وزير الخارجية المصري يبحث مع نظيره السوري سبل إنهاء الأزمة السورية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بالنسبه لمسأله اللاجئين مش معني دايما بيجيلنا الكسر؟؟؟ ليه مفيش علماء بيجولنا ولا كفاءات دايما الي بيجي بيبقي كسر للأسف هو احنا ناقصين عاله مع الاحترام للجميع والأزمه الأكبر والأخطر هم الأفارقه وليس السوريين؟؟؟؟
يسيدى مش مهم مين المهم نقفل الباب على كده ونكتفى بالى عندنا لو فضلنا على الوتيره دة فى 2030 هيكون فى 50مليون اجنبي على ارض مصر شوف كام مليون شقه كام مليون محل كام مليون وظيفة كام مليار بيتم تحويله من مصر الى دولة زى اثيوبيا مثلا وفى الاخر بيعطشونا ونزلين طعن فى مصر ليل نهار

يسيدى مش مهم مين المهم نقفل الباب على كده ونكتفى بالى عندنا لو فضلنا على الوتيره دة فى 2030 هيكون فى 50مليون اجنبي على ارض مصر شوف كام مليون شقه كام مليون محل مام مليون وظيفة كام مليار بيتم تحويله من مصر الى دولة زى اثيوبيا مثلا وفى الاخر بيعطشونا ونزلين طعن فى مصر ليل نهار
وضغط علي الموارد ورفع للأسعار علي المواطن

يسيدى مش مهم مين المهم نقفل الباب على كده ونكتفى بالى عندنا لو فضلنا على الوتيره دة فى 2030 هيكون فى 50مليون اجنبي على ارض مصر شوف كام مليون شقه كام مليون محل مام مليون وظيفة كام مليار بيتم تحويله من مصر الى دولة زى اثيوبيا مثلا وفى الاخر بيعطشونا ونزلين طعن فى مصر ليل نهار
مشكله السيسي الوحيده تركه الموضوع ده كده .. السلبيه الوحيده عليه..

وضغط علي الموارد ورفع للأسعار علي المواطن
والمشكلة انهم ديما بيتهمو المواطن ان هوا السبب وان عدد السكان فى إرتفاع احنا زى ماحنا متغيرناش من آلاف السنين عادتنا واحده العوامل الخارجية الى بتضغط مش اهل البلد

يمكن تحييد ايران من سوريا بالتفاهم مع روسيا

يجب عودة سوريا للمحيط العربي وعودة السفراء

تخيلو لو الفصائل المعارضة حكمت سوريا

كان الحين اردوغان يتمشى في دمشق ومنزل العلم السوري و رافع العلم التركي

المصالح تتغير ومن مصلحتنا عودة الاستقرار لسوريا ودعمها ضد المحتل التركي
ومازلنا نردد الكلام الذي يردد منذ ٥ سنوات تركيا والاخوان …من الذي يقصفك هل هم تركيا والاخوان .انا مواطن سعودي ارى ان من يقصفني هو ايران وحليفها الحوثي والنظام السوري جزءً لايتجزا من النظام الايراني محاولة تعويم النظام السوري لاجل اخراج ايران هو نفس الفلسفة التي نسمعها منذ خمس سنوات والتي ادت الى سيطرة الحوثي على شمال اليمن …. النظام السوري نظام طائفي وهو من ادخل ايران الى المنطقة العربية قبل الربيع العربي ب ٣٠ سنة نظام يدعي العلمانية والطائفية تفوح منه

الأفارقه ولاد ......
المشكله حاسين البلد بلدهم وعلي رأي المثل ((البيت بيت أبونا والغرب بيطردونا))
الأفارقة بما فيهم السودانيين مع احترامي ليهم مش بتوع شغل يعني برغم الوضع الصعب إلى جي منه لا تراه يعمل في المهن الشاقه وحتى إلى بيشتغلو في المحال والمتاجر مبيكملش وملوش صبر على الشغل اسبوع والتاني وميكملش ومش فالحين غير انهم يفتحو قهاوي والغريب أن إلى بيديرها النساء وده نظام غريب الشارع إلى انا بشتغل فيه فاتحين فيه ٣قهاوي مفيش اكتر منهم هنا وكله قاعد على حس القبض إلى بييجي من الأونروا وللأسف معظم الرجاله قاعده على القهاوي والحريم بتشتغل خدامين ومربيين في مناطق التجمع والمعادي والمناطق إلى مستواها عالي

الأفارقة بما فيهم السودانيين مع احترامي ليهم مش بتوع شغل يعني برغم الوضع الصعب إلى جي منه لا تراه يعمل في المهن الشاقه وحتى إلى بيشتغلو في المحال والمتاجر مبيكملش وملوش صبر على الشغل اسبوع والتاني وميكملش ومش فالحين غير انهم يفتحو قهاوي والغريب أن إلى بيديرها النساء وده نظام غريب الشارع إلى انا بشتغل فيه فاتحين فيه ٣قهاوي مفيش اكتر منهم هنا وكله قاعد على حس القبض إلى بييجي من الأونروا وللأسف معظم الرجاله قاعده على القهاوي والحريم بتشتغل خدامين ومربيين في مناطق التجمع والمعادي والمناطق إلى مستواها عالي
ومنتشرين عند بتوع العصاير والقصب خصوصا

بلدك اولي بيك نافس فيها .. انت اجنبي بتجدد أقامه او هارب من الاقامه وفارض نفسك تهريب من حدود السودان ماحدش طلبك او استدعاءك
وكمان ما حدا طلبك ب المانيا ارجع ل بلدك يا متطفل

صدقنى لو خرج 25مليون من مصر نرجع بدلهم ولادنا الى شغالين بره الى عددهم متجاوزش ال10مليون مع العلم انهم البلاد دى هيا الى طلبتهم بسبب عجز عندهم مش هما الى راحولها

اول شي انا مصري وبتكلم عن مصر بلدي زي مابقولك بلدك سوريا اولي بيك ده يزعلك ترجع تدافع عن بلدك اللي كل راجل قصاده ٧ ستات فيها ؟
ثاني شي انا هنا مافرضتش نفسي ولا كسرت فيزا ولا دخلت من حدود زيكم لي أقامه شرعيه انتهت برجع بلدي ثاني شي انت لاجيء وضيف علي المانيا ما تنساش نفسك ده الألمان والنمساويين انتخبوا اليمين المتطرف من حبهم فيكم وقي سماجتكم

صدقنى لو خرج 25مليون من مصر نرجع بدلهم ولادنا الى شغالين بره الى عددهم متجاوزش ال10مليون مع العلم انهم البلاد دى هيا الى طلبتهم بسبب عجز عندهم مش هما الى راحولها
اغلبنا تخصصات او عماله بتبني الدول بفيزا شرعيه إنما دول راميين نفسهم عماله مطاعم لا تضيف شي لاقتصاد الدوله سوي حجات استهلاكية لا تفيد الا صاحبها حتي شغال فيها عماله اجنبيه دون تصريح او دفع ضرايب المصري اللي بيدفع يس.. ياجدع عندنا كفايه شباب اولي بالأماكن دي كسكن وشغل .. المصري يتجند عشان باجيء يعيش مكانه .. بلد ماشيه بالعكس

اول شي انا مصري وبتكلم عن مصر بلدي زي مابقولك بلدك سوريا اولي بيك ده يزعلك ترجع تدافع عن بلدك اللي كل راجل قصاده ٧ ستات فيها ؟
ثاني شي انا هنا مافرضتش نفسي ولا كسرت فيزا ولا دخلت من حدود زيكم لي أقامه شرعيه انتهت برجع بلدي ثاني شي انت لاجيء وضيف علي المانيا ما تنساش نفسك ده الألمان والنمساويين انتخبوا اليمين المتطرف من حبهم فيكم وقي سماجتكم
انا عم قلك ارجع ع بلدك لانك عم تسرق شغل الالمان وفرصهون بلعمل
بعدين حبيبي السوري ما قاعد عم ياخد منك مساعدات عم يفتح شغل ويسترزق بعرق جبينو ما عم يشحد منك او من غيرك

هلق صار عدد السوريين 25 مليون بمصر
وعفكرة ال 10مليون قبل ما يجي السوري ع مصر
وكمان روح رجع المصري الي عم يطلع تهريب بلقوارب ع اروبا مالهون كم اسبوع غرقانين شباب متل الوردة

رايح بعقد عمل وشغل هناك انما مش رايح عاله ولاجئ
الي بسمعك بقول السوري عطال بطال شغلتو الحشيش والقعده عل قهاوي يا حبيبي عنا الولد الي عمرو 11سنه بيشغلوه بعطلة الصيف كرمال يحب الشغل ويصير بايدو مصلحه
فيك تقلي كم عدد الاطباء السوريين بالمانيا المهندسيين وغيرون من الاختصاصات فيك تقلي عدد طلاب الي عم يطلعو من الاوائل بمدارس وجامعات كل الدول

ماتسخنوش يا جماعة مع الراجل السوري اللي حاطط علم تركيا دا....دا لو كان سوري أصلا...
السوريين أهلنا وناسنا ويقعدوا على راسنا يا مرحب بيهم... مصر ليست كبيرة من فراغ...

يجيلك واحد من ورا الكيبورد يشحنك على الناس المستيجيرين ببلدك وانت تسخن معاه ؟؟؟؟ دا لو صدقنا انه سوري فهنلاقيه حاطط علم دولة بتسرح وتمرح في بلاده براحتها وبتتعامل مع بلده كمفرخة للمرتزقة لإرسالهم في مناطق اخرى لنشر الفساد

سيبوكوا منه أو علموا عليه بدون المساس بأهلنا من السوريين

انا عم قلك ارجع ع بلدك لانك عم تسرق شغل الالمان وفرصهون بلعمل
بعدين حبيبي السوري ما قاعد عم ياخد منك مساعدات عم يفتح شغل ويسترزق بعرق جبينو ما عم يشحد منك او من غيرك
افتح شغل في بلدك .. ايوه بتاخد مساعدات تعليم مجاني لحد الجامعه وعلاج مجاني ومرافق وشقق اتبنت لينا وأغلبهم اصلا ليس ليه حق العمل كفينا دراسه او لجؤ فكيف بتدفع ضرايب.. ادفعها في بلدك .. ماحدش فالك اصلا تعالي انتم تقيمون في بلدنا بالحيله بلدك اولي بيك .. تاني شي المانيا او غيرها لز بتدي حد فيزا عشان شي واحد نقص في المجال ده لو فيه حد يشغله بتوقف الفيزا ويقولك طير علي بلدك .. تاني شي دي بلدنا مصر للمصريين فقط وانت اجنبي قيها يتجدد أقامه زيك زي اي اجنبي .. ما تفتكري حد طايقكم الناس مع أول خلاف زي مطعم الاسكندريه بتهيج عليكم لانها مستنيه الحكومه توقف المهزله دي .. بلدك اولي بيك

افتح شغل في بلدك .. ايوه بتاخد مساعدات تعليم مجاني لحد الجامعه وعلاج مجاني ومرافق وشقق اتبنت لينا وأغلبهم اصلا ليس ليه حق العمل كفينا دراسه او لجؤ فكيف بتدفع ضرايب.. ادفعها في بلدك .. ماحدش فالك اصلا تعالي انتم تقيمون في بلدنا بالحيله بلدك اولي بيك .. تاني شي المانيا او غيرها لز بتدي حد فيزا عشان شي واحد نقص في المجال ده لو فيه حد يشغله بتوقف الفيزا ويقولك طير علي بلدك .. تاني شي دي بلدنا مصر للمصريين فقط وانت اجنبي قيها يتجدد أقامه زيك زي اي اجنبي .. ما تفتكري حد طايقكم الناس مع أول خلاف زي مطعم الاسكندريه بتهيج عليكم لانها مستنيه الحكومه توقف المهزله دي .. بلدك اولي بيك
الي بسمعك بقول قاعدين بشقق ولمحلات ببلاش ما عم يدفعو اجار او قعدو بلغصب وسرقوها من اصحابها
قصدك لما قلها للمرة عطيني رجال احكي معو🙂🤣🤣🤣

ماتسخنوش يا جماعة مع الراجل السوري اللي حاطط علم تركيا دا....

دا لو كان سوري أصلا...
سوريين اغلبهم من أصول تركيه او مجنين او غيرها سوريا بس اسم بيتخفوا وراه لاخد لجؤ او ماشابه .. نوع من التلون لتحقيق المصلحه.. الناس دول وجودهم في مصر خطر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى