وقبيلته من العبرانيين القدماء واقحمت فيه مصر القديمة والمصريين القدماء عنوة تبعا لروايات يهودية مريضه كارهة وحاقدة وللاسف اتبعها كثيريين تحت تاثير تفاسيير غير صحيحة
الفكرة ان اتشكك في حضارة كاملة بسبب شخص . كما لو جينا وشكلها في العراق العربي كله بسبب ابو لهب مثلا وقولنا القوم اللهبيين . رغم أن العرب طلع منهم الكفر وطلع منهم النبوة

انا كلامي من نفس نصك القرآني. فرعون وقومه تدمر كل ما صنعوه. طيب الآثار اللي موجودة وغير مدمرة للحضارة المصرية معقول عليها تبع فرعون المقصود بالاية؟ .
الآية لم تخبرك هل هو مصري ام لا . اخبارك فرعون وقومه وهذا لأنه لقب حاكم وليس اسم

انا اعرف انه لقب حاكم

لكن كيف نعرف ونميز بالالقاب !

لا يوجد تناقض مسمي الفراعنة واطلاقه علي المصريين القدماء اكبر كذبة في التاريخ وأصحابها معروف أغراضهم المصريين القدماء اصحاب البلد الأصليين أصحاب الحضارة العريقة لا علاقة لهم بقوم فرعون البدو الذين نزحوا لمصر وحكموها بالقوة حتي غرق الحاكم الظالم وأجهز المصريين علي ما تبقي منهم وعادت البلد لاهلها
ايه الدليل على ده

الهكسوس الذين منهم قوم فرعون لم يحكموا كل مصر تركز حكمهم في الشمال في اواريس صان الحجر الحالية واثارهم ما زالت موجودة فيها تماثيل بلحي وملامح لا تشبه المصريين تلبيس اليهود والخاقدين علي حضارة المصريين لكي ينسبوا لأنفسهم بناء الحضارة العظيمة وافلام هوليود خير دليل علي ذلك

انا اعرف انه لقب حاكم

لكن كيف نعرف ونميز بالالقاب !
ركز في كلامي كويس . في شيء موجود من آثار الهكسوس اللي حكموا مصر ١٠٠ سنة تقريبا؟ لا طبعا . ربنا لما ذكر تدمير ما صنعه فرعون وقومه لو يقصد المصريين القدماء أنفسهم مكنتش هتلاقي هرم واقف على الأرض ولكن هنا فرعون المقصود وقومه هكسوسيين . وهم اللي مش باقي من اثرهم شيء

يا ابني فرق بين فرعون موسى وبين حكام الحضاره المصرية بمعنى أن ربنا ارسل موسي لقومه وللمصريين لأن الحاكم وقتها ارتكب ذنب عظيم الا وهو ادعائه الالوهيه فمعني كده ان فعلت فرعون هذه لم تكن موجوده من قبل ثم إن هوية فرعون نفسه مختلف عليها والاغلب انه هكسوسي

انا عارف ان الكلام ده صعب عليك تفهمه واني بضيع وقتي مع واحد بعقليته ولكن كلامي اكيد للناس الي بتناقش بعقلها وانت بعيد عن كده

سمك لبن تمر هندي

انت لاتعرف عن ماذا تتحدث أدخلت شعبان في رمضان مع اضطراب الهوية مضطرب ذهنيا

انا لم اتكلم عن فرعون موسى ولم اتطرق له نحن نقاشنا عن حكام مصر الفراعنه ومصطلح فرعون

فرعون موسى هسكوسي وبقية الفراعنه من أين أتوا يامتعلم

ركز في كلامي كويس . في شيء موجود من آثار الهكسوس اللي حكموا مصر ١٠٠ سنة تقريبا؟ لا طبعا . ربنا لما ذكر تدمير ما صنعه فرعون وقومه لو يقصد المصريين القدماء أنفسهم مكنتش هتلاقي هرم واقف على الأرض ولكن هنا فرعون المقصود وقومه هكسوسيين . وهم اللي مش باقي من اثرهم شيء

وكيف نعرف انهم الهكسوس مش المصريين بعد الاف السنين

اثار قوم صالح وعاد مازالت موجودة
رغم ان العذاب كان اقوى وهي الصيحة

مش دليل

انت عارف ماصنعه فرعون وقومة .. تعني ايه !!!

اوعى تكون فاكرها بنيان وادوات الخ

ايه الدليل على ده
بعض القرائن مثلا تيار النيل يسير من الجنوب للشمال أن موسي عليه السلام رمته في النهر فسار مع التيار حتي وصل لقصر فرعون اي في الشمال خارج نطاق حكم الملوك المصريين كما أن زوجة فرعون كما ذكرت كل كتب الاثر اسمها اسيا بنت مزاحم إسم عربي قح ولا يمكن أن تكون مصرية وكما أن فرعون موسي لا ينجب وكل الملوك المصريين الذين اتهموا ظلما وبهتانا بأنهم فرعون الخروج كان لهم عشرات الابناء ولم يذكر اي احد بصفات موسي أو فرعون في كل التاريخ المصري الذي كان يدون حتي الذباب

قرفان قرف غير طبيعي من اللي عايزين عافية كده يطلعوا المصريين القدماء موحدين ومؤمنين (بالمعايير الإسلامية/او حتى الابراهيمية)، علشان ينافقوا شوية **** و***** مستنيين الكلمتين دول علشان يتفضلوا ويقدّروا حضارة مصر القديمة!

ما تقولوا لهم كمان الهومو إيريكتوس كان بيصلي الفجر حاضر يمكن يعترفوا بالتطور

-
تم تعديل المشاركة مراعاة للذوق العام 😒

سمك لبن تمر هندي

انا لم اتكلم عن فرعون موسى ولم اتطرق له نحن نقاشنا عن حكام مصر الفراعنه ومصطلح فرعون

مسمي الفراعنه اصلا دخيل علي الحضارة المصرية ومن أطلقه غرضهم الرئيسي نسب فضل بناء الحضارة لليهود الذين اتهضوا في عصر فرعون وانتم يا بني جلدتنا تساعدوهم علي ذلك في كل ما يخص مصر وعدائها مع اليهود نراكم تتبنون الرواية اليهودية نكاية في مصر

قرفان قرف غير طبيعي من اللي عايزين عافية كده يطلعوا المصريين القدماء موحدين ومؤمنين (بالمعايير الإسلامية/او حتى الابراهيمية)، علشان ينافقوا شوية **** و***** مستنيين الكلمتين دول علشان يتفضلوا ويقدّروا حضارة مصر القديمة!

-

والله اني اتناقش بما اعرف ليش الشتايم وانا عمري ماقللت منك :cmonBruh:

والله اني اتناقش بما اعرف ليش الشتايم وانا عمري ماقللت منك :cmonBruh:

حبيبي والله ما قصدت اي طرف هنا! انت عارف معزتك 🐐 عندي

كلامي عن حالة عامة بدأت تنتشر في مصر وكان القصد منها توجيه الخطاب لجماعات متخلفة ترى ان الحضارة المصرية مش رجس من عمل الشيطان قوي وفيها من تعاليم الاسلام الكتير لكسب جمهور من وادي الخفاقيش..ودا جهل وتخلف وسخافة كمان

خد عندك:

سمك لبن تمر هندي

ومين قالك انهم اسمهم فراعنه عشان كده بقولك انت مش فاهم حاجه وعمال تعك وتهبد على الفاضي

مسمي الفراعنه اصلا دخيل علي الحضارة المصرية ومن أطلقه غرضهم الرئيسي نسب فضل بناء الحضارة لليهود الذين اتهضوا في عصر فرعون وانتم يا بني جلدتنا تساعدوهم علي ذلك في كل ما يخص مصر وعدائها مع اليهود نراكم تتبنون الرواية اليهودية نكاية في مصر

والله يااخي نحن من أكثر الناس انكارا لمسمى الفراعنه انتم من يتشبث بهذا المصطلح وافتخارا به

مصر وشعبها الطيب ليست في حاجة للرجوع إلى تاريخ باءد ليس له اي قيمه عند العقلاء

احتلال متوحش بقيت بعض إثاره في ارض مصر لايزيد مصر شرفا أن انتسبت له

-
ليس ذلك يا اخي ولكن في المقابل هناك استماته لإثبات أن فرعون الخروج هو مصري واتهام احد أعظم الملوك في تاريخ مصر أنه هو وطبعا المستفيد من هذه الرواية هم اليهود بل هم أصحابها اصلا ثانيا انا عن نفسي عندي اعتقاد بأنه لا يمكن لشعب وصل لكل هذا العلم والتحضر والتمور في كل المجالات أن يكون بهذه الدونية في العقيدة فما وصل الينا منهم وصل عن طريق الأجانب الذين فسروا تاريخنا علي هواهم انا عن نفسي شوفت كتاب وأنا صغير ولا اتذكر اسمه للأسف وبالمناسبة كان تبع وزارة التعليم وكان مع مدرس يحتوي علي مئات الصور لمصريين قدماء علي جدران المعابد يصلون صلاة المسلمين بحذافيرها ولا ادري ما سبب التكتم علي مثل هذه الصور وايضا اثار صان الحجر أو اواريس يوجد إهمال واضح من الدولة لها وعدم التنقيب فيها وكأن الدولة نفسها تريد اثبات أننا قوم فرعون حتي لا تغضب اطراف معينه

حبيبي والله ما قصدت اي طرف هنا! انت عارف معزتك 🐐 عندي

كلامي عن حالة عامة بدأت تنتشر في مصر وكان القصد منها توجيه الخطاب لجماعات متخلفة ترى ان الحضارة المصرية مش رجس من عمل الشيطان قوي وفيها من تعاليم الاسلام الكتير لكسب جمهور من وادي الخفاقيش..ودا جهل وتخلف وسخافة كمان

خد عندك:
مشاهدة المرفق 428023
فعلا حاجه غريبه اما الحكم عليهم انهم كلهم كفره او انهم كانو بيصومو رمضان

مع العلم ان ربنا لا يرسل أنبياء ورسل الا لإصلاح العقيده بعد كفر الناس والمصريين ليسو استثناء

ايه المشكله لما نقول ان تاريخ مصر كبير وزي ما كان فيه عبادات وثنيه كان فيه برضو ايمان بالله

ومين قالك انهم اسمهم فراعنه عشان كده بقولك انت مش فاهم حاجه وعمال تعك وتهبد على الفاضي

لا انت كذه حالتك مستعصية

امال حكام مصر نسميهم ايه وانت من الصبح بتقول فرعوني ليه

عودة
أعلى