هل عبد المصريون الأصنام؟

اقسم بربى انا عقلى شت منك ....دماغك فيه معلومه مش عاوز تسمع غيرها فعمل تناحر ...

انا اتحدث بنص قراني عن حوادث وقعت في مصر

وانت تتكلم بابحاث وانهم مش مصريين من ترليون سنه نعرف صحتها منين

من حسن الحظ انهم لم يطولوا الاثار المصرية القديمة والا كانوا نسفوها ودمروها كما يريد ومازال يريدوا اتباع الحماعات المتاسلمة المتطرفة لمحو اي دليل عكس روايتهم الغير صحيحة تاريخيا وعلميا ...هذه الراويات لن تصمد كثيرا امام كم التسجيلات على الحجر او على البرديات تروي وبالتفصيل نظم وشكل و ظروف وصراعات المصريين القدماء تفصيليا
اتمنى ...لان العالم معاهم وافكرهم هى السائده الان ..وكل الدول تدعمهم للاسف من اول العرب الى الغرب الى الشرق

للاسف الكثير من الإخوة لدية انفصام شخصية يتبرأ من الفراعنه احيانا ويفتخر مرة أخرى بأنهم أجداده

اضطراب الهوية لديهم مخيف
هو يقصد مصطلح الفراعنة لكن من وجهه نظره لكن في جميع الأحوال الرد واحد

هذا لا يغير من كونه لا يجوز بأي شكل من الأشكال
لا مجال او علم ديني فقهي لدي لاجزم بجواز الامر من عدمه .. لكن في العموم هو امر جيد سياحيا ودعاية

انا اتحدث بنص قراني عن حوادث وقعت في مصر

وانت تتكلم بابحاث وانهم مش مصريين من ترليون سنه نعرف صحتها منين
هل القرءان ذكر كل شئ عن الرسول ...ام ان الصحابه رضوان الله عليهم من نقلو المذيد

هو حضرتك عرفت منين ان اصلك فرعوني أصلاً مصر عدى عليها احتلال لما قالت يا بس !

عايله السقا من الحجاز في جده او مكة ما اتذكر بالضبط

اعرف واحد من السقا بمصر يتفاخر بجدوده الفراعنه

كثير منهم يتفاخر بشي ليس له

اتمنى ...لان العالم معاهم وافكرهم هى السائده الان ..وكل الدول تدعمهم للاسف من اول العرب الى الغرب الى الشرق
هناك تيار اثاري وعلمي معتبر عالميا ومحليا لا يعتد نهائيا بالرواية اليهودية ... لكن بالطبع اليهود يملكون الاله الاعلامية الجبارة التي تروج جيدا لروايتهم الكاذبة الحاقدة

عايله السقا من الحجاز في جده او مكة ما اتذكر بالضبط

اعرف واحد من السقا بمصر يتفاخر بجدوده الفراعنه

كثير منهم يتفاخر بشي ليس له
حبيبى الحجاز لم يكن موجود ...ولا نعرف اصل لهم

لايوجد روايات يهوديه الا في مخيلة البعض

تاريخ الاحتلال الفرعوني مثبت علميا في جميع المحافل العلمية

هو احتلال فرعوني له تاريخ وحضارة أقيمت في ارض مصر يناقش في هذه المحافل على هذا الاساس

قرفان قرف غير طبيعي من اللي عايزين عافية كده يطلعوا المصريين القدماء موحدين ومؤمنين (بالمعايير الإسلامية/او حتى الابراهيمية)، علشان ينافقوا شوية حثالة وأوباش مستنيين الكلمتين دول علشان يتفضلوا ويقدّروا حضارة مصر القديمة!

ما تقولوا لهم كمان الهومو إيريكتوس كان بيصلي الفجر حاضر يمكن يعترفوا بالتطور 😒
الحمد لله الصابئة بره الابراهيمية اساسا 😅😅

لايوجد روايات يهوديه الا في مخيلة البعض

تاريخ الاحتلال الفرعوني مثبت علميا في جميع المحافل العلمية

هو احتلال فرعوني له تاريخ وحضارة أقيمت في ارض مصر يناقش في هذه المحافل على هذا الاساس
والله انت بتهرتل ولا انت فاهم حاجه وما غير قارفتا بغبائك

هو يقصد مصطلح الفراعنة لكن من وجهه نظره لكن في جميع الأحوال الرد واحد
لا يوجد تناقض مسمي الفراعنة واطلاقه علي المصريين القدماء اكبر كذبة في التاريخ وأصحابها معروف أغراضهم المصريين القدماء اصحاب البلد الأصليين أصحاب الحضارة العريقة لا علاقة لهم بقوم فرعون البدو الذين نزحوا لمصر وحكموها بالقوة حتي غرق الحاكم الظالم وأجهز المصريين علي ما تبقي منهم وعادت البلد لاهلها

عودة
أعلى